Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
GamblersCup schreef:TS, wat is dan de reden dat je evt naar DL wilt verhuizen, als het niet om het geld gaat? Evt. kinderen wil je al in NL op school hebben... als je naar DL verhuisd, ga je EMIGREREN. Ook 5 km over de grens is Duitsland, geldt de Duitse wet, wonen duitse mensen, wordt duits gesproken. Pas je aan, integreer en ga het kinderen niet moeilijk maken door ze in NL naar school te laten gaan.
Ik zie ook in dit topic al dingen voorbij komen die niet waar zijn. Laat je goed informeren door instanties, neem zog. ervaringen die als waarheden gepresenteerd worden niet klakkeloos aan.
Ik woon hier nu 14 jaar en NO WAY dat ik vrijwillig terug ga naar holland. Ex vriend wel teruggeschopt naar nederland, die wilde niet aanpassen of integreren, hele sociale leben in holland, boodschappen doen in holland, werken in holland... dat zijn de mensen die er niet tussen komen hier, die na een jaar nog steeds geen duits spreken en die uiteindelijk van ellende terug gaan.
Ik heb mijn huis gekocht zonder eigen vermogen, werd gewoon 100% gefinancieerd met de k.k. erbij. Dat wordt trouwens steeds populairder hier en door meer en meer banken gedaan.
Qua boodschappen ben ik zeker weten goedkoper uit, verzekeringen zijn iets duurder (maar een stuk duidelijker wat betreft vergoeden en uitbetalen) en wegenbelasting is (zoals al eerder gezegd) een schijntje. Huizenprijzen liggen gewoon nog steeds vér onder de prijzen van NL, voor ons hollanders echt een lachertje.
Zoals kimmie (?) al schreef: als het je alleen om het geld voor een huis/grondstuk te doen is: blijf voor jouw eigen en ons plezier lekker in NL. Als je je verheugd op een nieuw land, andere cultuur, andere gebruiken, nieuwe mensen, nieuw avontuur (maar niet zo heel ver weg van je familie) en ben je bereid om je aan te passen, te integreren, de taal te leren en er helemaal in mee te gaan: ik kan het alleen maar aanraden!
xPenny schreef:Wanneer je in Duitsland woont, is het dan verplicht om een zorgverzekering af te sluiten in Duitsland? Of mag je deze in Nederland blijven hebben?
Bedoeling is dat er gewerkt blijft worden bij de huidige werkgever in Nederland.
Het is niet zo zeer dat wij onze keuze al gemaakt hebben. Maar Duitsland staat, mits het ons bevalt kwa voor en nadelen en dit voor ons te doen is, ook eventueel wel op het lijstje voor een huis.
kimmie261 schreef:mijn vriend werkt al de tijd dat wij hier wonen in Nederland,en geen enkel probleem met belastingen?
wij dragen alleen belasting in nederland af ,dus wij doen niet anders als nederlandse belasting betalers en dat is elk jaar een nederlands belastingaanslag invullen,én hier in duitsland een papier aanvragen waarop staat dat je in dld geen geld verdiend hebt...
simpeler kan ik het niet maken eigenlijk...
Siesjuh schreef:xPenny schreef:Wanneer je in Duitsland woont, is het dan verplicht om een zorgverzekering af te sluiten in Duitsland? Of mag je deze in Nederland blijven hebben?
Bedoeling is dat er gewerkt blijft worden bij de huidige werkgever in Nederland.
Het is niet zo zeer dat wij onze keuze al gemaakt hebben. Maar Duitsland staat, mits het ons bevalt kwa voor en nadelen en dit voor ons te doen is, ook eventueel wel op het lijstje voor een huis.
Als je in Nederland blijft werken, moet je je Nederlandse zorgverzekering behouden. Je kunt wel een 106 formulier aanvragen, waardoor je ook een Krankenkasse pas krijgt en zorg in Duitsland kan genieten. Maar dit is niet verplicht. Kinderen worden wel uit de Nederlandse zorgverzekering gemikt, maar die moet je weer op laten nemen bij je verzekering in Duitsland. Die kunnen dus niet in Nederland verzekerd blijven. Maar ik snap ook niet waarom je dat zou willen, wachttijden in Duitsland zijn veel korter en ik ben nog steeds van mening dat je hier veel minder kwijt bent als in Nederland
missanita84 schreef:kimmie261 schreef:mijn vriend werkt al de tijd dat wij hier wonen in Nederland,en geen enkel probleem met belastingen?
wij dragen alleen belasting in nederland af ,dus wij doen niet anders als nederlandse belasting betalers en dat is elk jaar een nederlands belastingaanslag invullen,én hier in duitsland een papier aanvragen waarop staat dat je in dld geen geld verdiend hebt...
simpeler kan ik het niet maken eigenlijk...
Yep hier ook
pinto_1 schreef:Nee hoor, wij werken beide in Nederland, maar betalen alleen de nederlandse belasting.
Edit: zou wat zijn, dat ik 3 maanden voor niets werk. Dacht het niet...