[ENQ] marktonderzoek fotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [ENQ] marktonderzoek fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:32

Ik snap wat je bedoeld, maar bij anderen kijken werkt voor mij (helaas) niet. Ik zie dan vooral wat ik niet wil (kunnen) doen, en wat ik wel mooi vind lukt mij niet haha ;)
Daarbij is thema-shoots ook niet zo mijn ding. Ik denk ook dat ik er niet slim aan zou doen om mijn portfolio op die manier nog meer uit te breiden haha! :+

Toch bedankt voor het meedenken! En uiteraard ook iedereen bedankt voor het invullen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:43

Ik wil vandaag alle reacties bekijken, is hier wel of geen behoefte aan een samenvatting van de uitslag? :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:51

Ik zou het wel graag weten ja :D

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:34

Ik ben ook wel benieuwd

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:37

Ik ben ook wel benieuwd!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:48

gerlindie schreef:
Ook ingevuld.
Ik ben zelf geen fotograaf, dus vind het lastig om andermans foto's te beoordelen, maar ik heb mijn best gedaan!

Je kunt ook uitgaan van "de ogen van de klant". Wat vind je mooi, leuk, pakkend in een foto? Dat kan je prima beoordelen zonder fotograaf te zijn.
Wat betreft de kwaliteit van de fotos; ik ga er van uit dat die tip-top in orde is. Het betreft immers een fotograaf. Dan mag je verwachten dat het technisch in orde is.

Ook ingevuld trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:40

Inderdaad vind ik juist de klant-mening interessant om te weten. Wat ziet de klant graag, en wat willen ze daarvoor betalen, wat verwachten ze voor welk geld e.d..

Vandaag is het helaas nog niet gelukt de uitslag te verwerken, ik hoop dat het morgen wel lukt!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:54

Ik denk dat je je portfolio minder uitgebreid moet maken. Er staan nu teveel foto's op die wel leuk zijn, maar die je als fotograaf niet onderscheiden van anderen. Werk ook aan de teksten op je site, maak ze korter, bondiger (en haal de spelfouten eruit). Voor mijn werk huur ik regelmatig fotografen in en als ik overtuigd ben van de kwaliteit is de prijs ondergeschikt (ter illustratie: we zijn dan gemiddeld €750 per dagdeel kwijt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:31

Bedankt voor je feedback, ik ga daar zeker naar kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:14

Over 1 a 2 uur ga ik weer een poging wagen aan het verslag, tot dan laat ik de lijst nog open staan! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:11

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:27

Ik krijg een foutmelding als ik de link aan klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:05

Ik zal ook de conclussie even uittypen;

1.
51 % maakt alleen bij bijzondere gelegenheden gebruik van een fotograaf
32 % maakt soms gebruik van een fotograaf
4 % maakt regelmatig gebruik van een fotograaf
13 % maakt nooit gebruik van een fotograaf

2.
Meer dan de helft gaat voor officiële pasfoto's naar een fotograaf, ongeveer de helft gaat ook voor foto's van hun dieren (logisch, meer dan 95% komt van Bokt), daarna pas voor foto's van zichzelf en een klein deel voor foto's van hun kinderen/ gezin. Overige redenen zijn voornamelijk dat ze zelf fotograaf zijn/ een fotograaf kennen als ze een nieuwe foto(shoot) willen.

3.
28 % zou mij op basis van mijn portfolio niet aanbevelen als fotograaf, hoofdredenen zijn dat ze zelf fotograferen, dat ze niet weten wat ze kunnen verwachten, dat ze mij te duur vinden of dat mijn stijl niet aansluit bij hun wensen.

4.
Als men mij wel zou aanbevelen/ benaderen zou dit vooral zijn voor een fotoshoot op locatie. Daarna staat silhouette fotografie, en op de 3e plaats kinder fotografie.

5.
61% vind dat ik niet te veel doe, dat het mij breed inzetbaar maakt. 39% vind het wel te veel.

6.
Mijn sterkste punt is silhouette en daarna op locatie.
Mijn zwakste punt is dat ik te veel doe, gevolgd door studio/ familie/ bruidsfoto's en dieren.

7.
89% betaald het liefste een all-in prijs voor een complete shoot
11% betaald liever per foto

8.
Vrijwel iedereen wil de foto's digitaal ontvangen, sommigen i.c.m. afdrukken. Slechts 5 mensen (van de 75) zouden ook interesse hebben in hun foto als wand-decoratie.

9.
71% vind mijn prijslijst/ aantal foto's/ werktijden duidelijk, 29% vind het verwarrend.

10.
31% ziet dan ook het liefste dat ik het vast zet
35% vind dat ik het zo moet laten
34% maakt het niks uit.

11.
29% vind mijn tarieven goed.
38% vind ze te hoog
12% vind ze onduidelijk
1% vind ze te laag
20% heeft een overige mening.

12.
De meerderheid (14 mensen) vind mijn foto's 10 euro waard per foto, 11 personen vinden mijn foto's 5 euro waard per foto, 8 personen vinden mijn foto's meer dan 10 euro waard per foto.

13.
Mensen (13) betalen het liefste 100 euro voor een complete shoot. Daaronder is ook goed (19). 12 mensen zijn bereid om meer dan 100 euro te betalen, en 8 mensen vinden mijn prijzen goed.

Gemiddeld willen mensen een shoot van 1 uur, 1,5 tot 2 wordt ook benoemd.

De meesten willen 10 tot 15 foto's ontvangen, op de 2e plaats staat 20/ 25. Slechts 1 persoon wil 20 tot 50 foto's ontvangen.

14.
49% besteld drukwerk het liefste zelf omdat ze alles in eigen hand willen hebben
27% besteld het het liefste bij de fotograaf
24% besteld het het liefste zelf om daarop te besparen

15.
60% heeft geen interesse in een foto van mij als wanddecoratie
24% misschien
16% wel

16.
Een fotoshoot cadeau geven/ krijgen is ook een goed plan. Ruim 63% zegt ja (waarvan 25% wil krijgen en 18 wil geven), 19% zegt misschien, en 18% vind het geen goed cadeau.

17.
Het meerendeel van de mensen zoekt eerst binnen hun vrienden/ kennissenkring naar een fotograaf, vervolgens gaan ze op Google en op Facebook zoeken. Als overig zoekmiddel wordt vooral Bokt veel genoemd.

18.
Doorslaggevend bij de keuze voor een fotograaf is de kwaliteit van de foto's. Men is dan ook bereid om daar extra voor te betalen. Ruim 38%.
Op de 2e plaats staat het contact met de fotograaf met 23%.
16% vind ervaringen van anderen belangrijk/ doorslaggevend.
Slechts 14% gaat voor een zo goedkoop mogelijke shoot.
9% zegt overig, waarbij vooral de stijl/ het portfolio benoemd wordt (nou ga ik er sowieso van uit dat je niet iemand kiest waarvan je de foto's echt prut vind haha :+ )

19.
Ruim 47% wisselt van fotograaf.
29% blijft trouw.
24% heeft geen mening.

De hoofdredenen om te wisselen zijn:
- diversiteit in de foto's
- verschillende expertises van de fotografen
- ontevreden

De hoofdredenen om trouw te blijven zijn:
- constante kwaliteit in de foto's
- vertrouwd met de fotograaf
- tevreden

20.
50% zou misschien vaker op de foto's gaan als een fotograaf een (terug-kom) korting aanbiedt.
31% zou wel vaker op de foto gaan bij korting.
19% zou niet vaker op de foto gaan bij korting.

21.
De meeste mensen vinden 15 tot 25 % een goed kortings-percentage.
Slechts 5 mensen zien korting het liefste in euro's waarvan 10 tot 25 euro door 4 mensen vertegenwoordigd wordt.
7 mensen willen helemaal geen korting/ vinden korting niet belangrijk.