Sparen, hoe doe je dit handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:29

karuna schreef:
bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Ik moet redelijk duur eten ivm voedselallergie. Alleen groenteboer is me echt te duur. Pas een keer geweest. 7 euro voor 2 kilo aardappelen wat raapstelen en mini beetje zuurkool. :oo bakker kan ik niks mee ivm voedselallergie ook. Ik heb ook twee honden en heb twee autos. (Hoogbejaarde atos en een iets minder bejaarde maar roestige ford transit bus). Maar ja wel twee heel oudjes die ik in vaste lasten met zijn tweeen voor 100 euro heb staan. Maar geen paard meer, geen dure kleding, parfum of vaak stappen. Alleen leesmap voor wat afleiding met een paar boekjes. Grondig in geschrapt wel. Geen andere abbonementen oid. Geen dure telefoonrekening mobiel. Daar betaal ik 10 euro per maand voor. Inclusief beperkt internet.

Nee stappen, dure kleding, en die 'meiden' dingen hou ik me absoluut niet mee bezig. Mijn kleding kast zit zo vol dat ik echt niet na de winkel hoef te gaan. Ik doe al ruim 15 jaar met mijn kleding. En nee het is niet versleten en kapot. Het is dan wel kwaliteit, maar ik krijg ook vaak genoeg kleding. Kleding interesseert me eigenlijk vrij weinig.
Ik heb dan wel een abbo op mijn telefoon, maar dat zijn niet de kosten.
Ik rij een oude mercedes. Deze kost me aan verzekering en belasting ongeveer €60.- per maand excl benzine, auto rijdt 1 op 8.( heb al mn enkele schade vrije jaren vandaar verzekering goedkoop is, maar belasting betaal ik €190.- er 3 maanden ) Ik heb er opzich wel op bespaard want kan met fiets naar het werk.
Hier betaal ik voor 10 kg aardappelen 6 € en ze zijn vaker in de aanbieding. Ja de groente en fruit zijn dan wel wat duurder, maar goed dan weet ik wel dat ik kwaliteit heb en vers.
Mijn ponys staan momenteel voor €150.- pm waar je inprincipe ook niet over kunt klagen.
Mijn honden zitten op ongeveer €100.- per maand aan vers vlees. Maar ik koop ook wel eens barf, en dan doe ik met bijv €100.- vlees wel langer.

Maar misschien brutaal, maar hoeveel spaar jij per maand ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:33

Op dit moment, los van het bruto netto dat ik zelf moet wegzetten omdat allimentatie bruto betaald wordt en ik eens per jaar zelf belasting moet betalen. Dan houd ik over op de boodschappenrekening meestal 150 euro per maand over. Van de vaste rekening meestal 300 tot 350 euro van de lopende rekening gemiddeld tussen de 100 en 200 per maand. Heb alle uitgaven heel erg teruggeschroefd. Ben aan het sparen voor hopelijk dadelijk ander huis waar eea aan gemoderniseerd moet worden zoals cv aanleggen. En twee autos die langzaam op hun eind lopen. Daarna komt er een vervangende ieta kleinere bus. Maar ja die moet ook gekocht worden. Heb mezelf op een hele krap leefbudget gezet bewust. Als allimentatie stopt klap ik terug naar bijstandsnivo. Dus beter nu al zo zuinig mogelijk doen

Daarnaast ben ik alle overbodige paardenspullen aan het verkopen. Geld daarvan gaat opzij voor vakantie.

purny

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:36

Begin van je salaris maandgeld opnemen en je aan een bedrag per week houden. Is het op dan is het dikke pech. Het overige in rekeningen stoppen en aan het eind van je periode het geld naar een spaarrekening sluizen.
Een dichte spaarpot kopen en daar je munten indoen
Bij de appie boodschappen doen en koopzegels kopen. Betere rente dan bij de bank

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:47

Ik spaar elke maand wel wat, maar geen vast bedrag. Ene maand kan ik meer sparen dan de andere.
Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik het maximale bedrag bereikt waarbij je geen extra belasting hoeft te betalen, daar willen we liever niet boven komen en we vinden dat we dan zat reserves hebben. Daarom hebben we onszelf maar een nieuwe inrichting van de woonkamer cadeau gedaan :').

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:48

Supervixen schreef:
Ik spaar elke maand wel wat, maar geen vast bedrag. Ene maand kan ik meer sparen dan de andere.
Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik het maximale bedrag bereikt waarbij je geen extra belasting hoeft te betalen, daar willen we liever niet boven komen en we vinden dat we dan zat reserves hebben. Daarom hebben we onszelf maar een nieuwe inrichting van de woonkamer cadeau gedaan :').

Wat is het max bedrag? Ik heb namelijk zelf ook best wat staan...en wil daar echt geen belasting over gaan betalen. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:49

Ergens in de 48000 euro zag ik toen ik aangifte deed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:56

Voor twee personen is dat.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:58

Ik zet de dag dat ik mijn salaris ontvang een x bedrag op mijn spaarrekening (hier haal ik niks vanaf), een x bedrag in mijn 'spaarpot' (hier haal ik gedurende de maand geld uit en wat over is aan het eind van de maand gaat naar de spaarrekening) en een groot deel blijft staan op mijn lopende rekening omdat mijn huur etc. vlak na het ontvangen van mijn salaris.

Budgetteren doe ik niet aan, ik kom (gelukkig) makkelijk rond dus hoef wat dat betreft niet zo op te letten, maar ik ben van mezelf ook niet iemand die echt met geld strooit dus dat helpt al. Wat nodig is is nodig en sommige maanden zijn nou eenmaal duurder dan de andere. Sparen valt of staat echt met een stukje discipline. Ik heb met mezelf de afspraak dat ik 1 'kadootje aan mezelf' per maand mag kopen. Dat kan een nieuwe zonnebril zijn, een dure lipstick, of een keertje een online bestelling bij de H&M. Werkt voor mij prima, het komt eigenlijk zelden voor dat ik moet terugboeken van mijn spaarrekening, enkel als ik echt onverwacht grote uitgaven heb (vakantie, auto reparaties, etc).

Edit: ik bedenk me net dat ik ook de financiën van een vriendin doe en de manier die ik voor haar heb werkt voor jou misschien ook wel. Hiervoor heb je wel 2 rekeningen nodig. We hebben een overzicht gemaakt van al haar inkomsten en vaste uitgaven. De inkomsten komen binnen op rekening A, daarvan boekt ze aan het begin van de maand een x bedrag over naar haar spaarrekening en een bedrag om van te leven naar rekening B. Het bedrag wat naar rekening B gaat hebben we zo bepaald dat er op rekening A altijd genoeg geld blijft staan voor haar vaste lasten. Dit werkt voor haar goed omdat ze dan kan zien hoeveel geld ze die maand nog heeft om van te leven. Ze gebruikt dus enkel de pinpas van rekening B.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 23-04-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:59

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:01

In totaal mag je dat als spaartegoed hebben. Daarboven ga je belasting betalen al is dst geen idioot groot bedrag.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:02

Oh ja, koopzegels spaar ik ook. Je hebt amper door dat je het je geld kost, en na een jaar heb je er een leuk spaarpotje bij aan boekjes. Ik spaar ze op en gebruik het als 'noodgevallenspaarpot'. Dan hoef ik alsnog mijn spaarrekening niet aan te breken, ideaal. Ik wissel de boekjes ook pas in voor geld als ik het écht nodig heb. Dat verlaagt ook de drempel om het geld gewoon uit te geven.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:03

karuna schreef:
In totaal mag je dat als spaartegoed hebben. Daarboven ga je belasting betalen al is dst geen idioot groot bedrag.

in de link die ik hierboven er bij heb gezet staat bijna 3%, dat vind ik veel, veel te veel

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:05

3% over een bedrag van €48.000 is meer dan €1400. Met de huidige spaarrente ga je dat echt niet terugverdienen, dan kun je het geld beter zelf uitgeven..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:07

ja ik weet niet of ik het goed begrepen heb wat er in staat. maar ik ben er dan ook wel benieuwd naar wat die % precies is

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:08

Ok, ik ben maar alleen maar ik zit daar gelukkig nog lang niet aan. :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:11

Vanillia schreef:
3% over een bedrag van €48.000 is meer dan €1400. Met de huidige spaarrente ga je dat echt niet terugverdienen, dan kun je het geld beter zelf uitgeven..

Het gaat om het bedrag wat je meer dan de vrijstelling hebt waar je belasting over betaald , blijft wel 3% maar je betaald niet 1400€ over de eerste 48000€ als je €1400 moet betalen heb je 96000€ aan spaargeld( met z'n 2en/ gezin)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:16

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:18

Vanillia schreef:
Fair point :P

De Belastingdienst legt het uit op hun website, maar ik vind het alsnog best een complex verhaal.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2017

Het was al lastig, en ze hebben het nog lastiger gemaakt vanaf dit jaar :')

Ik heb inmiddels de laptop van mijn vriend eens onder het stof vandaan getoverd en maar mijn Excel bestand eens bijgewerkt. Paar apps bekeken, maar toch niet fijner dan mijn eigen gemaakte Excel bestand.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:21

wij hebben altijd automatisch gespaard.Eind vd maand een vast bedrag en bovendien wanneer er op de eerste vd maand meer dan een vooraf bepaald bedrag op staat gaat dit ook naar de spaarrekening.Daarna alleen terugstorten voor extra onvoorziene uitgaven zoals eigen bijdrage ziektekostenverzekering,autoreparaties etc.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:21

Ik gun het de belastingdienst niet. Je betaalt al driedubbel belasting over van alles. Dus geven wij het liever uit.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:45

Mijn vader zei ook dat je nu beter als vroeger thuis kan sparen omdat de rente echt laag zijn.

Koopzegels zit ik ook aan te denken werk zelf bij ah maar woon nog thuis dus dat heeft voor mij denk geen zin!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:53

Nibud heeft een handig excel gemaakt voor een jaarplanning. Heel verhelderend om daar eens alles in te vullen wat je binnenkrijgt, uitgeeft en de bijzondere kosten die je maakt.
Ik spaar via automatische incasso, op de dag dat mijn salaris binnen komt. Is een soort 'vaste last' geworden.

Nibud jaarplanner:
https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... g2017.xlsx

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:30

Nibud klopt voor geen kanten vind ik. Heb het ooit ingevuld maar moest nog meer bezuinigen.
Gewoon een groot deel sparen op je rekening en de rest in de ouderwetse oude sok steken. Rentes zijn nu toch niks meer waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:34

Excel heb ik, de vaste dingen weet ik voor een heel jaar wel, losse dingen geschat. Alleen ik houd me nooit aan mijn planning en daar moet ik, naast discipline, gewoon een manier in vinden

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:40

purny schreef:
Nibud klopt voor geen kanten vind ik. Heb het ooit ingevuld maar moest nog meer bezuinigen.
Gewoon een groot deel sparen op je rekening en de rest in de ouderwetse oude sok steken. Rentes zijn nu toch niks meer waard

Dit is niet de bufferberekenaar hoor. Gewoon een excel sheet. Kan je zelf ook maken...