Opties om een eigen huis te kunnen kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:37

Zinzi_jewel, vreemd. Wij konden als we wilden gewoon 102% lenen van de waarde van het huis.... Hebben we niet gedaan, omdat het voor ons de goedkoopste optie was om wat eigen geld in te brengen ;).

Is het huis getaxeerd op 145.000? Want dan klopt het wel wat je zegt.

TS; Helaas weet ik niet veel af van de regels in Belgie hierover, maar ik wil je wel als tip meegeven dat je eerst echt goed moet kijken of dit het huis is wat jullie willen, of er niet nog enorm veel onderhoud aan moet gebeuren (bv dubbel glas, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, etc etc.). Want als eigenlijk alles vernieuwd moet worden, zou ik lekker gaan kijken naar een ander huis, wat een stuk lager in de kosten is...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:58

Zinzi_jewel schreef:
Shiloh schreef:
Nee hoor Zinzi. In Nederland hoef je afhankelijk van de hoogte kosten koper iets van 6-8% zelf opbrengen. Je kunt in 2017 nog 101% van de waarde van je huis lenen. Maar dat wordt jaarlijks afgebouwd met 1%.

Niet helemaal waar
Ik moest nl 25000 eigen geld inbrengen voor een hypotheek in NL
Ging om een huis van 170.000

Dan verdiende je zelf misschien niet genoeg om de volledige hypotheek te kunnen krijgen. Maar als de hoogte voor je salaris geen probleem is heb je in principe heb je maar 6-7% nodig voor de kosten koper.

Ayasha
Blogger

Re: Opties om een eigen huis te kunnen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:15

Toen wij onze lening af sloten moesten we het schrijfgeld zelf hebben "staan", dus eigenlijk alle bijkomende kosten bij het kopen van een huis was onze eigen inbreng.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:00

Tegen mij is het zo verteld !
Ach ben voor nu gaan huren in België
En zie wat de toekomst brengt .

Miss omdat ik alleenstaande ben geworden met kinderen ten laste dat ze meer eigen geld wilde

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 07:33

Ja er is wel wat werk aan het huis, de elektriciteit moet vernieuwd worden en de ramen moeten vervangen worden .. maar het heeft een goede ligging en we wonen er nu ook gwn heel graag.
Ik ga vanavond jullie reacties ook aan m'n vriend laten lezen en wat opzoekwerk doen.
En dan eens een goed gesprek met de schoonfamilie.
We willen het huis wel laten taxeren sowieso!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:58

Duitsland is hier gelukkig een stuk makkelijker in.. wij zijn spontaan bij een boerenhuisje in Duitsland gaan kijken en zagen hier toekomst in. We huurden op dit moment een mooi huisje in Nederland. We hadden wel al het papierwerk voor een eventuele verhuizing/ koop huis klaar liggen. Dus toen de makelaar ons het huisje liet zien, hadden we wel interesse. De makelaar kon een goede hypotheek adviseur die veel werkt met grens bewoners, en konden diezelfde dag nog terecht.
Wij hadden dus ook 0 euro inleg. Maar 1 week later was de hypotheek al goedgekeurd inclusief 20.000 euro bouwdepot. Hier wonen we nu al 4 jaar bijna. Wel een flink op knap project waar we nu nog zoet mee zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:14

Overigens kun je woning verbeteringen vaak wel meefinancieren in de vorm van een bouwdepot, mits ze vast zitten aan het huis. Althans, in Nederland. Ik neem aan dat zoiets in België ook wel bestaat.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:48

Wat is een sleutel-op-deur woning?
Bouwdepot is in Nederland ook niet meer zo makkelijk hoor.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:00

Volgens mij bedoelen ze daar een nieuwbouwhuis mee.

Het kan niet zomaar nee, je moet wel goede plannen maken en je verbouwplannen moeten ook naar waarde getaxeerd worden, maar de mogelijkheden zijn er wel. Je moet alleen bewijzen dat de kosten die je erin wilt steken de waarde van de woning daadwerkelijk ten goede komen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:41

tante_trien schreef:
Wat is een sleutel-op-deur woning?
Bouwdepot is in Nederland ook niet meer zo makkelijk hoor.

Sleutel op de deur is eigenlijk een aantal/gehele wijk van dezelfde huizen, je hebt zelf nog wat te kiezen wat betreft de vloer, deuren, ramen enzovoorts. Het nadeel hieraan is dat je een aantal keuzes hebt bv kwa vloer en als je iets anders wilt dan zit je direct over duizende euros extra aan kosten te praten. Plus die woningen bij ons in de buurt hebben echt tuinen van een scheet groot.

Bij lenen om te verbouwen kan volgens mij wel redelijk makkelijk hier. Toch zeker in TS haar geval, omdat ze al in de woning woont.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:11

Is het mogelijk een voorschot op de erfenis te krijgen? Dat je een deel van het te betalen bedrag op papier krijgt, zodat je wel aan de eis kan voldoen?
Of bij familie iets lenen (en dit uiteraard bij de notaris netjes vast laten leggen).
In Nederland moet je zo'n beetje altijd een taxatie laten uitvoeren om een hypotheek te krijgen, dat is ook zeker aan te raden, als ook een bouwkundige keuring!

Ik ken de regels in België verder niet. In Nederland kan je veel mee financieren, van de bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur tot waarde vermeerderende verbouwingen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:27

Idd in NL is dat idd anders. Wij hebben in 2012 een huis gekocht en hebben alle kosten gewoon mee gefinancierd in de Hypotheek. Hebben niks hoeven betalen van eigen geld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:56

x_Irisje_x schreef:
Idd in NL is dat idd anders. Wij hebben in 2012 een huis gekocht en hebben alle kosten gewoon mee gefinancierd in de Hypotheek. Hebben niks hoeven betalen van eigen geld.

Die regels zijn van 2012 tov nu behoorlijk veranderd
in 2012 kreeg je volledig de kosten koper mee gefinancierd, nu niet meer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:15

ik ben ook van belgie en ik heb deze week een afspraak gehad bij hypotheekwinkel. be
Die begeleiden je in het ganse traject, en geven aan wat er mogelijk is en wat niet, zij vergelijken zelf verschillende banken en zoeken in overleg de beste optie mee uit. 100 % lenen is wel nog goed mogelijk, maar moet je even uitzoeken. Kijk ook eens naar de sociale leningen, mss dat dat een optie is.
Er is bij hypotheekwinkel zelfs een optie om 100 % te lenen én de kosten voor notaris ed deels te financieren door een extra korte lening, echter komt de algemene intrest wel hoger en zit je voor 5 jaar met een extra bedrag eraan vast, interessantst is dus wel als je minstens de extra kosten zelf kan betalen (voor een lening van 120 000 kwam dit op een 11000 euro, voor 200 000 zal dit maximaal 18-20 000 extra kosten zijn.)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:15

Ze zijn wel bezig met opnieuw het lenen van 100% toe te staan.
Ben je al bij verschillende banken geweest?
Meestal zit er ook verschil in het eigen inbreng verhaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:38

Duhelo schreef:
ik ben ook van belgie en ik heb deze week een afspraak gehad bij hypotheekwinkel. be
Die begeleiden je in het ganse traject, en geven aan wat er mogelijk is en wat niet, zij vergelijken zelf verschillende banken en zoeken in overleg de beste optie mee uit. 100 % lenen is wel nog goed mogelijk, maar moet je even uitzoeken. Kijk ook eens naar de sociale leningen, mss dat dat een optie is.
Er is bij hypotheekwinkel zelfs een optie om 100 % te lenen én de kosten voor notaris ed deels te financieren door een extra korte lening, echter komt de algemene intrest wel hoger en zit je voor 5 jaar met een extra bedrag eraan vast, interessantst is dus wel als je minstens de extra kosten zelf kan betalen (voor een lening van 120 000 kwam dit op een 11000 euro, voor 200 000 zal dit maximaal 18-20 000 extra kosten zijn.)

Dat hangt ook van je beschrijf af. Groot beschrijf ga je die 20.000 al snel over als je een huis van pak 'm beet 175.000 wil.