MacBook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:26

De oude Macbooks zijn echt amper meer te krijgen met een beetje okee hardware. Wellicht dat ze nog via Leapp aanwezig zijn, Marktplaats zou ik mee uitkijken want je weet ook nooit wat ermee gebeurt is.

Tevens hebben de Pro's van mid 2012 (net voordat de Retina kwam) ook nog gewoon een CD/DVD poort, dus die oude unibody's zijn niet de enigste wat dat betreft. Dat is inderdaad de laatste variant die al die extra poorten nog support, echter is mijn '12 Macbook een trein door de upgrades die erin zit. Ik zou eerder kijken naar een mid '12 Macbook Pro of anders wellicht naar een ouder model iMac, die heeft ook in veel gevallen nog een CD poort :)

Edit: Letterlijk drie seconden zoeken.

https://tweakers.net/aanbod/1246739/mac ... rkend.html
https://tweakers.net/aanbod/1306837/app ... 00n-a.html (corrupte start-up schijf, niet zo moeilijk te fixen als je een beetje handig bent)
https://tweakers.net/aanbod/1306655/app ... begin-2008).html
https://tweakers.net/aanbod/1302359/app ... a1342.html
https://tweakers.net/aanbod/1301789/app ... begin-2008).html

Nou, als je dus even zoekt krijg je genoeg. Kwestie van Google :')

Oh eh als je er nog wat meer zoekt: 15 stuks :+
https://tweakers.net/aanbod/1285481/par ... model.html
Laatst bijgewerkt door Courses op 18-04-17 22:30, in het totaal 3 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:29

Sannens schreef:
Nee, omdat het gewoon niet meer nodig is. Alles is digitaal te verkrijgen. Computerspellen doe je via Steam, series en films via bijvoorbeeld Netflix. Ik gebruikte mijn DVD speler al nooit voordat ik een MacBook had.

Mooi voor jou maar denk dat een ieder dat toch echt voor zichzelf bepaald, dat jij dat nou niet nodig vind of nooit gebruikte, betekend niet dat iedereen dat zo doet.

Hier idd ook nog de pro 2012 met de dvd/cd ingang, express hier ook voor gekozen. :j

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:42

MelanieB schreef:
Sannens schreef:
Nee, omdat het gewoon niet meer nodig is. Alles is digitaal te verkrijgen. Computerspellen doe je via Steam, series en films via bijvoorbeeld Netflix. Ik gebruikte mijn DVD speler al nooit voordat ik een MacBook had.

Mooi voor jou maar denk dat een ieder dat toch echt voor zichzelf bepaald, dat jij dat nou niet nodig vind of nooit gebruikte, betekend niet dat iedereen dat zo doet.

Hier idd ook nog de pro 2012 met de dvd/cd ingang, express hier ook voor gekozen. :j

Wow, je kan ook aardig reageren. Ik noem de reden dat Apple gekozen heeft om de dvd/cd speler er uit te halen.
Er zijn onder andere vanwege die reden geen nieuwe modellen MacBooks met een dvd drive. Dus ik denk dat je bij die kleine groep hoort die die dvd drive nog wel gebruikt.

8nnemiek

Re: MacBook

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:48

Dat heet vooruitgang .. ;)
Stel je voor dat erg nog VHS ingangen werden ingebouwd omdat er mensen zijn met een kast vol videobanden, dat werden verdomd onhandige laptops :')
Apple is wat dat betreft zijn tijd (te ver voor sommigen?) vooruit, het tijdperk van de dvd's is gewoon bijna voorbij. Zelfs de imac van mijn vriend heeft geen dvd drive meer.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 10:15

chimello schreef:
Ik heb de witte gehad (beide, ook die ervoor die nog minder rond was) maar je hebt er zo weinig aan. Er kan maar 2gb werkgeheugen in, volgens mij misschien max 4gb? Zoooo traag en gelimiteerd, ook qua uitgangen. Het is een prachtige laptop maar echt, mijn 2012 pro is zo veel fijner in verhouding... Misschien toch iets om over na te denken? Ik heb de witte 2 jaar gehad. 2 jaar grafisch ontwerp school met 2gb werkgeheugen... De horror :')

Sowieso, moet je altijd naar de hardware zelf kijken ipv. het merk. Als je bv. inderdaad grafisch ontwerper bent, moet je kijken naar de laptops die daar geschikt voor zijn. Dat is hetzelfde dat je met een goedkope netboek, zware grafische games gaat spelen, denk je dat dat een succes wordt?
Voor mij is een pc prima als hij gewoon DVD's en CD's kan burnen en kan afspelen. Als ik bv. in de trein zit, of waar dan ook, kan ik gewoon zelf mijn afspeellijst maken met alle bestandjes die van de disc komen, ipv. alles op YouTube gaan opzoeken (alhoewel je daar natuurlijk ook afspeellijsten hebt, maar dat terzijde).
Wat ik ook probeer te zeggen, is dat als je een virus op je pc krijgt, dat je dan al je films en muziek kwijt bent (tenzij je een back-up hebt gemaakt).
Daar heb ik geen last van, ik heb nog een hele kast vol discs staan.
Ik snap ook gewoon niet waarom mensen alles nu zo snel ouderwets vinden, een paar jaar geleden vond men dat zo normaal, en het werkte gewoon prima, nu klaagt iedereen steen en been over het feit dat het ineens zo ouderwets is.
Tevens moeten mensen hier gewoon niet zo verwend zijn, we hebben een kennis die het niet breed heeft, en haar zoon speelt ook nog gewoon games van een disc op een Vista laptop, dat gaat gewoon prima.
Ik snap al dat gezeur over ouderwets en nieuw niet zo, het doet het, dus je kan het gebruiken, punt uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:25

Ik heb ook een MacBook met losse cd rom drive ding, gewoon omdat ik dan langzaamaan al mn gekochte cdtjes in mn ITunes kan laden, zonder voor kapitalen alles opnieuw te kunnen kopen. Ook kan ik eens wat branden...

Tevens een moeilijk stekkertje moeten kopen om m aan t vaste internet te hangen, voor t geval WiFi een beetje wiebelig wordt.
Alles delen in de cloud wordt ik ondertussen ook een beetje moe van, het klinkt fantastisch allemaal maar ik krijg de melding dat de cloud vol is en dat ik voor extra geld extra ruimte kan kopen... call me ouderwets, maar alles kan inderdaad, het kost alleen wel geld allemaal...

Ik snap wel dat je een zgn 'oud' systeempje wil gebruiken..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:03

Sannens schreef:
MelanieB schreef:

Wow, je kan ook aardig reageren. Ik noem de reden dat Apple gekozen heeft om de dvd/cd speler er uit te halen.
Er zijn onder andere vanwege die reden geen nieuwe modellen MacBooks met een dvd drive. Dus ik denk dat je bij die kleine groep hoort die die dvd drive nog wel gebruikt.

Maar heb jij het daar zo moeilijk mee dan, dat anderen die drive nog gebruiken?
Je dramt er zo op door. TS geeft aan dat ze die drive wil, waarom dan door drammen zodanig dat mensen een bepaalde keuze, die niemand kwaad doet, moeten verdedigen. >;)

Met tijd mee gaan of niet, niet iedereen wil altijd het nieuwste, want nieuw is niet altijd beter, maar laat een ieder dat voor zichzelf beslissen, de een wilt zijn/haar computer vol met digitaal spul, de ander heeft het liever extern.
Enne Annemiek, VHS gaan vergelijken met CDs/DVDs die nog volop verkocht worden.... :=

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:19

MelanieB schreef:
Sannens schreef:

Maar heb jij het daar zo moeilijk mee dan, dat anderen die drive nog gebruiken?
Je dramt er zo op door. TS geeft aan dat ze die drive wil, waarom dan door drammen zodanig dat mensen een bepaalde keuze, die niemand kwaad doet, moeten verdedigen. >;)

Met tijd mee gaan of niet, niet iedereen wil altijd het nieuwste, want nieuw is niet altijd beter, maar laat een ieder dat voor zichzelf beslissen, de een wilt zijn/haar computer vol met digitaal spul, de ander heeft het liever extern.
Enne Annemiek, VHS gaan vergelijken met CDs/DVDs die nog volop verkocht worden.... :=

Ik kan toch gewoon vragen waarom iemand dat wilt? Een losse CD/DVD drive is zo duur nog niet en zou bij sommige mensen dus ook een goede oplossing zijn. Bij TS dus niet, want die wilt de drive altijd kunnen gebruiken, dus dan hoef ik dat ook niet te adviseren.
Ook kiest de TS daardoor dus liever voor een ouder model met veel oudere hardware. In eerste instantie was die keuze niet onderbouwt, maar nu wel. Dus dan is het toch niet raar als ik dat soort dingen vraag zodat ik dingen kan aanraden?

Ook heb ik volgens mij aangegeven, op basis van het verhaal van de TS, dat ze op moet letten met de specifieke internetpoort. Aangezien die kabel niet overal inzit en zeker niet in de nieuwe varianten. Dus het enige wat ik probeer is om de TS te helpen met het maken van een goede keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:22

FabianHorse schreef:
Liselot schreef:
Ehmm, andere macbooks werken net zo hoor :o

Tevens hebben de nieuwere MacBooks geen DVD of CD ingang meer.

Mijn pro uit 2012 heeft nog een CD/DVD ingang hoor :) Ik heb die van mij refurbished via iused.nl gekocht. Was niet goedkoop maar wel 16GB RAM en flinke HD erin.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:56

FabianHorse schreef:
chimello schreef:
Ik heb de witte gehad (beide, ook die ervoor die nog minder rond was) maar je hebt er zo weinig aan. Er kan maar 2gb werkgeheugen in, volgens mij misschien max 4gb? Zoooo traag en gelimiteerd, ook qua uitgangen. Het is een prachtige laptop maar echt, mijn 2012 pro is zo veel fijner in verhouding... Misschien toch iets om over na te denken? Ik heb de witte 2 jaar gehad. 2 jaar grafisch ontwerp school met 2gb werkgeheugen... De horror :')

Sowieso, moet je altijd naar de hardware zelf kijken ipv. het merk. Als je bv. inderdaad grafisch ontwerper bent, moet je kijken naar de laptops die daar geschikt voor zijn. Dat is hetzelfde dat je met een goedkope netboek, zware grafische games gaat spelen, denk je dat dat een succes wordt?
Voor mij is een pc prima als hij gewoon DVD's en CD's kan burnen en kan afspelen. Als ik bv. in de trein zit, of waar dan ook, kan ik gewoon zelf mijn afspeellijst maken met alle bestandjes die van de disc komen, ipv. alles op YouTube gaan opzoeken (alhoewel je daar natuurlijk ook afspeellijsten hebt, maar dat terzijde).
Wat ik ook probeer te zeggen, is dat als je een virus op je pc krijgt, dat je dan al je films en muziek kwijt bent (tenzij je een back-up hebt gemaakt).
Daar heb ik geen last van, ik heb nog een hele kast vol discs staan.
Ik snap ook gewoon niet waarom mensen alles nu zo snel ouderwets vinden, een paar jaar geleden vond men dat zo normaal, en het werkte gewoon prima, nu klaagt iedereen steen en been over het feit dat het ineens zo ouderwets is.
Tevens moeten mensen hier gewoon niet zo verwend zijn, we hebben een kennis die het niet breed heeft, en haar zoon speelt ook nog gewoon games van een disc op een Vista laptop, dat gaat gewoon prima.
Ik snap al dat gezeur over ouderwets en nieuw niet zo, het doet het, dus je kan het gebruiken, punt uit.

Verwend? Ik en vele andere werken keihard om zo'n apparaat te kunnen betalen. Dat heeft helemaal niks te maken met verwend zijn, dat heeft te maken met je vakgebied, weten wat je nodig hebt en snappen dat 2GB RAM voor veel mensen niet genoeg is. Je bent trouwens zelf de enigste die er zo fel op reageert, dus in dat opzicht is er weinig gezeur over ouderwets en nieuw.

Maar als je even iets verder hierboven gelezen had staan daar zo'n 6 links met allerlei Macbooks die binnen 3 seconden te vinden zijn op Google, dus ik snap je vraag niet helemaal meer. Ze zijn te vinden, er zijn genoeg websites vernoemd en ondertussen ben jij enkel aan het white-knighten over 'maar de oudere modellen zijn prima!'. Zijn ze ook, maar voor vele niet en daar mogen wij ook onze voorkeur in hebben. Ik zou zeggen: Bekijk alle websites en kies er daar een van. Conclusie van het topic is er al: Ze zijn prima te vinden, gewoon even wat verder zoeken dan je neus lang is.

Ondertussen werk ik lekker verder op mijn verwende Macbook Pro uit 2012 met CD poort. Joe! :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:01

Ik heb een witte Macbook uit 2009 maar die moet je niet meer willen hoor, heeft z'n beste tijd wel gehad. Hij doet het wel, maar is zo stervenstraag. Heb al drie jaar een nieuwe Pro <3

Oh en daar kan geen cd in, bedenk ik me nu pas. Heb ik in drie jaar ook niet gemist :') die kast met discs kan kapot trouwens, de cloud niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:15

_Reneee schreef:
Oh en daar kan geen cd in, bedenk ik me nu pas. Heb ik in drie jaar ook niet gemist :') die kast met discs kan kapot trouwens, de cloud niet.

Oh ik mis ze wel hoor, mn cd's :j
Buiten dat ik niet nog eens weet ik veel, ong 4000€ wil uitgeven om alle nrs opnieuw te downloaden. En niet alles van wat k heb, staat op Itunes...
Het systeem an sich is wel geniaal, omdat je nu echt per nr kan kopen (meestal), ipv een hele cd waar je maar 3nrs van luistert.. :j

Voor een beetje cloud betaal je 20 euro pm, ik vind dat best wel geld...

Of zijn er andere manieren om dat te regelen?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:41

Oh ik gebruik gewoon Spotify. Tientje in de maand en je kunt het nog delen ook. Meest ideale uitvinding ooit. En je hebt je muziek overal bij je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:43

Ik gebruik idd iMusic. Kost me met studentenkorting maar 5 euro in de maand en ik kan mijn muziek overal streamen. Heb 10GB internet per maand dus vind het ook echt niet nodig om al mijn muziek offline beschikbaar te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:48

Geheel offtopic natuurlijk maar toch, ik ben nieuwsgierig.. :j

Dus je betaalt voor een muziekabonnement (spotify of IMusic of iets anders) en je betaald voor 10gig internet, dat kost ook geld :j En je betaald voor een cloud abonnement...
dan gaan je maandelijkse koste best omhoog, of niet?

Even ervan uit gaande dat iemand geen student is...

Van Spotify weet ik niet of ze alle muziek hebben die ik zou willen, trouwens... en je kunt dat vooraf geloof ik niet echt opzoeken... Of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:50

Spotify heeft een gratis versie waarbij je vrij bent om te kijken naar het aanbod dat ze erop hebben (en dat is behoorlijk wat, al ken ik je specifieke muzieksmaak natuurlijk niet). Een cloud abonnement hoef je er niet bij te nemen, ik doe dat puur zodat ik mijn documenten automatisch kan opslaan en makkelijk weer kan bereiken via een ander apparaat of als back-up. Voor internet betaal ik inderdaad, maar omdat ik verdubbelaar heb via KPN is dat echt niet zo duur als het lijkt. Ik betaal maar voor 5GB maar omdat we thuis ook alles van KPN hebben wordt dat verdubbeld.

Als je al een hele grote bestaande muziekcollectie hebt weet ik niet hoe lucratief het is, maar omdat ik eigenlijk altijd via downloads etc gewerkt heb heb ik geen 'bestaande muziekcollectie'. Daarom is dit voor mij aanzienlijk goedkoper.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:02

Ik gebruik Spotify vooral thuis en dan zit het dus gewoon op de Wifi. Je kunt je muziek downloaden en als je dat thuis doet scheelt het je dus mb's. Overigens stream ik echt heel veel, ik heb een bundel van 5 GB en die gaat nooit op.

Maar goed, tien euro in de maand onbeperkt muziek is volgens mij nog goedkoop als je het gaat vergelijken met elke maand een nieuwe cd kopen ofzo :Y)

Ik heb inderdaad ook altijd met downloads gewerkt. CD's heb ik al jaren niet meer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:05

Ik maak even een ander topic aan, want dit vervuilt het topic van TS..
Als jullie daar ook antwoord in willen geven, graag :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 17:02

_Reneee schreef:
Ik heb een witte Macbook uit 2009 maar die moet je niet meer willen hoor, heeft z'n beste tijd wel gehad. Hij doet het wel, maar is zo stervenstraag. Heb al drie jaar een nieuwe Pro <3

Op zich vind ik de cloud een goed, mooi en handig idee, je kan op elk apparaat, overal bij je bestanden.
Het nadeel is gewoon dat je geen privacy hebt. De mail van mijn vader was pasgeleden gehacked (of iets anders waardoor het niet meer werkte), nu moet hij alles via gMail gaan doen, echt een hel. Eerst alle privacy voorkeuren wijzigen, een uur later staan alle instellingen weer teruggedraaid! Belachelijk dat Google al jouw mails mag lezen, foto's mag bekijken etc.
Dat is ook de reden dat ik niks via de cloud doe, alles lekker "ouderwets" via een disc of USB, tja, want de nieuwe MacBook Pro heeft ook al geen USB poort, zodat men op een begeven moment wel via de cloud moet werken.
Traagheid komt ook niet zomaar, Apple zorgt sowieso bij elke update ervoor dat je apparaat steeds slomer wordt, totdat het op een begeven moment uit elkaar valt van ellende.
Tegenwoordig wordt het je ook zo moeilijk mogelijk gemaakt, wat betreft software o.a. Als je Windows het vroeger niet meer deed of crashedte, douwde je gewoon wat floppy's erin, en na een half uur was je pc weer zo goed als nieuw.
Was er een onderdeel kapot, dan schroefde je dat bakbeest gewoon open en verving het onderdeel.
Waarom is alles tegenwoordig zo moeilijk? Om geld te verdienen, door slechte kwaliteit te leveren? En incomplete pc's verkopen zonder USB ingang of disk drive?
En Apple zorgt er ook nog voor dat je haast niet meer goed op het internet kunt door de kabel poort te verwijderen?
Apple valt mij de laatste jaren erg tegen.
Tevens over Spotify, waarom zou je voor muziek gaan betalen, terwijl je het gewoon gratis op YouTub kunt luisteren? Ik snap de gedachte daar achter niet.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 17:02

Cer schreef:
Ik maak even een ander topic aan, want dit vervuilt het topic van TS..
Als jullie daar ook antwoord in willen geven, graag :)

Maakt mij niks uit, het is nu toch al een discussie topic geworden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:00

Ik vind je best wel overdrijven hoor. Menig Windowslaptop gaat geen 10 jaar mee. Mijn Pro is in drie jaar tijd al weet ik het hoe vaak geupdate en hij is nog net zo snel als toen ik hem kocht. Heb er echt nooit problemen mee gehad.

Waarom zou je betalen voor Spotify terwijl je het ook gratis op Youtube kunt luisteren? Nou omdat die artiesten er misschien ook van moeten kunnen leven?

Overigens heeft de nieuwste macbook twee of vier Thunderbolt poorten, dus hoezo zou je niet meer op het internet kunnen via de kabel? Daar kan ook een USB in. Niks via de cloud werken als het niet hoeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:08

FabianHorse schreef:
Traagheid komt ook niet zomaar, Apple zorgt sowieso bij elke update ervoor dat je apparaat steeds slomer wordt, totdat het op een begeven moment uit elkaar valt van ellende.
Tegenwoordig wordt het je ook zo moeilijk mogelijk gemaakt, wat betreft software o.a. Als je Windows het vroeger niet meer deed of crashedte, douwde je gewoon wat floppy's erin, en na een half uur was je pc weer zo goed als nieuw.

Tevens over Spotify, waarom zou je voor muziek gaan betalen, terwijl je het gewoon gratis op YouTub kunt luisteren? Ik snap de gedachte daar achter niet.

Dat eerste is natuurlijk onzin. Apple maakt zwaardere software omdat de software simpelweg uitgebreider moet zijn dan 10 jaar geleden, maar osx is juist hét systeem dat nog steeds heel licht en stabiel blijft draaien, ook na updates.
Wanneer jij je apple gaat volstouwen met allerlei programma's en virusscanners en andere onzin dan wordt hij traag, dat is logisch, maar wanneer je op een oude apple een clean install draait dan is hij weer als nieuw.. Mijn 7 jaar oude imac draait nog als een zonnetje, ik kan zonder problemen 4k video bewerken en zware simulators draaien, zelfs met het nieuwste OS.
En als ie het niet meer doet, wat bij een mac al nauwelijks voor komt, dan heb je helemaal geen floppy's nodig, dan start je hem opnieuw op, houdt een paar knoppen ingedrukt en kiest of je het ding wil herstellen of compleet opnieuw installeren.. Het is nu juist veel makkelijker dan vroeger.

En waarom betalen voor muziek? Denk je dat die muziekanten voor hun lol werken? Als je een nummer goed vind dan wil je zo'n artiest daar toch zeker voor betalen? Vroeger kocht je een cd, nu koop je een nummer via itunes. En ben je het nummer kwijt, dan heeft itunes gewoon onthouden dat je het betaald hebt en mag je het nummer gewoon opnieuw downloaden.

Als je zo negatief tegen Apple aan kijkt, waarom dan niet gewoon een windhoos laptop?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 18:15

_Reneee schreef:
Ik vind je best wel overdrijven hoor. Menig Windowslaptop gaat geen 10 jaar mee. Mijn Pro is in drie jaar tijd al weet ik het hoe vaak geupdate en hij is nog net zo snel als toen ik hem kocht. Heb er echt nooit problemen mee gehad.

Waarom zou je betalen voor Spotify terwijl je het ook gratis op Youtube kunt luisteren? Nou omdat die artiesten er misschien ook van moeten kunnen leven?

Overigens heeft de nieuwste macbook twee of vier Thunderbolt poorten, dus hoezo zou je niet meer op het internet kunnen via de kabel? Daar kan ook een USB in. Niks via de cloud werken als het niet hoeft.

Wij hebben een Dell XP laptop, en dat ding doet het al 13 jaar, zonder enige crash. Dus het ligt niet aan de Windows, maar aan de hardware (of de samenwerking tussen die twee).

Tevens zijn er genoeg mensen zonder Adblock, dus via YouTube kunnen ze wel degelijk geld verdienen met advertenties. En denk je dat die Artiesten mij wat boeien? Ik moet zelf ook hard werken hoor, zij zijn niet de enigen op de wereld.

En ik heb geen Thunderbolt kabel, heb ik ook geen zin in om te kopen, er moet gewoon een normale internet kabel aan zitten punt uit, niet al dat moeilijke gedoe.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:17

Ik had ook altijd Spotify op mijn iPad mini. Maar ik heb geen abonnement erop dus werkt die niet meer goed. Wel jammer.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 18:22

8nnemiek schreef:
FabianHorse schreef:

Dat eerste is natuurlijk onzin. Apple maakt zwaardere software omdat de software simpelweg uitgebreider moet zijn dan 10 jaar geleden, maar osx is juist hét systeem dat nog steeds heel licht en stabiel blijft draaien, ook na updates.
Wanneer jij je apple gaat volstouwen met allerlei programma's en virusscanners en andere onzin dan wordt hij traag, dat is logisch, maar wanneer je op een oude apple een clean install draait dan is hij weer als nieuw.. Mijn 7 jaar oude imac draait nog als een zonnetje, ik kan zonder problemen 4k video bewerken en zware simulators draaien, zelfs met het nieuwste OS.
En als ie het niet meer doet, wat bij een mac al nauwelijks voor komt, dan heb je helemaal geen floppy's nodig, dan start je hem opnieuw op, houdt een paar knoppen ingedrukt en kiest of je het ding wil herstellen of compleet opnieuw installeren.. Het is nu juist veel makkelijker dan vroeger.

En waarom betalen voor muziek? Denk je dat die muziekanten voor hun lol werken? Als je een nummer goed vind dan wil je zo'n artiest daar toch zeker voor betalen? Vroeger kocht je een cd, nu koop je een nummer via itunes. En ben je het nummer kwijt, dan heeft itunes gewoon onthouden dat je het betaald hebt en mag je het nummer gewoon opnieuw downloaden.

Als je zo negatief tegen Apple aan kijkt, waarom dan niet gewoon een windhoos laptop?

Ten eerste; ik vind een virusscanner wel noodzakelijk, vooral door de toename van virussen etc.
"Als je zo negatief tegen Apple aan kijkt, waarom dan niet gewoon een windhoos laptop?" Het was niet per see tegen Apple bedoelt, Windows is nog erger, vooral Windows 10, de pc van mijn moeder is al 3 keer gecrasht, alleen al door de updates. Ze maken die dingen tegenwoordig zo, dat je ze na een paar jaar al kunt weggooien, ronduit belachelijk. Tevens heb ik hier nog een iBook van mijn moeder met OS 9, start sneller op dan haar Windows 10 pc, internet is alleen wat moeilijker te verbinden.