Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mijn ervaring was wel dat je initiatief moet nemen. DURF en DOE! Ze verwachten van je dat je niet eeuwig gaat blijven staan toekijken of nood hebt om je handje vast te houden. Vraag gewoon nog een keer "mag ik meekijken" en daarna vraag je een patiënt waarop je mag proberen. Of dat ze je roepen als er iemand geprikt moet worden waar je eigenlijk niet mis kan prikken. En geen stress als je eens iemand voor je hebt waar je de landingsbanen niet ziet. Je moet prikken op gevoel, dat ontwikkel je -alweer- door het te doen. Je bent in je laatste jaar van je opleiding geraakt, dat zal heus niet zijn omdat je er niks van bakt. 
Fangio schreef:Hier een Nederlandse die in België werkt als bachelor verpleegkunde en ik zou je ook zeker aanraden om het bespreekbaar te maken! Op mijn afdeling weet ik in ieder geval zeker dat iedereen dan zijn best zou doen om het proces makkelijker voor je te maken.
Probeer zelf ook al eens na te denken wat het voor jou beter zou maken. Heb je graag dat de verpleegkundige voor het prikken op de gang nog eens de stappen met je overloopt? Wil je juist dat ze op de kamer wat tips geeft als je bezig bent? Of vind je het juist fijner als ze (doet alsof) ze bezig is met iets anders zodat je je niet zo op de vingers gekeken voelt?
We zijn allemaal jong geweest en hebben het allemaal moeten leren, dus probeer kansen aan te pakken en communiceer!
Veel succes iig!
Nabster schreef:Waarom ben je dan in hemelsnaam verpleegkunde gaan doen als je niet durft prikken? Of durf je het enkel in België niet?
Ik vind het trouwens terecht dat mbo verpleegkundigen dit in Nederland veelal niet mogen. Van mij mag de term ziekenverzorgende dan ook weer terug komen. Ik werk veel met zogenaamde verpleegkundigen, maar velen bakken er werkelijk niks van. Erbarmelijke kennis van handelingen en ziekte/medicatieleer. Ik zeg niet dat dat bij jou, of bij alle mbo vpk zo is, maar het valt me wel op in min werkvelden. Van mij mogen echt oude titels terug. Of VEEL betere bijscholing en VEEL hogere eisen aan het verlengen van de BIG registratie.
) En de B verpleegkundige is vergelijkbaar met een VIG-er/ Ziekenverzorgende.
anoniempje1 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik durf wel IM en Subcutaan te prikken dat is geen enkel probleem. Ik ben gewoon bang dat ik mis prik en zij me daar op af gaan rekenen qua beoordeling. Ik weet ook niet of het slim is om aan te geven dat ik het lastig vind, heb het gevoel dat dat niet zo gewaardeerd wordt. Maar jullie zeggen dat juist wel te doen? Ik heb hele lieve werkbegeleiders alleen ik werk daar heel weinig mee... en ik ga niet tegen iedereen vertellen wat ik lastig/eng vind dat komt juist misschien ongemotiveerd over...
Het is inderdaad niet zo ideaal als laatste stage... Maar een leerzame ervaring is het zeker! Ik wil hierna misschien toch nog HBO-V gaan doen dus zie het toch maar als 'tussenstage'.
Ik wil gewoon alles in een keer gelijk allemaal goed doen, en dat zit me een beetje in de weg, terwijl als je er over nadenkt is het natuurlijk logisch dat dat niet kan. Ik loop tenslotte stage om te leren.... Maargoed het is makkelijker om het hier op bokt te bespreken dan in het echt, ben bang voor de reactie.
Eigenlijk stelt het niet zoveel voor, maarja dat is makkelijk achteraf. Ik ben blij dat ik het erover heb kunnen praten en zij heel lief reageerde. Het is nu nog steeds niet mijn favoriete ding, maar ik heb het wel gedaan!
Super dat je het gedaan hebt!anoniempje1 schreef:@Onali Ja de taal is ook nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig gaat het wel iets beter. En als ik het zo hoor is het nog steeds zoals bij jou 13 jaar geledenHet is inderdaad niet zo ideaal als laatste stage... Maar een leerzame ervaring is het zeker! Ik wil hierna misschien toch nog HBO-V gaan doen dus zie het toch maar als 'tussenstage'.
@Tyke Nee tuurlijk prikte niet iedereen gelijk alles goed. Maar ik heb toch sterk het idee dat veel vergeten dat zij zelf stagiaire zijn geweestIk wil gewoon alles in een keer gelijk allemaal goed doen, en dat zit me een beetje in de weg, terwijl als je er over nadenkt is het natuurlijk logisch dat dat niet kan. Ik loop tenslotte stage om te leren.... Maargoed het is makkelijker om het hier op bokt te bespreken dan in het echt, ben bang voor de reactie.