Faalangst als verpleegkundige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:25

.

anoniempje1

Re: Faalangst als verpleegkundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 15:34

Op school in t skillslab is het geen probleem. Ik denk dat ik gewoon te bang ben om mis te prikken? Ik ga het eens bespreekbaar maken met mijn werkbegeleidster... ik vind dat de belgische stagiaires ook veel verder zijn qua kennis misschien dat ik daar onbewust heel onzeker van wordt omdat ik me daar mee vergelijk...

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:10

Is ook heel moeilijk.
Maar he, mis prikken gebeurt een gediplomeerd verpleegkundige ook nog!
Je hebt soms gewoon mensen met heel moeilijke aders en dan moet je een aantal keer prikken.
Is niks mis mee. Is voor de cliënt een vorm van ongemak, maar het kan.
En het is normaal dat je een angst hebt om iets verkeerd te doen! Als je het maar bespreekbaar durft maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:53

Als je laatstejaars bent, dan zou je in principe net hetzelfde moeten kunnen en weten als de belgische stagiaires hoor. Ik ben trouwens ook Bachelor Verpleegkunde, afgestudeerd in 2016 maar mijn laatste jaar Sociale Verpleegkunde gevolgd. Wondzorg, prikken, infusen... heb ik allemaal in mijn 2e jaar gezien en geleerd. Onze opleiding bestond toen nog uit 3 jaar, nu zijn dat er 4 geworden.

Het enige verschil wat ik me kan bedenken, is dat je niet op hetzelfde niveau zit als onze Bachelor maar wel de HBO5-verpleegkundigen. Die zijn praktisch inderdaad heel sterk. Zij hebben véél meer praktijkstages en minder theorie. Een Bachelor ziet veel meer theorie, maar die mag op het einde ook wel meer. We krijgen alleen minder stage-uren om het te leren zeg maar.

Prikken is iets wat je alleen maar kan leren door het te doen. Prik je mis, so be it. Ik kon moeilijke gevallen meestal vlot prikken en de makkelijke niet :+ Mijn ervaring was wel dat je initiatief moet nemen. DURF en DOE! Ze verwachten van je dat je niet eeuwig gaat blijven staan toekijken of nood hebt om je handje vast te houden. Vraag gewoon nog een keer "mag ik meekijken" en daarna vraag je een patiënt waarop je mag proberen. Of dat ze je roepen als er iemand geprikt moet worden waar je eigenlijk niet mis kan prikken. En geen stress als je eens iemand voor je hebt waar je de landingsbanen niet ziet. Je moet prikken op gevoel, dat ontwikkel je -alweer- door het te doen. Je bent in je laatste jaar van je opleiding geraakt, dat zal heus niet zijn omdat je er niks van bakt.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 22:07

Oke ik ga het gewoon eens bespreekbaar maken en aangeven dat ik t spannend vind maar het wel heel graag wil leren! Ik denk ook dat als ik eenmaal een keer geprikt heb dat het voor mij al over is, maar om me daar overheen te kunnen zetten zie ik gewoon tegenop. Maar wat jullie zeggen is natuurlijk wel waar, al het begin is moeilijk en je leert alleen maar door te doen.... dus ik heb er weer een nieuw belangrikk leerdoel bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:25

Ooit een ballon proberen lekprikken? Zoiets is het ongeveer. Vooral vlotte beweging, 1 goede maar tegelijk zachte prik. Niet erin drammen als vogelpiek of heel erg zacht. Als je IM durft en kan, dan lukt dit je ook wel.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:40

Komt zeker en vast goed!
Herinner me mijn eerste keer nog, met trillende handjes, eenmaal geprikt en afgewerkt heb ik een keer diep gezucht. De patiënt moest ermee lachen en sinsdien altijd met veel zin gaan prikken :D

En nogmaals, als ik je op eender welke manier kan helpen mag je altijd een pb doen!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:33

Hier een Nederlandse die in België werkt als bachelor verpleegkunde en ik zou je ook zeker aanraden om het bespreekbaar te maken! Op mijn afdeling weet ik in ieder geval zeker dat iedereen dan zijn best zou doen om het proces makkelijker voor je te maken.
Probeer zelf ook al eens na te denken wat het voor jou beter zou maken. Heb je graag dat de verpleegkundige voor het prikken op de gang nog eens de stappen met je overloopt? Wil je juist dat ze op de kamer wat tips geeft als je bezig bent? Of vind je het juist fijner als ze (doet alsof) ze bezig is met iets anders zodat je je niet zo op de vingers gekeken voelt?
We zijn allemaal jong geweest en hebben het allemaal moeten leren, dus probeer kansen aan te pakken en communiceer!

Veel succes iig!

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:15

Fangio schreef:
Hier een Nederlandse die in België werkt als bachelor verpleegkunde en ik zou je ook zeker aanraden om het bespreekbaar te maken! Op mijn afdeling weet ik in ieder geval zeker dat iedereen dan zijn best zou doen om het proces makkelijker voor je te maken.
Probeer zelf ook al eens na te denken wat het voor jou beter zou maken. Heb je graag dat de verpleegkundige voor het prikken op de gang nog eens de stappen met je overloopt? Wil je juist dat ze op de kamer wat tips geeft als je bezig bent? Of vind je het juist fijner als ze (doet alsof) ze bezig is met iets anders zodat je je niet zo op de vingers gekeken voelt?
We zijn allemaal jong geweest en hebben het allemaal moeten leren, dus probeer kansen aan te pakken en communiceer!

Veel succes iig!

Dat is in ieder geval wel iets om over na te denken inderdaad! Wat mijn ideale leersituatie zou zijn.... Hmm gelukkig zijn het lieve collega's nu nog even het moment kiezen om er over te praten.... maar dat moet goed komen! Bedankt voor jullie berichtjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:28

Nabster schreef:
Waarom ben je dan in hemelsnaam verpleegkunde gaan doen als je niet durft prikken? Of durf je het enkel in België niet?
Ik vind het trouwens terecht dat mbo verpleegkundigen dit in Nederland veelal niet mogen. Van mij mag de term ziekenverzorgende dan ook weer terug komen. Ik werk veel met zogenaamde verpleegkundigen, maar velen bakken er werkelijk niks van. Erbarmelijke kennis van handelingen en ziekte/medicatieleer. Ik zeg niet dat dat bij jou, of bij alle mbo vpk zo is, maar het valt me wel op in min werkvelden. Van mij mogen echt oude titels terug. Of VEEL betere bijscholing en VEEL hogere eisen aan het verlengen van de BIG registratie.

Sorry hoor, ik moest mijn eindstage overdoen en werd ook naar België gestuurd.
Het klinkt makkelijk, dichtbij en waarom niet.

Maar je zit echt met een taalbarrière, vooral in vakgebied!! Hiërarchie is zeker ook een ding, laat staan het verschil oin niveau/ werkzaamheden.

Bij mij is het weliswaar 13 jaar geleden dus er kunnen inmiddels veranderingen zijn, maar ik deed MBO verpleegkunde, BOL variant. Had mijn eindstage niet gehaald incl mijn scriptie niet. Deze moest ik dus overdoen, aangezien er geen plek was werd ik naar Mortsel, Antwerpen gestuurd.
Ik heb nog in diverse plaatsen in Nederland gezocht, daar waar familie woont, maar overal kreeg ik nee te horen, wij nemen alleen van de lokale scholen stagiaires aan.

Dus uiteindelijk 6 maanden naar Mortsel, dagziekenhuis, ofwel dagopname/ polikliniek.
Super toffe opleidingsplaats, echter op rustige dagen werd ik naar Ortho of Geriatrie gestuurd om daar te helpen. Geen probleem ben er om te leren.
Maar het grote verschil tussen een Nl ziekenhuisafdeling en een Be ziekenhuisafdeling is de taakverdeling.
In Nl heb je 1 hoofd, wat die verder doet maakt in dit verhaal niet, enkele HBO-ers en veel MBO-ers. De afdeling is vaak ingedeeld in 2 delen, waar 1 vpk staat die de artsenronde doet en van alle patiënten van haar kantje info heeft.
In Be heb je een hoofd, zij loopt de artsenvisite van de complete afdeling. En ja de afdeling is in 2-en gedeeld maar de eindverantwoording blijft onder het hoofd vallen. In België heb je een A en een B verpleegkundige. De A heeft de eindverantwoording en de B is in principe de uitvoerende. De A, het hoofd of de hoogst opgeleide verpleegkundige bij afwezigheid hoofd heeft dus een ander takenpakket dan de B.

Je kan het vergelijken met A verpleegkundige is de overkoepelende HBO-er (leuk als je een MBO stage loopt |o ) En de B verpleegkundige is vergelijkbaar met een VIG-er/ Ziekenverzorgende.

Ik kreeg dus te horen dat ik een hele goeie B verpleegkundige was maar niet een A.
das leuk maar daar kwam ik ook niet voor.
Als tussentijdse stage juich ik het buitenland echt aan, maar niet als eindstage. Er zijn simpelweg teveel verschillen en je moet al zoveel doen, kennen, kunnen en leren in die paar maanden tijd. Om maar te zwijgen over de taal. Soms snapte ik er echt helemaal niks van en moest het of meerdere keren vragen of ik vroeg het na bij een collega.
Baxter = infuus. Baxter is eigenlijk gewoon een productnaam, maar een baxter prikken is dus een infuus zetten.

Nogmaals dit was 13 jaar geleden :+
Hoe het nu is weet ik niet.

En wat ik nog weet van mijn stages en opleiding was dat IV prikken pas echt vrij laat geleerd werd op school. Tussentijds werd ik steeds naar de psychiatrie of verstandelijk gehandicapten gestuurd waardoor ik in mijn eindstage op Neuro overliep van de dingen die ik nog moest behalen omdat mijn andere stages nooit toereikend waren geweest.

TS vraag extra begeleiding en ga veel oefenen, praat erover en wees eerlijk naar jezelf toe.

Zet hem op +:)+
Laatst bijgewerkt door Onali op 10-04-17 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:46

anoniempje1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik durf wel IM en Subcutaan te prikken dat is geen enkel probleem. Ik ben gewoon bang dat ik mis prik en zij me daar op af gaan rekenen qua beoordeling. Ik weet ook niet of het slim is om aan te geven dat ik het lastig vind, heb het gevoel dat dat niet zo gewaardeerd wordt. Maar jullie zeggen dat juist wel te doen? Ik heb hele lieve werkbegeleiders alleen ik werk daar heel weinig mee... en ik ga niet tegen iedereen vertellen wat ik lastig/eng vind dat komt juist misschien ongemotiveerd over...

Door te doen leer je. Denk je dat alle verpleegkundigen gelik alles goed prikte? Oefen en blijf het doen. En wees eerlijk naar al je begeleiders en doe het onder begeleiding.
Verschil met Nederland hier is volgens mij dat in Nederland je pas als derde of denk eerder vierdejaars pas infuus of bloed prikt.

Jaren terug liepen er vanuit mijn opleiding ook stage in België. Die moesten in tweede jaar hechten..... dat gebeurt volgens mij in Nederland door een arts.

Zo blijf je verschillen houden.

@nabster... nou wat eerder in reactie staat in alle soorten werk heb je goede en slechte. Maar om nou een mbo verpleegkundige zo neer te haken... nee je moet alleen maar hbo weg zetten op afdeling ... dan loop je tegen andere dingen aaan. Ook trouwens niet alle hbo over een kam maar zo is het in mij ogen overal ook bij een timmerman of bakker of.....

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:58

@Onali Ja de taal is ook nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig gaat het wel iets beter. En als ik het zo hoor is het nog steeds zoals bij jou 13 jaar geleden :+ Het is inderdaad niet zo ideaal als laatste stage... Maar een leerzame ervaring is het zeker! Ik wil hierna misschien toch nog HBO-V gaan doen dus zie het toch maar als 'tussenstage'.

@Tyke Nee tuurlijk prikte niet iedereen gelijk alles goed. Maar ik heb toch sterk het idee dat veel vergeten dat zij zelf stagiaire zijn geweest :') Ik wil gewoon alles in een keer gelijk allemaal goed doen, en dat zit me een beetje in de weg, terwijl als je er over nadenkt is het natuurlijk logisch dat dat niet kan. Ik loop tenslotte stage om te leren.... Maargoed het is makkelijker om het hier op bokt te bespreken dan in het echt, ben bang voor de reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:11

Ho, wacht even. Met wat staat MBO eigenlijk gelijkgesteld? HBO-V is volgens mij hetzelfde als de belgische Bachelor. Denk ik. Iemand die het weet?

In België heb je de Bachelor en de HBO5, maar die hebben NIET hetzelfde diploma op het einde. Veel dingen overlappen, maar niet alles. Onze HBO5 is volgens mij niet hetzelfde als de HBO-V in NL dus.

In het eerste jaar heb ik leren wassen, aankleden, niet-geïnfecteerde wondzorg, subcutaan prikken, basic Life support en bloeddrukken dacht ik.

In het tweede jaar was het IM prikken, bloed prikken, infuus plaatsen, nasogastrische sonde, verdere uitbreiding wondzorg, suprapubische sondezorg, stomazorg, blaassonde plaatsen, advanced life support, reanimatie bij baby's/kinderen, draadjes verwijderen, bloedtransfusie, PEG-sondezorg + pompen, medicatiepompen, verbandtechnieken.

In het derde en laatste jaar heb ik sociale gekozen dus geen verdere verpleegtechnieken. Wie ziekenhuis als afstudeerrichting had kreeg nog medicatiepompen, pijnpompen, gipsen, EEG...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:38

In Nederland mag je een aantal handelingen niet doen omdat het onder de voorbehouden handelingen hoort. De handeling is voorbehouden aan de arts, maar verpleegkundigen mogen, mits bevoegd een bekwaam, dit ook doen. Per instelling moet je hier theorie en praktijk voor toetsen. Dus je praktijk op school is niet genoeg. En je moet het elke zoveel jaar herhalen, althans, bij mij in het ziekenhuis.
Bij sommige instellingen mogen vierdejaars het na goedkeuring en over bepaalde voorwaarden, maar vaak ook niet.
Hieronder valt bloed afnemen, infuus prikken, iv medicatie toedienen, bloed toedienen, mannen catheteriseren, diepe lijnen verzorgen, vocht/medicatie toedienen via diepe lijnen, diepe lijnen verwijderen en tegenwoordig geloof ik ook maagsondes plaatsen.
Port a caths vallen er ook onder.
Dat een Belgische tweedejaars dit mag en mogelijk in het vierde jaar super kan, kan dus niet vergeleken worden met de Nederlandse student.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 16:52

@Varekaj volgensmij is hbo5 A2 en is A2 ongeveer mbo
Bachelor is A1 en dat is bij ons hbo als ik het goed heb... het is mij ook allemaal wat onduidelijk

En dat van die handelingen klopt. Ik weet dat ik na mijn stage in Belgie bij veel instellingen niet mag bloedprikken etc. Pas als ik binnen die instelling een soort certificaat heb gehaald geloof ik. Hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen. Maar er zit wel degelijk verschil tussen Belgie en Nederlandse studenten verpleegkunde.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:02

En dit bedoel ik dus, hoe kunnen ze in Nl verwachten dat je je opleiding behaald als er zoveel verschillen bestaan en er totaal andere handelingen en kennis van je gevraagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:11

Ja zo dacht ik het ook anoniempje. Lekker handig dat HBO-V niet gelijk is aan HBO5 bij ons... Op dat vlak hadden ze wel wat meer afstemming mogen hebben zeg maar.

Wij leren alles qua prikken op school. Voor we naar stage gaan is er meestal eerst een praktijkexamen. Dat verschilt per school. Waar ik les had werd je een lokaal binnen geroepen en moest je de zorg doen waar ze in dat lokaal de focus op hadden. Zo heb ik examen blaassonde gehad, en was ik geslaagd, maar dat zei dus niks over mijn techniek voor bloedprikken. Op andere scholen kreeg je van elke geziene techniek dat semester een test voor hetzelfde praktijkexamen. Dus zelfs de scholen en opleidingen onderling kunnen flink verschillen.
De rode draad is wel dat je overal op het einde van het jaar capabel geacht wordt om de geziene technieken dat schooljaar te beheersen. Iedereen krijgt normaal ook minimaal 1 stage op geriatrie, thuiszorg/WZC en heelkundig of interne geneeskunde en een keuzestage. In ons laatste jaar ziekenhuis had iedereen sowieso 1 verplichte stage IC/Spoed.
Ik heb in mijn 2e jaar als keuzestage Medische Beeldvorming gehad. Waren 3 fantastische weken! Daar prik je op CT infusen aan de lopende band voor de contrastvloeistof, dus prikken was nadien een eitje :D

Ik werk nu echter als opnameverantwoordelijke in een WZC en sta amper nog in de zorg. Ik moet dan ook bekennen dat mijn technische kennis volledig begraven is onder spinnenwebben en stofnesten... :o

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 17:17

Even een update:

Ik heb het erover gehad met mijn werkbegeleidster en een collega. Zij vonden het geen probleem dat ik daar wat angst voor heb en vonden het heel goed dat ik dit aan gaf. Zo mocht ik nog een keer meekijken en lieten ze alles duidelijk nog een keer zien en dat je eigenlijk niets fout kan doen. We hebben nog een keer het protocol doorgenomen op de gang en ik heb een patiënt geprikt. Eerst prikte ik mis, wilde al bijna niet meer prikken maar heb toen nog een keer geprikt en toen zat ik wel goed *\o/* Eigenlijk stelt het niet zoveel voor, maarja dat is makkelijk achteraf. Ik ben blij dat ik het erover heb kunnen praten en zij heel lief reageerde. Het is nu nog steeds niet mijn favoriete ding, maar ik heb het wel gedaan! :Y)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:18

Super goed om te horen!!! Nu ben je op weg om lekker veel te oefenen!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:18

Zie je wel! Hartstikke goed van je dat je het bespreekbaar hebt gemaakt en dat je het zelfs uitgevoerd hebt. Wat fijn dat ze zo goed reageerde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:12

Applausje voor jezelf *\o/* Super dat je het gedaan hebt!

Al doende leert men is binnen de verpleegkunde een waarheid als een koe. Gewoon doen. Iedereen maakt wel eens fouten hoor. Laat je echt niet uit het lood slaan. Hoe meer je het doet, hoe meer verschillende types personen je kan prikken hoe meer feeling je krijgt.

En ach, sommige zijn er nu eenmaal beter in dan andere. Het feit dat je weet hoe het moet en de stappen correct kan overlopen, dat telt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:24

gewoon doen is het denk ik ook. Niemand in de buurt of bij jou op de afdeling die het geen probleem vindt om geprikt te worden? Zelf vind ik het echt helemaal niet erg om geprikt te worden en als ik zie dat er een stagiaire is zeg ik al altijd dat die gerust het bij mij mag proberen. Ben niet super makkelijk om te prikken maar geef er echt niks om dus laat ze maar oefenen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:27

anoniempje1 schreef:
@Onali Ja de taal is ook nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig gaat het wel iets beter. En als ik het zo hoor is het nog steeds zoals bij jou 13 jaar geleden :+ Het is inderdaad niet zo ideaal als laatste stage... Maar een leerzame ervaring is het zeker! Ik wil hierna misschien toch nog HBO-V gaan doen dus zie het toch maar als 'tussenstage'.

@Tyke Nee tuurlijk prikte niet iedereen gelijk alles goed. Maar ik heb toch sterk het idee dat veel vergeten dat zij zelf stagiaire zijn geweest :') Ik wil gewoon alles in een keer gelijk allemaal goed doen, en dat zit me een beetje in de weg, terwijl als je er over nadenkt is het natuurlijk logisch dat dat niet kan. Ik loop tenslotte stage om te leren.... Maargoed het is makkelijker om het hier op bokt te bespreken dan in het echt, ben bang voor de reactie.

ach die eigenschap zal je waarschijnlijk blijven houden. Ik heb het ook en weet nog goed dat ik stagiare was. MOet wel zeggen dat ik verpleegtechnisch altijd sterk ben geweest. 99,5 procent van de venflons prik ik ook raak... dus ja makkelijk praten....

lees dat je het besproken hebt en gedaan TOP *\o/*

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:48

Top meid +:)+