Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:16

Even denken mijn ene opa is 60 geworden had vanaf 40 jaar al kanker heeft het nog heel lang volgehouden. is overleden toen ik 10 was. Die oma is nu 83? geloof ik en kan eigenlijk ook niet veel meer. Boodschappen doen gaat alleen met de auto met 1 van de kinderen of kleinkinderen. Maar ze laat ook geen hulp toe. Eindelijk is het gelukt dat iemand de ramen komt wassen.

Andere opa en oma zijn nu 80 en 82? Mijn oma heeft laatste jaren wel klachten zoals goedaardige kanker en nu soort van acute reuma. Mijn opa daar in tegen fiets nog naar de camping met mijn vader en dat is ver. Van amstelveen naar voorthuizen. Die is nog erg vitaal.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:23

Ik heb enkel nog een oma, maar die is pas 71 dus die valt er eigenlijk niet onder :P Ze is heel energiek, doet werkelijk alles nog gewoon zelf. Ze komt vaak bij ons thuis om haar kipjes te verzorgen en lekker in de tuin te werken.

Mijn overoma was ook tot aan haar dood, ze is 90 geworden, alles zelf blijven doen. Wel in een seniorenflat maar nooit ziek, deed zelf boodschapjes en had nauwelijks hulp nodig. Uiteindelijk toch ziek geworden en overleden.

Mijn opa van moeders kant was eigenlijk gewoon depressief te noemen, was er erg klaar mee en wilde graag dood, maar kon wel alles nog, reisde veel en hielp ons met klussen, daar leek hij dan wel vrolijk van te worden. Helaas de laatste jaren erg ziek en vier jaar terug overleden.

Ouders van mijn vaders kant waren erg vroeg overleden..

Al met al erg energieke grootouders haha :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:25

Ik heb het geluk zo'n taaie oude in mijn leven te hebben (90+). Echt een prachtmens.
Reed tot voor kort nog met haar auto naar de lokale supermarkt om boodschapjes te halen (over de snelweg of langere afstand deed ze heel verstandig al jaren niet meer) en reed dan echt keurig (helaas werd haar geen voorrang verleend op een parkeer terrein en toen haar autotje in de prak, erg van geschrokken natuurlijk en besloten geen nieuwe auto meer te kopen. Misschien maar beter ook).
Ze gaat nog zelfstandig met de trein naar allerlei steden om daar musea te bezoeken, kookt ook weer zelf sinds haar flat een nieuwe keuken heeft (je kan daar ook ingevroren maaltijden aan huis krijgen). Heeft lekker haar eigen routine met allerlei mensen die haar een warm hart toedragen. Naar de kerkdienst, naar de bridgeclub, iedere week naar de kapper om haar haar te wassen en 'doen'. 1x per week komt de hulp, maar dan gaat ze zelf vrolijk mee poetsen (ramen lappen is ze niet vies van) en ja het moet wel een een opgeruimd zijn als de hulp komt :+.

Natúúrlijk loopt ze niet meer zo hard als vroeger en het gehoor werkt niet meer zo goed, maar met gehoorapparaat gaat het prima. Ja ouderdomssuiker, maar daar trekt ze zich niets van aan en doet nog steeds vrolijk 5 klontjes suiker in haar kopje thee. :')
Hartstikke scherp en kan heerlijk uit de hoek komen.
Kortom héérlijk mens, waarvan je het ook zou geloven als ze zei dat ze 20 jaar jonger was. <3
Laatst bijgewerkt door jorretje op 05-04-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:26

Goof schreef:
Cayenne schreef:
En ze zit op Relatieplanet :+

Ik vind dat zo tof! Ik hoop van harte dat ze nog iemand vindt om wat jaartjes plezier mee te hebben :j

Het grappige is ook nog dat er nog best wat ouderen van haar leeftijd op RP zitten!
Ik dacht dat je die op een hand zou kunnen tellen, maar niets is minder waar := Ze mailt (ja, ook dat kan ze :P ) nu met een man van haar leeftijd.
Zegt ze laatst nog: 'Het moet niet zo'n geraniumtype zijn, hoor. Daar ben ik nog veel te jong voor' :') :')

Ze gaat trouwens ook nog 2 keer per week zwemmen, al is dat meer beppen met leeftijdsgenootjes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:32

Opa's en oma's heb ik niet meer. Wel heb ik wat oudere ouders. Mijn vader is 72, maar helaas niet zo vitaal meer. Hij heeft zijn hele leven keihard gewerkt. Altijd onder de mensen en altijd actief. Nu heeft hij behoorlijke artrose, waardoor hij eigenlijk altijd pijn heeft. Slapen gaat moeizaam, lopen wil bijna niet, dus echt wel heel sneu. Want hij mist het actieve leven heel erg.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:33

.
Laatst bijgewerkt door sandra1312 op 03-11-24 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:35

Mijn opa 83 en oma 79 zijn vorig jaar nog op fiets 10 daagse in frankrijk geweest met de caravan. Wel met een elektrische fiets maar dat zou ik ook doen met meer dan 100 km op een dag :o

Nu hebben ze besloten om toch maar in Nederland te blijven voor als er iets gebeurd. en nu zijn ze ook weer een week naar de veluwen om te wandelen en te fietsen. Voorlopig zijn ze nog niet van plan om de caravan weg te doen dus ik ga er van uit dat ze dit nog wel een aantal jaar blijven doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:38

Mijn oma (96,5) woont in een woonzorg complex. Ze is helaas behoorlijk dement. Maar in het complex is altijd wel wat te doen van sjoelen, bingo, koersbal etc. Ze is daar wel altijd bij aanwezig maar doet niet echt actief meer mee...
Verder kleurt ze graag (Kinder kleurboekeb), en kijkt ze graag tv (waarachter ze vervolgens in slaap valt).
Vroeger ging ze erg graag mee met de familie (ze is al 50 jaar weduwe) met daagjes uit, maar daar gaat gewoon niet meer helaas...
Ik en mijn oma afgelopen augustus op haar 96ste verjaardag:

Afbeelding

bruintje123

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:42

Wat een leuke foto :)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:55

Mijn oma is nog net geen 80.
Maar sinds mijn opa is overleden gaat ze nu ongeveer elke maand wel op vakantie.
Mijn opa hield er niet van om op vakantie te gaan, maar mijn oma geniet er van met volle teugen.
Ze gaat dan meestal mee met een reisgezelschap. Meestal met de bus, maar ook al een paar keer met het vliegtuig.

Verder zit ze in een naaiclub, gaat ze naar de bingo een keer per week. Heeft ze schilderles en knutselt ze vanalles en nog wat.

Ook in de zomer gaat ze zo'n 3 x per week zwemmen in een groot meer bij haar in de buurt.
Ik moet toch wel zeggen dat ik erg blij ben dat ze dit nog allemaal kan doen :o

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:57

Mijn oma van 85 doet alles nog zelf, ze woont ook nog gewoon in haar eentje. Ze loopt zelfs nog bijna dagelijks naar ons huis om te helpen met wassen e.d. :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Mijn opa en oma leven nog samen. Mijn oma is net 80 en zeer energiek, mijn opa 86 en begint nu wat minder mobiel te worden. Ze doen bijna alles zelf, een keer per week komt de hulp, maar dan gaan ze alsnog mee helpen. Ze gaan 2 keer in de week bridgen en dit nemen zij erg serieus.
Ze hebben ook een teckel, dus ze wandelen veel. En fietsen doen ze ook regelmatig. Meerdere keren in het jaar gaan ze weekjes en weekendjes weg, meestal gewoon in nederland.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:05

Cayenne schreef:
Goof schreef:

Ik vind dat zo tof! Ik hoop van harte dat ze nog iemand vindt om wat jaartjes plezier mee te hebben :j

Het grappige is ook nog dat er nog best wat ouderen van haar leeftijd op RP zitten!
Ik dacht dat je die op een hand zou kunnen tellen, maar niets is minder waar := Ze mailt (ja, ook dat kan ze :P ) nu met een man van haar leeftijd.
Zegt ze laatst nog: 'Het moet niet zo'n geraniumtype zijn, hoor. Daar ben ik nog veel te jong voor' :') :')

Ze gaat trouwens ook nog 2 keer per week zwemmen, al is dat meer beppen met leeftijdsgenootjes.

Fantastisch toch!

Mijn oma ging trouwens op haar 90e in een aanleunwoning wonen en toen ik haar vroeg hoe ze het vond was haar antwoord dat ze het wel ok vond, maar dat ze al die mensen zo oud vond :+

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:30

Mijn opa (bijna 91) en oma (85) wonen in een woonzorg complex. Gelukkig mogen ze daar samen wonen, ondanks dat alleen mijn opa een indicatie heeft.
Mijn opa en oma hebben beiden een cva gehad en mijn oma heeft een pacemaker.

Voordat mijn opa een cva kreeg, deed hij alles nog. Hij ging minstens 1x in de week zwemmen, ging zelf urenlang fietsen en met de trein.
Sinds de cva wil het allemaal niet meer zo. Hij kan niet meer zwemmen, fietsen en niet meer zelf op de trein stappen. Wel speelt hij nog piano.
Ook gaan zijn ogen steeds sneller achteruit en hij is nu bijna blind. Hij heeft scootmobiel les gehad, maar dat is levensgevaarlijk. Hij ziet niet wanneer het verkeerslicht rood is en hij rijdt zo door tuinen en bloemperkjes heen.
Hij maakt soms wel zelf een ommetje. Heel gevaarlijk, maar wij kunnen hem niet tegenhouden. Hij mist zijn vrijheid zo.
Maar hij begint nu ook vergeetachtig te worden. Dat in combinatie met zijn slechte ogen, zorgt ervoor dat hij in paniek raakt als mijn oma ook maar even uit het zicht is. Heel sneu. ;(

Mijn oma is alleen maar aan het zorgen voor. Daarom is ze te vermoeid om activiteiten te ondernemen.
Ze zit op haar iPad te facebooken, mailen, googelen en youtuben. Ze heeft een tijdje geleden een cursus psychologie gekocht, maar dat vind ze toch te pittig.

We nemen ze wel eens mee naar hun favoriete ijssalon en naar terrasjes. Daar genieten ze dan erg van. :j
Mijn tante neemt ze 1x in het jaar een weekje mee op vakantie naar een bungalow park in de buurt. Alhoewel het de vraag is of dat dit jaar nog gaat lukken, nu vooral mijn opa zo achteruit gaat.
Met kerst slapen mijn opa en oma meestal 2 nachten bij mijn oom en tante. Mijn tante haalt ze dan op en brengt ze ook weer thuis.

Oja, ze gaan zelf wel zo'n 2x in het jaar naar het theater, wat 5 minuten lopen is. We moeten ze dan wel altijd met de auto bij het theater ophalen en weer thuisbrengen.
Ze doen ook mee aan schilderles bij het woonzorg complex.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:38

Mijn oma, die niet mijn echte oma is maar wel als enige echte oma zie (tante van mijn vader) doet alles nog zelf. Heeft volgens mij zelfs een wilder leven dan ik :') Zij zal wel rond de 80 zijn nu denk ik.
Mijn ene stiefoma doet ook alles nog zelf, vliegt ook regelmatig op en neer tussen haar huis in Frankrijk en flatje in Nederland. Het begint allemaal wel te veel te worden, dus staat het huis in Frankrijk wel te koop.
Mijn opa en oma aan de andere kant doen ook alles nog zelf, maar zitten naar mijn idee wel een beetje in te zakken achter het raam.
Mijn opa, welke ook niet mijn echte opa is, maar wel als opa zie, heeft op zijn sterfbed nog vogelhuisjes zitten maken :') Deed álles zelf en deed nog vanalles wat ik de gemiddelde 60er al niet meer zie doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:46

Mijn grootvader van 91 woont zelfstandig, gaat veel op pad met zijn camper, tuiniert wat af en is lid van allerlei clubjes. Hij heeft een schoonmaakster, maar die heeft hij altijd al gehad.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:52

Mijn opa van 88jr vierde vorig jaar zijn 80-jarig jubileum als muzikant :D. Ik zie hem nog elke week bij onze orkestrepetitie, superleuk :)!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:54

Mijn oma van 86 gaat nog rustig op de fiets de binnenstad van Amsterdam in om haar boodschapjes bij de supermarkt te halen. En om te fotograferen. Kan ze niet naar buiten, dan doet ze dat vanaf haar balkonnetje. En verder is ze vooral online heel actief, ze vindt de nieuwe dingen vaak sneller uit dan ik. Laatst was ze live op Facebook en ook de nieuwe Whatsapp-status wordt veelvuldig gebruikt. Hoop dat ik ook zo bij de tijd ben als ik zo oud ben! :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:56

Ik heb nog een geweldige overgroot oma van 90 (ja, 4 generaties en het is aan mij om voor de 5e te zorgen :Y) ). Als je zo toch eens oud mocht worden. Spontaan bij oma langs is eigenlijk niet te doen, of ze is al niet thuis of ze moet weer van huis. Dinsdag is haar 'vrije dag' en dan zijn we van harte welkom. Ook moet ze optijd weten wanneer wij onze verjaardagen vieren, want ze vind het vervelend als ze daar dan iets voor moet afzeggen wat ze al afgesproken heeft.

Ze woont nog zelfstandig en krijgt alleen wat hulp bij het huishouden. Maar verder doet ze alles zelf. Ze heeft kaartclubjes, gaat kaarten maken, met de zonnebloem op pad en reist het hele land door naar vriendinnen waar ze dan ook regelmatig aan nachtje logeert (de regiotaxi is toch wel zo'n uitvinding en anders pak je toch gewoon het ov). Ze is ook onwijs up-to-date, weet precies wat mijn broertje en ik doen qua school en werk bijvoorbeeld. Maar ze weet ook altijd goed van het nieuws en dingen te vertellen over de programma's die wij ook kijken.

Volgens haar is de tip, het maken van een puzzeltje in de ochtend en een in de avond :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:04

Mijn oma woont nog geheel zelfstandig. Ze is nog heel energiek, ze rijdt zelf auto en gaat vaak tennissen. Ze heeft zelfs haar eigen IPad! Ze is alleen soms een beetje vergeetachtig. Nu moet ik wel zeggen dat ze altijd heel gezond heeft geleefd, nooit gerookt, niet veel gedronken. Ze wordt dit jaar 85.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:11

Mijn buurman is nu 87 en fietst nog gerust even 20 km naar z'n zoon toe, om tot de ontdekking te komen dat die niet thuis is en dan maar weer naar huis te fietsen. Even bellen van te voren? Dat deden we 'vrouger' ook nait! ;-) Is verder nog dagelijks actief in zijn tuin en moestuin en doet zelf het hele huishouden, boodschappen etc. Hij heeft het altijd over 'die olle mensen', zijn vaak mensen die dan nog jonger zijn dan hijzelf :p Ziet zichzelf totaal niet zo haha.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:21

Mijn grootouders zijn 89 en 93 en wonen nog zelfstandig. Opa rijdt geen auto meer, oma nog wel. Is wel voornamelijk boodschappen en eens per maand een langere trip (1 uur) naar Tante. Ze hebben een loopband om ook in de zweedse winters hun beweging te krijgen. Ze zijn inmiddels wel al hun vrienden en kennisen verloren aan ouderdom. Dat maakt ze wat eenzamer. Maar ik teken ervoor om zo oud te mogen worden!

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:31

81 <3 *\o/* Op zichzelf wonen, auto rijden, werken (nouja,'smorgens mijn moeder helpen op de zaak), op haar jongste kleinzoon passen, op de honden passen, met de achterkleinkinderen op pad, mij aanmoedigen op wedstrijd, koken voor een ieder die wil blijven eten. Oja en ze belt met een Iphone 8-)
Supertrots op mijn omaatje en ik hoop dat ze nog heel lang mag blijven genieten van de dingen die ze nu nog kan. Want, zoals ze zelf zegt, van stilzitten ga je dood :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:44

Oma wordt 90 dit jaar! Ze woont in een aanleunwoning, maar is daar eigenlijk nauwelijks :') Er is praktisch elke dag wel een uitje van de Zonnebloem, KBO, ANBO, Vier het leven en weet ik het wat voor clubs nog meer allemaal. Oma's agenda is voller dan die van mij :j Gebeurt ook regelmatig dat een familielid haar wil bellen, haar al een paar dagen niet kan bereiken en dan ongerust gaat rondbellen. Wij schrikken daar niet meer zo van, over het algemeen is ze gewoon leuke dingen aan het doen :D

Ze begint nu wel te twijfelen of ze moet stoppen met autorijden, en een vliegreis naar Canada zag ze ook niet meer zitten. Maar ze heeft wel net sinds een maand en IPhone en kan nu Facetimen en mailen :))

Helaas zijn de ander oma en beide opa's overleden, en hebben wel flinke kwalen gehad. Oma heeft geluk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:46

Mijn grootouders zijn allang overleden maar zijn allemaal rond of in de 90 geworden.
Van mijn vaders kant ook nog heel lang op hun eigen gewoond en heel veel gereisd.

Mijn schoonvader woonde tot zijn 89ste nog zelfstandig thuis met hulp en heeft tot zijn 85ste Nederland onvelig gemaakt met zijn auto, toen hebben we de sleutels afgenomen, het werd echt te link, wat hij zelf ook wel toegaf maar verschrikkelijk vond om te missen.
Zijn vrouw is maar 72 geworden door vroege dementie.
Hijzelf is in januari overleden , was 91 jaar.

Mijn ouders zijn 81 en 77 jaar en leven beide met hun eigen partner nog een volwaardig leven en doen waar ze zin in hebben.
Ze hebben het zelfs te druk om hier langs te komen en als je op bezoek wil , moet je een afspaak maken . :')
Mijn vader kwakkelt wel wat maar hij houdt zich ook niet aan de dokters voorschriften dus dat is niet zo gek.
Mijn moeder is nog in prima gezondheid.
Maarja, als ze beide de leeftijd willen halen van hun ouders hebben ze ook nog wel wat jaartjes om te gaan.

Ik ben pas 51 en ga er dus ook van uit dat ik pas op de helft ben, iets met onkruid en vergaan. :P