Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:36

Ik ben vanaf m'n 18e/19e begonnen met sparen. Had toen een vaste relatie en hadden plannen om samen te wonen. Uiteindelijk pas op mijn 26e uit huis gegaan maar wat was ik blij dat ik zo ongeveer alles al bij elkaar had verzameld! Elk jaar met kerst/verjaardag wel iets gekregen en tussendoor wat dingetjes gekocht die ik leuk of handig vond.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:39

_MG schreef:
Ik ben vanaf m'n 18e/19e begonnen met sparen. Had toen een vaste relatie en hadden plannen om samen te wonen. Uiteindelijk pas op mijn 26e uit huis gegaan maar wat was ik blij dat ik zo ongeveer alles al bij elkaar had verzameld! Elk jaar met kerst/verjaardag wel iets gekregen en tussendoor wat dingetjes gekocht die ik leuk of handig vond.

Ah nog iemand :D heel vergelijkbaar met mijn situatie dus. Ben nu nog niet uit huis, maar hoop dat het dit jaar wel een keer gaat gebeuren. Ben nu 25 en mijn vriend wordt binnenkort 27. We zijn vandaag 6,5 jaar samen. Dus wordt wel een keer tijd haha :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:41

De bk pannen heb ik ook nog elke dag in gebruik. Behalve koekepan en wok. Die zijn al diverse keren vervangen.
Bestek heb ik ook nog steeds. Sola is dat meen ik.

maralyn

Re: Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:49

Ik spaarde niet.
Ik woonde samen. En partner had alles al.
Echter... relatie uit. Maar had wel spaargeld. Veel spullen gekregen. Kerst kwam ook. En ik kocht mijzelf via vakantieveilingen mijn messenset pannen.
Kastjes tweedehands en badgoed voor kerst gekregen.
Ondanks ik niet voor uitset gespaard had heb ik nu wel alles in mijn style.

Absoluut geen spijt van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:04

Ik kocht zo nu en dan iets bij Xenos. Dit zijn de leuke New York spullen. Ik wil je wel als tip meegeven om een buffer op te bouwen. Zodat je genoeg geld hebt liggen voor de eerste huur, wasmachine/wasdroger en andere grote uitgaves

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:37

Ik ging pas naar spullen kijken toen ik wist dat ik mijn kamer had, op mijn 18de. Toen heb ik best veel gekregen en verder bij de ikea gekocht.
Toen ik later verhuisde naar mijn grotere appartemen met eigen keuken en badkamer heb ik bijgekocht en weer wat gekregen wat er toen nog meer nodig was. :)
Niet moeilijk gedaan, niets.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:40

verootjoo schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dan moet je wel trouwen. :+

Ja, anders heb je dus geen uitzet :Y)

Maar 40 jaar geleden, over die tijd had ik het, trouwde iedereen toch wel volgens mij. De trend van het 'hokken' kwam later pas.

Nee hoor. Ga maar een naar een verzorg of verpleeghuis. Ja idd merendeel wel maar wij hebben nu 3 vrouwen op de afdeling die nooot getrouwd zijn :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:40

@Palmera: Als je de mogelijkheid hebt om het geld in een keer uit te geven waarom niet. Maar veel mensen en met name jongeren denken er niet bij na dat je eerste huisje gewoon heel veel geld kost en dat je er niet met 100 euro bent.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:00

Nope, ik ben 49 en heb me nooit beziggehouden met de uitzet, laat staan het sparen ervan :P
Toen ik op kamers ging heb ik van alles bij elkaar gescharreld en hier en daar wat gekocht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:19

purny schreef:
@Palmera: Als je de mogelijkheid hebt om het geld in een keer uit te geven waarom niet. Maar veel mensen en met name jongeren denken er niet bij na dat je eerste huisje gewoon heel veel geld kost en dat je er niet met 100 euro bent.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor een huisje het is als iemand het huis uitgaat. Er zit nogal een verschil tussen een kamer of gelijk een eengezinswoning. :)

Toen ik uit huis ging was het een kamer met gedeelde keuken/badkamer. Dat houdt dus in dat je geen mooie dinfen daarvoor koopt. Een paar bordjes, glazen, wat bestek en twee pannetjes was zat. In die tijd at ik trouwens op mijn werk. Nog wat handdoeken en klaar.
Voor de kamer zelf betrof het bed/kast/bankje/tafel. Bank,tafel en ombouw bed had ik gekregen. :)

Dus het viel me toen echt reuze mee. Toen ik groter ging wonen werd e.e.a bijgekocht. Eigenlijk veel kringloop ook. Toenertijd hadden ze daar echt goede spullen. :)

Het is, denk ik, ook de smaak van de mens. Sommige stijlen zijn gewoon duurder. Mijn eeuwige hippie-ratjetoe-ik knap dat zelf wel op stijl ís gewoon goedkoop :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:26

Ik had al wel wat dingetjes bij elkaar verzameld in Nederland. (Eigen twee persoons bed, bureau etc.) Maar nu ben ik dus in Nieuw Zeeland gaan wonen. :')

Verzendkosten werden me net een beetje te duur. Dus alles staat nog braaf bij mijn ouders te wachten tot ik ooit weer in Europa kom wonen haha.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:31

Binnen mijn familie is het heel normaal om daar rond je 16e mee te beginnen. Met het idee dat je dan rond je 20ste echt alles bij elkaar hebt en kan gaan trouwen en direct met fancy servies/glazen/bestek kan wonen.
Ik vind het zelf niet een slecht idee om rond je 18 af en toe eens een leuke mok te kopen of voor een setje te gaan sparen.

Maar persoonlijk hecht ik totaal geen waarde aan duur serviesgoed of andere dingen en toen ik op mijn 18 plotseling uit huis ging heb ik het prima gered met de dingen die ik toen had en kreeg. Ik heb denk ik in totaal nog geen 50 euro uitgegeven aan mijn uitzet :) Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik bestek van mijn tante heb gekregen wat zij nog had, borden van mijn ouders die zijn lelijk vonden en nooit gebruikten, een pannensetje van mijn oma toen zij overleden is. Dus 3/4 is tweedehands en goed gebruikt.

Stel ik ga nu in een mooie gezinswoning wonen, dan zou ik nu alles zelf willen kopen en samen met mijn partner willen beslissen over de kleuren en andere ongein. Het liefste ga ik dan naar de ikea en koop dan gewoon alles wat ik mooi vind en ik nog niet heb. Dan komen er bijvoorbeeld wel nieuwe borden en een mooie snijplank, maar de rest vind ik eigenlijk niet nodig. Mijn pannen zijn prima, wisselend bestek vind ik eigenlijk juist wel fijn en mooie handdoeken enzo wil ik dan bij mijn huis laten passen.

Edit: (Met uitzet denk ik eigenlijk alleen aan keuken benodigdheden. De rest lijkt me eigenlijk logisch dat je dat met je partner koopt en/of bij je huis laat passen.)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:34

Ik en heel voorzichtig begonnen met ooit met uitzetsparen. af en toe kreeg ikw at voor mn verjaardag of kwam iemand ergens mee aanzetten

Dit resulteerd in het feit dat overal 1 of 2 van heb. vooral in kopjes. niks past bij elkaar of hoort niet bij elkaar. dat vind ik wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:34

Ik kreeg alles van familie , en ben met een krap budget het huis uitgegaan dis was er blij mee . Had al wat dingne verzameld en hoefde niet extreem veel meer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:36

Fancy past totaal niet bij mij. Ik heb gewoon spullen in mijn stijl gehaald en in de loop der tijd komt er van alles bij. Maar ik ben heel blij met mijn basisservies. Het is wit met blauwe bloemetjes, kan overal bij en verveelt niet. Gewoon wit vind ik oeverloos saai. Het is nu al lang niet meer te koop dus je begrijpt de euforie toen ik een paar jaar geleden bij de kringloop de kopjes bij mijn servies vond.

En uiteraard heb ik ook een uitgebreid assortiment verschillende kopjes. Ook allemaal heel mooi, en ook allemaal heel passend bij mij. Juist doordat het allemaal bij mij past past het ook weer bij elkaar. Ik houd van spullen met een ziel. Een groeiend deel van mijn meubels komt van straat. Laatst nog een leuk bankje. Een Beau Monde interieur is niks voor mij.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-04-17 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:37

Rebecca schreef:
Ik kreeg alles van familie , en ben met een krap budget het huis uitgegaan dis was er blij mee . Had al wat dingne verzameld en hoefde niet extreem veel meer

Hier hetzelfde :) spullen zoals een waterkoker, staafmixer enzo kan je allemaal mooi alvast hebben. Ik was er heel erg blij mee. Hoefde alleen aankleding te kopen. Borden, bestek enzo had ik allemaal al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:39

Eight schreef:
[naam] schreef:

Hier hetzelfde :) spullen zoals een waterkoker, staafmixer enzo kan je allemaal mooi alvast hebben. Ik was er heel erg blij mee. Hoefde alleen aankleding te kopen. Borden, bestek enzo had ik allemaal al :j

Ojee ik heb echt met veel typgeblek getypt :')

Senseo kreeg ik van oudste zus nieuw , waterkoker en mixer voor verjaardag gehad . Het oude bestek van mijn ouders , etc etc ik zat er niet mee en nog niet .

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:21

Uitzet sparen had voor mij geen zin.
Had wel wat dingen hier en daar en toen verhuisde ii naar het buitenland en had ik er niets meer aan hahah.

Enige wat ik heb gehouden en mee had genomen was mn blond servies. Eerste verhuizing bleef alles heel maar de 2e heeft niet alles het overleefd helaas.

Ik weet dat ik nog een waterkoker in de vorm van een theepot heb in NL. Die zou ik wel graag hebben. Hahah

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 04:29

Mijn moeder had veel voor me gespaard. Handdoeken, pannenset, bestekset, borden enz enz. Dat deed ze al jarenlang.
Zelf werkte ik bij blokker en als daar een leuke aanbieding was, kocht ik deze. Toen ik op mezelf ging, had ik alles bij elkaar en hoefde ik weinig bij te kopen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 04:56

Toen ik op mezelf ging wonen ben ik schuren en zolders afgegaan van familie, en had ik zo alles bij elkaar :))
Bestek, koffie en combi magnetron heb ik cadeau gekregen, enigste wat ik zelf gekocht heb was een bank.

Afgelopen jaar hebben wij helaas brand gehad en hadden we letterlijk niets meer. Met dank aan familie de eerste tijd door weten te komen en toen we een nieuw huis hadden dagje Ikea ed gedaan. Nog steeds is de helft van ons huis ingericht met dingen van familie maar het scheelt heel veel dat de meeste dezelfde smaak hebben :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 06:23

Mijn moeder had bij een actie bij de Makro heel wat dingen bijeen gespaard voor mij. Goede pannen en messen zijn essentieel.
Verder heb ik een heel mooi servies gekregen van mijn oma. Was er erg blij mee, want je kunt het geld maar een keer uitgeven!
Geld kun je overigens het beste sparen...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 07:11

LiiNd_Y schreef:
_MG schreef:

Ah nog iemand :D heel vergelijkbaar met mijn situatie dus. Ben nu nog niet uit huis, maar hoop dat het dit jaar wel een keer gaat gebeuren. Ben nu 25 en mijn vriend wordt binnenkort 27. We zijn vandaag 6,5 jaar samen. Dus wordt wel een keer tijd haha :D

Ik spaar ook. Heb bijna alles. Alleen een salontafel en wasmachinw niet. Laatst vond ik een stoelen set niet meer zo mooi dus omgeruild voor een ander setje op fb. Volgende op het lijstje is een wasmachine. Zo heb ik een hele inboedel voor praktisch niks.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 07:19

Ik ging op kamers wonen, dus een middagje Ikea was voldoende :D .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:11

verootjoo schreef:
Ja, anders heb je dus geen uitzet :Y)

Maar 40 jaar geleden, over die tijd had ik het, trouwde iedereen toch wel volgens mij. De trend van het 'hokken' kwam later pas.

40 jaar geleden? De pil bestaat sinds ruimschoot 50 jaar, en sinds de pil - en in het algemeen sinds de 'vrijgevochten' jaren 60 - wordt er gehokt :)) Hoogtepunt van het hokken waren de jaren '70-80 juist.
Er wordt nu weer meer en eerder getrouwd.

Ik ben uit die jaren en heb nooit aan uitzet-sparen gedaan. Gewoon gekocht wat we nodig hadden toen we er ook plek voor hadden. Waar moet je al die zooi laten op je studentenkamertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:26

Ik ben nu 19 en spaar al zeker een jaar mijn uitzet.

Ik spaar alleen keukenartikelen en handdoeken en dergelijke, ik ga nog geen meubels of dingen kopen, want je weet niet wat er in je huis past en wat dan je smaak is.

Messen, pannen, bestek, keukenlinnen, servies, glazen, strijkplank en dat soort dingen heb ik al wel. Ik koop veel in de aanbieding of via spaaracties in de supermarkt en vind het leuk om alles bij elkaar te hebben :)