Minder/beter vlees voor beginners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:49

LadyMadonna schreef:
Eitjes heb ik van eigen kippen :j

Oh, heerlijk lijkt me dat!!!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:10

Ik ben ook een vleeseter pur sang. Maar producten van de vegetarische slager lust ik erg graag. Humous vind ik ook heel lekker. Verder hou ik ook wel van vegetarische gerechten met kaas, eieren en noten. Laatst had ik boerenkoolburgers. Ook goed te nassen. Verder hou ik niet van tofu, maar onlangs had ik gerookte tofu in een wokgerecht en dat was heel goed te doen. En pastagerechten als pasta a la norma en Spaghetti aglio, olio e peperoncino...

Waar je me niet blij mee maakt is met die gore valess-vleesvervangers. En met die nepgehakt van de AH.

Oja, vergat ik nog: van eieren kan je een vleesvervanger maken door zo'n vormpje voor in de koekenpan te kopen en ze daarin te bakken. Je klopt het ei dan los en mengt het met wat je lekker vind. Prei, kaas, tomaat, peterselie, paprika, peper, courgette, knoflook, nootjes, ui, etc etc. En dat bak je. Frittata heet dat. Erg lekker en dan ben je mooi weer van je overschot aan eieren af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:21

safina schreef:
Ik ben ook een vleeseter pur sang. Maar producten van de vegetarische slager lust ik erg graag. Humous vind ik ook heel lekker. Verder hou ik ook wel van vegetarische gerechten met kaas, eieren en noten. Laatst had ik boerenkoolburgers. Ook goed te nassen. Verder hou ik niet van tofu, maar onlangs had ik gerookte tofu in een wokgerecht en dat was heel goed te doen. En pastagerechten als pasta a la norma en Spaghetti aglio, olio e peperoncino...

Waar je me niet blij mee maakt is met die gore valess-vleesvervangers. En met die nepgehakt van de AH.

Een veel gemaakte fout bij tofu is dat het te nat wordt bereid. Liefst leg je een blok 1-2 uur (of zelfs de ochtend voor je het klaarmaakt) in een vergiet met een schone theedoek oid eromheen en dan een boek erop :j Dan als je thuiskomt van werk in blokjes snijden, in de marinade nog een uurtje laten staan, werkt super :)
Het probleem met tofu is namelijk dat het een spons is. Het vocht dat er in de verpakking in zit moet je dus vervangen door marinadevocht :)* En daarna goed opbakken in olie.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 28-03-17 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:21

Ik ben zelf hartstikke vegan! Als je vragen hebt, mag je zeker PB sturen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:27

Fijn dat je je best gaat doen en nadenkt over wat te eten. Sommigen denken dat het niet mogelijk is om zonder vlees te eten, dat wil ik alleen even zeggen dat ik dat al 50 jaar doe en ik leef nog steeds. Ik heb zelfs jaren lang alleen maar zaden en vruchten gegeten omdat ik zelfs het eten van planten al zielig vond.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:29

Leuk topic! Ik ga dit ook volgen.

Wij moeten wel wat op de kleintjes letten, maar ik wil ook minder en beter vlees eten. Ben nu de diepvries aan het leegeten en dan wil ik vlees bestellen bij een boer.

In bepaalde gerechten is het makkelijk vlees te minderen of zelfs weg te laten. bami bijv. Daar mis je het vlees helemaal niet in, gebakken eitje erbij en je hebt een complete maaltijd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:34

Ik had dezelfde ambitie als jij TS (veel minder vlees en het vlees dat je eet, bewuster kopen). Hier ging dat ontzettend makkelijk... maar wij eten dan ook zelden aardappels/groenten/vlees. Ik vond de omslag in het denken echt heel klein, het kostte helemaal geen moeite.

Voorbeeldjes van dingen die wij veel eten, waar vlees makkelijk weg te laten is:

- in onze pasta vervingen we kip/spekjes/gehakt voor een extra groente;
- de couscous die we regelmatig eten kan prima zonder kip;
- zelf pizza maken zonder vlees werkt prima;
- 'normale' lasagne werd vegetarisch door gehakt weg te laten;
- Zelfgemaakte hamburgers werden hamburgers van de vegetarische slager, etc etc etc...

Vlees op brood at ik al niet, dus dat is makkelijk.

Wanneer we nu wel vlees eten, is dat meestal een goed stuk biologisch vlees van de slager, met gewokte groenten ofzo. Dan staat het vlees dus ook echt centraal in de maaltijd. Dat is 1, max. 2 keer per week.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:45

Ik eet sinds kort ook grotendeels plantaardig. Af en toe wat kaas, heel af en toe een stukje vis (vooral voor mijn peuter) en als ik bij een ander eet dan ga ik niet moeilijk doen over vlees. Maar ik eet vrijwel nooit buiten de deur.

Beetje omdenken is het handigst zoals Magrathea zegt. Havermout met water of melkvervanger. Brinta met melkvervanger, brood met hummus en groenten, pindakaas oid. Salade met linzen of andere peulvruchten, noten. Bij gerechten met veel groenten is het vrij simpel het vlees weg te laten of te vervangen met tofu, tempeh of noten.

Ik ben zelf verslaafd aan tempeh. Meestal stoom ik het, het smaakt dan wat nootachtig en ik vind het vooral lekker bij zwarte bonen met verse spinazie, komkommer, tomaat, balsamico en olijfolie.
Je kan het ook opbakken in de olijfolie of kokosolie. Of marineren in ketjap en dan lekker krokant bakken :9

Maar goed, ik ben al jaren enorm fan van veganistisch eten. Ik vind het lekkerder dan iets met vlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:46

Hamburgers kun je ook prima zelf maken zonder gehakt :j Pastaburgers, rijstburgers met spinazie, falafelburgers, bruine bonenburgers (persoonlijke favoriet, dat plakt als een malle dus valt niet uit elkaar), pestoburgers, tofuburgers... Niet voor niets kozen veel mensen toen ik nog wel eens voor onze mensa kookte regelmatig voor de vega optie (in plaats van vlees) want he, dat gehakt wordt ook saai, en die bonenburger van mij zat je tenminste lekker vol van achteraf.

Tempeh is ook lekker, al is het een beetje als witlof. Je vindt het heerlijk of je moet er niks van hebben := Ik heb het een keer gegeten in een marinade van ketjap en pannekoekenstroop en dan gebakken in olie :Y)

LadyMadonna

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:31

Mensen, niet doorslaan... ik ben niet opzoek naar een vega of vegan lifestyle.
Ik wil minderen in vlees (dus niet zonder vlees), en het vlees wat ik koop wil ik bewuster mee omgaan.
Vond de eerste link van de schotse hooglanders erg interessant. Koop een koe moet ik nog even naar kijken.
Vis vind ik nog best lastig.. ik lust best vis, maar hoe/wie/wat/waar etc...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:34

Het beste vlees gecombineerd met beste prijs vind je op wildrundvlees.nl. Dat is wel zelf ophalen en je moet je eerst aanmelden via email. Maar heel mooi vlees en zo dier/milieuvriendelijk als maar kan.

En als je niet lang wil wachten dan kan ik je de bestellink toesturen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:38

LadyMadonna schreef:
Mensen, niet doorslaan... ik ben niet opzoek naar een vega of vegan lifestyle.
Ik wil minderen in vlees (dus niet zonder vlees), en het vlees wat ik koop wil ik bewuster mee omgaan.
Vond de eerste link van de schotse hooglanders erg interessant. Koop een koe moet ik nog even naar kijken.
Vis vind ik nog best lastig.. ik lust best vis, maar hoe/wie/wat/waar etc...

Ik kreeg toch het idee uit je OP dat je vervanging af en toe wel zag zitten ;)
En daar kan ik je iets over vertellen dus dat doe ik dan. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:38

Pasta, chili, curry of nasi maken we regelmatig zonder vlees, soms een eitje erdoor maar dat nog niet eens altijd. Vrij veel groente erin en wel iets wat echt vult zoals bonen, aardappelen, linzen, champignons.
Voor de rest proberen we 250+ gram groente pp te eten en dan heb je daarnaast weinig vlees nodig :+

We hebben een tijd echt vega geleefd maar omdat ik niet alles meer mag eten werd dat me toch een stuk te ingewikkeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:40

Phormicola:
Waarom is dat het beste? Is dat jouw mening of een feit?

Margharetha, klopt hoor, maar dan zie ik ineens bijv melkvervangers staan, en dat valt voor mij onder (voor mij, want een ander doet moet ie zelf weten) doorslaan

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:41

Kan me helemaal vinden in je post ts. Eet daarnaast ook veel vlees op brood. Ik vind het alleen vreselijk moeilijk om lekkere vega te koken zonder dat ik het vlees "mis" en zonder dat het te duur wordt. En vlees vervangers wil ik ook niet gebruiken. Ik eet wel gewoon vlees dus vervangen hoeft niet.

Verder we hebben hier in de buurt 2 plekken waar ze varkens vanaf big buiten laten opgroeien en dan wordt er eens in de zoveel tijd een varken geslacht en kunnen er vleespakketten gekocht worden. Verder zit er nog een plek waar je rundvlees kunt kopen van runderen die het gehele jaar buiten in de eiffel hebben gelopen.

Maar wij hebben helaas simpelweg het geld daar nog niet voor. Ben blij als ik altijd al mn rekeningen betaald krijg. Maar als ik straks student af ben en een goed betaalde baan heb wil ik echt overschakelen op dat vlees.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:43

Het zijn oude rassen, ze lopen in het wild en er wordt enkel geslacht om de kudde in toom te houden.
De prijzen zijn enorm goed (10 euro de kilo voor het goedkoopste pakket) en alles is ingevroren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het vlees gaat bederven.

Ik ben tot die conclusie gekomen na een lange zoektocht en alle websites die dit soort vlees bieden te vergelijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:45

Tnx voor de info, neem het weer mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:46

Ik eet sinds een maand vegetarisch en het valt met eigenlijk alles mee hoe makkelijk én lekker het is. Zelfs mijn ouders, die er eerst wat kritisch tegenover stonden koken nu regelmatig zonder vlees.

Wat in jou geval al heel handig kan zijn is als je bijvoorbeeld op zondag chinees bestelt, daar ook eens een vegetarisch gerecht bij te kiezen. En ook je pasta op woensdag is makkelijk aan te passen, in plaats van gehakt, kip, spekblokjes, of varkensreepjes pak je gewoon de vegetarische variant. Het is soms ietsje anders met klaarmaken (tips staan wel op de verpakking) maar qua smaak lijkt het allemaal behoorlijk op elkaar.
Als jullie friet eten, frituur je dan zelf? De vegetarische slager heeft frikandellen die ik écht niet van normale frikandellen kan onderscheiden, ik heb hun kroketten nog niet geprobeerd maar ze zijn er dus wel.

Als je wel elke dag vlees wil eten, dan kan je ook je hoeveelheden veranderen. Niet alleen maar brood met vleeswaren, maar ook eens een broodje eiersalade, humus of iets anders wat je lekker vind. Of gewoon je pasta maken zoals anders, maar met wat extra groenten en de helft van de hoeveelheid vlees die je normaalgesproken gebruikt.
Bij de slager kan je vragen waar je vlees vandaan komt, en in de supermarkt kan je op de 'beter leven' keurmerken letten. Het kan altijd nog beter, maar 3 sterren vlees is al een echt verschil met kiloknallers.

Als je op de website van Allerhande.nl zoekt op vegetarisch vind je ook veel leuke recepten (ook zonder vleesvervangers)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:50

Die kipstukjes van de vegatariache slager die zijn indd ook niet van echt te onderscheiden :j maar zó vreselijk duur (en ik kook dus liever zonder vleesvervangers)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:52

Blijheid schreef:
Ik eet sinds een maand vegetarisch en het valt met eigenlijk alles mee hoe makkelijk én lekker het is. Zelfs mijn ouders, die er eerst wat kritisch tegenover stonden koken nu regelmatig zonder vlees.

Wat in jou geval al heel handig kan zijn is als je bijvoorbeeld op zondag chinees bestelt, daar ook eens een vegetarisch gerecht bij te kiezen. En ook je pasta op woensdag is makkelijk aan te passen, in plaats van gehakt, kip, spekblokjes, of varkensreepjes pak je gewoon de vegetarische variant. Het is soms ietsje anders met klaarmaken (tips staan wel op de verpakking) maar qua smaak lijkt het allemaal behoorlijk op elkaar.
Als jullie friet eten, frituur je dan zelf? De vegetarische slager heeft frikandellen die ik écht niet van normale frikandellen kan onderscheiden, ik heb hun kroketten nog niet geprobeerd maar ze zijn er dus wel.

Als je wel elke dag vlees wil eten, dan kan je ook je hoeveelheden veranderen. Niet alleen maar brood met vleeswaren, maar ook eens een broodje eiersalade, humus of iets anders wat je lekker vind. Of gewoon je pasta maken zoals anders, maar met wat extra groenten en de helft van de hoeveelheid vlees die je normaalgesproken gebruikt.
Bij de slager kan je vragen waar je vlees vandaan komt, en in de supermarkt kan je op de 'beter leven' keurmerken letten. Het kan altijd nog beter, maar 3 sterren vlees is al een echt verschil met kiloknallers.

Als je op de website van Allerhande.nl zoekt op vegetarisch vind je ook veel leuke recepten (ook zonder vleesvervangers)

Waar vind jij frikadellen van de vegetarische slager? :wow:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:57

Vegetarische slager hebben we volgens mij niet hier... ik frituur zelf (of nouja, airfryer)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:59

Vriesvak van de grotere supermarkten?

Vegetarische slager is deze week in e aanbieding bij de AH trouwens, ideaal moment om te proberen :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:00

De combo student en beter vlees eten is best een uitdaging.
Maar hier mijn 'manier'

Stap 1: Minder vlees. Helemaal geen vlees doe ik mijzelf niet aan, maar minder vlees is natuurlijk al een stap voor een beter milieu. Soms eet ik dan vleesvervangers, maar ik moet eerlijk zeggen dat het vaak zonder vlees ook prima is. Ik ben dol op feta blokjes in de combo met gegrilde groenten en couscous. Of een broodje gezond met geitenkaas. Is ook nog eens goedkoper.

Stap 2: Vis. Vis zitten ook een hoop haken en ogen aan die ik niet allemaal weet, maar ik eet al snel 2x in de week vis. Ik haal altijd met keurmerk, al moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje begin te twijfelen of het wel zo goed is....

Stap 3: ongeveer 2x per week eet ik toch vlees, dat vind ik gewoon lekker. Om te zorgen dat het niet al te slecht is haal ik altijd met een keurmerk. Dat is duurder, maar daar zijn manieren voor: de Liddl, die verkopen vlees met keurmerken voor een wat lagere prijs. Geen flauw idee waarom, maar ik ga gewoon voor die beter leven sticker. Ennnnnn *trompetgeroffel* de 35% stickers van de Albert Heijn. Even goed timen, maar als je rond 7 uur boodschappen gaat doen (of later) hebben ze meestal al fanatiek gestickerd met de 35% kortingen. Scheelt toch weer iets. Groter inslaan en direct invriezen en dan hoef je het ook niet direct allemaal op te eten :+ .

Ik ben natuurlijk ook nog een leek als het gaat om minder en beter vlees eten, maar ik heb het idee dat ik toch al aardig op de goede weg ben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:19

Ik zie dat je op de centen moet letten, dat geldt voor mij ook, maar ik merk dat ik juist steeds goedkoper uit ben naarmate ik meer dierlijke producten weg laat.
Zo heb ik een voorraad droge bonen, dat is echt een aanrader! Ze zijn enorm lang houdbaar, makkelijk te bereiden en een erg goede vleesvervanger. Linzen zijn heel gemakkelijk, die hoeven niet zo lang te koken en smaken erg lekker met wat kruiden. En zwarte bonen en kidneybonen gebruik ik het liefst in de chili en door de pasta enzo.. kikkererwten zijn ideaal om falafel en hummus en burgers van te maken.. en van mungbonen maak ik mijn eigen taugé.. Van een klein handje bonen heb je een hele maaltijd omdat ze tijdens het weken flink opzwellen en daardoor zijn ze ook gewoon heel goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:41

Producten van de vegetarische slager koop je onder meer bij Ah en Jumbo.