Vaders en vriendjes...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:31

trysteffy schreef:
[ [url=m/b9qCDl.png]Afbeelding[/url] ]

Dit zal het zeker zijn?
Die had ik van de week op afmelden gedrukt..

Als jij hem niet gekoppeld hebt aan jouw computer (moet je code voor scannen enzo), dan moet dat idd je vader zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:34

xPabloBokt schreef:
Even kort door de bocht: dit is je reinste privacyschending.

TS: je bent 21. Je vader is te ver aan het gaan. Zelfs als je 15 was geweest heeft hij nog steeds niet het recht om zomaar in jouw privésfeer te gaan zitten snuffelen.

Totdat er een meisje van 15 in handen van een loverboy/oudere man valt;
dan krijgen de ouders over hun heen dat ze hun kind veel beter in de gaten hadden moeten houden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:35

Brainless schreef:
xPabloBokt schreef:
Even kort door de bocht: dit is je reinste privacyschending.

TS: je bent 21. Je vader is te ver aan het gaan. Zelfs als je 15 was geweest heeft hij nog steeds niet het recht om zomaar in jouw privésfeer te gaan zitten snuffelen.

Totdat er een meisje van 15 in handen van een loverboy/oudere man valt;
dan krijgen de ouders over hun heen dat ze hun kind veel beter in de gaten hadden moeten houden.

In gaten houden en berichtjes lezen en zelfs verwijderen vind ik heel verschil

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:37

Gianti schreef:

Oh jawel hoor... in de gaten gehouden, gelezen (melding bij de politie gemaakt), berichten verwijderd en geblocked.
Ik doe er alles aan om te voorkomen dat mijn meiden in handen van verkeerde mannen vallen.

Qerty

Re: Vaders en vriendjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:31

@Brainless, neem aan dat je hier een noodgreep beschrijft omdat er sprake was van een gevaarlijke situatie.
Niet iets wat jarenlang aanblijft, toch?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:41

Brainless schreef:
Gianti schreef:

Oh jawel hoor... in de gaten gehouden, gelezen (melding bij de politie gemaakt), berichten verwijderd en geblocked.
Ik doe er alles aan om te voorkomen dat mijn meiden in handen van verkeerde mannen vallen.

Als je zo iets preventief al doet, kan je je kinderen beter opsluiten..

Fouten maken hoort bij leven, ontdekken wat voor type bij je hoort in zekere maten ook.. als ouder kan je in mijn ogen beste een veilige omgeving creëren door ruimte te creëren om erover te praten, ipv stiekem gedoe in de hand te werken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:53

Gianti schreef:

Ik doe er alles aan om te voorkomen dat mijn meiden in handen van verkeerde mannen vallen.[/quote]

Fouten maken hoort bij leven, ontdekken wat voor type bij je hoort in zekere maten ook.. als ouder kan je in mijn ogen beste een veilige omgeving creëren door ruimte te creëren om erover te praten, ipv stiekem gedoe in de hand te werken[/quote]

Precies dit
Mijn kinderen zijn nog jong
Bijna 10 en 8
Maar ik leer ze nu al dat er geen onderwerp ter wereld is waarover ze niet kunnen praten met me ...
en dat doen ze tot heden ook altijd
Ik hoop met een openlijke opvoeding niet dit soort dingen mee te maken met ze .
Zoals vader van TS doet
Je creeert hiermee stiekem gedrag en dan krijg je eerder lastige situaties waarvoor je ze niet kunt behoeden omdat kinderen er dan niet over praten .
Ik ben inmiddels 38 maar stiekem ben en blijf ik ook mijn vaders kleine meid .
Hij zal me helpen en beschermen waar hij kan en wasr nodig
Maar er zijn grenzen .
Zo ook voor jou vader TS

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:37

Vind er opzich niets mis mee om bij een minderjarige af en toe de telefoon eens te controleren (en de minderjarige is er van op de hoogte dat dit af en toe gebeurt). Maar bij een 21 jarige vind ik dat echt not done. Dus zoals hier al geoppert is laat je telefoon opnieuw instellen en betaal zelf je abbonement

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 03:29

Gianti schreef:

Fouten maken hoort bij leven, ontdekken wat voor type bij je hoort in zekere maten ook.. als ouder kan je in mijn ogen beste een veilige omgeving creëren door ruimte te creëren om erover te praten, ipv stiekem gedoe in de hand te werken

Was niet preventief (hadden een sterk vermoeden, wat door een ander werd ondersteund); helaas bleek het wel zo te zijn.

Helaas zijn zulke "fouten" funest voor je kind.
Mijn dochter was jong, degene die verkeerd contact zocht heel veel ouder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:11

Zinzi_jewel schreef:
Precies dit
Mijn kinderen zijn nog jong
Bijna 10 en 8
Maar ik leer ze nu al dat er geen onderwerp ter wereld is waarover ze niet kunnen praten met me ...
en dat doen ze tot heden ook altijd
Ik hoop met een openlijke opvoeding niet dit soort dingen mee te maken met ze .
Zoals vader van TS doet
Je creeert hiermee stiekem gedrag en dan krijg je eerder lastige situaties waarvoor je ze niet kunt behoeden omdat kinderen er dan niet over praten .
Ik ben inmiddels 38 maar stiekem ben en blijf ik ook mijn vaders kleine meid .
Hij zal me helpen en beschermen waar hij kan en wasr nodig
Maar er zijn grenzen .
Zo ook voor jou vader TS

Onze kinderen is dat ook allemaal geleerd en als ze zo jong zijn, zullen ze dat ook wel doen.
Maar als ze gaan puberen, kan het zomaar zijn dat ze toch dingen voor zichzelf gaan houden, ondanks jouw goede woorden en zorgen.
Wij dachten dat ook namelijk en wij dachten ook dat ons kind privacy nodig had. Tot we erachter kwamen dat er groot misbruik van haar werd gemaakt. Sommige fouten moet je ze niet willen laten maken, soms moet je er als een havik bovenop zitten, ter bescherming van je kind. Kinderen doen nou eenmaal dingen die je als ouder vaak niet weet, ook al denk je dat ze altijd eerlijk tegen je zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat het in geval van TS veel te ver gaat. Ze is volwassen, wat de vader hier doet, kan echt niet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:14

:oo heftig. Als mijn vader dat zou doen... Oef ik weet niet hoe ik daarop zou reageren :+
Gaat hem toch helemaal niks aan wat jij doet? Ook al woon je nog thuis en betalen ze nog t een en ander voor je. Vind dit echt niet kunnen.

Praat er inderdaad over met je vader. Succes ermee ts!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:20

Juridisch gezien mag je vader het, het is immers zijn telefoon... hij betaald ervoor dus jij hebt hem enkel in 'bruikleen'.
Gewoon deze telefoon en abbo terug geven en zelf een telefoon en abbo of prepaid aanschaffen.

Verder een gesprek met je vader over vertrouwen... want hoe hij dit aanpakt is echt not done.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:10

Wauw mensen reageren heftig zeg. Zoals ts zelf aan geeft heeft ze geestelijk een beperking en zijn er in het verleden al dingen gebeurt die niet moesten gebeuren. Haar schrijfstijl geeft ook niet een bepaald volwassen beeld(geeft natuurlijk niks). Ik denk dat het meer dan logisch is dat haar vader haar in de gaten houdt. Voor haar eigen bestwil. Je kan natuurlijk wel overleggen dat je het niet leuk vind dat er berichten worden verwijderd en je de jongen graag beter wil leren kennen. Ga een gesprek aan met je vader op een rustige manier. Misschien kan hij met ideeën komen zodat jullie elkaar beter kunnen leren kennen maar het wel een veilige omgeving voor ts blijft. Nogmaals (niks voor jou ts) maar het is geen 21 jarige zonder dingen. Dus de reacties mogen best wat minder heftig. Haar vader wilt haar graag beschermen. NIEMAND weet wat er is gebeurt vroeger, dus even pas op de plaats.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:29

Ik vind het wel echt ver gaan dat haar vader via de computer haar berichten naleest en ze ook kan verwijderen.

Maar ik kan het deels wel begrijpen hoor TS, misschien ben je in het verleden ook niet helemaal eerlijk tegen hem geweest en wil hij gewoonweg niet dat het weer de verkeerde kant op gaat. Deze mate van beschermen ontwikkelt zich niet van de een op de andere dag en daar moet gewoon een hele reeks aan andere dingen aan vooraf gegaan zijn waardoor je vader het nodig acht.

De manier waarop hij het nu gebruikt is alleen niet helemaal juist en ik heb het idee dat hij te vroeg 'ingrijpt'. Berichten verwijderen is echt not done. Ik denk dat volkomen eerlijk tegen elkaar zijn de enige manier is waarop je het vertrouwen van elkaar kunt terugwinnen. En dat geldt voor je vader, die moet accepteren dat jij ook je privacy nodig hebt, maar ook zeker voor jou omdat je geen delen van het verhaal voor hem moet verzwijgen. En als deze jongen gewoon oké is, is dat ook helemaal noet nodig. Je kunt gewoon vertellen dat je van plan bent om met hem en een vriendin een ijsje te gaan eten. Als je vader weet waar je bent en met wie en ook nog eens wanneer je weer terug bent is het waarschijnlijk al een veel minder groot probleem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:31

miesnaom schreef:
Wauw mensen reageren heftig zeg. Zoals ts zelf aan geeft heeft ze geestelijk een beperking en zijn er in het verleden al dingen gebeurt die niet moesten gebeuren. Haar schrijfstijl geeft ook niet een bepaald volwassen beeld(geeft natuurlijk niks). Ik denk dat het meer dan logisch is dat haar vader haar in de gaten houdt. Voor haar eigen bestwil. Je kan natuurlijk wel overleggen dat je het niet leuk vind dat er berichten worden verwijderd en je de jongen graag beter wil leren kennen. Ga een gesprek aan met je vader op een rustige manier. Misschien kan hij met ideeën komen zodat jullie elkaar beter kunnen leren kennen maar het wel een veilige omgeving voor ts blijft. Nogmaals (niks voor jou ts) maar het is geen 21 jarige zonder dingen. Dus de reacties mogen best wat minder heftig. Haar vader wilt haar graag beschermen. NIEMAND weet wat er is gebeurt vroeger, dus even pas op de plaats.

Ik ben het verschrikkelijk met je eens. Ik ga ook geen advies geven want ik weet te weinig van TS en haar weerbaarheid. Ga in gesprek met beide ouders meis, that's all.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:07

Vervelend zeg TS.

Ik denk dat je twee dingen moet uitgaan:

1) je vader heeft goede bedoelingen, is bezorgd, en wil niet dat er dingen misgaan in je leven (en met het oog op je beperking is hij extra voorzichtig).
2) een gesprek tussen twee volwassenen kan veel meer oplossen dan een boze 'oorlog' waarin je stiekem een andere telefoon zoekt of gaat schreeuwen.

Mijn advies is dus: ga praten met je vader, ook al lijkt dat moeilijk en ben je bang dat het moeizaam zal gaan.

Probeer tijdens dat gesprek niet boos te worden en dingen te roepen als "Jij maakt me het leven zuur", maar probeer duidelijk te zeggen dat je graag vertrouwen wil krijgen van je ouders en zeg dat je snapt dat je vader bezorgd is. Zeg dat je denkt dat je nu betere inschattingen kunt maken dan vroeger. Zeg dat je je dan beter zou voelen, en dat het kijken in je telefoon je ongemakkelijk laat voelen. Kortom: praat eerlijk en volwassen over je gevoelens en je wil om meer verantwoordelijkheid te krijgen.

Vraag wat je ouders van je willen. Wil je vader graag dat je wekelijks aan hem zegt of je vriend niet iets raars gezegd heeft? Wil je vader graag dat je vriend naar jouw huis komt in plaats van jij naar zijn huis? Wil je vader hem graag enkele keren ontmoeten voordat jullie samen alleen weg mogen? Door zulke afspraken te maken krijgt je vader misschien meer rust zonder dat hij op je telefoon hoeft te kijken. Hij leert jou én je vriend dan meer te vertrouwen. Probeer ook dat in het gesprek te noemen: dat je graag wil dat je vader vertrouwen in jullie krijgt.

Succes met het gesprek TS!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:14

Om me berperking hoor ik nooit wat over.
Ik denk zelf dat het bescherming is wat ik al in de OP heb neergezet. Natuurlijk begrijp ik hem.
Maar als ik vaak zeg van ik doe het rustig aan eerst elkaar vaker zien en dan zien we wel. En dat ik nu gewoon even in een drukke perioden zit dat het dus even niet lukt om met de jongen af te spreken.

Me vader heeft hem wel eens gezien hij werkte eerst met me buurman een tijdje samen en is ook ooit op me verjaardag geweest.
Had vorige week ook verteld waar ik naar toe ging dat het die straat was en die huisnummer.

Maar zoals nu ik durf gewoon me watshapp niet te openen en te reageren op zijn berichtjes voor dat me vader het leest.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:22

ondanks dat jij zijn 'kleine' meid ben, kan hij je dit niet doen.

net als dat hypocryte van vele vaders.

hebben ze een zoon, die komt met een meid thuis (dus met iemand anders dochter) en is super trots dat zoonlief een vriendinnetje heeft. Maar andersom.. Dochter komt met een leuke jonge thuis, nee dat kan niet want dan kom je aan zijn kleine meid.. Ik kan daar soms zo pissig om worden.

Gelukkig is mijn pa niet zo. Tuurlijk is hij wel bezorgd enz. maar zou nooit mijn berichten lezen, hij vertrouwt mij dat ik de juiste keuze maak. Maar mocht hij 'slecht' voor mij zijn, Ja dan is het wel kom niet aan mijn meid. Maarja dat weet je pas als je zo jongen leert kennen.

ondanks je 'beperking' snap ik dat hij voorzichtig is, Is het geen idee om dan een keer samen ook met de jongen af te spreken? of zelf een foto laten zien van de jongen waar je mee omgaat.

hopelijk werkt een gesprek, want dit is echt niet leuk en mag je best tegen in gaan. En excuus van ja dan brengt hij me niet na wedstrijden is ook onzin. Dan maar even geen wedstrijden.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:28

trysteffy schreef:
Had vorige week ook verteld waar ik naar toe ging dat het die straat was en die huisnummer.

Maar zoals nu ik durf gewoon me watshapp niet te openen en te reageren op zijn berichtjes voor dat me vader het leest.

Probeer dat eens te vertellen aan je vader. "Ik word bang om whatsapp te gebruiken". Dat kan namelijk niet zijn bedoeling zijn, dat jij je juist onveilig voelt. En vraag dan of er andere oplossingen zijn. Heeft hij misschien liever dat de jongen eerst een paar keer bij jullie komt ipv dat jij naar hem toegaat? Als je hem vraagt wat hij wil, kun je ook makkelijker antwoorden "ja, dat wil wel doen" of "nee, dat wil ik liever niet doen". Wil hij bijvoorbeeld het adres hebben van de jongen, of ook dat de jongen hem een keer opbelt of met hem komt praten?

Als je dit niet open en eerlijk aan je vader zegt zal er ook niet veel veranderen, want dan heb jij je grenzen en ideeën niet duidelijk gemaakt. En met 'open en bloot' bedoel ik: eigenlijk alles zeggen wat je hier zegt. Niet alleen maar zeggen "ik doe rustig aan", maar ook open en direct zeggen "Ik merk dat je naar mijn berichten kijkt en me dus niet vertrouwt. Dat vind ik heel erg vervelend en daardoor durf ik bijna niet meer te whatsappen. Ik ben volwassen en denk dat ik de situatie goed in kan schatten, maar ik snap dat je bezorgd bent en daarom wil ik wel iets doen waardoor je geruster bent. Heb je liever dat hij een keer hier komt zodat je hem nog een keer kunt zien en ontmoeten?". Ik snap dat confronteren eng is, maar je bent dan wél heel erg duidelijk. Je zegt dan heel precies wat je dwars zit en waarom je denkt dat het anders moet en kan.

Je zult toch echt moeten gaan praten over hoe vervelend je dit vindt. En eventueel ook over of er misschien een middenweg is waarin je vader toch gerustgesteld is, maar waarin jij niet constant op je tenen hoeft te lopen omdat je vader alles in de gaten houdt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:42

Ygritte schreef:
trysteffy schreef:

Probeer dat eens te vertellen aan je vader. "Ik word bang om whatsapp te gebruiken". Dat kan namelijk niet zijn bedoeling zijn, dat jij je juist onveilig voelt. En vraag dan of er andere oplossingen zijn. Heeft hij misschien liever dat de jongen eerst een paar keer bij jullie komt ipv dat jij naar hem toegaat? Als je hem vraagt wat hij wil, kun je ook makkelijker antwoorden "ja, dat wil wel doen" of "nee, dat wil ik liever niet doen". Wil hij bijvoorbeeld het adres hebben van de jongen, of ook dat de jongen hem een keer opbelt of met hem komt praten?

Als je dit niet open en eerlijk aan je vader zegt zal er ook niet veel veranderen, want dan heb jij je grenzen en ideeën niet duidelijk gemaakt. En met 'open en bloot' bedoel ik: eigenlijk alles zeggen wat je hier zegt. Niet alleen maar zeggen "ik doe rustig aan", maar ook open en direct zeggen "Ik merk dat je naar mijn berichten kijkt en me dus niet vertrouwt. Dat vind ik heel erg vervelend en daardoor durf ik bijna niet meer te whatsappen. Ik ben volwassen en denk dat ik de situatie goed in kan schatten, maar ik snap dat je bezorgd bent en daarom wil ik wel iets doen waardoor je geruster bent. Heb je liever dat hij een keer hier komt zodat je hem nog een keer kunt zien en ontmoeten?". Ik snap dat confronteren eng is, maar je bent dan wél heel erg duidelijk. Je zegt dan heel precies wat je dwars zit en waarom je denkt dat het anders moet en kan.

Je zult toch echt moeten gaan praten over hoe vervelend je dit vindt. En eventueel ook over of er misschien een middenweg is waarin je vader toch gerustgesteld is, maar waarin jij niet constant op je tenen hoeft te lopen omdat je vader alles in de gaten houdt.

heel mooi verwoord.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:46

Och, foute vriendjes, ik weet er alles van.
Ik begon met roken, deed dingen stiekem, vertelde dingen niet, ik spijbelde..
Maar ondanks dat wisten mijn ouders alles. Vraag me niet hoe maar ze kennen me te goed daarvoor om niet te weten wat er speelde.

Maar in mijn telefoon kijken en mijn berichten lezen? Nee dat hebben ze nooit gedaan. Hoe heftig het er allemaal soms aan toe ging, hoe ver het vertrouwen van mijn ouders naar mij ook te zoeken was op dat moment, ze kwamen niet aan mijn berichten en controleerden me daarin niet. :n

Ik had toen dezelfde leeftijd als jij toen had TS, inmiddels ben ik 22 en woon ik een half jaar samen met mijn huidige vriend. Mijn ouders steunen me nog steeds in alles. Omdat ik mijn opleiding nog niet heb afgerond steunen ze mij ook nog financieel maar ik kan en mag alles. Als mijn ouders me hadden gecontroleerd in alle berichtjes die ik stuurde had ik 1, mijn vriend nooit ontmoet, 2, we hadden nooit samen gewoond, en 3, ik denk dat ik hier misschien niet eens gezeten had. Ik had dan namelijk bij niemand mijn verhaal kwijt gekund. Want toen die tijd vertelde ik niks aan mijn ouders, maar aan mijn beste vriendinnen. En als het voor hun te veel was, zat ik bij de moeder van mijn beste vriendin. Alleen maar om mijn verhaal te kunnen doen. Als mijn ouders me zo hadden gecontroleerd als dat jou vader doet, had ik niemand in vertrouwen durven nemen om mijn problemen te bespreken. Want ik zat ontzettend in de knoop met mezelf.

En weet je.. Nu.. Nu gaat het beter dan ooit. Ik ben gelukkig, vrolijk, blij en meer dan tevreden met hoe ik het nu op dit moment al voor elkaar heb. Mijn ouders zijn apetrots op me, mijn moeder zegt dit nog net geen 100x per dag, mijn vader zegt dit niet maar die laat dit op andere manieren weten, en het contact met mijn ouders is voor 1000% verbeterd.

Misschien helpt het als je je vader verteld dat je je berichten graag privé wilt houden. Soms wil je iets met iemand bespreken zonder dat je ouders dit gelijk weten. Of vertel uit je zelf eens iets wat hij zegt tegen je. Maakt hij een grapje waar je om moet lachen? Lach en laat dit zien aan je ouders. Vragen ze waar je om lacht? Vertel dan dat hij dit en dit grapje maakte. Ik noem maar even wat. Probeer uit jezelf een beetje open te zijn naar je ouders door ze dingen te vertellen.

Of nodig hem eens bij jou thuis uit om wat te drinken waar je vader bij is! Zijn er dingen die ze allebei leuk vinden? Misschien krijgt je vader dan ook wat meer vertrouwen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je aan je vader laat zien dat het goed zit...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:59

trysteffy schreef:
Jolien87 schreef:
Kun je misschien met je telefoon naar een servicepunt om naar een app te vragen die je vader heeft geïnstalleerd? Zij kunnen dit wellicht voor je verwijderen. Dit is echt geen gezonde situatie. :n

Heb je het hier ook al in een wederzijds gesprek met je vader over gehad?

Ik heb zelfs in zijn tellefoon gekeken wat voor rare app het is waar die bij was dan. Maar kon niks vinden..
we hebben vannochtend dan een gesprek gehad dat ik er op zei van heb eigenlijk weinig tijd er voor voor een jongen. En dat ik hem eerst vaker dan wil zien en niet binnen een maand iets hebben. zegt ie ja wat wil je van me vetrouwen geduld enzo ik zei ja. Maar dus ik vetrouw hem nog niet hellemaal dat ik dus er om ga liegen om de jongen..

Gebruik hij niet web whatsapp via de pc?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:15

Whatsapp web afmelden, nieuwe inlogcode op je telefoon zetten en met je ouders in gesprek gaan.
Daarmee geef je een grens aan dat dit niet is wat je wilt, maar stel je je wel open voor gesprek en eventuele andere, betere oplossingen waar je vader zich ook in kan vinden.