Wat zijn jullie studie tips/hacks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:37

naarppc schreef:
Sunrise_ schreef:
Geen blokken bedenken van 20 min op dagen dat je er echt geen zin in hebt. Begin met 5 min en bedenk dan of je er nog eens 5 min aan vast wil plakken.

Nou, als ik dat doe dan ben ik na 4 weken nog niet klaar voor mijn toets hoor :=

Hoe ik het doe, is (zit momenteel net in mn toetsweek haha) meestal als volgt. Ik verspreid de stof een beetje over de dagen, maar meestal leer ik pas 1-2 dagen van tevoren, oeps. Voor exacte vakken lees ik de theorie een keer door (ongeveer 2/3 uur meestal en dit doe ik meestal met maar 1 pauze, want als ik eenmaal aan het leren ben, kan ik daar lang mee doorgaan, terwijl ik na een pauze moeilijk weer kan behinnen). Daarna oefen ik wat examenopdrachten, dat duurt ongeveer 1/2 uur en dit doe ik in een keer.
Talen, ligt er heel erg aan. Woordjes, tja dan leer ik woordjes via wrts en anders oefen ik mijn vaardigheden oid.
Voor gammavakken, als filosofie, neem ik gewoon een keer alle tekst door met meestal een pauze na een hoofdstuk (ongeveer 40 pagina's).

Dusja, ik maak het mezelf niet te makkelijk, ik ga gewoon aan een tafel zitten en ga dan leren met af en toe een pauze. Mindmaps met afbeeldingen maak ik ook graag gebruik van :D

Het gaat er meer om dat het soms een kwestie is van een beginnetje maken....en beginnen met 5 minuten vind ik makkelijker dan met 20 min. Wanneer ik het verpak als "ik ga nu proberen 5 minuten te studeren en dan kijk ik wat ik er achteraan plak" ben ik meer gemotiveerd dan wanneer ik zeg "ik moet nu 25 minuten gaan blokken" :') .

Anoniem

Re: Wat zijn jullie studie tips/hacks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:48

Ik werk meestal in blokken van 45 minuten en mag daarna van mezelf 5/10 minuten pauze. Na 4 rondes van 45 min en 5/10 minuten pauze hou ik een lange pauze van een half uur zodat ik even rustig kan eten. Ik hou dat meestal bij met een app als Forest, super handig want je plant dan een boom en als je iets anders met je telefoon wilt doen (fb checken ofzo) dan maak je de boom dood en moet je opnieuw beginnen. Die bomen die je dood laat gaan blijven ook in jouw 'weide' staan en dat staat stom :Y)

Ik ben het meest productief als ik in de UB ga zitten maar ik merk dat ik daar soms ook wel een beetje over m'n grenzen heen ga. Te lang aan een stuk door leren, gespannen houding en dan maak ik mezelf helemaal kapot. Voel me dan echt niet lekker als ik weer thuis kom.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:52

Die app klinkt echt geniaal, Emma! Het is zo verleidelijk om tijdens het leren even snel op bokt te kijken of op FB. Ik ga hem meteen even downloaden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:55

Ja ik vind het echt fantastisch. Het werkt met de pomodoro methode waarin je dus een bepaald blok werkt en een bepaald blok pauze houdt. De pomodoro methode zegt dat je ergens tussen de 20 min en een uur achter elkaar moet leren (afhankelijk van je aandachtsspan) en dan een pauze moet houden waarin je even opstaat, je benen strekt, een stukje loopt en wat eet. Sinds ik volgens die methode werk gaat het leren bij mij echt zo'n stuk beter... Probeerde eerder altijd aan een stuk door zo lang mogelijk te blokken, maar dat gaat echt aan je vreten na een tijdje.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:55

Ik studeer in blokken van ongeveer 30 minuten want langer gaat niet goed, ik neem dan even een korte pauze en ga weer verder. Ik maak overal mindmaps van, geen samenvattingen. Met een mindmap zie ik in een oogopslag waar de stof over gaat. Ik begin een dag of 8 à 9 voor het tentamen en stop 5 dagen voor het tentamen. Ook op de dag zelf en de avond ervoor doe ik niets meer.

Emma, die methode werkt voor mij ook heel erg goed.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:55

Ik markeer in mijn boeken. Erg handig,maar moet wel kunnen

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:37

Een vriendin maakte altijd ezelsbruggetjes, ik ben zelf niet goed in ze verzinnen maar dankzij haar weet ik ze nu 2 jaar later nog :D
Plus elkaar overhoren, klasgenootjes zoeken die ook wat motivatie kunenn gebruiken en daarmee samen studeren, samenvattingen maken en toetsvragen bedenken

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:24

Heeft iemand nog tips voor het herkennen van literaire periodes?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:48

MorganeR schreef:
Heeft iemand nog tips voor het herkennen van literaire periodes?

kun je online niks vinden? Heb er zelf niet zon verstand van vrees ik.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:50

Nee helaas niet echt, of ik vertrouw het niet. Het gaat hier om een universitaire studie dus dan kijk ik liever niet op te makkelijk door iedereen bewerkbare sites. Maarja, dan houd je de "professionele" over waar je vaak voor moet betalen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:52

Ah dat is vervelend. Kun je geen vpn verbinding met de uni server leggen? Bij ons heb je dan toegang tot sciencedirect etc.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:55

Helaas kan dat alleen als je op de wifi van de uni ingelogd bent. Dus dat wordt maar gewoon uit mijn hoofd stampen...
De uni gebouwen zijn namelijk nu gesloten. Op mijn uni heb je zo'n 4 maanden les en dan 2 maanden vrij, waarin je proefwerken vallen. Helaas overlapten bij mij twee proefwerken en moet ik dit proefwerk in de herkansing maken. De 'eerste ronde' was in de week van 13 februari. Toen waren de gebouwen en bibliotheken open, nu nauwelijks tot niet.