Opleiding paardenhouderij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:13

SindyKaya schreef:
Lekker op z'n bokts weer dit.

Ts heeft gekozen wat ze wil en haar vraag was waar die opleidinge aangeboden word.
Dit lijkt haar leuk, laat haar lekker haar gang gaan.
Het domste wat ik ooit heb gedaan is naar mensen luisteren die vonden dat de opleiding niet handig was.

Ik weet dat AOC terra scholen die opleiding aanbieden, heb alleen geen idee of dat dicht bij Arnhem zit

En het domste wat ik ooit heb gedaan is luisteren naar mensen die zeggen dat een opleiding het allerbelangrijkste :) Daarom mijn antwoord en tip om geen opleiding te doen en gewoon een stal vinden die haar wil opleiden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:15

x_Jeanine_x schreef:
Je zou dan naar Barneveld kunnen, Groenhorst en er zit een dierenopleiding in Nijmegen.

Nijmegen (en de andere Helicon vestingen) vooral heeeel ver vandaan blijven.

Sowieso is een opleiding in deze richting totaal niet verstandig, maar dat blijkt al wel uit alle reacties op dit topic en op de tientallen (als het er niet meer zijn) andere topics over opleidingen in de richting paard/dier.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:28

Als je toch voor een paardenopleiding kiest, zal ik gaan voor een bol opleiding, dus ernaast werken.
En een opleiding waar veel aandacht word besteed aan het management deel, financieel administratie etc.
Daarnaast is het belangrijk dat je in jezelf investeert, zorg dat je op (hoog)niveau komt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:32

Barvrouwke schreef:
Als je toch voor een paardenopleiding kiest, zal ik gaan voor een bol opleiding, dus ernaast werken.
En een opleiding waar veel aandacht word besteed aan het management deel, financieel administratie etc.
Daarnaast is het belangrijk dat je in jezelf investeert, zorg dat je op (hoog)niveau komt.

Bbl is werken leren
Bol is 5 dagen in de week op school

Ik doe bbl

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:34

Kabayo schreef:
Barvrouwke schreef:

Bbl is werken leren
Bol is 5 dagen in de week op school

Ik doe bbl

Oh, heb ik ze toch verwisseld. Ik bedoel BBL uiteraard. Bedankt voor je attenderen.

Felinde

Re: Opleiding paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:59

In een grijs verleden heb ik 4 jaar de opleiding MBO paardenhouderij op het AOC in Leeuwarden gevolgd. Heel eerlijk? Als ik er nu naar terug kijk, was het het gewoon niet waard. Niveau van opleiden was gewoon niet voldoende.

We begonnen met een klas van zo'n 25, uiteindelijk zijn er een stuk of 8-10 afgestureerd en hebben er 3-4 uiteindelijk een baan in de paarden (Allemaal vanuit familie)

Destijds koos ik de opleiding om bijna dezelfde reden: Jong, leerplichtig, moest iets doen. Toch, als ik je een advies mag geven TS, zoek iets anders! Het lijkt zo leuk, maar uiteindelijk is dat papiertje het niet waard in mijn ogen.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:57

naomi_rabe schreef:
Ik ben pas 15, en ben dus leerplichtig. Ik wil graag een opleiding in de paarden aan doen, zodat ik ´tijd kan doden´ en daarna gewoon werk gaan zoeken. Ik wil denk ik richting international groom, omdat in het buitenland best veel vraag is naar Nederlandse grooms.

Je bent leerplichtig idd, maar als je toch wil werken kan je ook zorgen dat je ergens een 24-uurs contract krijgt. (kan pas vanaf 16 volgensmij) Maar met dat 24-uurs contract hoef je geen school er naast te doen.

Of dat slim is, is een ander verhaal, maar dat kan je misschien nog beter doen dan een paardenhouderij opleiding tot groom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:01

Van alle mensen die paardenhouderij zijn gaan studeren die ik ken, zijn de enige personen die succesvol een baan hebben gevonden de mensen die:

-al héél veel geld hadden
-zelf uit een paardenfamilie kwamen en zo op hun eigen stal aan het werk konden gaan.

De harde waarheid is dat je er eigenlijk gewoon nergens mee komt, als dat niet zo is. Ik raad het af.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:07

Heb de paardenhouderij opleiding van barneveld gedaan. Ben in het eerste jaar nog gestopt. Opleidings niveau was zeer laag, heb lessen gehad van een uur over een roskam.

In mijn klas zaten er 17 mensen, waarvan 1 stopte naar de eerste week, vijf binnen een half jaar, van de rest zijn er nog twee over. Wat ik heb ondervonden is dat er een aantal bedrijven hier in de omgeving in de paarden, geen mensen aannamen met een paardenopleiding maar weet niet of dit overal zo is.

Om de tijd te doden kun je beter een andere opleiding kiezen, maar als je hem toch wil doen zou ik kiezen voor die van het Aoc, het is een ballentent maar ze laten je niet voor niets komen en de klassen lopen niet leeg binnen een jaar.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:13

Ik ga mee met het grootste deel van de reacties hier.. Ik heb zelf een MBO diermanagement diploma op zak en ben 1 van de weinigen van die aan een betaalde baan met vaste aanstelling is gekomen binnen de branche. In mijn ogen is de beroepsgroep paardenhouderij als dierverzorging iets te rooskleurig op de markt gezet..

Erg leuke opleidingen om te volgen hoor.. maar voor je latere toekomst..

Ik ben 28, en heb een leuke baan gevonden maar als ik 15 jaar terug kon in de tijd had ik waarschijnlijk een bredere sector gekozen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:25

Zelf ook paardenhouderij gedaan wel diploma en wat doe ik zit achter de kassa en wil niks in de paarden doen kan je ook wel zonder. En is veel werk voor weinig geld.
Geen idee wat ik wel wil, maar he ik heb werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:33

NIET DOEN, leer een vak! Alle papiertjes die je bij paardenhouderij kunt halen kun je ook met cursusse halen; ORUN koetsiersbewijs etc.

dokters, apothekers of tandartsassistentie, daar is vraag naar, of in de bouw en infra of technische opleiding.

maar ja die opleidingen zijn niet 'leuk', maar hoe leuk is een baan later als mestschepper voor weinig geld........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:34

Ik heb drie maanden op een fokkerij gewerkt, dagen van 12 uur, zeven dagen per week. Tussen het afronden van mijn HBO opleiding en mijn eerste baan en toen wist ik het zeker, een fulltime baan in de paarden is echt niks. Dan zijn paarden ineens niet zo leuk meer hoor.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:43

Ik heb zelf een jaar paardenhouderij gedaan op het Wellant in Houten. Achteraf gezien had ik het nooit moeten doen. Volgens mijn stagebegeleidster moest je minstens een paar x Z zijn gestart voordat je op andere stallen in aanmerking kwam om te kunnen solliciteren als stalruiter. Bij veel stages kom je ook helemaal niet aan het rijden als je niet minimaal L2 bent of L springen, het is loeizwaar werk, 2 stalletjes zijn nog te doen om met de hand te mesten maar 22 is al andere koek, ben jij lichamelijk fit genoeg om tot je 65e te blijven mesten of heb je zoveel talent dat je met 25 de groom van Adelinde zou kunnen zijn? Daarbij is Groom geen 9 tot 5 werk, het word van je verwacht als groom zijnde dat je 24/7 voor het paard klaar staat en vaak zijn dat nou net de paarden waar niet op gereden mag worden.

Ik ben mezelf wel keihard ben tegengekomen, de paarden sowieso bijna opgegeven omdat je 6 dagen in de week met, voor en over paarden bezig bent had je de 7e dag echt geen zin meer en aan het einde van de rit kon ik ook echt geen paard meer zien. Uiteindelijk wel de motivatie teruggevonden ;) Na dat jaar ben ik dierverzorging gaan doen niv2 heel veel mensen omschreven dat ook als een pretpakket en ik heb mijn kennis wel echt te danken aan mijn stages. Maar na een jaar stagaire en 1,5 jaar weekend hulp te zijn geweest kon ik over geplaatst worden naar een ander filiaal waar mijn collega van toen inmiddels stond als assistent bedrijfsleidster dus kon ik onder haar gaan werken voor 20 uur in de week, na een aantal maanden daar een vast contract gekregen en inmiddels zijn mijn uren opgeschroeft naar 28 uur in de week *D
Het kan een paard/dier opleiding maar je hebt echt heel veel inzet nodig om het te kunnen maken

Zou je niet beter iets van administratief medewerker icm met een goede instructeurs opleiding of een bijrijdpaard zoeken die je mag uitbrengen? een stal beheren doe je niet zonder administraties want er moet bijgehouden worden wat er binnenkomt aan geld en wat er uit gaat en hoe het beter en efficienter kan, als je dan ook nog eens instructeur op niveau bent en zelf paarden hebt uitgebracht maak je al meer kans dan wanneer je alleen een paardenhouderij opleiding heb. En als je niet aan de bak komt op een stal kan je op een administratief kantoor aan de slag en kan je je eigen paard bekostigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:47

Ik denk overigens dat een tijdje op een paardenbedrijf werken je een beter beeld geeft van wat het inhoudt, en of je het nog echt wel wil. :j

Overigens misschien wel leuk voor iedereen hier:

Op de stal waar ik rijd is overigens net een plekje vrijgekomen voor een medewerker. Je kan intern wonen, en ze zoeken naar algemene hulp, maar ook hulp bij africhting en in- en verkoop bij paarden. Stuur even een PB'tje als je interesse hebt, dan zal ik wat meer informatie sturen. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:50

sterreke98 schreef:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Je moet gewoon doen wat jij echt leuk vind. Ikzelf ga naar AOC oost niveau 4 doen. Heel veel twijfels gehad, maar de komende 3 jaar ga ik mijn hart volgen en kijken hoever ik het kan schoppen. Dus vooral doen wat jij wil!

Maar je bent nog niet begonnen als ik het goed lees?
Ik dacht er precies zo over als jou, maar toen ik eenmaal begonnen was heb ik mijn mening compleet bijgesteld, wat een prut opleiding zeg.. Was ontzettend enthousiast maar ben na 3/4 maanden opleiding gestopt en wat nuttigs gaan doen.
Deze opleiding is echt zonde van je tijd en geld.

En zelfs al vind je de opleiding wel leuk, dan nogsteeds zijn de baankansen nul dus ik zeg zoek een andere opleiding TS. Het is misschien niet wat je wilt horen, maar echt het enige advies dat ik kan geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:02

Zoals resistance ook zegt, ga eerst eens werken in de paarden voor je de opleiding kiest.

Ik had een soort tussenjaar en dacht dat paarden misschien iets voor mij zou zijn. Heb 3 maand op een bekende Springstal rondgelopen en toen wist ik heel zeker dat ik niet in de paarden wou!

En ik zou iig een aoc terra zeer afraden, welke opleiding je ook kiest. Kies niet voor terra...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:05

naomi_rabe schreef:
Ik ben pas 15, en ben dus leerplichtig. Ik wil graag een opleiding in de paarden aan doen, zodat ik ´tijd kan doden´ en daarna gewoon werk gaan zoeken. Ik wil denk ik richting international groom, omdat in het buitenland best veel vraag is naar Nederlandse grooms.

Ik ben dit een tijdje geweest.
En daar wil ik je een aantal dingen over vertellen.
1: ik had geen opleiding afgerond. Ze willen ervaring, niet een of ander papiertje.
2: het is echt, écht, heel erg zwaar. Ik heb volledige weken gewerkt, van 7 's ochtends tot 9 's avonds. 4 weken lang, met nog wat uitschieters eerder en later erbij. En dat voor 100 euro per week.
3: international groom betekend dat je over het algemeen niet mag rijden, je doet meestal alles, behalve rijden. Inclusief opzadelen, afzadelen, afsponzen en de hele nazorg na het rijden.
4: mensen zijn niet altijd even lief of begripvol. je moet gewoon keihard werken, ook al heb je koorts of ben je ziek. Want ze hebben jou ingehuurd om voor de paarden te zorgen, ze betalen je ervoor, dús je moet het doen.

Verder heb ik op een andere stal wel een goede ervaring, maar dat was dan ook een bijzonder goede stal en daar heb ik erg veel geluk mee gehad dat ik daar terecht mocht. Terwijl bovenstaand verhaal komt uit mijn ervaring met een olympisch ruiter.
Fame does not say a thing, neither does money.

Als je verder nog vragen hebt wil ik ze graag beantwoorden. :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:22

Arabesk schreef:
Ik heb drie maanden op een fokkerij gewerkt, dagen van 12 uur, zeven dagen per week. Tussen het afronden van mijn HBO opleiding en mijn eerste baan en toen wist ik het zeker, een fulltime baan in de paarden is echt niks. Dan zijn paarden ineens niet zo leuk meer hoor.
Idem hier. := Ik ben absoluut niet bang om m'n handen uit de mouwen te steken, maar om half vijf 's morgens met 8 graden paarden staan wassen, wetende dat je nog door moet tot half 5 's middags (of later als je mee moet naar races), is niet grappig. (Zeker niet als de helft van je collega's hun telefoons belangrijker vindt dan de paarden die nog gewassen moeten worden of boxen die nog uitgemest moeten worden, maar dat terzijde. :') )

En wat fleurtjeuh inderdaad ook zegt: ervaring is belangrijker dan een papiertje. Mijn enige baan in de paarden was op een van de beste renstallen van Nieuw Zeeland en daar heb ik echt geen diploma voor nodig gehad. Ik deed in ieder geval niet onder voor de mensen die dat wel hadden.

Mocht je het echt door willen zetten, dan zou ik toch voor een andere opleiding kiezen, tijdens je opleiding in je vrije tijd ervaring opdoen en desnoods daarna een poging wagen. Mocht het toch niet bevallen, dan heb je in ieder geval iets anders om op terug te vallen. :)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:57

Ik heb de opleiding paardenhouderij en management nivo 4 gedaan in barneveld.
Ik heb veel plezier gehad tijdens mijn school tijd en heb na mijn opleiding met heel veel plezier in de paarden gewerkt.
Mijn ervaring is dat er werk zat is, alleen je moet je bij veel banen afvragen of je het moet willen..

Ik heb me bedacht dat dit toch niet is wat ik de rest van mijn leven wil doen en ga dus volgend jaar terug naar school.

Overigens heb ik totaal geen spijt dat ik deze opleiding heb gedaan omdat het erg leuk was en ik in mijn jonge jaren ook erg leuke banen heb gehad in de paarden alleen hou je het gewoonweg niet vol tot je 65e en verdien je een scheet en 3 knikkers

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:41

Hier exact dezelfde ervaringen. Keihard werken tegen een hongerloontje. Heel veel uren maken, in de kou, hitte, regen. Het is zwaar, soms gevaarlijk en heel hard. Kerst? Wat is dat? Je wordt gewoon verwacht er altijd te zijn. Ik was echt kapot en verdiende bijna niks. Ik zag toen mijn vriendin die op kantoor zat en wat tikte op de pc en meer dan het dubbele verdiende van mij. Ze zat warm, droog, werd totaal niet moe en ging vrolijk om 5 uur naar huis. Toen dacht ik: dat kan ik ook. Dus ben een HBO Officemanagement gaan doen en verdien nu prima mijn geld. Natuurlijk is dit ook hard werken maar dan anders. Maar veel beter uit te houden dan in de paarden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:27

Ik doe de opleiding maar vind de stages echt bagger. Was ziek geweest (keel en longontsteking dus niet zomaar wat verkouden) moet ik dit inhalen op jawel... Koningsdag. En dit is maar 1 van de weinige dingen. Ik vind hard werken niet erg maar je wordt gewoon gebruikt als voetveeg, en zo ervaart de hele klas dit.

Ik ben de opleiding gaan doen omdat ik hiervoor gewerkt heb en iedereen studeerde. Ik wilde dus ook gewoon een opleiding voor de leuk doen. Maar zo leuk vind ik het niet. Ik moet dit van mezelf afmaken omdat ik hiervoor ook al 2 opleidingen niet heb afgerond. Maar anders was ik al lang gestopt en dat doe ik ook als ik het jaar niet haal.

Paarden zijn leuk maar erin werken niet....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:33

Ik heb zelf geen paardenopleiding gedaan, maar door vrijwilligerswerk werk ik op veel concoursen. En heb ik mijn contacten, als ik mn telefoon pak en wil zou ik zo ergens kunnen beginnen.

Mijn zusje heeft Deurne gedaan en vorig jaar afgestudeerd, liep stage op een eventingstal en later op een springstal in het dorp. En meerdere malen een aanbod gekregen voor een eventingruiters. Nu ook werkzaam als stalruiter bij een grote naam. Zij moest ook als 17jarige nog verplicht een opleiding doen en wist echt niet wat ze wilde, ja ze reed dagelijks 4 paarden en wilde daar haar werk van maken. En had al een EK gereden en wilde door, dus heeft zijn voor de opleiding gekozen.
Ik heb veel filmpjes voor haar moeten maken, zij uitvoeren en ik filmen. Nou dat kan ik zonder opleiding ook. Zij heeft een leuke tijd gehad, nu een leuke werkplek met leuke uitdagingen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:24

Als je in de paarden wil beginnen kan je beter focussen op netwerken en je eigen training (qua rijden en omgang) denk ik. Wij hebben op stal ook stagiaires en wat zij vooral doen is schoonmaken etc. Paarden binnen en buiten zetten mag nog wel en af en toe eentje poetsen als je geluk hebt. Maar paarden rijden en longeren mogen zij echt niet aan beginnen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:26

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb zelf geen paardenopleiding gedaan, maar door vrijwilligerswerk werk ik op veel concoursen. En heb ik mijn contacten, als ik mn telefoon pak en wil zou ik zo ergens kunnen beginnen.

Mijn zusje heeft Deurne gedaan en vorig jaar afgestudeerd, liep stage op een eventingstal en later op een springstal in het dorp. En meerdere malen een aanbod gekregen voor een eventingruiters. Nu ook werkzaam als stalruiter bij een grote naam. Zij moest ook als 17jarige nog verplicht een opleiding doen en wist echt niet wat ze wilde, ja ze reed dagelijks 4 paarden en wilde daar haar werk van maken. En had al een EK gereden en wilde door, dus heeft zijn voor de opleiding gekozen.
Ik heb veel filmpjes voor haar moeten maken, zij uitvoeren en ik filmen. Nou dat kan ik zonder opleiding ook. Zij heeft een leuke tijd gehad, nu een leuke werkplek met leuke uitdagingen.

Dit vind ik dus al heel anders. Zij had dus al ervaring en dat maakt haar al een stuk meer geschikt dan iemand die echt alleen zo'n opleiding heeft gevolgd..