Contact met zus verbreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:39

Ik heb het ook gedaan, ik heb ook een energie vampier van een zus die altijd maar gesteund en gepamperd wordt door mijn ouders omdat ze bang zijn dat ze anders rare dingen gaat doen ( en daar is ze best toe in staat)

Ze heeft weet ik hoeveel feestjes en feestdagen vernaggeld en 1 uur in dezelfde ruimte met haar is geheid herrie.

Ik heb 3 jaar geleden de stekker eruit getrokken. Mijn ouders vinden het echt niet leuk, vooral mijn moeder niet. Maar ze begrijpen het wel dat ik haar spuugzat ben. Al jaren draait het om haar, haar problemen en nu ook nog haar kind met problemen dat ze constant bij mijn ouders dumpt omdat ze anders 'overspannen ' raakt. Mijn ouders hebben zelfs een huis voor haar gekocht omdat ze zo ongeveer een aanval kreeg bij het idee dat ze zoals half Nederland op een flatje van de woningstichting zou moeten wonen. Oke, ze betaald keurig huur, maar geloof maar niet dat mijn ouders dat voor mij zouden doen. Zou ik niet eens willen, ik red mijn reet liever.

Ergens moet je medelijden hebben met zo iemand, ik geloof nooit dat ze haar leven echt leuk vind. Maar bij mij zit er een hele brok wrok en rancune van ontelbare incidenten. Ik ben 40+ maar als het om haar gaat lijk ik wel 16.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:19

Wat heftig. Als je het face to face ziet zitten zou ik het gewoon even meedelen en wegwezen. Dat zou imo het netste zijn. Kun je dat niet opbrengen is het natuurlijk ook geen wereldramp en volstaat een appje of mailtje ook prima.

Iemand anders gaf aan om het contact eerst te verbreken voor een jaar en daarna eventueel te verlengen. Mocht je zusje radicaal veranderen is het daarna dan natuurlijk wel weer makkelijker om de deur te openen dan wanneer je het definitief verbreekt. De rest van je leven is heel lang, en als je dat zo uit spreekt is het ook best definitief.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:00

Ik heb 15 maanden geleden het contact met mijn zusje verbroken nadat poedersuiker nummer zoveel de druppel was die de emmer deed overlopen.
Intussen is er 2x contact geweest, de eerste keer van haar kant over een kinderfeestje van haar oudste zoon waarop ik aangaf eerst een gesprek te willen waarop ze woest werd, daarna van mijn kant ivm geld dat ze me nog schuldig is, werd ze ook woest om en ik mocht in dat geld stikken. :+

Onlangs is ze bevallen van kind nummer 3 en heeft ze via mijn moeder om mijn adres gevraagd (bleek achteraf) om me een geboortekaartje te sturen, die is weer retour afzender gestuurd en m'n moeder heeft te horen gekregen dat ik dit niet apprecieer.
M'n moeder appt me de helft vd tijd foto's en updates en als ik daar wat van zeg dan ben ik degen die moet ophouden met dit gedoe en m'n zusje weer een kans moet geven terwijl ik al tig keer heb aangegeven er klaar mee te zijn.
Tijd dus om nog eenmaal héél duidelijk aan te geven dat ze herstel van contact kan vergeten en dat als ze zo doorgaat het enkel bij fb/whatsapp gaat blijven in de toekomst, dus geen contactbreuk maar wel meer afstand.

Wb familiebezoekjes/feestdagen etc:
Ik ga niet, m'n zusje woont bij m'n moeder dus ik kan niet eens bij m'n moeder langs zonder m'n zusje te zien als ik zou willen.
Met kerst en nieuwjaar kwam ik zowiezo al niet meer ivm de afstand en het niet laat weg willen zijn ivm de katten en het vuurwerk.
M'n moeder komt dus standaard naar mij toe, zo'n 4-6x per jaar (zo rond onze verjaardagen, tussen kerst en de jaarwisseling en daarbuiten nog 1-3x).

Mazida

Re: Contact met zus verbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 20:39

Inmiddels met moeder gepraat. Ze heeft me gesmeekt om het contact met mijn zus niet te verbreken, want dat kunnen zij en mijn zus niet aan. Ik moet vooral begripvoller zijn. Mijn zus kan er ook niets aandoen dat ik zogenaamd de wijste ben en ze is nu eenmaal een heel gevoelig persoon. Ze bedoelt al die vernederingen niet zo :') . Ik vraag van mijn ouders niet dat zij het contact met mijn zus verbreken, maar van hun kant maar weinig begrip. Ja, alleen dat ik mijn zo gevoelige zus moet begrijpen. Ben er nu echt helemaal klaar mee, maar wil mijn moeder ook geen verdriet doen. Was het maar zo makkelijk om contact gewoon echt te verbreken |(

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:54

Je kan natuurlijk ook niet echt luisteren of er op in gaan als ze uitbarst.

Wat Sizzle zegt is echt een hele mooie manier om ermee om te gaan.
Als jij inderdaad de meest 'wijze' bent. Dan kan je wellicht ook de kracht hebben om die spaarzame ontmoetingen met je zus af te doen met een groet en een knikje. De rest laat je langs je heen glijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:00

Ik vind het wel heel vervelend dat jij dan zo weinig begrepen wordt door je ouders.
Je laat je ene kind toch niet je andere kind uitschelden :?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:05

Ach gossie, je moeder en je zus kunnen het niet aan ... En jij dan?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:08

Als mijn zus een buitje heeft en we zijn toevallig beide bij m'n ouders dan zeg ik altijd dat de hond niet goed wordt. Dan ga ik een rondje met de hond lopen. Hoef ik het ook niet aan te horen. Doei. Ik heb er echt geen geduld voor. Maar op deze manier heb ik er ook geen last van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:09

Maflinger_S schreef:

Je zegt precies wat ik ook dacht...

TS, het is jouw leven, jij alleen weet hoeveel energie het je kost dit vol te houden, ik zou zeggen, kies voor jezelf. In welke vorm dat dan ook mag zijn. Sterkte er mee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:16

Jennyj01 schreef:
Als mijn zus een buitje heeft en we zijn toevallig beide bij m'n ouders dan zeg ik altijd dat de hond niet goed wordt. Dan ga ik een rondje met de hond lopen. Hoef ik het ook niet aan te horen. Doei. Ik heb er echt geen geduld voor. Maar op deze manier heb ik er ook geen last van.

:D
Die vind ik leuk

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:17

Maflinger_S schreef:

Goed punt, je kan er behoorlijk aan onderdoor gaan als je altijd maar in het gezeik zit.

Nadeel is dat het vuur blijft stoken zolang je nog pijn hebt van dit soort taferelen.

Het kweken van een brede rug, en de kracht om de situatie te zien als projectie van hun eigen problemen. En dan zelf in balans zijn en in alle 'rust' dat gedrag negeren. Dat kost ff wat moeite.

Reageren in je emotie, dingen roepen, deuren dichthouden en roepen wat je denkt en vindt. Dat is het vuur opstoken.
Wees het water in dit verhaal! Niet de brandstof...

Jenny, heel slim!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:24

Mazida schreef:
Inmiddels met moeder gepraat. Ze heeft me gesmeekt om het contact met mijn zus niet te verbreken, want dat kunnen zij en mijn zus niet aan. Ik moet vooral begripvoller zijn. Mijn zus kan er ook niets aandoen dat ik zogenaamd de wijste ben en ze is nu eenmaal een heel gevoelig persoon. Ze bedoelt al die vernederingen niet zo :') . Ik vraag van mijn ouders niet dat zij het contact met mijn zus verbreken, maar van hun kant maar weinig begrip. Ja, alleen dat ik mijn zo gevoelige zus moet begrijpen. Ben er nu echt helemaal klaar mee, maar wil mijn moeder ook geen verdriet doen. Was het maar zo makkelijk om contact gewoon echt te verbreken |(

Citaat:
Altijd als ik haar zie, moet ik op eieren lopen om de boel maar niet te laten escaleren en dat ben ik stikzat. Ik houd altijd met iedereen rekening en wil ik een keer voor mezelf kiezen.

Ik quote je even op je laatste bericht en je wens uit een eerder bericht.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:42

Ts ik denk dat het beste is je rug te rechten. En heel eerlijk tegen je ouders zeggen dat hun het contact niet hoeven te breken maar dat jij dat wel gaat doen.

Ik had ook altijd bonje met me zus. Alleen waren de rollen bij ons omgedraaid en was ik de gevoelige persoon. Toen mij ouders gingen scheiden. Kregen wij ja je vader dirks en ja je moeder dat te horen. Ik heb toen bijde de deur gewezen en een tijd lang alleen contact gehad met mijn broers. Uit eindelijk misdrijf ik hun allemaal echt wel in me leven en heb ik contact op genomen en heel eerlijk gezegd wat het voor mij was dat ik die ruzies niet wilde horen. Omdat ik toen geen contact had met me ouders was het contact met me zus ook verbroken. Inmiddels kan ik heel goed met me zus en me ouders praten. Zonder ruzie ik heb daar ook de nodige hulp gezocht en gekregen.
Maar al met al heeft het me sterker gemaakt. En ben ik lang niet meer zo gevoelig als ik was.

Soms is het juist goed iets waarvan je stiekem echt wel houd even kwijt te zijn het opent je ogen.
En tsja over je ouders kan ik maar 1 ding zeggen het is tijd dat ze stoppen haar de hand boven het hoofd te houden. Als dit zo door gaat komt je zus in deze maatschappij helemaal niet meer mee.
Ze zal ooit hoe gevoelig ze ook is toch echt zonder je ouders moeten kunnen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 18:09

Bedankt hanny voor je reactie. Het liefst wil ik ook mijn rug rechten, maar mijn ouders gaan niet stoppen met haar de hand boven het hoofd te houden. Ik wil ook niet dat ze tussen mij en mijn zus kiezen, maar ik heb geen zin meer in dit gezeur. Maar het gehuil van mijn moeder over mijn aankondiging dat ik geen contact meer wil met mijn zus is me niet in de koude kleren gaan zitten. Straks word ik er op aangekeken dat ik mijn zus niet meer wil zien. Dit slurpt allemaal zoveel negatieve energie op |(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:12

Wat vervelend TS.
Ik weet niet hoe close je bent met je ouders en hoe vaak je er over de vloer komt, maar neem heel even afstand, laat het even bezinken en denk er rustig over na.
Ik begrijp dat je moeder een soort ideaalbeeld voor ogen had waarin het gezin altijd heel close zou blijven, soms is dat echter niet zo en groeit het wat uit elkaar. Ik ben van mening dat jouw moeder jouw (volwassen) keuze moet respecteren. Jouw keuze betekent niet dat je je zus de oorlog verklaart, enkel dat je afstand neemt (tijdelijk of langdurig). Daar hoeven je ouders niet de dupe van te zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:22

Ts, ik krijg sterk het idee dat je mpeder je emotioneel chanteert. En jij staat het toe. Zeg heel duidelijk tegen haar wat je ons vertelt en laat je niet beinvloeden door dat gehuil hoe zwaar dan ook. Jij gaat er onderdoor op deze manier. Ik heb het contact met een zus compleet verbroken. Heel sporadisch spreek ik haar wanneer het niet kan.

Met mijn broer is het contact gedeeltelijk verbroken. Wij komen niet meer bij elkaar op verjaardagen maar als ik hem zie op de verjaardag van mijn moeder of mijn andere zus of met feestdagen dan zijn we beleefd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:19

Ik zou het voor ieders gemoedsrust inclusief die van je zelf ook niet zozeer heel dramatisch expliciet gaan benoemen als een breuk maar er gewoon naar handelen dat je geen contact met haar wilt.

Dus geen contact zoeken, als zij het wel zoekt geen heisa maken maar gewoon van je af laten glijden en weggaan als je er geen zin in hebt, héél weinig energie aan besteden en beleefd afstand houden. Dat lijkt me heel wat minder gedoe dan officieel breken want als je elkaar dan ergens treft op een verjaardag of feest ofzo is het weer zo'n akelige situatie.

Veel minder moeite, heisa en gedoe om gewoon alleen hoi en gedag te zeggen en er verder geen energie aan te verspillen, dan wanneer je het heel spannend gaat maken door echt te breken en het zo zwaar te benoemen.