Stel ik me nou aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustAshley

Re: Stel ik me nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:17

Ben het zeker met je eens delphi.
Ik ben nog steeds teleurgesteld in d'r dat ze het heeft verzwegen voor me.
Maar in het begin was ik best een beetje pissig en dat is nu weg. We hebben er samen over gepraat en voor nu is het goed.
En wat je zegt ik betaal inderdaat niets meer voor haar.

Daarbij wil ik wel even vermelden dat het mij inderdaad niet uitmaakt dat ze rookt en hoeveel ze rookt hoe stom ik het ook van haar vind!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:18

Of eventueel samen gaan zitten voor een baan te zoeken of een bijbaan?

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:21

Purny:

Deze week gaat ze een soort van toets week in. Als ze dat gehaald heb kan ze gaan werken.
Daarom is het ook zo belangrijk voor haar om deze week even rust in dr hooft te hebben en ergens te kunnen zijn waar ze zich 100% kan foccuse op het leren.
Dan kan ze daarna fulltime aan de slag !

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:24

JustAshley schreef:
Ben het zeker met je eens delphi.
Ik ben nog steeds teleurgesteld in d'r dat ze het heeft verzwegen voor me.
Maar in het begin was ik best een beetje pissig en dat is nu weg. We hebben er samen over gepraat en voor nu is het goed.
En wat je zegt ik betaal inderdaat niets meer voor haar.

Daarbij wil ik wel even vermelden dat het mij inderdaad niet uitmaakt dat ze rookt en hoeveel ze rookt hoe stom ik het ook van haar vind!

Dat snap ik! Dat zou ik ook zijn hoor. Maar dat geeft wel aan dat ze zelf toch wel enigszins inziet dat dit gewoon een domme keuze is. Al vind ik het apart dat als je altijd zo op je centjes moet letten, je wel zo 5,00 (of hoe duur is een pakje eigenlijk?) weglegt voor iets onnodigs en schadelijks. Hopelijk komt ze daar zelf achter als ze krap bij kas komt te zitten.

Vraagt ze je wel eens om geld of dit je dit altijd uit jezelf? Want als ze je weer eens om geld vraagt dan is er helemaal niets mis mee om haar uit te leggen dat je niets meer voor haar gaat betalen of uitlenen omdat ze het uitgeeft aan de verkeerde dingen.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:31

Nee het is heel naïef van me .. maar vaak dan gaan we ergens heen Dan zegt ze nee ik heb geen geld. En dan vind ik het weer zo zielig voor haar. Maar ergens had ik ook vaak het gevoel of ze er maar van uit ging dat ik betaalde Het is naïef van me en ik heb hier ook zeker van geleerd!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:47

Naïviteit., mwa.. ik vind je een mooie warme persoonlijkheid. Ik hoop dat je dat kunt behouden. Helaas wordt je er nu door teleurgesteld, hopelijk kom je in de toekomst meer mensen tegen waarbij het 50/50 loopt. Daar heb je dan wel weer zelf de hand in :)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:50

Dankjewel voor je mooie compliment! Ik hoop het ook!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:24

Heb je ook aangegeven dat je ervan baalt dat je voor haar hebt betaald? Wat zei ze daar over?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:37

Geld kunnen én willen missen zijn twee verschillende dingen. Ik heb ook vaak geen geld om naar de kroeg te gaan of uitgebreid te shoppen of uit eten te gaan. Maar ik heb wel (samen met mijn man dan) een paard. Vrienden weten hoe belangrijk dat dier voor me is en dat daar al onze centen zo ongeveer aan op gaan, dus word ik nog weleens getrakteerd op een lunch of drankje buiten de deur.
Jouw vriendin kiest ervoor haar geld uit te geven aan sigaretten ipv iets met jou te ondernemen, nu kunnen wij die sigaretten onzin vinden, maar er zullen ook zat mensen zijn die het belachelijk vinden dat mijn paard tientjes per dag eet en ik daardoor zelf minder luxe leef. Die mensen zullen me niet mee uit lunchen nemen, de andere snappen dat het leven bestaat uit keuzes maken dat ze ook altijd welkom zijn als ze me niet mee 'uit' nemen, maar dat het dan thee en een lekker broodje bij huis wordt. Dat vinden ze ook prima, maar ze vinden het ook leuk om mij mee uit te nemen en ik krijg nooit te horen dat ze dat niet meer doen omdat ik blijkbaar wel geld heb voor mijn paard.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:57

Het is je beste vriendin, ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar mijn beste vriendin is mij veel waard.
Alle leuke extra dingen zou ik voorlopig niet meer doen, maar avond eten als ze een week bij jou is zou ik wel doen(ookal ben je er zelf niet). Wat groente, vlees en aardappelen dan kan ze voor d'r zelf koken. Wil ze dat niet dan koopt ze zelf maar wat. Maar goed, jij moet doen wat jou het beste lijkt.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 23:59

Wel komisch dat als advertentie hier onder staat "stoppen met roken?!" Haha.. Maargoed
Ik heb zeker aangegeven dat ik er van baal en dit begrijpt ze heel goed. Ze geeft me ook gelijk in alles.

Dreamybol: ik snap wat je bedoeld alleen gaat het bij mij een beetje om de combinatie. Het zeggen van geen geld hebben en daarbij expres verzwijgen dat ze rookt. Omdat ze dan weet dat ik dat niet tof zou vinden omdat ik vaak voor haar betaal.
En het is niet dat ze dan voor alleen "luxe" dingen niet kan betalen. Haar rekeningen kan ze ook vaak niet betalen.
Laatst bijgewerkt door JustAshley op 18-03-17 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:01

Hopelijk gaat de toetsweek goed en kan ze fulltime aan de slag, wie weet neemt ze jou dan wel eens mee uit :)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 00:02

Sumsum : is geen aanvallende vraag hoor maar ik wil ook ander advies graag aannemen. Waarom zou jij nog wel eten voor haar kopen? Thuis moet ze ook altijd zelf haar eten kopen. Ik wou haar geld geven hiervoor maar blijkbaar kan ze peuken ook betalen en ze betaald altijd haar eigen eten.
of zie ik dit verkeerd en heb jij er een andere visie op?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:49

Nee hoor ts je stelt je niet aan, het zijn jou centen en die gaf je met liefde uit aan haar, want het is gezellig. Maar als ze dan wel rookt en daar geld voor heeft dan zou ik ook geen geld meer geven. Ik zou het wel duidelijk uitleggen. Dat je het haar keuze vind dat ze rookt maar dat je baalt van het verzwijgen ervan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 07:30

Ik snap je helemaal TS, ik zou ook niks meer voor haar betalen, maar ze kan toch gewoon met de pot mee eten bij jou thuis? Hoe moet ze nou haar eigen avondeten betalen? Kookt ze dan ook alleen voor haarzelf? En hoe zit dat bij haar thuis?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:14

JustAshley schreef:
Purny:

Deze week gaat ze een soort van toets week in. Als ze dat gehaald heb kan ze gaan werken.
Daarom is het ook zo belangrijk voor haar om deze week even rust in dr hooft te hebben en ergens te kunnen zijn waar ze zich 100% kan foccuse op het leren.
Dan kan ze daarna fulltime aan de slag !

Als deze week zo belangrijk is voor haar zou ik niet gaan zeiken over dat roken en betalen want dan geef je er een behoorlijke slechte start aan.

Ik vind het sowieso een sanctie van je als je dat eten niet betaalt omdat je vindt dat ze dat nu ook wel kan. En dat kan ze ook, ze moet het thuis toch ook doen.

Ben gewoon de goede vriendin en doe het gewoon zoals je in eerste instantie van plan was en kijk na die week hoe je er dan in staat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:17

JustAshley schreef:
Wel komisch dat als advertentie hier onder staat "stoppen met roken?!" Haha.. Maargoed
Ik heb zeker aangegeven dat ik er van baal en dit begrijpt ze heel goed. Ze geeft me ook gelijk in alles.

Dreamybol: ik snap wat je bedoeld alleen gaat het bij mij een beetje om de combinatie. Het zeggen van geen geld hebben en daarbij expres verzwijgen dat ze rookt. Omdat ze dan weet dat ik dat niet tof zou vinden omdat ik vaak voor haar betaal.
En het is niet dat ze dan voor alleen "luxe" dingen niet kan betalen. Haar rekeningen kan ze ook vaak niet betalen.

Het zeggen van geen geld hebben en het daadwerkelijk niet hebben is voor iedereen weer anders. Wanneer ik zeg dat ik blut ben, dan is het geld in mijn portemonnee het laatste wat ik heb. Ik ben er ook achter gekomen dat er mensen zijn die zeggen dat ze blut zijn maar gewoon €10.000,- (!) op hun spaarrekening hebben. Maar daar op een of andere manier niet kunnen, willen of durven aankomen. Mens en geld blijft wonderlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:40

Ik begrijp je wel hoor!

Je baalt dat ze niet open geweest is zoals je dacht dat jullie naar elkaar waren..dat is de teleurstelling!

Daarnaast betaal je veel. Jij moet daar ook hard voor werken maar dat maakte je niet uit. Ze is je vriendin dus je houdt van haar en hebt het voor haar over. Dan blijkt dat ze haar geld in sigaretten steekt..nee ik zou ook niet speciaal voor haar boodschappen gaan doen hoor als ik zelf niet thuis zou eten hoor.

Natuurlijk moet ze zelf weten of ze rookt. Maar had het dan gezegd en had geen geld aangenomen..

Je bent een goed mens! :)

Wacht de toetsweek even af en ga het gesprek daarna nog eens aan. Ze heeft thuis duidelijk niet het goede voorbeeld gekregen. Ook sneu natuurlijk.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:58

Ik zou haar geen geld geven voor avond eten, maar wat er in huis is dat mag ze gebruiken om voor zichzelf te koken. Als ze iets anders wil koopt ze dat zelf.
Zo zou ik het doen, maar jij kan voor jezelf bepalen. Als jij je er niet goed bij voeld dan laat je haar haar eigen eten kopen.
Wat ik zo een beetje opmaak is haar thuissituatie een beetje "bijzonder".
Je kunt er misschien met haar over praten wat ze er van vind dat ze haar rekeningen niet betaald, maar wel sigaretten koopt. Door betalingsachterstanden kun je flink in de problemen raken. Niet aanvallend, maar meer dat je bezorgd bent.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:10

Ik zou haar ook geen geld meer geven, maar voor het avond eten vind ik het wel een ander verhaal.
Als iemand een week bij ons thuis woont dan ga ik die persoon echt niet zijn eigen eten laten kopen ook al verdiend die gene 1000 euro per dag.
Ik vind dat je dat ook niet kan vergelijken met ergens naar toe en jij trakteert haar. Jij hebt haar deze week in huis genomen en dan vind ik zelf dat Het eten er wel bij hoort.
Maar ik zou dan samen boodschappen doen voor de week zodat ze genoeg heeft wat ze allemaal kan maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:14

Ik weet niet hoe jullie vriendschap verder is, maar afgaande op wat ik hier lees is het meer of je een kind hebt dan een vriendin.

Dat ze wat 'basis' mist is duidelijk en daar soms hulp bij nodig heeft ook, maar is jullie vriendschap meer dan alleen jij die voor haar zorgt?

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:15

Meer als een kind is het ook niet maar het klopt wel dat ik me soms heel verandwoordelijk voor haar voel. Dit komt door het verleden. Voor mijn gevoel is ze meer mijn zusje. Maar ik wil verder niet ingaan op haar thuis situatie alleen bijzonder is hij wel inderdaad.

En natuurlijk mag ze alles pakken wat hier in de koelkast staat en als wij thuis eten dan eet ze ook gewoon mee. Maar ik ga haar toch denk ik geen geld geven om elke dag eten te kopen. Ze vroeg zelf of ze hier heen mocht deze week wat ik helemaal geen probleem vind maar door dit geintje ga ik haar niet elke dag geld geven.

En ja zoals ik al zei ik voel me zo verandwoordelijk door het verleden. Ik weet ook dat ik dat niet moet doen en het is ook echt niet dat ik me vaak met haar bemoei maar als ik soms merk dat ze met de verkeerde mensen om gaat (maar serieus verkeerde mensen) dan waarschuw ik haar wel en soms houd ik me hart vast.. omdat ze behoorlijk beïnvloedbaar is.

En om nog even in te gaan op het laatste berichtje: het is zeker niet dat ik alleen maar voor haar zorg. Andersom zou zij er ook altijd voor mij zijn maar (gelukkig) heb ik niet zoveel sh*t als haar. Maar ik kan haar altijd alles vertellen en het is echt de aller beste vriendin die ik me had kunnen wensen (behalve dan ff dit grapje...)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:19

LBLGypsyCobs schreef:
Ik weet niet hoe jullie vriendschap verder is, maar afgaande op wat ik hier lees is het meer of je een kind hebt dan een vriendin.

Dat ze wat 'basis' mist is duidelijk en daar soms hulp bij nodig heeft ook, maar is jullie vriendschap meer dan alleen jij die voor haar zorgt?

Dit is ook mijn 1e gedachte. Hoe gelijkwaardig is jullie vriendschap eigenlijk. Want het komt op mij over alsof ze behoorlijk misbruik van je maakt. Zoals je zelf al schrijft gaat ze er vaak vanuit dat jij al wel dingen voor haar zal betalen. Als ik steeds blut zou zijn zou ik nooit mijn vriendin voor dingen op laten draaien, maar voorstellen om een goedkope activiteit te doen zoals samen thuis film kijken.
Ik snap dat je je gekwetst voelt. Het gaat helemaal niet om het roken, maar om het feit dat ze er een dure gewoonte op na houdt en die heel bewust voor je verborgen heeft gehouden en wel steeds bij jou dr hand op houdt en je als taxi centrale gebruikt. Ts je komt op mij over als een heel lief en betrokken iemand, maar ben bang dat daar misbruik van wordt gemaakt. Maar nu je de geldkraan dicht hebt gedraaid kom je er op termijn vanzelf snel genoeg achter of zij de vriendschap net zoveel waard vindt als jij.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:38

Ahh ik herken me zo in het stukje waarin je zegt dat je wat gezelligs wil doen en je vriendin dan zegt heb geen geld....ik was ook altijd zo dat ik het dan wel wilde betalen...maar puntje bij paaltje gaan mensen dat steeds vaker als 'normaal' zien. En ben ik een beetje bang dat het 'ik heb geen geld' een standaart zinnetje wordt. Want als ze het dan van jou krijgt spaart zij het uit (voor bv sigaretten). Ik heb er van geleerd door de jaren heen. En doe het niet meer. Tevaak mn neus gestoten dat uiteindelijk duidelijk was dat het alleen maar 'gebruik' maken van was. En het erste nog een messteek in mn rug erachteraan ook. Meid je werkt er hard voor dus die centen lekker voor je zelf houden. Verder kan je idd weinig zeggen over het roken dat is haar keuze. Ben wel heel benieuwd of zij nog je vriendin blijft nu je de geldkraan dichtdraait.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:47

Inderdaad diesel83. Iemand geld lenen helpt meestal juist niet. Niet op de lange termijn. Immers het probleem is op korte termijn (direct) 'opgelost'. Diegene gaat er niet zuiniger van leven of iets veranderen in z'n uitgavepatroon. Integendeel, als TS geld geeft is er een reden minder om na te denken wat er moet veranderen om wel rond te kunnen komen. TS, je zegt dat je niet elke dag meer geld gaat geven, ik zou haar niets meer geven en haar helpen bij een plan maken om wel met haar geld uit te komen.