@Ailill, succes!
Inmiddels begint de inspiratie weer te broeien, ik laat het rustig door mijn hoofd spoken, maar over het algemeen heb ik al heel snel hele ideeën in mijn hoofd staan.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
). Ik heb een beetje een doorzet mentaliteit. Als ik aan een verhaal begin wil ik het ook wel af krijgen! Nu is dat wel wat minder, zoveel tijd heb ik ook niet, dus heb veel tijd om na te denken. Maar zoals nu; ik begin wel gelijk in een avond aan een nieuw idee. Hier denk ik grondig over na. De inspiratie komt ook vaak van internet.
Daarnaast is het ook gewoon heel informatief, op het gebied van taalgebruik, plot devices, conventies in fictie, archetypes etc. Ik ervaar het zelf als schrijver sowieso als handig om ook het één en ander te weten over de structuur van verschillende teksttypes en ook op de hoogte te zijn van literatuurtheorie etc. Daarmee kun je een redelijk gevoel ontwikkelen voor wanneer een plot 'klopt'. Dat klinkt een beetje plastisch, maar als je echt wil publiceren zal je een werk moeten produceren wat mensen ook willen lezen, hoe voor de hand liggend dat ook klinkt.
Ik heb talen/literatuur gestudeerd en haal nog steeds heel veel inspiratie uit de theorieën en verhaalstructuren die we in literatuurwetenschap bestudeerd hebben, of uit de archetypes van personages. Inderdaad een heel goede tip om even te kijken naar de grote klassiekers op het gebied van structuur, genres, personages! eclair98 schreef:Ik schrijf zelf ook veel en heb vaak ideeën. Dit typ ik uit op mijn telefoon of laptop en sla het op. Ook ik heb bijna 16gb aan documentjes. Inspiratie haal ik uit oa mijn dromen.
Máár ook ik loop vaak vast en dan laat ik t maar. Dan is t niks voor mij.
Er is 1 lijn waar ik mee bezig blijf en daar wil ik nu serieus mee bezig.
EDIT: ook iets wat voor mij werkt is het zoeken op pinterest naar afbeeldingen die er bij passen!
Tegelijkertijd geeft het je handvatten om verder te schrijven. Lente schreef:Amuseren is breed he?
Chicklits moet ik bijvoorbeeld zelf erg om lachen. Ze zijn kats voorspelbaar en flauw maar heerlijk hersenloos om te lezen. Dat noem ik wel amuseren.
Maar als ik voor kwaliteit ga kies ik geen chicklit. Dan kan een autobiografie me veel meer trekken, of een jeugdroman, of Harry Potter of de Grijze Jager, of juist Jane Austen...
AlwaysH schreef:Oh, omdat ik niet in dat genre schrijf. Vind ik niet leuk om te lezen, dus schrijf ik liever ook niet.
Maar dan snap ik je vraag.