Samenwonen wat te verwachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:09

Sjonge ben wel een beetje jaloers op al jullie vriendjes/mannen, mijn vriend zou niet snel iets uit zich zelf doen, we hebben dan ook geen taken verdeeld, want als het aan hem ligt kan het gerust nog een weekje later. Ik moet hem wel telkens vragen of hij iets wil doen en dan nog gebeurt het pas een dag later.
Hoe doen jullie dat, mijn vriend ziet geen rotzooi, ziet niet dat iets vies is of dat er gestofzuigd moet worden, hij is daar gewoon blind voor.

Voor TS, belangrijk dus om daar voordat je gaat samenwonen een afspraak over te maken, dat heb ik niet gedaan en nu doe ik vrijwel alles alleen in huis. Maar goed, daar ben ik zelf ook bij en ik vind meestal dat ik het beter zelf kan doen, dan dat mijn vriend het half doet (in mijn ogen). Ben gewoon ook te perfectionistisch in dat opzicht :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:13

Daarom, is het wel handig om ieder zijn taak te geven die goed gaat werken :)

Bvb. vriend die ervoor moet zorgen dat de aanrecht leeg blijft en dus de vaatwasser inruimt en aanzet. (of afwast)

Of die de schone was opvouwt die in een mand op de bank staat.

Dat soort dingen zijn goed zichtbaar :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-03-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:13

Maak je geen zorgen rena100, mijn vriend is ook zo die doet niets zonder het te vragen hij ziet het werk gewoon niet

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:52

Rena100 schreef:
Sjonge ben wel een beetje jaloers op al jullie vriendjes/mannen, mijn vriend zou niet snel iets uit zich zelf doen, we hebben dan ook geen taken verdeeld, want als het aan hem ligt kan het gerust nog een weekje later. Ik moet hem wel telkens vragen of hij iets wil doen en dan nog gebeurt het pas een dag later.
Hoe doen jullie dat, mijn vriend ziet geen rotzooi, ziet niet dat iets vies is of dat er gestofzuigd moet worden, hij is daar gewoon blind voor.

Voor TS, belangrijk dus om daar voordat je gaat samenwonen een afspraak over te maken, dat heb ik niet gedaan en nu doe ik vrijwel alles alleen in huis. Maar goed, daar ben ik zelf ook bij en ik vind meestal dat ik het beter zelf kan doen, dan dat mijn vriend het half doet (in mijn ogen). Ben gewoon ook te perfectionistisch in dat opzicht :P

Wij hebben het ook niet verdeelt als in lijstjes ofzo hoor...
Mijn vriend werkt onregelmatig en is dus regelmatig door de weeks 1 of 2 dagen vrij, ik vraag hem dan de avond van te voren of hij wil stofzuigen/de was af wil halen/boodschappen wil doen en dat doet hij dan altijd wel. Ik moet het hem wel echt expliciet vragen, anders ziet hij het idd ook niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:19

Hier recent gaan samenwonen. Ik ben ingetrokken bij mijn vriend, die heeft een koophuis. Hoe wij het verdelen? Tja, mijn vriend werkt heel veel en ik 32 uur per week. Het huishouden komt dan ook op mij terecht en dat is soms best wel pittig. Strijk die een week blijft liggen of een wasmand die uitpuilt etc. Maar op het einde van de dag staat er eten klaar en is er wel gepoetst. Heel soms vraag ik eens aan hem, als hij een dag van 7 tot 16 heeft en ik dan van 14 tot 22, of hij de paarden wilt doen. Ik moet namelijk wel een eindje naar het werk en als ik dan nog moet koken, poetsen, wassen etc is het best wel pittig, want met de paarden ben ik al snel 2 uur kwijt. Dit snapt hij gelukkig perfect en vind hij totaal niet erg.

Hoe het financieel is geregeld? Wel, ik draag eigenlijk maar weinig bij. Binnenkort zak ik ook terug naar 20 uur en dan nog een studie erbij, tja. Veel geld hou ik dan niet over. Ik blijf mijn vaste lasten betalen en mijn deel van het eten en dat is het wel wat. Dus in grote lijnen: Huishouden komt voor 80% op mij terecht, net zoals alle dieren etc, maar financieel moet ik ook maar 20% bijdragen.

We voelen ons alle 2 heel comfortabel hierbij en dat lukt goed :)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:21

Mijn man komt uit een huishouden waar het altijd een bende was en nog steeds is, maar hij zag in mijn familie hoe wij het deden en hoe schoon het was. En het is hier alleen maar beter geworden, de schuur opruimen is nog steeds niet zijn sterkste punt.

Maar als er in huis kattenbak grit ligt en haren enz dan gaat die wel uit zichzelf stofzuigen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:31

hier zijn we er soort van in gerolt. Ik doe het meeste huishouden omdat ik thuis ben om medische redenenmaar dat gaat dan over de lichte taken. Momenteel hebben we mijn moeder die eens per week ook nog komt zodat ik alleen moet bijhouden. Om diezelfde medische redenen. :) Maar mijn man is 12 uur per dag van huis dus bij ons is verdelen simpelweg geen optie, als hij thuis komt wil ik dat hij kan ontspannen, niet gaan poetsen, als ik echt ellendig ben (ellendiger dan anders) dan zal hij bv koken of wat gaan uit halen... Maar dat hoef ik niet te vragen, dat ziet ie zo aan me en dan brengt ie het meestal nog zo dat ie zegt "ik heb zin in..." *noemt iets wat we altijd uit halen* "is dat goed voor jou?"
lijstjes zouden hier helemaal niet werken vrees ik... lakens verversen doe ik behalve het donsdeken, dat doet hij want dat lukt me niet. :\ heb dat een paar keer zelf geprobeerd maar hij wil het niet meer. Mijn lichaam is het niet eens met die beweging/activiteit ofzo. :?
Je zal daar toch zelf een beetje ritme in moeten zoeken, praat er over met hem. Je moet met hem samen wonen, niet met bokt. Ga eens na welke taken jullie allebei niet zo'n ramp vinden om te doen en welke wel, met een beetje geluk hebben jullie dan elk een takenpakket. :P

filly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 11:51

Winged schreef:
Jullie hebben toch net sinds eind vorig jaar een relatie? Is dat niet wat snel?

En samenwonen: Communicatie is de sleutel :)

Klopt het is wat snel, maar aangezien ik daar meer ben dan thuis(5 dagen bij hem 2 bij mijn ouders) is dit makkelijker voor ons. Ala het niet blijkt te werken ga ik gewoon weer naar mijn ouders en veranderd er verder niks tussen hem en mij. Maar omdat ik daar eigenlijk altijd al ben komt dat wel goed. Het wordt nu alleen officiëler en ga ik mee betalen aan de kosten.

Edit: de taken verdelen lijkt me voor ons wel handig gezien we allebei veel thuis zijn. Zal het eens opperen. Kwa kosten zijn we er nu uit gelukkig :)

En idd samenwonen doe ik met hem en niet met bokt :P maar ervaringen lezen is wel fijn want ongeacht dat ik daar veel ben hebben we niks van afspraken en is het schoonmaken ook vaak een discussie. Dus om te lezen hoe anderen het doen is wel een fijn indicatie punt :)
Laatst bijgewerkt door filly op 17-03-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:54

Winged schreef:

Ik ben ingetrokken bij mijn vriend na minder dan een jaar een relatie te hebben gehad. Voor iedereen verschilt het. Voor ons werkt dit alleen maar beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:57

Hier waren we ook maar een goede maand samen toen ik bij 'm in trok. :+ Zodra de hond mee mocht (huurbaas moest even toestemming geven) ben ik soort van daar gebleven. _O-
Voor ons gaf het veel rust. :) Allebei drukke levens (toen. Ik werkte toen nog :\) en het spaarde gewoon flink tijd uit als ik daar bleef. Waardoor we dus ook meer rust vonden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:59

Haha wij woonden naast elkaar, hebben het een week of 6 volgehouden om door de week ieder ons eigen bed op te zoeken maar daarna was het snel bekeken.

TS, afhankelijk van je partner is het misschien handig om een schema te maken en je daar met elkaar aan te houden. Als dat goed loopt kan je altijd de boel nog zonder schema doen. Maar een soort leidraad in het begin zou ik wel fijn vinden in jullie situatie.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:01

Ayasha schreef:
Hier waren we ook maar een goede maand samen toen ik bij 'm in trok. :+ Zodra de hond mee mocht (huurbaas moest even toestemming geven) ben ik soort van daar gebleven. _O-
Voor ons gaf het veel rust. :) Allebei drukke levens (toen. Ik werkte toen nog :\) en het spaarde gewoon flink tijd uit als ik daar bleef. Waardoor we dus ook meer rust vonden.

Dit hebben wij dus ook. Ondanks dat hij veel thuis is kan ik niet zo 1,2,3 naar hem toe en hij niet naar mij. Door samen te gaan wonen krijgen we meer rust waardoor we meer dingen voor ons zelf kunnen doen zonder te denken van oja ik heb maar 2 uur want moet die en die trein hebben.

Marliesv dat klinkt ook wel als een handig plan. Ik ga het voorstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:04

Inderdaad, dat dus. :) Je moest minder kijken naar de uren enz. :)

filly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:07

Ayasha schreef:
Inderdaad, dat dus. :) Je moest minder kijken naar de uren enz. :)

Ja het word zo veel meer relaxed zodra ik daar woon. Ik kan dan lekker rustig naar de paarden en als ik daar dan een dag ben dan zie ik hem savonds wel weer. En ook straks met school hoef ik dan maar 15 min te fietsen inplaats van een uur reizen. Voor mij een hele verbetering omdat ik dan na een dag school niet dood moe ben en ook nog wat zou kunnen doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:10

Dat is helemaal mooi! :) Je weet pas of het lukt als je het probeert en of je dat nu probeert of over zes maanden.. Als het niks word, dan werd het over zes maanden waarschijnlijk ook niks.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:12

Helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:05

filly schreef:
Winged schreef:

Klopt het is wat snel, maar aangezien ik daar meer ben dan thuis(5 dagen bij hem 2 bij mijn ouders) is dit makkelijker voor ons. Ala het niet blijkt te werken ga ik gewoon weer naar mijn ouders en veranderd er verder niks tussen hem en mij. Maar omdat ik daar eigenlijk altijd al ben komt dat wel goed. Het wordt nu alleen officiëler en ga ik mee betalen aan de kosten.

Edit: de taken verdelen lijkt me voor ons wel handig gezien we allebei veel thuis zijn. Zal het eens opperen. Kwa kosten zijn we er nu uit gelukkig :)

En idd samenwonen doe ik met hem en niet met bokt :P maar ervaringen lezen is wel fijn want ongeacht dat ik daar veel ben hebben we niks van afspraken en is het schoonmaken ook vaak een discussie. Dus om te lezen hoe anderen het doen is wel een fijn indicatie punt :)

En ipv taken verdelen taken samen doen? Als mijn vriend en ik dan eens op een zeldzaam moment samen thuis zijn en er moet nog wat gebeuren doen we dat lekker samen zoals was ophangen, vaat uithalen etc :) Ben je er nog sneller vanaf en heb je tijd voor elkaar. Wij persoonlijk kunnen dat niet, op de bank blijven zitten terwijl een ander wat doet :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:07

DeMolenhoek schreef:
En ipv taken verdelen taken samen doen? Als mijn vriend en ik dan eens op een zeldzaam moment samen thuis zijn en er moet nog wat gebeuren doen we dat lekker samen zoals was ophangen, vaat uithalen etc :) Ben je er nog sneller vanaf en heb je tijd voor elkaar. Wij persoonlijk kunnen dat niet, op de bank blijven zitten terwijl een ander wat doet :)

Loop je elkaar alleen maar in de weg. Als we met twee personen kleding over een rekje moeten uithangen kan ik mijn kont niet keren.
Ik heb liever dat mijn vriend op de bank blijft zitten als ik iets doe, net zoals ik op de bank blijf zitten als hij iets doet. Dan gaan dingen makkelijker en sneller.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:11

Ts, je zegt dat weer naar school gaat, heb je wel recht op een beurs?? En wanneer jullie elkaars toeslagpartners gaan worden dan ook goed opletten wat de financiele gevolgen zijn met betrekking tot zorgtoeslag enzenz. Soms is het handiger en veel voordeliger om er gewoon bij in te gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:11

Dat zal dan ieder zijn eigen mening zijn. Wij hebben zeker plaats genoeg voor alles samen te doen en zijn echt wel sneller klaar. Wij hebben bv ook 2 was rekken dus doet ook al veel :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:16

Goof schreef:
DeMolenhoek schreef:

Loop je elkaar alleen maar in de weg. Als we met twee personen kleding over een rekje moeten uithangen kan ik mijn kont niet keren.
Ik heb liever dat mijn vriend op de bank blijft zitten als ik iets doe, net zoals ik op de bank blijf zitten als hij iets doet. Dan gaan dingen makkelijker en sneller.

Of jij doet de kleding en hij gaat een andere kamer zuigen? :)*
Was samen ophangen lijkt me nu ook geen plan waarmee je sneller klaar bent. :=
Afwassen is bv wel zo'n taak die je samen kan doen (eentje wassen, eentje drogen en/of wegzetten) waardoor het vlotter gaat.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 15:46

Ik heb een overbruggende studiefie en daardoor ook de uitwonende beurs, anders had het idd niet gekunt. Op het moment dat mijn vriend werk heeft en een stabiel inkomen willen we een samenlevingscontract als dat dan uit kan. Afwas gaan we idd samen doen want dat vinden we allebei niet leuk. Verder zullen we waarschijnlijk wel tegelijk gaan schoonmaken maar wel allebei wat anders. Ruimte om samen hetzelfde te doen is er niet echt.

Ik krijg wel een mooi beeld zo van wat het inhoud. :) vandaag gaan we dingen regelen en bespreken en dan ga ik me overschrijven van gemeente en alles aanvragen. Ik word er steeds zekerder van dat het allemaal goed komt door jullie reacties wat me een heel rustig gevoel geeft :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:19

Mijn vriend is heel veel bij mij en doet vanaf dag 1 de afwas of als ik daarmee bezig ben dan komt hij helpen. Hij heeft 2 konijnen gekregen van mij en meestal verzorg ik ze, maar dinsdag en zondag heeft hij vrij en doet hij het hok enzo verschonen. En de strijk doe ik absoluut niet haha, kan en wil ik niet. Hij heeft hemden voor z'n werk en die kan hij hier strijken. Verder doe ik eigenlijk alles, stofzuigen,dweilen, wassen, wc/badkamer enz.
Ook op z'n vrije dagen kookt hij regelmatig. Hier nooit iets afgesproken van te voren, maar gewoon gekeken naar wat het beste uitkomt.

Ik studeer en werk daarnaast een uur of 15 en hij werkt zo'n 50 uur.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:33

En hoe is het samen wonen? *\o/*