Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:05

MarliesV schreef:
Wettelijk gezien is het 10 jaar grafrust. Dus die 8 jaar vind ik erg vreemd aangezien dit niet legaal is.

Ze is wel van België. :) Dus misschien zijn daar weer andere regels.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:12

Iris82 schreef:
MarliesV schreef:
Wettelijk gezien is het 10 jaar grafrust. Dus die 8 jaar vind ik erg vreemd aangezien dit niet legaal is.

Ze is wel van België. :) Dus misschien zijn daar weer andere regels.

Tja, dat wist ik niet. De TS is wel woonachtig in NL dus van die situatie ben ik uit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:25

Mijn opa is ook geruimd (was nog niet geboren ) , die botten zijn ergens herbegraven volgens mijn moeder :) (en ja ik baal ervan , oma heeft egoïstisch die keus gemaakt zonder ook maar iemand te vragen van wil jij betalen dan , wat had ik graag naar opa willen gaan al kende ik hem niet dan had ik wat tastbaars :o )

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:39

Rebecca schreef:
Mijn opa is ook geruimd (was nog niet geboren ) , die botten zijn ergens herbegraven volgens mijn moeder :) (en ja ik baal ervan , oma heeft egoïstisch die keus gemaakt zonder ook maar iemand te vragen van wil jij betalen dan , wat had ik graag naar opa willen gaan al kende ik hem niet dan had ik wat tastbaars :o )

Dus oma (de belangrijkste persoon in opa's leven) had de keuze aan de kinderen moeten laten zodat een op dat moment nog niet geboren kleinkind er niet van zou balen? Dat vind ik eerlijk gezegd een vreemde redenatie.

On-topic: TS, vraag het even na bij je gemeente of de beheerder van de begraafplaats, dan weet je het zeker.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:53

Rebecca schreef:

Vind ik ook niet egoïstisch, het is haar goed recht geweest, ze was ten slotte de vrouw van.
En als ik kijk bij ons in de familie hoe het gaat met overlijden zou ik hetzelfde hebben gedaan, toen mijn opa is overleden is hij gecremeerd en uitgestrooid in het bijzijn van familie (elk familielid heeft een wat as uitgestrooid) maar op dat veldje komt nu niemand meer voor het herdenken van.

Mijn overgroot oma is overleden toen ik 18 was en begraven, er komt werkelijk niemand bij het graf.
Dus als het bij jullie net zo gaat dan kan ik mij de keuze van je oma goed voorstellen, ik weet niet wat zoiets kost om het te laten verlengen, maar het zal wel niet goedkoop zijn.

En als er dan niemand komt tja

Ik hoef ook niet naar een graf om iemand te herdenken, dat kan ik zo ook wel.
En als het al langer geleden is misschien met een foto of zo

Iris82

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:14

Heb je als weduwe het alleenrecht op de resten van je partner? Interessante vraag. Wel off-topic.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:24

Even off-topic, (sorry) maar mijn oma wordt volgensmij nooit geruimd dacht ik? Zit daar verschil in onderling in graven?

Het lijkt me een lastige situatie Ts

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 14:43

snuffie123 schreef:
Even off-topic, (sorry) maar mijn oma wordt volgensmij nooit geruimd dacht ik? Zit daar verschil in onderling in graven?

nee hoor, je oma komt er niet onderuit. iedereen wordt geruimd vroeg of laat. sorry, komt er wat raar uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:45

Tenzij de kosten voor het graf gewoon betaald worden. Als de plek verlengd wordt dan wordt het graf ook niet geruimd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:47

snuffie123 schreef:

als je maar genoeg betaalt mag je eeuwig blijven liggen :Y) Maar er komt natuurlijk een tijd dat de achter-achter-achter-achterkleinkinderen haar niet kennen en het niet de moeite waard vinden om door te betalen en dan word je oma ook geruimd :j
Volgens mij kan je bij de begrafenis voor max 30jaar vastleggen en niet alvast voor 100 jaar ofzo.

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:49

Paar jaar geleden is het graf van mijn oma geruimd. (moeders kant)
En konden toen kiezen om voor 5 jaar te betalen dat het nog bleef bestaan, of niet betalen en het laten ruimen.
Wij hebben toen gekozen voor ruimen, omdat van de familie niemand wilde meebetalen en het voor ons te duur was. En we kwamen er 1x per jaar om de bloemetjes bij te houden.
Maar hier hebben ze de overblijfselen van mijn oma in een urm gedaan en daarvoor een gedenkmuur voor gemaakt waar alle geruimde graven in staan met een gedenksteentje wie wie is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:51

lastig ts (je moeder was nog jong ;( )
Voor zover ik weet is het per gemeente anders geregeld, vraag het even na. Wij hebben bij mij oma een brief gekregen of wij nog wilde bij betalen en wat de kosten dan zouden zijn (verschild volgens mij ook per gemeente).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:52

verootjoo schreef:
snuffie123 schreef:

als je maar genoeg betaalt mag je eeuwig blijven liggen :Y) Maar er komt natuurlijk een tijd dat de achter-achter-achter-achterkleinkinderen haar niet kennen en het niet de moeite waard vinden om door te betalen en dan word je oma ook geruimd :j
Volgens mij kan je bij de begrafenis voor max 30jaar vastleggen en niet alvast voor 100 jaar ofzo.

Is het niet zo dat bij sommige kerken (kerkhof dan uiteraard!) je wel een eeuwig graf kan krijgen? Ik meen me te herinneren dat er bij ons in het dorp zoiets is. Die mensen hebben destijds iets belangrijks gedaan voor de kerk, of hebben een flinke schenking gedaan. In ruil daarvoor kregen ze een graf/familiegraf. Dat zou dan worden onderhouden door de kerk.
Bij de kerk in ons dorp liggen namelijk graven vanuit de 18e eeuw, die nog steeds onderhouden MOETEN worden door de kerk. Terwijl de kerk er eigenlijk wel vanaf wil, vanwege de onkosten en geen familie meer.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:57

Wat ik wel raar vind is dat iemand die ooit begraven is uiteindelijk dan nog gecremeerd wordt als er wordt geruimd. Sommige personen (of familie) kiezen niet 'zomaar' om te begraven en dat zou dan op die manier tenietgedaan worden.

Ontopic: Het lijkt mij best naar om je bezig te moeten houden met het ruimen van een graf. Ik zou gewoon even navraag doen bij de begraafplaats wat er met de resten wordt gedaan. Als ik hier zo lees zijn er dus veel verschillende opties die per begraafplaats verschillen.

En dan nog even offtopic: als je een graf dan voor 30 jaar kunt pachten bij overlijden, hoe zit dat dan als een aantal jaar later de partner (of familielid bij familiegraf) overlijdt en in hetzelfde graf wordt begraven? Kun je dan opnieuw voor 30 jaar tekenen of komt er dan nog eens 30 jaar op de nog overige jaren (mits betaald wordt natuurlijk)?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:00

Siesjuh schreef:
Wat ik wel raar vind is dat iemand die ooit begraven is uiteindelijk dan nog gecremeerd wordt als er wordt geruimd. Sommige personen (of familie) kiezen niet 'zomaar' om te begraven en dat zou dan op die manier tenietgedaan worden.

Ontopic: Het lijkt mij best naar om je bezig te moeten houden met het ruimen van een graf. Ik zou gewoon even navraag doen bij de begraafplaats wat er met de resten wordt gedaan. Als ik hier zo lees zijn er dus veel verschillende opties die per begraafplaats verschillen.

En dan nog even offtopic: als je een graf dan voor 30 jaar kunt pachten bij overlijden, hoe zit dat dan als een aantal jaar later de partner (of familielid bij familiegraf) overlijdt en in hetzelfde graf wordt begraven? Kun je dan opnieuw voor 30 jaar tekenen of komt er dan nog eens 30 jaar op de nog overige jaren (mits betaald wordt natuurlijk)?

Goeie... mijn opa overleed in 1996, mijn oma in 2007. Hoe zit dat dan?

Hoe naar ook, het is best een goed onderwerp om eens in te lezen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:00

Ik zou het even goed navragen. Het graf van mijn opa en oma is vorig jaar geruimd. Echter hield het op die begraafplaats in dat de resten niet opgegraven werden, maar dat alles geschud werd en dat als het ware alles verder de grond in zakt. Het klinkt heel luguber, maar misschien heeft het te maken met hoe lang iemand er ligt en hoe ver alles dus vergaan is. In het geval van mijn opa en oma was dat ongeveer 22 jaar.

Ook kregen wij te horen dat die plek voorlopig nog vrij bleef. Het werd dan na het ruimen weer bedekt en begroeid met gras. Wel kan het zo zijn dat er 'ineens' een nieuw graf of die plek komt.
Wij zijn nadien eens gaan kijken en het lag er netjes bij. Grafsteen is dan natuurlijk ook weg. Die hadden we mogen meenemen, maar niet voor gekozen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:16

Je kan een graf ook kopen dan word er idd nooit geruimd maar bv geschud en dan kan er nog iemand bovenop.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:24

HorseyDude schreef:
snuffie123 schreef:

nee hoor, je oma komt er niet onderuit. iedereen wordt geruimd vroeg of laat. sorry, komt er wat raar uit...

Dan kan wel, mijn overgroot ouders liggen in koopgraven, waar zelfs nog plek is voor familie, deze zullen dus nooit geruimd worden als wij als familie daar geen toestemming voor geven :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:29

Nee, er zijn ook natuurbegraafplaatsen, dan wordt er niets geruimd. Maar er mag vaak ook geen steen op.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:34

Janine1990 schreef:
Siesjuh schreef:

Goeie... mijn opa overleed in 1996, mijn oma in 2007. Hoe zit dat dan?

Hoe naar ook, het is best een goed onderwerp om eens in te lezen.

Op het moment dat je oma erin is gegaan, en jullie wederom verlengd hebben, werd het graf in 2007 voor 30 jaar verlengd. Echter hebben jullie dat niet gedaan, dan is het 1996+30 jaar en zal je dus in 2026 de keuze moeten maken om te verlengen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:38

Celiien schreef:
Op het moment dat je oma erin is gegaan, en jullie wederom verlengd hebben, werd het graf in 2007 voor 30 jaar verlengd. Echter hebben jullie dat niet gedaan, dan is het 1996+30 jaar en zal je dus in 2026 de keuze moeten maken om te verlengen :j

Oh het hangt er dus volledig vanaf of je op dat moment verlengd hebt...
Tjee..

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:11

HorseyDude schreef:
snuffie123 schreef:

Dat is dus niet altijd waar, eerste broertje van mijn vader heeft een graf voor de eeuwigheid, ligt een heel veldje daar. Mijn vader was "grafeigenaar" en die wilde het laten ruimen na ruim 80 jaar, er leefde niemand meer die het kind gekend heeft (was het eerste kind) maar heeft het niet voor elkaar gekregen. Al zouden ze willen gaan bouwen en de begraafplaats willen opheffen mogen die graven niet geruimd worden. Erop bouwen mag dan wel :roll:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:16

Wat ik weet is dat je grafrechten voor onbepaalde tijd kan kopen of voor een bepaalde tijd. Naderhand worden de botjes van de opgegraven mensen in een knekelput gegooid.