schoonfamilie zucht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:00

Excuus, ik zal "relatie" vervangen door "contact".

Als ik kort mag samenvatten: Er zijn dingen gebeurd, die jou / jullie gekwetst hebben, waardoor er geen contact was tussen jou / jullie en je schoonouders. Nu na overlijden van je schoonvader, willen zowel je schoonmoeder als je man weer contact.

Jij kunt / wilt het verleden niet zomaar achter je laten en wilt antwoorden op bepaalde vragen, voordat je openstaat voor evt contact.

Voor je man hoeven die antwoorden niet persee, maar hij snapt wel dat jij dat wel wil.

Is het een mogelijkheid om met zijn drietjes op redelijk neutraal terrein elkaar te ontmoeten om de vragen te beantwoorden / bespreken? Of dat je de vraag op papier stelt en dat schoonma dan maar op papier antwoordt?

Heeft je man nog broers / zussen? In hoeverre komt het verzoek tot contact voort uit het gevoel van schoonmoeder dat ze niet helemaal alleen achterblijft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:00

Wow;
Een kerstkaart alleen gericht aan je man is wel een erg duidelijk boodschap.
Dat zou voor mij ook het einde zijn van alle inzet en aardig doen omdat ze nu eenmaal je schoonouders zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:01

Popke schreef:
Knap dat je er al over denkt om contact te willen.
Ik zou alle contact weigeren. Na zo'n verleden kan het toch niet dat je nog gezellig samen om tafel kan zitten? Er zal altijd een stukje ergernis aanwezig blijven vermoed ik.
Mocht je man wel contact willen dan liet ik hem lekker alleen gaan.
Ik heb ook een spook als schoonmoeder en wij hebben alleen het hoognodige contact. Als we geen dochtertje gehad zouden hebben hadden we alle contacten verbroken.
Maar tja, het blijft de oma van ons meisje. Het duurt dus net zo lang tot we er echt genoeg van hebben. Ik zie dan ook geen weg terug want waarom zou het dan opeens wel goed gaan?

Tja echt contact als in kom we gaan gezellig even bij je moeder op visite zie ik ook niet meer gebeuren, maar het zou wel prettig zijn ook voor mijn man als het anders gaat dan in het verleden.

Dat is het punt hé een oma wil je je kleine meisje ook niet weigeren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:02

Brainless schreef:
Wow;
Een kerstkaart alleen gericht aan je man is wel een erg duidelijk boodschap.
Dat zou voor mij ook het einde zijn van alle inzet en aardig doen omdat ze nu eenmaal je schoonouders zijn.

Ik geloof dat ik mijn voorgaande vragen inderdaad maar intrek na bovenstaand getreiter. Dat je uberhaupt openstaat na al dit, dat siert je.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:03

Rocamor schreef:
Excuus, ik zal "relatie" vervangen door "contact".

Voor je man hoeven die antwoorden niet persee, maar hij snapt wel dat jij dat wel wil.

Excuus hoeft niet hoor! Vind contact wel een mooi vervangend woord!
Mijn man wil ook wel antwoorden maar durft er niet zo op door te gaan. Dus legt hij zich er maar bij neer ook al knaagt dat in de diepte wel aan hem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:06

Rocamor schreef:
Heeft je man nog broers / zussen? In hoeverre komt het verzoek tot contact voort uit het gevoel van schoonmoeder dat ze niet helemaal alleen achterblijft?

Ja ze zijn met 5 kinderen in totaal.
Die zijn allemaal heel goed in schijnheilig doen want er wordt elk jaar een leuk bedrag geschoven, iets wat wij nooit hebben aangenomen. Dat geld kunnen ze goed gebruiken, plus dat ze denken dat hoe meer ze slijmen hoe hoger ze in het testament komen te staan.
De laatste middag in het ziekenhuis werd dat al voorzichtig hardop afgevraagd hoeveel ze zouden gaan vangen wellicht nu al...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:12

Ik zou daar echt geen energie meer insteken hoor! Zoiets kan toch nooit weer goedkomen? Alsof ze nu ineens wel aardig,normaal tegen je gaat doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:13

meggiemeg schreef:
mirim schreef:
Je kan uitstekend jezelf blijven en toch een beetje proberen te geven en te nemen.
Het is niet verkeerd om wat van je tijd en energie te geven aan een ander, ook al spreken jullie misschien een totaal andere taal en hebben een totaal andere kijk op dingen.
Vervelend wordt het als de goede bedoelingen maar van een kant komen.
Dus blijven sneren en rot doen moet niet kunnen natuurlijk!

Ik heb in de beginperiode heel veel gedaan voor hun, wekelijks mee de boodschappen met de auto, rijden naar het ziekenhuis, in de tuin werkzaamheden, toen de bedlift kapot was heb ik hem maandenlang elke morgen uit bed getilt in de rolstoel, ga zo maar door. Als dank daar voor werd ik genegeerd als we op visite gingen, kreeg geen eens een kopje thee, het woordje doei kwam er net iets te enthousiast uit als we weer weg gingen. Mijn verjaardag ging in stilzwijgen vanuit hun kan voorbij, een kerstkaart was alleen aan mijn man gericht. Om dan nog maar niet te spreken hoe ze over mij spraken als ik er niet bij was.
Ik heb voor mijn gevoel er aardig wat ingestoken maar niet veel terug gekregen.
Het zou op zijn minst wel prettig zijn als er normaal tegen je wordt gedaan.

Tjee, van stank voor dank gesproken? :x

Wat deden jou man zou broer en/of zussen voor hen. Als ik je laatste bericht zo lees niet al te veel maar staan ze hun handje al op te houden. :n

Selka

Re: schoonfamilie zucht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:17

Jeetje jij kan voor de titel Saint. Meid laat ze lekker, stop daar aub geen energie meer in.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:26

meggiemeg schreef:
mirim schreef:
Je kan uitstekend jezelf blijven en toch een beetje proberen te geven en te nemen.
Het is niet verkeerd om wat van je tijd en energie te geven aan een ander, ook al spreken jullie misschien een totaal andere taal en hebben een totaal andere kijk op dingen.
Vervelend wordt het als de goede bedoelingen maar van een kant komen.
Dus blijven sneren en rot doen moet niet kunnen natuurlijk!

Ik heb in de beginperiode heel veel gedaan voor hun, wekelijks mee de boodschappen met de auto, rijden naar het ziekenhuis, in de tuin werkzaamheden, toen de bedlift kapot was heb ik hem maandenlang elke morgen uit bed getilt in de rolstoel, ga zo maar door. Als dank daar voor werd ik genegeerd als we op visite gingen, kreeg geen eens een kopje thee, het woordje doei kwam er net iets te enthousiast uit als we weer weg gingen. Mijn verjaardag ging in stilzwijgen vanuit hun kan voorbij, een kerstkaart was alleen aan mijn man gericht. Om dan nog maar niet te spreken hoe ze over mij spraken als ik er niet bij was.
Ik heb voor mijn gevoel er aardig wat ingestoken maar niet veel terug gekregen.
Het zou op zijn minst wel prettig zijn als er normaal tegen je wordt gedaan.

Ja , ik begrijp jouw reactie .
Dat is wel heel rot!
Wij hebben het een tijdje zo opgelost dat mijn man bleef bellen met zijn ouders. Zo eens in de twee a drie weken. Het waren afstandelijke , bijna zakelijke telefoontjes.
Nu na jaaaaren is er weer een normaal contact. Ook weer met mij en zijn ouders.
Helemaal breken met je familie is bijna onmogelijk.
Ik ben blij dat wij deze hele vervelende situatie achter de rug hebben.
Ik wens je sterkte en wijsheid.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:47

TS, ik herken ook delen van jouw verhaal die bij ons ook voorkomen.
Ik heb diep respect hoe jij met de situatie omgaat.
Heel veel succes en je mag mij altijd een pb sturen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:12

petraaken schreef:
Wat deden jou man zou broer en/of zussen voor hen. Als ik je laatste bericht zo lees niet al te veel maar staan ze hun handje al op te houden. :n

Mijn man heeft enorm veel gedaan, zeker nog in de tijd dat hij in loondienst werkte. Hij is toen wekelijks op vrijdag met zijn vader met onze eigen auto naar België gereden voor een bepaald soort therapie, nooit is daar een bedankje voor gekomen of de vraag voor de kosten voor de brandstof. Mijn man maakte toen veel overuren waardoor hij die vrijdagen kon compenseren anders had dat ook nooit gekund 2 jaar lang. Nu is mijn man veel onderweg voor ons eigen bedrijf, dus dat hij veel kan doen zit er niet meer in. Dat is eigenlijk ook steeds minder geworden toen het contact steeds moeizamer en stroever werd.
Op zijn jongste zusje na doet de rest niet zo heel veel. Zij heeft lang thuis gewoond en heeft toen heel veel gedaan. Nu met het hele gebeuren heeft ze ook erg veel gedaan en gaat ze straks ook veel dingen regelen waar hun moeder geen verstand van heeft. De rest vind het allemaal wel best zo, zolang er maar geld komt en ze de schijn op kunnen houden gaat het voor hun prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:13

Selka schreef:
Jeetje jij kan voor de titel Saint. Meid laat ze lekker, stop daar aub geen energie meer in.

Nou dat valt wel mee hoor :o ook ik heb mijn dingen die voor anderen niet zo leuk zijn.
Ik weet dat ik nu heel goed nee kan zeggen en op mijn strepen kan blijven staan dus zodra ik merk dat een antwoord geen oprecht antwoord is en dat het niet op een normale manier gaat is het voor mij heel snel weer bekeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:15

Heel herkenbaar mirim! bedankt!
Bedankt lovemyhorse1.
Heel veel heb ik altijd gedaan voor mijn man omdat hij het enorm waardeert en dat maakte veel goed.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:16

-
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 13-03-17 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:23

Wat vervelend, ontmoedigend en frustrerend dat jouw schoonfamilie je altijd als een buitenbeentje heeft behandeld en je niet op waarde heeft geschat, ondanks jouw inzet. Ergens zeg je dat dit vooral uit ging van je schoonmoeder. Als dat zo is, dan zou ik nu echt uitkijken dat zij geen wig probeert te drijven tussen jou en je man. Daar lijkt ze namelijk wel op uit. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen geen energie meer te steken in het contact met je schoonmoeder. Niet meer heen gaan. Maak tegelijkertijd aan je man duidelijk dat deze keuze niet betekent dat je dit ook van hem verwacht. Laat hem in zijn eentje op bezoek gaan en steun hem op de momenten dat het contact hem zwaar valt. Nogmaals, geef haar geen kans om zich tussen jou en je man in te wurmen. En de sores binnen je schoonfamilie zou ik in het algemeen zo veel mogelijk buiten de deur proberen te houden. Jullie hebben al genoeg gedaan, pas als daar erkenning en waardering voor komt is het misschien dee moeite waard de banden weer wat aan te halen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:27

Als je weet dat je bij binnenkomst als niet begroet word en dat je geen drinken aangeboden wordt en in alle gesprekken genegeerd is dat best lastig om dat dan zo te slikken. Op een gegeven moment heb je daarin je max ook wel bereikt.
Plus dat de afgelopen week ik met zijn moeder ben geconfronteerd en zij toen daar hoofd niet naar had staan en dan is het makkelijker om je milder op te stellen.
Ik snap je standpunt Mavelle. Maar als ik ergens niet welkom ben om mij als persoon dan ga ik daar liever niet meer heen dan wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:29

Wat de rest doet moeten ze zelf weten Askja en dat houd ik inderdaad graag zover mogelijk bij ons vandaan. Ik heb het contact nooit tegen gehouden en zal het ook nooit doen. Het enige wat ik wel van mijn verwacht is dat hij achter mij blijft staan in haar zeer recent gemaakte belofte en ook als ze weer zo begint te praten/stoken. Dat weet hij heel goed en hij beseft ook dat het beter is om kenbaar te maken dat ze te ver gaat in wat acceptabel is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:34

Tja, je kunt het natuurlijk proberen. Maar zulke mensen zijn meestal erg moeilijk in omschakelen. Vooral omdat ze het zelf anders zien. Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten en ben blij, dat ik er destijds afstand van heb genomen. Het is de energie die het me koste niet waard.. En dat punt had je al eens gemaakt. Denk je echt, dat zij ook maar iets zal veranderen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:38

diep in mijn hart zeg ik nee ze gaat niet veranderen, maar voor mijn man zou ik het wel fijn vinden Zammie.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:45

meggiemeg schreef:
diep in mijn hart zeg ik nee ze gaat niet veranderen, maar voor mijn man zou ik het wel fijn vinden Zammie.

Dat begrijp ik. Ik heb ook destijds mijn man gewoon laten gaan en ook hij kreeg van alles te horen over mij, om een wig tussen ons te krijgen. Mijn man was er op een bepaald moment echt klaar mee en heeft er toen eens wat van gezegd en toen was hij ineens niet meer welkom. Hij moest echt kiezen of zij of ik. Dat zijn pittige dingen en ik kan er dan ook niet bij, dat mensen zo ver kunnen gaan. En dan houdt het echt op...
Het kan zijn, dat je schoonmoeder nu zal veranderen. Je weet het niet zeker. Dat is aan jouw, om uit te vinden en of je dat wilt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:27

Aangezien je man nog broers en zussen heeft, zou ik de boot nog een poosje afhouden. Jullie zijn niet de enige die zijn moeder moeten "beschermen" voor het alleen zijn.
Ik vind je voorbeelden echt wel heel erg.

De vraag die jij wil stellen lijkt me niet handig wanneer je naar elkaar toe wil komen, maar snap dat hij voor jou belangrijk is.
Ik zou mezelf echt afzijdig houden tot zijn schoonmoeder naar jou vraagt. Misschien zit zij er ook niet op te wachten..
Maar zou ze dat doen, dan kun je die vraag wel stellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:42

sneeuwpop schreef:
De vraag die jij wil stellen lijkt me niet handig wanneer je naar elkaar toe wil komen, maar snap dat hij voor jou belangrijk is.
Ik zou mezelf echt afzijdig houden tot zijn schoonmoeder naar jou vraagt. Misschien zit zij er ook niet op te wachten..
Maar zou ze dat doen, dan kun je die vraag wel stellen.

Je hebt daar een goed punt, afwachten totdat ze over mij begint. Dat ga ik zeker overwegen.

Wat ik zo raar vind is dat mijn man zelfs geen antwoorden krijgt op vragen die hij stelt. Ik bedoel er mee te zeggen: je gaat iemand opbellen en vraagt om een kans om (weer) opnieuw te beginnen, dan lijkt het me dat je dit van te voren goed hebt overwogen wat je gaat zeggen en hoe, dan lijkt het me toch ook dat je dan kunt bedenken dat er vragen zijn waar antwoorden op gegeven moeten worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:55

meggiemeg schreef:
petraaken schreef:

Mijn man heeft enorm veel gedaan, zeker nog in de tijd dat hij in loondienst werkte. Hij is toen wekelijks op vrijdag met zijn vader met onze eigen auto naar België gereden voor een bepaald soort therapie, nooit is daar een bedankje voor gekomen of de vraag voor de kosten voor de brandstof. Mijn man maakte toen veel overuren waardoor hij die vrijdagen kon compenseren anders had dat ook nooit gekund 2 jaar lang. Nu is mijn man veel onderweg voor ons eigen bedrijf, dus dat hij veel kan doen zit er niet meer in. Dat is eigenlijk ook steeds minder geworden toen het contact steeds moeizamer en stroever werd.
Op zijn jongste zusje na doet de rest niet zo heel veel. Zij heeft lang thuis gewoond en heeft toen heel veel gedaan. Nu met het hele gebeuren heeft ze ook erg veel gedaan en gaat ze straks ook veel dingen regelen waar hun moeder geen verstand van heeft. De rest vind het allemaal wel best zo, zolang er maar geld komt en ze de schijn op kunnen houden gaat het voor hun prima.

Ik doelde op jou man zijn broer en zussen en niet hem. Slecht uitgedrukt dus van mij. :o Fijn dat zijn jongste zus ook veel doet.

Ervaringen van kennissen en familieleden van mij leert dat degene die het meest doen het minst beloond worden later en dat degene die het minst doen (of helemaal niets) maar het meeste roepen helaas bovenaan de lijst staan van beloning bij degene die het laatst overlijdt in veel families.

Kan je helaas geen advies geven. Of misschien wel volg je eigen gevoel in dit geval. :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:22

Grote klasse van jouw en je man dat je de jaarlijkse omkoopbedragen aan je voorbij hebt laten gaan. Maar gezien de gemeenheid en gierigheid van broers en zussen zou ik het de volgende keer gewoon aannemen. Ook al koop je er een paard van, kun je je schoonmoeder met zweep en sporen bewerken }>
Dat is natuurlijk symbolisch bedoelt maar ik snap dat je nu hoopt dat het beter/anders gaat maar helaas, aangezien schoonloeder dit voor het grootste gedeelte heeft veroorzaakt en nu ook nog eens de enigste is weggevallen die misschien nog iets voor jullie voelde, denk ik dat er geen houden aan is. Ze zal opnieuw beginnen, daar kun je van op aan en misschien nog wel erger, de rem is weg. Advies, laat haar maar naar jullie komen, uit haar vertrouwde omgeving en jij in je vertrouwde omgeving maakt het voor jou gemakkelijker( Ik had haar absoluut geen kans meer gegeven maar ik snap je wel). Ik vind het trouwens schandalig dat de broers en zussen met aanhang hier nooit voor jullie op zijn gekomen.