Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:02

NoTwixLeft schreef:
Als je de bijbel leest en begrijpt, kan de bijbel je helpen in je leven.

Ik denk dat heel veel boeken een persoon kunnen helpen in het leven. Je wilt er een bepaalde steun, normen&waarden, levenslessen, inzicht in jezelf uit halen.
Heb je daar perse de bijbel voor nodig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:11

NoTwixLeft schreef:
@Suzanne mindfulness doe ik sinds kort ook, maar ik zou daar misschien iets meer begeleiding in kunnen zoeken. Ga het meenemen iig!

@RianneB heb stiekem ook een beetje faalangst en vooral angst om mezelf en anderen teleur te stellen. Gooi daarom ook misschien soms te snel de handdoek in de ring.

Dat versterkt dus ook een beetje door mijn angst om anderen tot last te zijn. Klein voorbeeld; pasgeleden mezelf geblesseerd waardoor ik 2 weken de hond niet zelf uit kon laten en mn vriend moet gewoon 40uur werken dus Ik voel me al heel bezwaard om dan mensen te vragen om mijn hond uit te laten. Bang dat ze me als een last ervaren.

Om hulp vragen als dat echt nodig is, hoef je je echt niet bezwaard om te voelen. Niet kunnen is iets anders dan geen zin hebben. Over andermans tijd beschikken is moeilijk, ik doe het ook niet graag, maar soms kan je niet anders. Sommige dingen kan je alternatief oplossen (bv hond binnen trainen helpt een stuk qua bezig zijn en mentaal moe maken ipv fysiek door buiten wandelen), maar op zijn minst even 10-15min. er uit voor behoeftes doen heb je inderdaad iemand voor nodig dan. Wordt creatief, experimenten mogen mislukken, daar is geen fout/falen aan.

Gelukkig zijn moet van binnen komen en begint met je zelf accepteren, zowel de goede als de mindere kanten. Geen religie die je daar mee zal helpen. Hou van jezelf, daar wordt je een beter mens van, alleen al omdat je dan ook meer van anderen kan houden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:26

De Bijbel is een interessant boek (collectie van boeken). Het is geen geschiedenisboek, geen zelfhulpboek, maar een boeiende collectie van verhalen over de geschiedenis van de joods-christelijke relatie tussen God en mensen. (En andersom)
Daarbij geven verschillende stromingen op een verschillende wijze uitleg en betekenis aan deze teksten. (Wat evengoed geldt voor andere religieuze boeken zoals de Koran)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:19

senna21 schreef:
De Bijbel is een interessant boek (collectie van boeken). Het is geen geschiedenisboek, geen zelfhulpboek, maar een boeiende collectie van verhalen over de geschiedenis van de joods-christelijke relatie tussen God en mensen.

Voor mij is de bijbel echt wel meer dan een geschiedenisboek. Het staat bol van levenslessen die tot op de dag van vandaag nog toepasbaar zijn. Naast geschiedenis (die zo nauwkeurig is dat aan de hand van de bijbel archeologische vondsten worden gedaan) bevat ze ook profetieen. Zo omschrijft het boek Daniel nauwkeurig welke wereldmachten (vanaf de Babylonische wereldmacht van koning Nebukadnezar tot nu) op de aarde zouden regeren. En geeft het een unieke kijk in Gods eigenschappen en het voornemen wat hij met de aarde en de mensen daarop heeft. Een heel waardevol boek, voor wie het kunnen waarderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:35

Babootje schreef:
Dwingend, tja, ik heb dat niet zo ervaren. Dat ligt misschien aan je thuisbasis. Je hebt inderdaad (zo noem ik dat "zwarte kousen" JG's, maar dat zit meer in de mensen als in het geloof zelf). Mijn ouders lieten mij een vrije keuze en zo doe ik dat ook bij mijn dochter. Je houden aan Gods geboden (die voor ons welzijn zijn gegeven) is ook iets dat voor ieder ander (christelijk) geloof zou moeten gelden.

Mijn ervaringen met de jehova's getuigen zijn wat dat betreft echt heel anders. Familiebanden worden verbroken vanwege de JG, mensen trouwen onvrijwillig omdat samenwonen niet mag, kinderen mogen geen verjaardagen mee vieren van klasgenootjes en worden gedwongen om langs de deuren te gaan...
In mijn ogen zijn de JG gewoon een enge sekte.
Ze zijn heel leuk en toegankelijk als ze je onderdeel willen maken van de sekte, maar daarna... -O-

Ik zou hier dus echt mee uitkijken TS, zeker als je vriend dit nog niet weet.

NoTwixLeft

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 21:57

Zo even wat tijd genomen om jullie reacties even te laten bezinken en zelf te bedenken wat ik wil.

Ik moet zeker wat aan mijn faalangst doen en dit moet in mijn ogen niet afhangen van welk geloof dan ook. Dus daar ga ik sowieso voor mezelf met psychsiche begeleiding mee aan de slag.

Ik heb vandaag de afspraak voor de 2de bijbelles bevestigd aan "mijn" JG. En heel eerlijk werd ik er blij van dat ik dit gedaan heb. Tijdens het telefoongesprek werd er weer aangegeven dat het echt vrijblijvend was en dat ik elk gewenst moment kon afhaken. Ze willen graag hun (bijbel)kennis delen, zodat ik (misschien) de antwoorden vind die ik zoek.
Vandaag mijn zus op de hoogte gebracht en ondanks dat ze het niet van me had verwacht, snapt ze heel goed dat ik verder wil zoeken. Zij heeft tot nu toe alleen voordeurgesprekken gehad met JG en vindt dat ook iedere keer weer fijne gesprekken.
M'n vriend ga ik het komende week vertellen, hij zit nu in het buitenland voor werk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:02

Lieve schat, iederéén ziet beren op de weg, sommige mensen besluiten zich erdoor tegen te laten houden, andere mensen schieten de beren af, of kiezen een andere, ook leuke weg.

Niemand heeft het 100% voor elkaar...

Edit: (ik was nog niet klaar :+, foute knopjes)

Je kunt misschien in retraite gaan, of een carrièrewijzer doen. Doorrekenen wat wel en niet kan, en inderdaad, begeleiding zoeken. Goed van je dat je daar al mee bent begonnen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:13

Tja, als ik JG was dan zou ik ook zeggen dat het echt vrijblijvend is en dat je ieder moment kunt afhaken. Ik denk zelf dat wanneer ze je eenmaal als potentieel JG zien, ze je echt niet gaan loslaten.
Ik denk dat jouw vriend niet blij gaat zijn met dit stiekeme gedoe.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 22:32

Mijn vriend wordt nu vooral niet blij van mijn besluiteloosheid en dat ik nergens echt volledig voor kies op dit moment, daar hebben we al een paar keer discussies over gehad. Wat mij alleen maar meer aan het twijfel brengt, omdat ik er gewoon nog onzekerder ervan wordt. Ik vertel het dus liever als hij straks weer thuis is en ik voor mezelf iets beter weet waarom ik dit doe.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:41

Babootje schreef:
senna21 schreef:
De Bijbel is een interessant boek (collectie van boeken). Het is geen geschiedenisboek, geen zelfhulpboek, maar een boeiende collectie van verhalen over de geschiedenis van de joods-christelijke relatie tussen God en mensen.

Voor mij is de bijbel echt wel meer dan een geschiedenisboek. Het staat bol van levenslessen die tot op de dag van vandaag nog toepasbaar zijn. Naast geschiedenis (die zo nauwkeurig is dat aan de hand van de bijbel archeologische vondsten worden gedaan) bevat ze ook profetieen. Zo omschrijft het boek Daniel nauwkeurig welke wereldmachten (vanaf de Babylonische wereldmacht van koning Nebukadnezar tot nu) op de aarde zouden regeren. En geeft het een unieke kijk in Gods eigenschappen en het voornemen wat hij met de aarde en de mensen daarop heeft. Een heel waardevol boek, voor wie het kunnen waarderen.

Wat mooi gezegd Babootje.

Iemand noemde een alpha cursus, daar heb ik ook veel positieve geluiden over gehoord. Misschien is dat ook nog een ideetje (eventueel later)

Fijn trouwens, dat het prettige mensen zijn met wie je die gesprekken hebt.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 23:04

Alpha cursus zit ook zeker nog in mijn hoofd!
Ook ben ik een poging aan het doen om uit te zoeken, welke kant ik op werkgebied uit wil gaan. Dat vind ik persoonlijk moeilijker, want daar zitten meer verantwoordelijkheden aan vast.

Moet toegeven dat ik juist door de negatieve berichten meer geïnteresseerd ben geworden naar JG. Had tot nu toe voor al een beeld gevormd als de meesten (denk ik) Ik dacht aan een andere/strengere versie van zwaargelovige uit de Bible Belt, waarbij heel duidelijk zou zijn dat ze strenggelovig zijn en andersdenkenden niet respecteren.
Maar tot nu toe merk ik daar echt niets van.
Ik wil ook kijken of ik bij een ander geloof "dezelfde info" hoor en hoe zij dat uitdragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:34

JG verschilt op bepaalde theologische punten wel erg van de andere christenen :j daar zit wel een wezenlijk verschil. Maar dat ontdek je vanzelf op je zoektocht :j

Ik ben trouwens ook een keer een weekend in het klooster geweest van de clarissen zusters in Megen. Ook heel erg fijn om eens in stilte te ontdekken wat je precies wilt. Je kunt daarbij ook hulp krijgen van de zusters of een meditatie weekend meedoen.
Dat is ook heel ongedwongen en ze praten je zeker een geloof aan of het klooster in. Maar helpen je wel op weg in je leven en evt in je geloof :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:40

Kinke schreef:
Ik denk dat jouw vriend niet blij gaat zijn met dit stiekeme gedoe.

Waarom stiekum?
Is alles wat je niet gelijk binnen 5 minuten gemeld hebt stiekum?
Binnen een relatie kun je toch ook gewoon je eigen interesses volgen zonder meteen goedkeuring nodig te hebben?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:41

wie heeft het over goedkeuring Sizzle? Ik zou het zelf heel vreemd vinden als mijn partner met zo'n zoektocht bezig is zonder mij erover te vertellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:49

Ik niet.
Ik ga er vanuit dat ik het vroeger of later heus wel zal horen. Soms wil je gewoon eerst zelf nadenken.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 23:50

Wees gerust! Hij weet zeker van mijn zoektocht, alleen hij heeft echt helemaal niets met religies. Is er ook niet mee opgegroeid.
Ik wil hem daar dus alleen bij betrekken als het belangrijk genoeg voor mij wordt. 1 bijbellesje vind ik nu niet zo spannend, maar deze 2de dus wel.
Als het bij die ene was gebleven had ik het ook verteld, maar dan zal het gesprek ook anders verlopen.
Zoektocht naar werk probeert ie mij te ondersteunen waar dat kan en als hij merkt dat ik met mezelf worstel probeert hij ook te helpen. Dus hij weet van mijn twijfels en (levens)vragen, maar hij is ook niet alwetend

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:02

Heb je die mensen al concreet gevraagd hoe ze zouden kijken naar je relatie met iemand die niet religieus is, als je je zou aansluiten? En wat het heel concreet zou betekenen voor je dagdagelijks leven?

Jehova zijn doe je niet zomaar even. En als je er eenmaal aan begint is er bijna geen weg meer terug.

Ik zou ten zeerste een alphacursus aanbevelen en je veel breder gaan oriënteren, als je iets in de richting van religie/kerk zoekt.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 01:27

Inderdaad, de alpha cursus raad ik ook heel erg aan! Heel open en vrij, zelfs als je erg sceptisch bent. Ik heb hem bij een studentenvereniging en bij het Leger des Heils gevolgd.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:46

Ik weet niet uit welke omgeving je komt, maar in Apeldoorn wordt een Op zoek naar God cursus gegeven. Ik kom zelf uit een christelijk gezin, mijn vader ook maar die had een hele negatieve ervaring daarmee (verschillende redenen). (Mede) Door die cursus heeft hij dat achter zich kunnen laten. Daarnaast komen er ook veel mensen die pas net het geloof hebben leren kennen en meer te weten willen komen. Het zijn geloof ik 13 avonden en als afsluiting ga je een dag en een nacht weg met z'n allen.

Albaton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:02

Hoi,
ik herken jouw verhaal, heb zelf ook die zoektocht meegemaakt. Ik ga geen heel verhaal afleggen maar je doorverwijzen naar een site die mij heel erg heeft geholpen. *D

Dat is ikzoekgod.nl Op deze site kun je een "cursus" doen waarbij je een aantal keren een stukje tekst/uitleg over God en Jezus krijgt toegezonden en waarover je via de mail vragen kunt stellen aan je online coach. De cursus heet Waarom Jezus?

En, zoals anderen al genoemd hebben: de alpha cursus!

Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes met je zoektocht. Ik denk dat je op de goede weg zit! :j :)*
Laatst bijgewerkt door Albaton op 19-03-17 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:05

_lautje_ schreef:
Is je vriend op de hoogte van het gesprek met de jehova's getuigen?
Want indien je besluit je aan sluiten bij deze beweging moet je wel realiseren dat je relatie dan over is, tenzij hij zich ook aansluit.
Dat zou wel een nieuwe impuls aan je leven geven, maar misschien iets teveel impuls ;

waar is dit opgebaseerd, ken je hem? Niet voor ts invullen.

(Jehova's zijn ook gewone mensen, er komen er hier altijd langs die echt aardig zijn en niet alleen hier maar ook op hun werk en als mens echt een bij drage leveren.Zelf niets met jehova geloof , maar zo is het ook met moslim of katholieken....)

Het is goed dat je er overpraat al is het hier op bokt, soms moet je jezelf hervinden om bij te tanken.
Zo kun je er ook weer je toekomst bepalen met frisse blik.

Het is heel herkenbaar "de dertigers dip" ik ben inmiddels 37 en was toch heel blij met mijn puntje van bezinning. Zie het als voorjaars schoonmaak om zo in een nieuwe fase te komen.
doe de dingen waar je jezelf in terug vind, blijf bij je eigen ik en praat er wel met je man/vriend over! ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:33

Ik zou je aanraden rustig zelf deze materie te onderzoeken. Sluit je niet meteen aan bij een club, een kerk of een sekte. Mensen in dergelijke organisaties zijn bepaald niet neutraal en zullen hun uiterste best doen je van hun standpunt te overtuigen.
Lees veel, bekijk eens alle grote wereldreligies, en vergeet ook niet de niet religieuze levensovertuigingen zoals atheisme/ humanisme, ook daar is zingeving te vinden als je niet in god(en) gelooft.
Denk zelf, en trek je eigen conclusies. Succes ermee.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:22

We zijn nu een aantal weken (en dus wat bijbellessen van JG) verder. Ik vind het nog steeds allemaal heel duidelijk en fijn. Vind de Bijbelteksten soms wel erg lastig om te begrijpen, dus dan is het erg fijn dat je met iemand anders over de betekenis kan hebben.
Ik leer ook zeker dingen over mezelf, ook dat ik van mezelf vrij goed "volgens God's wil leef". Gewoon omdat ik dat van mezelf wil/verwacht, niet omdat anderen dat me opgelegd hebben.
Ook vind ik dat de bijbel de wereld hoe hij nu is, op zich goed uitlegd. Maar vind het aan de andere kant ook wel iets van makkelijk om het op een andere kracht af te schuiven.

Ik heb afgelopen les ook het blaadje "Ontwaakt" ontvangen. En daar heb ik dus wel moeite mee. Niet vanwege het blad, maar vanwege een van de onderwerpen. Zoals JG het noemen spiritsme, volgens hen is het slecht en zijn dit daden van Satan (en zijn dienaren). Zelfs een film waar iets "bovennatuurlijks" wordt uitgebeeld wordt afgekeurd (zoals ik de tekst nu begrijp) en dat snap ik niet. Voor mij maakt het namelijk niet dat ik nu in (bijv. vampieren en weerwolven ga geloven)
Ikzelf geloof heel erg in dat er meer is tussen hemel en aarde en dat er soms (ongevraagd/onverwacht) tekenen van overledenen kunnen doorkomen om de achterblijvers gerust te stellen en verder te helpen in hun leven. Ik heb het er met de JG nog niet over kunnen hebben, maar ga dat zeker wel doen.

In Rusland zijn JG sinds vorige week verboden, omdat ze extremistisch zouden zijn. Dat vind ik met wat ik nu weet over JG echt heel vreemd. Natuurlijk zijn ze in sommige zaken extreem qua gedachten, maar in mijn ogen niet extremer dan andere religies (naar wat ik er van weet) Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat er geen enkele religie is, welke oorlog, macht en onderdrukking promoot. Het filmpje wat door JG naar buiten is gebracht over de rechtszaak vind ik nog schokkender als daar de waarheid volledig wordt getoond. (En volgens JG liegen ze nooit, omdat dat een zonde is en omdat God nooit liegt)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:30

NoTwixLeft schreef:
En volgens JG liegen ze nooit, omdat dat een zonde is en omdat God nooit liegt

Ja, dat zou mooi zijn he, als ze nooit zouden liegen.
Zoals mijn ex-buurman die geen tv ins huis had, want dat mocht niet, maar met het EK en WK voetbal altijd naar zolder verdween waar toch stiekem een tv stond.
En zoals die vrouw die kennelijk niet genoeg kreeg binnen haar huwelijk en er nog een extra man op naast hield buiten haar huwelijk.
JG zijn, heel verrassend, net als gewone mensen. Niemand is heilig, ook zij niet. Neem vooral niet klakkeloos alles aan, maar blijf zelf denken. je hebt je hersens niet voor niets gekregen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:33

Misschien naar andere religies ook kijken? Het Buddhisme bijvoorbeeld. Daar leer je, naar wat ik gehoord heb, heel erg over jezelf en het innerlijke enzo.