Van west naar oost

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:21

Meld zich ook :D

Van regio Utrecht naar de Veluwe verhuisd en ben ontzettend gelukkig hier.

Prachtige bossen, heel veel uitrijmogelijkheden, vriendelijke mensen die nog gedag zeggen.

Als ik nu weer naar de Randstad ga word ik vaak wat somber van al het beton, de vele verkeerslichten, gestreste autorijders en arrogante blikken.

Tip: Zorg dat je snel wat contacten legt dmv werk of een leuke pensionstal en stel je voor aan de buurt.

NB Ik rij hier vanaf het begin (6 jaar) een paardje bij en de eigenaresse is een vriendin van me geworden.
Er zijn in deze regio veel paarden en er is veel vraag naar bijrijders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:40

Lente schreef:
Joolien schreef:
Hier ook een west naar oost verhuizer :D

Ik ben van Heemskerk naar Almelo verhuisd en ik vind het heerlijk! Meer groen, meer ruimte, goedkoper wonen, maar toch een leuke stad.
Mensen zijn hier ook vriendelijker, echter. Het is niet oppervlakkig zoals in de Randstad. Ze zijn eerst wat afwachtend, maar 'als je binnen bent, ben je binnen.'
Wel leuk dat Lente en ik hetzelfde ervaren. :)

Tik 'm aan 8-)

Overigens nog een puntje van aandacht; stort je meteen een beetje in het dialect want sommige mensen (vooral ouderen) kunnen mangs onmeunig plat proat'n :D

tik em aan :D :P

Ik mag van mn vrienden niet plat praten, want dat klinkt zo lelijk :P Maar ik heb een tijd in Geesteren gewoond, dus ik ken t dialect inmiddels wel :)
Toevallig hebben we sinds vandaag nieuwe buren, en die zijn ook vanuit de randstad hierheen verhuisd :P

Kinke

Re: Van west naar oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:41

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:24

Wat me opvalt in de reacties is dat jullie allemaal echt het oosten boven het westen verkiezen. Maar TS geeft aan qua 'cultuur' eigenlijk heel gelukkig te zijn in het westen. Ik vraag me dan oprecht af of je gaat aarden in het oosten.

Ik ben voornamelijk opgegroeid in het oosten (nabij Zwolle) maar heb een poosje in Castricum gewoond, ik zou daar NOOIT écht kunnen aarden. De mentaliteit is zó anders. Mensen groeten elkaar niet, sterker nog als ik dat wél deed werd ik nogal agressief aangekeken alsof men wilde zeggen "Wat mot je?!". Het leek daar echt ieder voor zich te zijn.

Nu woon ik alweer heel lang in Zwolle. Dit is voor mij de perfecte combinatie. Ik woon in een wijk die wat dorps aandoet, maar ook weer niet té. Ik ken mijn naaste buren, ik ken er een paar van iets verderop, maar zeker niet de hele straat laat staan de hele wijk. En het zal mensen aan de andere kant van de wijk een worst wezen wat ik doe en hoelaat ik thuis kom. Iets wat ik in een dorp wel anders ervaren heb. (Daar weten ze soms nog meer over je dan jijzelf).
Ik zou om die reden niet graag meer in een dorp willen wonen, de sociale controle daar staat echt mijn vrijheid in de weg.

Dus hoe 'sociaal' je bent zou ik wel mee laten wegen in je keuze voor woonplaats. Hoe kleiner het dorp hoe moeilijker je er tussen komt en hoe meer sociale verwachtingen en controle er heerst. Daar moet je van houden/tegen kunnen, anders kun je beter voor een wat grotere plaats kiezen. :)

Overigens, ik heb Friezen nooit als buren gehad ofzo, maar wel in die omgeving gekampeerd en gesport en heb nog nooit zulke vriendelijke en behulpzame mensen als Friezen meegemaakt! Als ik mag kiezen tussen Limburgers of Friezen dan hoef ik daar geen seconde over na te denken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:50

Alwiene schreef:
Dus hoe 'sociaal' je bent zou ik wel mee laten wegen in je keuze voor woonplaats. Hoe kleiner het dorp hoe moeilijker je er tussen komt en hoe meer sociale verwachtingen en controle er heerst. Daar moet je van houden/tegen kunnen, anders kun je beter voor een wat grotere plaats kiezen. :)

Die regel gaat lang niet overal op :n Ik woon nu buiten een klein dorp met zo'n 800 inwoners, maar hier is het echt niet zo dat iedereen alles van je weet :n Ik heb gemerkt dat het positief werkt als ze bekend zijn met 'import', mensen van buiten dus. Hier in de buurt is het denk ik zo'n beetje half-half... de helft komt hier van oorsprong ook vandaan, de andere helft niet. En dat doet veel voor de onderlinge sfeer en verhoudingen. Je komt er makkelijk tussen ook :j
Een vriend van me woont een paar km verderop en daar is het alweer een heel ander verhaal....

Zelf voel ik me wel eens een reclamebord voor het oosten, ik kom hier natuurlijk ook vandaan, maar mijn man en ik hebben heel bewust gekozen om hier te blijven :j En dat bevalt nog steeds uitstekend.
Een weekendje randstad is heerlijk hoor, maar dan snel weer terug :D De rust, de ontzettend mooie omgeving, de fijne mentaliteit...
Ik heb hier dus ook buren die van oorsprong uit de randstad komen, waaronder een rasechte Amsterdammer :D Maar ook zij voelen zich hier thuis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:53

Alwiene schreef:
Wat me opvalt in de reacties is dat jullie allemaal echt het oosten boven het westen verkiezen. Maar TS geeft aan qua 'cultuur' eigenlijk heel gelukkig te zijn in het westen. Ik vraag me dan oprecht af of je gaat aarden in het oosten.

Ik ben voornamelijk opgegroeid in het oosten (nabij Zwolle) maar heb een poosje in Castricum gewoond, ik zou daar NOOIT écht kunnen aarden. De mentaliteit is zó anders. Mensen groeten elkaar niet, sterker nog als ik dat wél deed werd ik nogal agressief aangekeken alsof men wilde zeggen "Wat mot je?!". Het leek daar echt ieder voor zich te zijn.

Nu woon ik alweer heel lang in Zwolle. Dit is voor mij de perfecte combinatie. Ik woon in een wijk die wat dorps aandoet, maar ook weer niet té. Ik ken mijn naaste buren, ik ken er een paar van iets verderop, maar zeker niet de hele straat laat staan de hele wijk. En het zal mensen aan de andere kant van de wijk een worst wezen wat ik doe en hoelaat ik thuis kom. Iets wat ik in een dorp wel anders ervaren heb. (Daar weten ze soms nog meer over je dan jijzelf).
Ik zou om die reden niet graag meer in een dorp willen wonen, de sociale controle daar staat echt mijn vrijheid in de weg.

Overigens, ik heb Friezen nooit als buren gehad ofzo, maar wel in die omgeving gekampeerd en gesport en heb nog nooit zulke vriendelijke en behulpzame mensen als Friezen meegemaakt! Als ik mag kiezen tussen Limburgers of Friezen dan hoef ik daar geen seconde over na te denken.

Ik heb echt hele andere ervaringen met Ccum, echt een ons kent ons en dan niet op een negatieve manier. Gewoon heel gezellig en heel warm. Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je er zelf in zit. Ben je open en sociaal of meer teruggetrokken?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 11-03-17 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 18:54

Jolien87 schreef:
Als je dat financieel redt dan zou ik de stap zeker wagen, je dromen achterna.
Heb je al samen met iemand die er verstand van heeft gekeken naar het financiële plaatje en of je droom haalbaar is?

Dat nog niet, ik weet ook niet of het dit jaar zal zijn. Of misschien over een aantal jaar. Het is stiekem wel echt een droom. Ik hoop hem waar te kunnen maken

Lente schreef:
*West-naar-Oost-verhuizer meldt zich!* :wave:

Twee jaar geleden van de randstad naar Enschede verhuisd en ik vond het echt een verademing! _O_

Wij wonen in het centrum maar met 10 minuten fietsen sta je in het bos :+:

Ik verbaas me over de prijzen voor stalling hier. :j

Het levenstempo is hier gewoon een stukje lager dan in de randstad. Mensen groeten elkaar op straat...

Als ik weer in Amsterdam bel dan voel ik me anoniem en soms zelfs eenzaam. Niemand kijkt elkaar aan. Zo maf!

Zodra ik de IJssel weer over ben voel ik me weer echt thuis. Het weer is hier beter...

En ondanks dat ik gewaarschuwd was maak je snel genoeg vrienden. Daar is bokt voor mij ook een tool bij geweest trouwens.

Drenthe is mooi. Schijnt nog wel wat stugger te zijn dan Twente afhankelijk van waar je terecht komt. Hou er rekening mee dat het wel belangrijk is om wat aanpassingsvermogen te hebben voor je verhuist.

Succes!

Owhh in de zin van? Ik ben zelf behoorlijk nuchter, op mezelf, maar wel spontaan☺

Ik moet er nog wel aan toevoegen. De uitrijmogelijkheden zijn hier bagger. Je hebt het strand van monster en 's-Gravenzande. Maar dan moet je maar net een stal vinden die redelijk betaalbaar is met weidegang/uitloop. Het is hier erg druk met verkeer en vrachtwagens zijn hier een begrip. Ik ben zelf een onzekere ruiter buiten.. puur vanwege het verkeer. Ik ben zo bang ervoor... Elke angst van een ruiter denk ik hoor hihi

karuna schreef:
Als niks je heel erg bindt zou ik zeggen gaan. Ik ben in mijn leven aardig wat heen en weer verkast. Met mijn ouders, alleen, met ex en dadelijk weer alleen. Ben ook op jacht geweest in groningen/drenthe en de huizenprijzen zijn daar aangenaam. Met wat grond heb je zo een leuk klein huisje. Deze heb ik bv naar gekeken. http://www.funda.nl/koop/vlagtwedde/hui ... straat-75/ ligt wel aan drukkere weg maar onder de 130000 kun je best wat kopen in de regio.

Kwa mensen is achterhoek gunstiger maar daar liggen de prijzen weer wat hoger. Ik verhuis hopelijk dadelijk weer. Alleen dan voor mij weer naar de "verkeerde" kant van de Ijssel al blijf ik er tegen aan wonen. Zal even wennen zijn maar voor mij gunstiger met winkels, honden, sporten enz.

Woooooooow!! Dat is geen geld! Echt bizar ..de prijzen hier liggen vele malen hoger
Laatst bijgewerkt door Dani op 14-03-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:07

Over een tijdje verhuis ik van mijn flat in randje Arnhem naar ons rijtjes huis in Groningen stad. Voor minder dan 130.000 heb je echt leuke huizen in het Noorden! Ik riep altijd dat ik niet naar de stad wilde verhuizen, maar Groningen heeft mijn hart!
Leuke stad met redelijk toegankelijk e mensen, en niet al te dure huizen :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 19:13

_AB_ schreef:
Over een tijdje verhuis ik van mijn flat in randje Arnhem naar ons rijtjes huis in Groningen stad. Voor minder dan 130.000 heb je echt leuke huizen in het Noorden! Ik riep altijd dat ik niet naar de stad wilde verhuizen, maar Groningen heeft mijn hart!
Leuke stad met redelijk toegankelijk e mensen, en niet al te dure huizen :)

Wat fijn dat je een mooi stekkie heb kunnen vinden. ☺

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:14

@ Alwiene: ik woon ook in een dorp, maar het is echt per dorp verschillend. In dit dorp is geen sociale controle en kan je zelf bepalen in hoeverre je je inmengt, maar een paar dorpen verderop word je geacht om nog ouderwets 'buurt te maken' en kent men nog het noaberschap.
We hebben daarom echt bewust gekozen om in dit dorp te gaan wonen.

TS: nog een tip: ga eerst een jaar op een vakantiepark wonen en verken de dorpen in de omgeving, op zoek naar een leuke buurt en huis. Zo hebben wij het ook gedaan. Je mag in sommige gemeentes max 2 jaar ingeschreven staan op een vakantiepark.

Ik denk dat als je mooie uitrijmogelijkheden wilt je je moet oriënteren op een bosrijke omgeving, maar dat is niet zo moeilijk in het oosten ;-).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 19:17

laetitia schreef:
@ Alwiene: ik woon ook in een dorp, maar het is echt per dorp verschillend. In dit dorp is geen sociale controle en kan je zelf bepalen in hoeverre je je inmengt, maar een paar dorpen verderop word je geacht om nog ouderwets 'buurt te maken' en kent men nog het noaberschap.
We hebben daarom echt bewust gekozen om in dit dorp te gaan wonen.

TS: nog een tip: ga eerst een jaar op een vakantiepark wonen en verken de dorpen in de omgeving, op zoek naar een leuke buurt en huis. Zo hebben wij het ook gedaan. Je mag in sommige gemeentes max 2 jaar ingeschreven staan op een vakantiepark.

Ik denk dat als je mooie uitrijmogelijkheden wilt je je moet oriënteren op een bosrijke omgeving, maar dat is niet zo moeilijk in het oosten ;-).

Leuk! Daar heb ik inderdaad ook al aan zitten denken hihi ☺

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:22

Ik ben van Oost naar zuid verhuisd (en tussendoor 5 jaar in Noord gewoond).
Wil niet meer weg uit Zuid. Heerlijk hier. Paard staat geweldig met perfecte uitrijmogelijkheden. Voor een prijs die te dromen is in de randstad denk ik.

Huizen zijn niet goedkoop denk ik. Zal wel goedkoper zijn dan randstad. Maar Tilburg en Breda zijn niet de goedkoopste steden. Ik huur momenteel nog

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:23

@Lieveli, grappig dat jij het heel anders hebt ervaren. Ik heb niet in het centrum gewoond, maar midden in het duingebied, dus qua buren en wijken durf ik niets te zeggen. Maar ik ben iemand die gewoon mensen groet op straat, die in de supermarkt in de rij een praatje maakt met degene die voor of achter me staat, dat soort dingen. En dat lijkt hier veel vanzelfsprekender te zijn dan daar. Wellicht omdat ik er niet al te lang gewoond heb dat dat 'ons kent ons' wat jij als positief beschouwd toch tegen me heeft gewerkt :) Hoe dan ook, ik zou er niet snel meer voor kiezen.

Ik begrijp uit de reacties hier op mijn post dat het dus heel erg per dorp kan verschillen qua sociaal gebeuren. Het lijkt me dan wel zaak dat je dat kunt ontdekken vóór je er komt te wonen. Dus dat idee van dat vakantiepark lijkt me dan niet zo gek. Tenzij het je allemaal niet uitmaakt en je je wel aanpast aan de verwachtingen van de omgeving natuurlijk :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:32

michelle933 schreef:
karuna schreef:
Als niks je heel erg bindt zou ik zeggen gaan. Ik ben in mijn leven aardig wat heen en weer verkast. Met mijn ouders, alleen, met ex en dadelijk weer alleen. Ben ook op jacht geweest in groningen/drenthe en de huizenprijzen zijn daar aangenaam. Met wat grond heb je zo een leuk klein huisje. Deze heb ik bv naar gekeken. http://www.funda.nl/koop/vlagtwedde/hui ... straat-75/ ligt wel aan drukkere weg maar onder de 130000 kun je best wat kopen in de regio.

Kwa mensen is achterhoek gunstiger maar daar liggen de prijzen weer wat hoger. Ik verhuis hopelijk dadelijk weer. Alleen dan voor mij weer naar de "verkeerde" kant van de Ijssel al blijf ik er tegen aan wonen. Zal even wennen zijn maar voor mij gunstiger met winkels, honden, sporten enz.

Woooooooow!! Dat is geen geld! Echt bizar ..de prijzen hier liggen vele malen hoger

Vlagtwedde, crisis. Dat zou ik dus echt nooit aanraden aan iemand die uit het Westen komt. Of überhaupt :D. Ik kom uit Groningen en wil er nog niet dood gevonden worden. TS, de huizen in Groningen zijn inderdaad redelijk goedkoop. Dit komt omdat je of in het aardbevingsgebied zit of gewoon ver van de bewoonde wereld waar je gewoon écht niet wil wonen, trust me. Leuk als je gepensioneerd bent, misschien.

Ik ben van Groningen naar de Veluwe gegaan, het Oosten dus. Drenthe is Noord ;). Maar verkijk je aub niet op wat het allemaal kost. Het is een ontzettend duur gebied (uitzondering daar gelaten, maar wil je daar wonen?!) Ook de pensionprijzen zijn hier echt niet stukken goedkoper als in de rest van het land, dat ligt hier ook wel rond de €300. Succes met je beslissing, ik wil hier nooit meer weg :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:43

Nynke1 schreef:
Ik ben van Groningen naar de Veluwe gegaan, het Oosten dus. Drenthe is Noord ;). Maar verkijk je aub niet op wat het allemaal kost. Het is een ontzettend duur gebied (uitzondering daar gelaten, maar wil je daar wonen?!) Ook de pensionprijzen zijn hier echt niet stukken goedkoper als in de rest van het land, dat ligt hier ook wel rond de €300. Succes met je beslissing, ik wil hier nooit meer weg :o

De Veluwe is qua prijzen best een uitschieter, komt denk ik omdat het niet het oosten is, maar relatief dicht bij een aantal grote steden ligt.
Vind ik eerlijk gezegd niet te vergelijken met Twente of de Achterhoek :n

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:37

Nee dat is zeker niet te vergelijken :D. Veluwe "ligt" niet bij een aantal grote steden, de Veluwe is een rete groot gebied. De reden waarom het hier zo duur is, heeft voornamelijk met het landschap te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:12

Nynke1 schreef:
Nee dat is zeker niet te vergelijken :D. Veluwe "ligt" niet bij een aantal grote steden, de Veluwe is een rete groot gebied. De reden waarom het hier zo duur is, heeft voornamelijk met het landschap te maken.

Nou nee dus. De veluwe ligt bij: Utrecht, Amersfoort, Arnhem, Apeldoorn... en is ook nog eens supergoed bereikbaar vanwege meerdere snelwegen.
De bereikbaarheid maakt de Veluwe duur....
En dat is toch wel een beetje zuur als je nagaat dat we hier moeten vechten om uberhaupt een 100 km weg gerealiseerd te krijgen hier.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:16

Ja, dat zeg ik toch :+. Ligt niet bij enkel een paar steden, het is een rete groot gebied. Maar dit is enigszins off topic.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:26

Van west naar oost verhuisd, en weer terug. :D Heerlijk in het bos gereden daar. Goedkoop gewoond en paard gestald. En na vijf jaar was ik er klaar mee en ben ik terug naar de grote stad gegaan. Alwaar ik nu al weer jaren heel gelukkig woon. :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:43

Ik ben vanwege mijn man (toen vriend ) van Amsterdam naar Brabant's doro verhuist!
Heerlijk, wil ook echt niet meer terug :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:07

Wij hebben het er hier ook wel eens over; als het ooit uit zou gaan, ga ik dan terug?

Maar nee :n ik geniet hier veel teveel :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:14

Ik ben vh midden naar het oosten verhuist en het is de beste keuze die ik ooit heb kunnen maken.
Ik merk weinig van een ons-kent-ons mentaliteit en wordt overal vriendelijk en open ontvangen en op weg geholpen.
Ik heb niet veel sociale contacten maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 09:51

lor1_1984 schreef:
Ik ben vh midden naar het oosten verhuist en het is de beste keuze die ik ooit heb kunnen maken.
Ik merk weinig van een ons-kent-ons mentaliteit en wordt overal vriendelijk en open ontvangen en op weg geholpen.
Ik heb niet veel sociale contacten maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan.

Waar woon jij als ik mag vragen en hoe is het qua prijzen daar van huizen en paardenstalling?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:13

Relaxed schreef:
michelle933 schreef:
Pardon? Dus omdat ik in de schoonmaak zit verdien ik gelijk maar slecht? Zo slecht verdien ik niet. Jammer altijd die vooroordelen

Je bent je ervan bewust dat de lonen hier wat lager liggen? ;) Ik weet niet hoe jij van 12/1300 euro een paard wil onderhouden :+

Met dat geld kan het makkelijk hoor. Ik red het ook en woon ook op mezelf. Leuke dingen doen gaat helaas niet meer dan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:27

Ts, gewoon doen. Juist jij hebt een beroep waar best wel weer vraag naar is, kijk eens rond bij thuiszorgorganisaties en solliciteer gewoon. Met veel ervaring willen ze je misschien best hebben. En dan heb je de eerste stap al gezet ook al ga je dan eerst op een kamertje wonen misschien, je kunt van daaruit verder kijken.