Wat me opvalt in de reacties is dat jullie allemaal echt het oosten boven het westen verkiezen. Maar TS geeft aan qua 'cultuur' eigenlijk heel gelukkig te zijn in het westen. Ik vraag me dan oprecht af of je gaat aarden in het oosten.
Ik ben voornamelijk opgegroeid in het oosten (nabij Zwolle) maar heb een poosje in Castricum gewoond, ik zou daar NOOIT écht kunnen aarden. De mentaliteit is zó anders. Mensen groeten elkaar niet, sterker nog als ik dat wél deed werd ik nogal agressief aangekeken alsof men wilde zeggen "Wat mot je?!". Het leek daar echt ieder voor zich te zijn.
Nu woon ik alweer heel lang in Zwolle. Dit is voor mij de perfecte combinatie. Ik woon in een wijk die wat dorps aandoet, maar ook weer niet té. Ik ken mijn naaste buren, ik ken er een paar van iets verderop, maar zeker niet de hele straat laat staan de hele wijk. En het zal mensen aan de andere kant van de wijk een worst wezen wat ik doe en hoelaat ik thuis kom. Iets wat ik in een dorp wel anders ervaren heb. (Daar weten ze soms nog meer over je dan jijzelf).
Ik zou om die reden niet graag meer in een dorp willen wonen, de sociale controle daar staat echt mijn vrijheid in de weg.
Dus hoe 'sociaal' je bent zou ik wel mee laten wegen in je keuze voor woonplaats. Hoe kleiner het dorp hoe moeilijker je er tussen komt en hoe meer sociale verwachtingen en controle er heerst. Daar moet je van houden/tegen kunnen, anders kun je beter voor een wat grotere plaats kiezen.
Overigens, ik heb Friezen nooit als buren gehad ofzo, maar wel in die omgeving gekampeerd en gesport en heb nog nooit zulke vriendelijke en behulpzame mensen als Friezen meegemaakt! Als ik mag kiezen tussen Limburgers of Friezen dan hoef ik daar geen seconde over na te denken.