Wit overhemd begrafenis, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Wit overhemd begrafenis, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:20

Tja, hangt echt helemaal af van de familie... Toen mijn ene oma overleed had ze van tevoren alles uitgeschreven incl dresscode.
En toen van m'n andere oma mijn opa overleed wilde zij er absoluut geen trieste aangelegenheid van maken en moesten we van tevoren eerst komen laten zien wat we aan gingen trekken en als ze het te stijf/verdrietig/ te duur ( :+) vond konden we iets anders aan doen :')

Dus ik zou gewoon even informeren naar wat anderen aantrekken. Het is heel naar om buiten de boot te vallen qua kleding.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:27

Ik vind dat buiten de boot vallen zo raar. Op een begrafenis moet je je niet druk maken om wat andere aan hebben of dat jij zelf misschien wel buiten de boot zal vallen.

Naar mijn mening moet dat gewoon kunnen. Het gaat erom dat je er bent en zolang je er dan enigszins verzorgd uitziet, lijkt mij dat meer dan voldoende. Niemand die het zal hebben over zijn witte blouse, waarschijnlijk valt hij niet eens op.

Het is allemaal al vervelend zat. En om je dan ook nog druk te moeten maken over wat je aan trekt..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:29

Zoals al eerder vermeld, ligt aan het soort begrafenis. Het is niet hoe het hoort. Maar persoonlijk vind ik dat je je best moet doen om op de "speciale" dag er keurig bij te lopen. Voor sommigen is een nette spijkerbroek met wit overhemd al heel netjes. En dan vind ik het prima kunnen. Echter wit overhemd is wel smetteloos en superstrak gestreken. Anders kan het niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:37

DewiRox schreef:
Ik vind dat buiten de boot vallen zo raar. Op een begrafenis moet je je niet druk maken om wat andere aan hebben of dat jij zelf misschien wel buiten de boot zal vallen.

Naar mijn mening moet dat gewoon kunnen. Het gaat erom dat je er bent en zolang je er dan enigszins verzorgd uitziet, lijkt mij dat meer dan voldoende. Niemand die het zal hebben over zijn witte blouse, waarschijnlijk valt hij niet eens op.

Het is allemaal al vervelend zat. En om je dan ook nog druk te moeten maken over wat je aan trekt..

Oh, ik voel me dus juist heel erg rot als ik per ongeluk iets aantrek wat niet passend blijkt. Maar ik ben dan ook gewend aan dresscodes op begrafenissen...

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:44

Volgens mij is dat gewoon niet iets van hier dan, een dresscode op een begrafenis. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord eigenlijk..

Maar ben je dan op een begrafenis dan echt bewust aan het kijken naar wat andere dragen? Dat is iets waar ik echt helemaal niet mee bezig ben eigenlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:47

Nou op zich niet. Maar mijn oma heeft dus expliciet gezegd dat ze geen zwart op de begrafenis van mn opa wilde en ook niet op die van haar. Beetje banketstaaf als je dan wel met een zwart jurkje ofzo aankomt.

En omdat min beide oma's zulke wensen hadden ben ik gewend geworden om even te verifiëren of er kledingswensen zijn op begrafenissen waar ik kom.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:51

Ik verwacht dat de meeste mensen vooral bezig zijn met rouwen, afscheid nemen en je schoonoom een prachtig afscheid te geven. Dus gewoon aan trekken waar jullie je fijn in voelen, als het maar schoon en verzorgd is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:52

Wit is in andere landen juist de kleur van 'de dood'. Het heeft ook iets verlichtends, begin van iets nieuws ipv het sombere zwart. Maar in het kader van netheid zou ik wil colbert doen of jasje erover.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:53

Ik denk dat het feit dat je er bent, belangrijker is dan de kleur overhemd.
Sowieso is een overhemd al vaak veel netter dan een T-shirt, als hij maar netjes gestreken is.
Hij heeft er wel een jas over aan buiten? Het is toch een begrafenis?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 21:57

Bedankt voor jullie reacties! In het kader van better safe than sorry zijn we met toch maar even naar de C&A gegaan en heeft hij een donkerblauw en zwart overhemd gehaald. Dan kijkt hij morgen wat hij aandoet :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:34

Ach over wat voor een onbelangrijke futiliteit hebben we het ook eigenlijk.....
Terwijl iemands geliefde is overleden. Bizar.

De nabestaanden krijgen helemaal niet mee wie wat aanhad. Die zijn vol van hun verse verdriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:50

Boras schreef:

De nabestaanden krijgen helemaal niet mee wie wat aanhad. Die zijn vol van hun verse verdriet.

Dat geldt niet voor iedereen.
Sommige mensen letten daar wel echt op, hechten daar wel echt waarde aan.
Te feestelijk, te korte rokjes, te stijfjes, te gala.... Het kan (hoeft niet, kan wel degelijk) juist voor de directe nabestaanden een indruk achterlaten. Ik vond op mijn moeders uitvaart een oude oom zo geweldig mooi strak in pak gestoken, duidelijk van de oude stempel met respect. Terwijl ik een collega van mijn stiefvader in een net te kort en te strak jurkje wel weg kon kijken. Juist in mijn verdriet en roes leken zulke details zo belangrijk, het ging juist niet langs mij heen.

Netjes dat jullie een passender overhemd gehaald hebben TS. Een nette spijkerbroek met een donker overhemd klinkt prima. Gewoon niet te opvallend, netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:52

Boras schreef:

Ligt er aan de familie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:59

Anoniem schreef:
Boras schreef:

Dat geldt niet voor iedereen.
Sommige mensen letten daar wel echt op, hechten daar wel echt waarde aan.
Te feestelijk, te korte rokjes, te stijfjes, te gala.... Het kan (hoeft niet, kan wel degelijk) juist voor de directe nabestaanden een indruk achterlaten. Ik vond op mijn moeders uitvaart een oude oom zo geweldig mooi strak in pak gestoken, duidelijk van de oude stempel met respect. Terwijl ik een collega van mijn stiefvader in een net te kort en te strak jurkje wel weg kon kijken. Juist in mijn verdriet en roes leken zulke details zo belangrijk, het ging juist niet langs mij heen.

Netjes dat jullie een passender overhemd gehaald hebben TS. Een nette spijkerbroek met een donker overhemd klinkt prima. Gewoon niet te opvallend, netjes.

Bij mijn oma was er wel een dresscode. Ook prettig dat iedereen zich daaraan gehouden heeft. Maar vaak staan specifieke wensen wel in de rouwkaart geschreven.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:11

Als ik doodga zet ik in de dresscode gewoon rood met witte stippen.
Het zal mij een zorg zijn hoe mensen komen.
Alles behalve zwart en wit

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:34

Bij de crematie van mijn ouders weet ik niet eens wat mensen aanhadden en intresseerde me ook totaal niet. Ik was blij met iedereen die er was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:28

Wilawander schreef:
Bij de crematie van mijn ouders weet ik niet eens wat mensen aanhadden en intresseerde me ook totaal niet. Ik was blij met iedereen die er was.

Dat is natuurlijk ook het belangrijkste, maar het maakt het niet beter of juist fout als anderen zich wel storen aan bepaalde kleding of wel specifieke wensen hebben of zich aan de etiquette willen houden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:37

het kan , maar geen drukke printen op je kleding.
als het schoon en gestreken is gewoon doen.