getverderrie een sponsorloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:41

Ik weet wel toen wij vroeger een sponsorloop moesten doen dat ik er als kind een gruwelijke hekel aan had. En dat kwam niet vanuit mijn ouders.
Ik had een hekel aan al die soort activiteiten. Dus zo vreemd is het niet dat de kinderen van ts dat ook uit zichzelf kunnen hebben. Er wordt nu gedaan alsof dat onmogelijk was.

Ik heb ook wel eens (met toestemming) gespijbeld bij een carnavalsviering, sportdag of van dat soort dingen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:47

Ik heb zelf 2 kinderen op de basisschool en ben ook geen fan van collectes. Maar er is nog zoiets als fatsoen en opvoeding.
Soms moet je iets doen wat minder lukt is, of waar je niet zo'n zin hebt.
Nu plaatsje je kinderen zelf buiten de groep (je laat ze stempelen) en blijkbaar maakt het je ook niet uit dat er mensen zijn die het veel minder goed hebben op deze wereld en dat je kinderen er niet minder van geworden zouden zijn als ze een paar rondjes zouden hebben gelopen.

Ze hadden ook mee kunnen doen, een paar Euro kunnen "verdienen" en iets goeds hebben kunnen doen.
Had jij als trotse moeder aan de kant kunnen staan juichen.
Nu moet je je schamen, naast het stempelhokje :n

verootjoo

Re: getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:56

Ik ben op zich wel voor geld doneren aan goede doelen, maar ik heb nooit begrepen waarvoor daarom gerend, gefietst of weet ik het wat gedaan moet worden :=
Ik heb daar dan ook altijd een hekel aan gehad. Ik kón ook absoluut geen duursporten, ik ben een typische sprinter, vroeger al. Dus ik deed dat nooit, toedeloe. Gaf wel geld maar ging echt niet rennen :n

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:06

Volgens mij is het ook niet erg als er geen 100 rondjes gelopen worden. Het gaat vooral om het idee om met z'n allen wat voor het goede doel te doen. En dat vind ik heel goed van de school. Zeker op die leeftijd is het goed om al te beseffen dat er mensen zijn die het minder hebben en dat je een klein steentje kan bijdragen om ze te helpen. Of voor wat voor doel dan ook. Langs de deuren gaan vind ik ook vervelend, maar naaste familie, vrienden en buren kunnen wel gevraagd worden. Het gaat niet om het geld wat je ophaalt maar om het goede doel. Alle kleine beetjes helpen.

Ik ben het helemaal met marije eens. Ook eens iets doen wat je niet leuk vindt. Gewoon uit goed fatsoen.

Ik denk dat als je kinderen gewoon mee doen ze ook minder snel buiten de groep vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:08

Ach als ze zelf ook echt niet willen dan zou ik ze gewoon afmelden voor de sponsorloop. Misschien kunnen ze ondersteunende dingen doen die dag. Helpen met de organisatie of dingen uitdelen ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:11

madeliefw schreef:
Volgens mij is het ook niet erg als er geen 100 rondjes gelopen worden. Het gaat vooral om het idee om met z'n allen wat voor het goede doel te doen. En dat vind ik heel goed van de school. Zeker op die leeftijd is het goed om al te beseffen dat er mensen zijn die het minder hebben en dat je een klein steentje kan bijdragen om ze te helpen. Of voor wat voor doel dan ook. Langs de deuren gaan vind ik ook vervelend, maar naaste familie, vrienden en buren kunnen wel gevraagd worden. Het gaat niet om het geld wat je ophaalt maar om het goede doel. Alle kleine beetjes helpen.

Ik ben het helemaal met marije eens. Ook eens iets doen wat je niet leuk vindt. Gewoon uit goed fatsoen.

Ik denk dat als je kinderen gewoon mee doen ze ook minder snel buiten de groep vallen.

Maar dat goede doel heeft toch niks aan rondjes rennen?

Doe dan de schoenendoosactie; dat vond ik wel altijd een hele nuttige actie. Of helpen bij de voedselbank, of ouderen helpen met klusjes of spelletjes doen met vluchtelingen etc.
Rondjes rennen als het niet voor het geld gaat is toch heel erg kansloos :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:14

Op de vraag van het waarom zo doen?

Het is gewoon heel slim gespeeld, want vanuit de groepsdrukte en of de angst van wat een ander van je gaat vinden........daar maken ze goed gebruik van om toch iets van geld los te krijgen om een doel te gaan "steunen (directeuren hun salarissen)". Want er worden tegenwoordig niet zoveel meer gedoneerd zoals men dat graag ziet.

En ik vind het zelf ook niet zo fair van de scholen, want dan moeten de ouders etc. zelf hard aan de bak naast hun banen, het huishouden en de zorg voor de kids........om maar zoveel mogelijk geld te kunnen inzamelen (bedelen). En er ontstaat hierdoor ook mogelijke pesterijen en of zeer onsportieve gedrag om een ander af te troeven. Inderdaad niet elk kind is gezegend met een groot netwerk van familieleden en of vrienden en of ze iets kunnen missen, want niet iedereen is rijk............

Leuk joh....een prijs hiervoor uit willen reiken.Dat doen ze maar bij verkleedpartys en of ponyclubwedstrijdjes.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:17

Is het dan niet zo dat je of een totaal bedrag kan doneren of een vast bedrag per rondje? Zo was het bij ons vroeger. Dus dan konden de harde lopers er inderdaad best wat mee ophalen. Ik was zelf ook niet zo van het lopen, maar gezellig met een groepje in de achterhoede kon ook gewoon.

En het is heus niet om de directeur te spekken. Ik neem aan dat er ook een les gekoppeld is aan deze actie waarin voor de kinderen ook duidelijk wordt op welke manier welk doel gesponsord wordt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:21

Goede les voor je kinderen om wat voor een ander te doen ook al vind je het zelf niet helemaal geweldig vind maar het voor een ander wel belangrijk kan zijn.

Ik vind dit echt zo'n gemiep om niks, wat is nou eigenlijk echt het probleem?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:23

madeliefw schreef:
Is het dan niet zo dat je of een totaal bedrag kan doneren of een vast bedrag per rondje? Zo was het bij ons vroeger. Dus dan konden de harde lopers er inderdaad best wat mee ophalen. Ik was zelf ook niet zo van het lopen, maar gezellig met een groepje in de achterhoede kon ook gewoon.

En het is heus niet om de directeur te spekken. Ik neem aan dat er ook een les gekoppeld is aan deze actie waarin voor de kinderen ook duidelijk wordt op welke manier welk doel gesponsord wordt.

Hier niet hoor. En sinds de MR heeft geklaagd na zo'n rare sponsorloop is het ook nooit meer gebeurd :')

nu zijn er gewone leuke en veel nuttigere acties waarmee je kinderen bewust maakt dat je ook eens iets voor een ander moet doen ;) want dat is natuurlijk waar het om gaat en ook enorm belangrijk!

Boras

Ik lees hierboven over duursporten en sportschoenen, maar volgens mij gaat het bij sponsorlopen door kinderen om een kleine rondjes wandelen. Dat kan prima in hun gewone kloffie en je hoeft er niet sportief voor te zijn.

Dat is juist zo leuk: je kunt samen iets bereiken voor een ander. Dat geeft, als je er voor openstaat, een goed gevoel.

Ik geloof niet dat kinderen op die leeftijd uit zichzelf zo negatief zijn. En is dat wel zo, dan is het een mooie gelegenheid om daar iets aan te doen. Met een bleh -:(-houding kunnen ze veel leuks mislopen. Volwassenen ook trouwens.

Veel wijsheid, Ts :)

verootjoo

Gillbo schreef:
Goede les voor je kinderen om wat voor een ander te doen ook al vind je het zelf niet helemaal geweldig vind maar het voor een ander wel belangrijk kan zijn.

Dat je er de kinderen niet mee leert wat je ermee beoogt aan ze bij te brengen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:25

Boras, wat jij leuks vind is dat niet perse ook voor een ander :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:25

Hmm... ik denk zelf dat het goed is dat kinderen worden beloond voor sportieve prestaties. Denk vooral niet dat ik die zelf ook altijd kreeg en dat ik daarom voor ben. Ik ben voor dergelijke prijsjes omdat het juist balans kan creeeren. Er zijn genoeg kinderen die niet zo goed zijn in rekenen, maar wel ontzettend sportief zijn. Waarom zouden alleen intellectuele prestaties op school beloond moeten worden?
En bij een dergelijke sponsorloop (als ik het concept goed begrijp) hoef je niet eens het langst te rennen als je maar genoeg sponsoren hebt gevonden kan je ook een hoog bedrag krijgen. Dus als je heel sociaal bent kan je ook beloond worden. Natuurlijk vallen verlegen, niet sportieve kinderen dan nu even buiten de boot. Maar als het goed is worden zij ergens anders wel weer beloond en zijn ze de beste / slimste / meest creatieve. Elk kind heeft weer een ander talent en moet dan ook even zijn / haar 15 minutes of glory kunnen krijgen.

Ik denk dat het bij zo'n sponsorloop kan gaan om iets anders dan je longen uit je lijf rennen of dik geld verdienen. Netzoals dat het bij van die schoenendoos inzamelacties vroeger (dat je een doos vol met spulletjes vulde en opstuurde naar minder bedeelde kinderen) ook niet per see gaat om het grootste, duurste knuffeltje. Misschien dat de school dat niet zo aan ouders of kinderen presenteert, maar het is wel iets wat je zelf kunt zien.

Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen geen zin hebben in rondjes rennen, maar wie zegt tegen ze dat ze zich kapot moeten lopen? Een of 2 rondjes kan toch ook? En die redden ze heus wel. Sommige kinderen zijn ontzettend slecht in rekenen, dat betekent toch niet dat ze dat gewoon mogen overslaan? In mijn optiek verschillen gym en rekenen daarin niks van elkaar. Want je kan ook prima beargumenteren dat een kind toch wel een rekenmachine kan pakken.

TS, als ik jou was zou ik je kinderen wel mee laten doen, maar aangeven dat ze niet 100 euro hoeven te verzamelen en dat meedoen belangrijker is dan winnen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:27

verootjoo schreef:
Gillbo schreef:

Dat je er de kinderen niet mee leert wat je ermee beoogt aan ze bij te brengen :)

echt zo overtrokken allemaal. het is maar een sponsorloopje zeg.
Goede les om te leren dat álle kleine beetjes helpen, of je nu €1,- of €100 ophaalt, je doet iets voor een ander en dat is heel goed
Is het nou zo'n ramp om daar aan mee te doen?
Principes zijn goed maar eerlijk gezegd dat mensen zo op hun strepen gaan staan dat het wel lijkt alsof ze niks anders meer zien dan hun eigen principes.
Ze krijgen er niks van hoor en als je het echt zo erg vind dan laat je je kinderen toch thuis, probleem opgelost lijkt me want de kinderen willen toch niet en hebben ook geen geschikte schoenen dus vinden ze het vast niet erg om thuis te blijven
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-03-17 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:30

Oh bah ik had als kind ook zo een hekel aan dat bedelen om geld, kinderpostzegels vond ik ook al zo ellendig. Kan TS ook wel begrijpen dat ze het geen fijn idee vind om haar kids aan de deur te laten schooien. Zelf ging ik gewoon een klein rondje familie af en dat was het wel weer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:32

bruintje123 schreef:

Ik denk dat dat gevoel behoorlijk universeel en heel menselijk is.
Het doet mensen over het algemeen goed.

Maar je moet er wel een beetje een positieve levenshouding voor hebben ja en een klein beetje ervoor open kunnen staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:35

Mars schreef:
Oh bah ik had als kind ook zo een hekel aan dat bedelen om geld, kinderpostzegels vond ik ook al zo ellendig. Kan TS ook wel begrijpen dat ze het geen fijn idee vind om haar kids aan de deur te laten schooien. Zelf ging ik gewoon een klein rondje familie af en dat was het wel weer.

Tegenwoordig is het helaas anders, het moet meer meer en groter groter en het meest.............

Vroeger was het anders en nog wel leuk en vroeger was het voor hongerend Afrika en wordt er om 1 gulden gevraagd maar men mag meer gaan doneren wat ie wil en dat dan bij de juf of meester inleveren en die zorgde er verder voor..... en was er een sport en speeldag, ontzettend leuk en zonder druk wie het meeste had ingezameld en of de meeste moeite had gedaan en noem maar op en alle kinderen (ik ook) deden gewoon altijd gezellig aan mee.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-03-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:36

Ik vond die sponsorlopen vroeger vreselijk en mijn ouders dachten er net zo over als TS. Ik voelde me altijd verplicht mee te doen vanwege de sociale druk vanuit school. Toen ik ouder werd (groep 7 & 8) heb ik met de leraar gesproken en uitgelegd waarom ik niet wilde meedoen met de actie.

Ik heb toen tegen de leraar gezegd dat ik veel liever mijn energie/geld stopte in kindjes bij ons in de buurt die weinig centjes hadden (is nu 20 jaar later nog steeds hetzelfde). De leraar vond het erg knap van me dat ik dat durfde te vertellen en vroeg of ik al gedacht had aan een alternatief doel. Dat wist ik toen niet, ik kreeg toen de opdracht van de leraar om daar eens overna te denken en daar een soort van werkstuk te maken in de tijd dat de andere kindjes bezig waren met "hun project" -tekeningen maken voor de kindjes in Afrika-

De loop zelf had ik nooit zo problemen mee, vond ik altijd wel leuk om te doen. Mijn probleem was echt geld vragen voor kindjes die wel erg ver weg woonden terwijl kindjes dichtbij huis het ook moeilijk hadden!

Achteraf gezien vind ik het toch wel bewonderenswaardig hoe de school destijds omging met "anders denkenden" zij probeerden ook die altijd te betrekken en een oplossing te vinden _/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:38

Ik zou ze mee laten doen maar er geen druk achter zetten. Als we toevallig toch bij oma langsgaan even zelf laten vragen (alleen met hulp van jou als dat nodig is, kan me dat bij die van 5 wel voorstellen) maar verder niet te druk maken.

Kinderen vinden het over het algemeen best leuk om iets voor een ander te doen. Laat ze gewoon weten dat het niet gaat om wie de meeste rondjes loopt of het meeste geld op haalt, en schenk er verder niet te veel (negatieve) aandacht aan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:39

Bij de sponsorloop van mij nichtje vorig jaar heeft mijn zus gevraagd of we een klein bedrag wilden sponsoren. Nou geen probleem toch. Kinderen vonden het hartstikke leuk.

Principes hebben is goed maar je moet wel weten wanneer je diet moeten aanhouden of iets laten varen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:39

Ik en mijn ouders hadden nooit problemen met sponsorlopen, tot school bedacht dat de kinderen voor Afrika een afstand van 2 kilometer met een zandzak van 5 kilo op het hoofd moesten afleggen.
Dat ging echt te ver en kan nooit gezond zijn voor mensen die dat niet gewend zijn. Dit hebben we dus ook geweigerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:42

Boras schreef:
bruintje123 schreef:

Ik denk dat dat gevoel behoorlijk universeel en heel menselijk is.
Het doet mensen over het algemeen goed.

Maar je moet er wel een beetje een positieve levenshouding voor hebben ja en een klein beetje ervoor open kunnen staan.

En hoe mag ik die opvatten?
Want ik vind die zin echt onzin en het lijkt of je daarmee onder de gordel wilt trappen.

Een gevoel wat iemand leuk vind is helemaal niet universeel.
Gelukkig maar zeg anders hadden we allemaal dezelfde hobbys.

Zo vind ik drukte verschrikkelijk terwijl een ander dolgraag op een festival staat te springen. Toch houd ik wel van muziek.

Zo houd ik dus ook niet van carnaval en de ander vind het geweldig. Op school vond ik dat dus verschrikkelijk. En heel vaak niet naar toe geweest.

Zo vind ik een sponsorloop niks, maar heb wel enkele jaren met een collectebus voor de kankerbestrijding gelopen. Het is dus niet dat als je een sponsorloop niks vind je niet iets wilt doen voor de medemens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:48

Cayenne schreef:
Ik en mijn ouders hadden nooit problemen met sponsorlopen, tot school bedacht dat de kinderen voor Afrika een afstand van 2 kilometer met een zandzak van 5 kilo op het hoofd moesten afleggen.
Dat ging echt te ver en kan nooit gezond zijn voor mensen die dat niet gewend zijn. Dit hebben we dus ook geweigerd.

Noujaa wat een bizar idee van die school, dat is toch super slecht voor kindjes in de groei?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:51

Ik werk zelf in het onderwijs (middelbaar) en wij zijn momenteel bezig met een project voor een school in Afrika. Met dat project is het de bedoeling dat de leerlingen geld inzamelen. Wij hebben persoonlijk contact met de eigenaresse van de school en weten exact waar het terecht komt en waar het aan uit gegeven wordt. Zo is voor het bedrag dat we vorig jaar opgehaald hebben de binnenkant ingericht (schoolbanken, stoelen, schriften, werk etc). Onze leerlingen krijgen daar weer foto's etc van te zien en weten exact waar hun geld heen is gegaan. Dat maakt ze apetrots en betrokken.
En juist daarom vind ik dit soort dingen wel belangrijk. Je betrekt ze situaties elders in de wereld, wij willen wereldburgers maken van onze leerlingen die betrokken zijn en weten hoe het leven elders is.

Ik vind dat jullie als ouders open moeten staan voor dit soort dingen. Jij vindt het niets, dat kan, maar dring je kind niet op dat je geen geld gaat ophalen omdat jij dat niet wil.