Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ailill schreef:Nee hoor, precies 24 maanden is voldoende.
Citaat:Wanneer heeft u recht op een transitievergoeding?
In de volgende gevallen is een transitievergoeding verschuldigd bij arbeidsovereenkomsten die minimaal 2 jaar hebben geduurd:
* De arbeidsovereenkomst is op initiatief van de werkgever opgezegd of ontbonden.
* De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is na ommekomst van de bepaalde tijd op initiatief van de werkgever niet verlengd.
* De arbeidsovereenkomst is op initiatief van werknemer opgezegd, ontbonden of niet verlengd als gevolg van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever.
eilleen333 schreef:01-01-2014 tot 31-12-2014 is 1 jaar. 01-01-2015 tot 31-12-2015 is ook 1 jaar, samen dus 2 jaar.Ailill schreef:Nee hoor, precies 24 maanden is voldoende.
Klopt, maar als je een een contract hebt voor een jaar loopt dit bv van 1 januari 2014 t/m 31 december 2014. De tweede loopt dan van 1 januari 2015 t/m 31 december 2015. Is dat dan precies 24 maanden of gaan ze lopen dissen dat je een dag tekort komt? Eigenlijk is het wel precies 2 jaar...
Dit is wat overal op internet staat:Citaat:Wanneer heeft u recht op een transitievergoeding?
In de volgende gevallen is een transitievergoeding verschuldigd bij arbeidsovereenkomsten die minimaal 2 jaar hebben geduurd:
* De arbeidsovereenkomst is op initiatief van de werkgever opgezegd of ontbonden.
* De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is na ommekomst van de bepaalde tijd op initiatief van de werkgever niet verlengd.
* De arbeidsovereenkomst is op initiatief van werknemer opgezegd, ontbonden of niet verlengd als gevolg van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever.
Dus na 2 jaar heb je er wel recht op. Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen zijn soms twee verschillende dingen. Daarbij is het dus wel heel belangrijk dat je echt 24 maanden in dienst bent geweest en dat er tussen de contracten niet bv enkele weken gezeten heeft waardoor je niet aan de 24 maanden komt.
Nirvana_ schreef:Zoals de titel al zegt
Sinds mei 2015 ben ik werknemer bij McDonald's. Vorig jaar is mijn contract met een jaar verlengd. Mei begint nu snel dichterbij te komen, en ik verwacht niet dat ik een vast contract aangeboden krijg. Nu was het vroeger vrij makkelijk met de WW, maar ik snap er nu niet zoveel meer vanHeb ik recht op bijvoorbeeld transitievergoeding? Bestaat de WW nog?
Ik heb wat proberen uit te zoeken via internet, en dan denk ik recht te hebben op die transitievergoeding. Echter heb ik al meerdere collega's weg zien gaan, en helemaal niemand hoor ik over deze vergoeding, ook het management niet. Vreemd...?
Ik vermoed dat ik niet de enige ben (geweest) met deze situatie. Wie schijnt hier licht op voor mij?
Nirvana_ schreef:Dank voor de reacties! Dat je het zelf aan moet dragen past wel bij het beeld wat ik op dit moment heb van de organisatie. Wanneer doe je zoiets?
De werkgever moet dus een maand van tevoren aangeven wat het wordt. Doet hij dit schriftelijk of mondeling? Of iig, wat is normaal?
eilleen333 schreef:Ja, ik ging het even opzoeken en er staat idd minimaal 2 jaar en niet iets van dat je over die 2 jaar heen moet. van 01-01-2014 t/m 31-12-2015 is namelijk precies 2 jaar en ik dacht even dat je meer dan 2 jaar moest hebben, maar dat is dus niet zo.
liesenlizzy schreef:Ik werk ook bij een mac in Arnhem.. MdH kennende heb je het eerste contract voor 12 maanden gekregen en je 2de voor 11 maanden... dus 23 maanden en geen recht op transitievergoeding, helaas... Heb in het zelfde schuitje gezeten![]()

Mer1980 schreef:Maar ok als ik het goed begrijp ben je op 1 mei 2015 begonnen en heb je op 1 mei 2016 een nieuw contract gekregen. Het is mogelijk dat dit contract dus maar voor 11 maanden zou zijn en dus op 1 april zal verlopen. Echter als dat zo is had de mac je al schriftelijk op de hoogte moeten stellen van het niet verlengen van je contract voor 1 maart. Nu is het 10 maart dus dan heb je recht op alsnog een maand doorbetalen als ik het goed begrepen heb omdat de mac te laat is.
eilleen333 schreef:En dan is het nog een kwestie van gelijk krijgen. Als ze gewoon niet reageren en niets doen, dan zal je er een zaak van moeten maken. Als je niet verzekerd bent en kosten gaat maken is het de vraag of je eraan moet beginnen. Zulke grote bedrijven hebben vaak een lange adem en de werknemers geven op een gegeven moment vaak op helaas.
Ik had op bokt een topic geopend over mijn rechten bij ontslag met een nul-uren contract en mijn rechten als ze me niet willen ontslaan.
Het verbaasde me hoeveel mensen zeiden dat ik niet zo moeilijk moest doen en gewoon moest gaan solliciteren voor een andere baan. Pardon? Ik heb jaren betaald voor WW en ik heb gewoon recht op doorbetaling van loon en een transitievergoeding... dan loop je toch niet zomaar schouderophalend weg? Werkgevers mogen zich best eens gaan realiseren dat werknemers geen wergwerpartikelen zijn.
Mer1980 schreef:eilleen333 schreef:En dan is het nog een kwestie van gelijk krijgen. Als ze gewoon niet reageren en niets doen, dan zal je er een zaak van moeten maken. Als je niet verzekerd bent en kosten gaat maken is het de vraag of je eraan moet beginnen. Zulke grote bedrijven hebben vaak een lange adem en de werknemers geven op een gegeven moment vaak op helaas.
Ik had op bokt een topic geopend over mijn rechten bij ontslag met een nul-uren contract en mijn rechten als ze me niet willen ontslaan.
Het verbaasde me hoeveel mensen zeiden dat ik niet zo moeilijk moest doen en gewoon moest gaan solliciteren voor een andere baan. Pardon? Ik heb jaren betaald voor WW en ik heb gewoon recht op doorbetaling van loon en een transitievergoeding... dan loop je toch niet zomaar schouderophalend weg? Werkgevers mogen zich best eens gaan realiseren dat werknemers geen wergwerpartikelen zijn.
TS kan gewoon een verklaring van onvermogen aanvragen. Gewoon aanmelden via het juridisch loket die vertellen je wat te doen. Met die verklaring kan TS gewoon haar recht halen als dat nodig is zonder dat zij daar een vermogen voor kwijt is.
eilleen333 schreef:Mer1980 schreef:De eigen bijdrage zal altijd een heel stuk minder zijn dan het bedrag waar je recht op hebt
Dat is zeker zo. Maar stel dat je dan ook nog verliest:p dan lacht je werkgever zich kapot!