Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:12

Je zoontje gaat echt geen achterstand krijgen van 8 weken PSZ. Zeker als je zelf tijd besteed thuis aan wat je denkt dat achterstand zou krijgen.

Ik zou dus switchen. Wil wel even kwijt dat ik het ontzettend onproffesioneel vind van het KDV dat ze met jullie hebben besproken dat X is geobserveerd en er niets gevonden is e.d. Ook dat ze zich zo over m uitlaten vind ik erg.
2 jarige kindjes zijn niet zo makkelijk te diagnosticeren.

Zoiets is confidentieel. Nooit heb ik als leerkracht tegen andere ouders iets gezegd over gedrag/voortgang/problemen van een kind dat niet van hen was. Not done.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:12

gekoppaard schreef:
Op de peuterspeelzalen hier zitten vooral achterstandskinderen. Daarnaast hebben de verschillende instanties (consultatiebureau, huisarts) en basisscholen bij mij allemaal onafhankelijk aangegeven dat kinderen van de KDV een stuk verder zijn met hun ontwikkeling dan kinderen van de PSZ. Maar ik ben er wel over aan het denken nu. Vooral om mijn moeder die de rest van de opvang doet te ontlasten.

Schijnbaar zit er nu toch een achterstandskind op de KDV

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:14

gekoppaard schreef:
Op de peuterspeelzalen hier zitten vooral achterstandskinderen.

Zo bedankt he!

Regel gewoon thuis opvang voor je kind tot hij naar de basisschool kan en dien een officiele klacht in. Kom op voor je kind en belast hem er verder niet mee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:16

Keet schreef:
gekoppaard schreef:
Op de peuterspeelzalen hier zitten vooral achterstandskinderen.

Zo bedankt he!

Regel gewoon thuis opvang voor je kind tot hij naar de basisschool kan en dien een officiele klacht in. Kom op voor je kind en belast hem er verder niet mee.

Die zin stoorde mij ook flink!
Dat zou betekenen dat ik ook zon kind was aangezien ik na de peuterspeelzaal gegaan ben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:18

Bedoelt TS niet gewoon dat er bij haar in de buurt veel achterstandskinderen op de peuterspeelzaal zitten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:20

Cayenne schreef:
Bedoelt TS niet gewoon dat er bij haar in de buurt veel achterstandskinderen op de peuterspeelzaal zitten?

Wellicht woont ze zelf in een achterstandswijk dan. Dan zou dat inderdaad kunnen.
Hier zitten er namelijk geen achterstandskinderen (akelig woord trouwens) op de peuterspeelzaal :) maar wellicht in de "Vogelaar"wijk naast ons wel, waar maar 7% van origine nederlandse mensen wonen en 93% met een imigratieachtergrond.

Maar dan nog komt de zin van de TS vrij akelig en omhooggevallen over :) op mij persoonlijk (persoonlijke mening)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:21

Cayenne schreef:

zo las ik hem ook inderdaad.

ik zou mijn zoontje thuis houden, die 2 maanden zijn wel te overbruggen en dan kan hij op de basisschool beginnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:27

Waarom niet in overleg gaan met de basisschool of hij daar alvast twee ochtenden naar toe kan om te wennen. Leg het verhaal uit, misschien is er best iets te regelen, en wat betreft peuterspeelzalen: Ik ga er maar even van uit dat je het niet zo bedoelt want daar gaan meestal de kids heen van moeders die thuis blijven en dat zijn geen achterstandskids.

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:34

Ik denk dat met 2 maanden peuterspeelzaal je kind echt geen achterstand zal ontwikkelen en het is fijn dat je zoontje dan met een positieve instelling naar school gaat. Nu bouwt hij misschien al frustratie op voor 5 dagen school straks.
Wat betreft de zin peuterspeelzalen zitten vol achterstandskinderen vind ik onzin, ik hoop dat je het inderdaad anders bedoelde. Over het algemeen zitten namelijk kinderen waarvan de ouders meer werken op kdv en als ouders meer thuis zijn is een peuterspeelzaal vaak eerder de optie. Dit heeft dus niks te maken met een achterstand.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:42

Achterstand?? Waarin? En sorry is het zo vreselijk dan als een kind een achterstand heeft? De mijne heeft een spraak en taalbegripsachterstand op dit moment. Kan volgend jaar wel weer anders zijn.

Ik zou hem lekker thuis houden dan. En dan op basisschool maar weer verder zien. Wat voor achterstand zou hij daarvan moeten krijgen? Op peuterspeelzaal is het vooral spelen en knutselen. In de kleutergroepen word ook nog niet veel speciaals verwacht.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:45

Hey TS,

Ik heb een soort gelijk mee gemaakt met mijn zoontje (nu 2 jaar geleden)
Hij begon al een paar dagen van te voren met jammer dat hij niet heen wou.
Als ik heb weg bracht was hij helemaal overstuur en dat kon altijd wel even duren, ontroostbaar.
Ik ging als vervolg met een ontzettende knoop in mijn maag naar mn werk.
op den duur heb ik mijn familie (moeder,broertje,zusje) of ze hem wouden ophalen zodra 1 van hun klaar was met school of werken. Dan was ik weer gerust, hij wou ook altijd meteen mee naar huis.

Bij de KVD deden ze er eigenlijk niks aan en gooide ze het gewoon op dat hij een echt mama's kindje was.

Uiteindelijk heb ik het bestuur gebeld en gevraagt of hij anders een andere locatie mocht proberen, daar waren ze wat op tegen want waarom zou hij het daar wel leuk vinden? alle locaties zijn toch goed van ons.
Dus toen heb ik maar gezegt dat ik wil dat hij naar een andere locatie gaat of dat ik anders helemaal weg ging bij hun en naar een andere organisatie ging. Toen kon het oppeens wel.

Toen heb ik een kennismakingsgesprek gehad op de locatie en ik vond het al gelijk beter voelen, het was warm en de leidsters die ik toen gesproken waren heel warm en lief en ook wat ouderen niet alleen net afgestudeerde meiden.
Mijn zoontje kreeg een proefdag en heeft het gelijk toen naar zijn zin gehad en toen ik hem ophaalde na mijn werk was hij lekker aan het spelen met andere kinderen en kreeg hem met moeite mee haha.

Ik wou dat ik dit al een jaar eerder had gedaan, wat heeft hij zich ongelukkig gevoeld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:52

Cayenne schreef:

Ja. Er staat ook *hier* in de zin. Zijn bedoeld dus psz in haar buurt en niet alle.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:54

Mensen, hold your horses, TS zegt toch, op de peuterspeelzaal HIER zitten vooral kinderen met een achterstand. Dus niet op de psz DAAR of DAAR.

Desalniettemin, veel speelzalen werken met een VVE programma. Sommige ouders krijgen dan subsidie om hun kind 4 dagdelen per week naar de psz te brengen. En nee, dat zijn dan niet de advocaten en dokters die dat krijgen. Dus ergens zit er ook een kern van waarheid in wat de ts zegt.

Ondanks dat, ts, laat je niet afschrikken door het begrip achterstandskinderen maar ga gewoon eens kijken op een peuterspeelzaal. Dan zul je zien dat het niet een stel wilden is zonder manieren. Veelal gaat het om kinderen met taal problemen, bijvoorbeeld omdat hun ouders de taal niet spreken. Dat kunnen alsnog hele leuke speelkameraadjes zijn voor je zoontje.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:58

Het kan prima dat daar op die PSZ meer kinderen zitten met een taalprobleem, spraakprobleem of andere vorm van achterstand bijv. Vaak wordt de PSZ dan vanuit de gemeente betaald, zodat deze kindjes daarheen kunnen. Vaak zie je in wijken met veel allochtonen toch dat er ook meer kinderen zijn met een achterstand. Op de PSZ van mijn dochters was dat minder aangezien wij in een klein dorp wonen. Maar zo was er een kindje dat wat moeite had met praten, zij mocht kosteloos een dagdeel extra komen om zo de spraak wat meer te stimuleren.
Verder vind ik PSZ leerzaam in sociale zin. Maar taal, tellen, woordbegrip krijgen ze vooral mee van huis uit. Daarbij gaat het om jonge kleuters, die leren in mijn ogen meer van lekker buiten spelen met water en zand en klimmen dan een vast programma af te moeten lopen.
Ik zou mijn kind nooit weren van een PSZ omdat ik bang zou zijn dat ze achterstand oplopen, ook als er juist meerdere kindjes op zitten met een achterstand. Die achterstand nemen ze vaak vanuit huis mee, die krijgen ze niet op de PSZ.
Maar goed, PSZ voor 8 weken lijkt mij niet de oplossing voor TS en haar zoontje aangezien zij 32 uur werkt.

Mijn dochters zijn 9 en 6 en bij beide ging de PSZ rond die leeftijd wat moeizamer. Wat sneller huilen, moeite met afscheid nemen. Het is er ook wel een beetje de leeftijd voor. Mijn oudste ging van 3,5 jaar tot 4 jaar fluitend naar de PSZ en op de basisschool was het de eerste maanden drama met wegbrengen, ondanks dat de juf geweldig was en de klas leuk. Het werkte het beste om zelf rustig te blijven, duidelijk en het afscheid niet te lang te laten duren.

Wat ik zou doen als ik in de schoenen van TS zou staan .... Ik zou proberen wat vrije dagen op te nemen. Voor de rest van de dagen zou ik mijn moeder heel lief aankijken en vragen of ze in die 8 weken meer op zou willen passen. Daarna zou ik haar een dikke bos bloemen geven en mee uit eten nemen. Ik zou mijn kindje niet meer naar het KDV brengen.
Daarnaast zou ik met school in gesprek gaan en de situatie uitleggen. Vragen of het mogelijk is om bijv. 4 x 1,5-2 uur te komen kijken met hem waar jij zelf bij mag blijven. Dan krijgt hij een beetje een beeld van hoe het gaat op school en gaat het wennen straks misschien wel wat soepeler.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 07-03-17 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:58

Ik zou mijn zoontje toch nog even naar de PSZ brengen, TS.
Leg duidelijk aan hem uit dat je dat doet zodat hij niet meer naar X toe hoeft, maar leuke nieuwe vriendjes kan maken, waarmee hij dan straks misschien ook wel in de klas komt op de 'grote' school.
Dan vindt hij het misschien al minder eng, als hij de reden begrijpt.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:08

bigone schreef:
Waarom niet in overleg gaan met de basisschool of hij daar alvast twee ochtenden naar toe kan om te wennen. Leg het verhaal uit, misschien is er best iets te regelen, en wat betreft peuterspeelzalen: Ik ga er maar even van uit dat je het niet zo bedoelt want daar gaan meestal de kids heen van moeders die thuis blijven en dat zijn geen achterstandskids.

Is al overleg geweest met de BS. Zij willen hier niet aan meewerken.

Lynn_Nikita schreef:
Cayenne schreef:

Ja. Er staat ook *hier* in de zin. Zijn bedoeld dus psz in haar buurt en niet alle.

Ik bedoel inderdaad hier in mijn buurt. En het zal zeker niet voor alle kinderen gelden, ook hier niet. Als ik omhooggevallen ben omdat ik mijn kind de, in mijn ogen, beste start wil geven, so be it. Ik heb daarnaast ook al aangegeven hierover na te denken, zeker omdat het een korte periode betreft, en wellicht dat dit mij "vooroorbeeld" wijzigt.

Ik sta open voor iedereen die tips heeft. Maar ik denk niet dat we hier een discussie moeten voeren over PSZ en hun voor- en nadelen. Ik zal het wat kort door de bocht hebben neergezet, en heb er geen onderbouwing bij gegeven.
Zo ik ga een bellen met de PSZ op zijn school.. of er uberhaupt mogelijkheden zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:13

Dat vind ik dan geen goede zaak van de basisschool, helemaal niet als je jouw verhaal verteld.
Ik neem aan dat er sowieso een week voor zijn verjaardag een wenperiode is van 5 x een ochtend o.i.d.?
Ik weet niet in hoeverre je vast zit aan deze basisschool en of je nog over zou kunnen schrijven naar een andere, maar ik zou zelf toch wel een school willen die met je meedenkt i.p.v. protocollen te volgen.

Nu voor 8 weken over naar een gastouder die daarna weer uit beeld verdwijnt of voor 8 weken naar de PSZ zou ik niet doen. Eer hij gewend is gaat hij daar al weer weg en komt het volgende nieuwe. Ik zou juist rust in bouwen en zoveel mogelijk vrij vragen (desnoods de vader ook een paar dagen) en verder je moeder heel lief aankijken en vragen of zij voor 8 weken ook wat extra zou willen oppassen.

En toch de basisschool bellen en vragen of je niet gewoon een paar keer met hem mag komen kijken. Al is het 2x een uurtje waar je zelf bij mag blijven.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:16

Vervelende situatie, helaas ken ik hem ook.
Mijn zoontje had ook een kindje op de groep die beet en duwde enzo... gelukkig is dat kindje geweigerd en niet meer gekomen. Merkte echt aan mijn zoontje dat hij niet meer heen wilde. Toen dat kindje weg was ging hij er weer vrolijker heen. Totdat het kdv helaas van lokatie ging wisselen ( nieuw pand in de buurt) ongeveer 3 maanden voor hij naar school moest. Huilen avond van te voren hyperventilatie aanvallen als hij naar bed moest de avond van te voren want als hij wakker werd moest hij naar kvd. Vond het ook echt heel moeilijk en bij het brengen echt totale paniek niet een beetje jengelen om aandacht maar echt paniek. Ik had ook het idee ik haal hem er af maar twijfelde toch omdat dan de overgang naar school zo groot werd.
Ik heb besloten er de tijd voor te nemen als ik hem bracht. Ben er dus gewoon bij gebleven eerste keer ander half uur tot hij gewoon lekker ging spelen en zo bouwde ik het af tot ik er aan het einde nog maar een kwartiertje tot 10 minuten bij bleef. Ook in het begin halve dagen gebracht en met hem afgesproken als je broodje eet komt mama je halen ( heel herkenbaar punt voor hun natuurlijk broodje eten) daarna gezegd je blijft iets langer mama komt met het fruit eten weer terug ( was rond 3 uur) en uiteindelijk weer hele dagen. Merkte echt dat het hem gerust stelde en in de loop van de tijd ging hij steeds sneller zelf spelen. Toen hij net weer gewend was moest hij dus naar school. Ik had hier een heel hard hoofd in dacht daar gaan we weer. Maar vanaf dag 1 gaat hij rennend en met veel plezier naar school.
Succes nog even deze 2 maanden. En kijk wat er voor jouw en je kindje goed voelt

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:29

-O- Nou ik heb zojuist gebeld en hij zou als enkel op de dinsdag terecht kunnen -O-

Pff heb net echt even staan janken. Situatie is gewoon k*t.

Sorisa, jou taktiek is misschien het proberen waard. Alleen blijft X natuurlijk wel aanwezig en volgens mij is dat echt het probleem. Mijn zoontje is wel gehecht aan de leidsters en andere kindjes.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:31

Dat valt wel mee hoor, en zeker als je kind daar wel met plezier heen gaat is dat veel meer waard. Ik zou als het mijn kind was daar per direct weggaan. Zo overstuur raken is niet goed en hij heeft er zeker last van als hij er snachts huilend van wakker wordt.. Hij is nog zo klein en kan zijn ware gevoelens nog zo moeilijk onder woorden brengen maar het is duidelijk dat het hem erg dwars zit, volg je kind erin is mijn advies.

gekoppaard schreef:
Op de peuterspeelzalen hier zitten vooral achterstandskinderen. Daarnaast hebben de verschillende instanties (consultatiebureau, huisarts) en basisscholen bij mij allemaal onafhankelijk aangegeven dat kinderen van de KDV een stuk verder zijn met hun ontwikkeling dan kinderen van de PSZ. Maar ik ben er wel over aan het denken nu. Vooral om mijn moeder die de rest van de opvang doet te ontlasten.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:45

Ik ben zelf een kind dat in mijn jongere jaren heel erg gepest is, ik was zelf altijd een brutaaltje ten top en was niet bang om mijn mond open te trekken maar toen ik in de peuterspeelzaal kwam werd ik toch een beetje het buitenbeentje omdat ik anders was.

Niet helemaal te vergelijken met jou situatie natuurlijk, maar ik heb er zeker wel een tik van gehad. Ik zou aanraden je kind daar weg te halen, jammer dat hij enkel op dinsdag terecht kan, heb je geen kennissen, opa's, oma's die de overige dagen op hem willen passen? Zo doet mijn broer het met zijn dochter. Zij komt een keer in de week bij mijn ouders omdat zowel mijn broer als schoonzus moeten werken.

Heel veel sterkte TS, ik snap dat je je rot moet voelen zo, je wilt immers het beste voor je kind :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:53

Wat zou er gebeuren als jij een dag met je zoontje meegaat naar KDV? Dat je gewoon aanwezig blijft en blijft observeren.
Ik denk dat ik echt giftig zou worden op dat joch.
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.
Waarschijnlijk is dat geen pedagogisch onderbouwde methode, maar ben echt van mening dat je soms het heft in eigen hand moet nemen als anderen niks doen of niks kunnen doen.
Ik zou ook geen goede kinderleidster zijn denk ik. Ik maak gelijk korte metten met zulk gedrag. Maar dat zal wel niet meer mogen want dan krijg je weer klachten van ouders van kinderen die over de zeik raken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:06

RoyceMack schreef:
Wat zou er gebeuren als jij een dag met je zoontje meegaat naar KDV? Dat je gewoon aanwezig blijft en blijft observeren.
Ik denk dat ik echt giftig zou worden op dat joch.
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.
Waarschijnlijk is dat geen pedagogisch onderbouwde methode, maar ben echt van mening dat je soms het heft in eigen hand moet nemen als anderen niks doen of niks kunnen doen.
Ik zou ook geen goede kinderleidster zijn denk ik. Ik maak gelijk korte metten met zulk gedrag. Maar dat zal wel niet meer mogen want dan krijg je weer klachten van ouders van kinderen die over de zeik raken.

wat een reactie! Ben ik blij dat jij geen kinderleider bent

Alsof je met "meteen korte metten maken"gedrag van kinderen die misschien iets hebben oplost?
Ik zit in een situatie maar dan andersom.
En nee het heeft NIKS met opvoeden te maken!
Een kind op die leeftijd een diagnose geven is moeilijk en met sommioge dingen nog niet eens mogelijk, Daarbij mag leiding zoiets niet eens met jou bespreken of een kind en diagnose heeft of niet. Leiding is niet opgeleid om een diagnose te stellen, ze kunnen opvallend gedrag wel zien en adviseren hierin maar een diagnose kunnen zij echt niet stellen
Mijn kind stevig vastpakken en toespreken werkt ave rechts, hij is ( vermoedleijk want ja, een diagnose stellen kan niet zomaar) hoogstimulatief ( ja google maar eens) en dan werkt zoiets niet. Hij is nu ook weg van zijn huiige school
ls ik ooit merk dat een ouder zich hiermee ging bemoeien op een opvang psz of school zou ik laaiend zijn. Alsof je met streng zijn alles oplost

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:14

RoyceMack schreef:

Inderdaad, dat is geen goede methode. Je kunt wel wat doen: een andere plek zoeken voor je eigen kind.

Besef je wat je hier voorstelt? Het gaat om een kind van 2 jaar, een peutertje, nog heel jong en kwetsbaar, die z'n eigen gedrag nog niet goed kan begrijpen of sturen... en die wil jij intimideren. Op menselijk vlak alleen al - dat je serieus kunt nadenken over hoe je een kind van 2 eens even aan zal pakken? Dat vind ik nogal wat.

Je hebt uiteraard ook totaal het recht niet, en het lijkt me dat ieder zichzelf respecterend kinderdagverblijf niet alleen jou als ouder dan verwijdert, maar ook onmiddellijk aangifte doet. En als het, zoals jij nu schrijft, iets is dat je niet in drift in het moment doet maar vooropgezet hoop ik dat de rechters dat ook oppakken en er op z'n minst een taakstraf tegenover zetten.

Geweld tegen kinderen van 2 in een situatie die je als volwassene zelf opzoekt is een misdrijf.

Even los daarvan is het ook onvoorstelbaar dom. Het maakt de zaken alleen maar erger. Agressie gebruiken om te leren dat agressie geen goede uiting is, werkt (natuurlijk) niet. Een peutertje dat overduidelijk al niet goed in z'n vel zit (dit is geen normaal gedrag van 2-jarigen) opzadelen met extra angst levert natuurlijk niet op dat het kind zich beter kan ontwikkelen. Het enige dat je ermee bereikt is extra hechtingsproblemen, en dus alleen maar meer problemen in de rest van het leven. (Meer kans op agressie later, minder goed te helpen omdat jij hebt bijgedragen om hem te leren dat volwassenen niet te vertrouwen zijn.)

Ik krijg echt maagpijn dat mensen durven op te schrijven dat ze een peuter van 2 wel even flink zouden aanpakken. Een kind van 2...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:24

Ik ben ee moeder die in de schoenen stond van ouders van x. Geloof me streng aanpakken wertkt totaal niet. Positief blijven en goed gedrag belonen werkt wel.

Ons zoontje ging uiteindelijk naar een mkd daar was hij beter op zijn plek ook door de rust en structuur.
Daarnaast veel onderzoeken etc.. overigend heb ik zelf overal aan de bel moeten trekken ivm onkunde.

En x heeft waarschijnlijk geen achterstand maar kn juist ook enorm voorop lopen.

Voor vragen pb me anders maar ga zeker niet alles zelf op willen lossen met ouders of x.