Taalgebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:07

Citaat:
Op 2001-09-16 12:52, schreef skipperfan:
En wat betekent dat Spirit?

BTW = By the way
IMO = In mijn ogen
IIG = In ieder geval
IDD = Inderdaad
WTF = What the f*ck (what the fiets *LOL* )

Dorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:08

Hé, Spirit, bedankt om de afkortingen even uit te leggen! Had ik ook wel even nodig! Haha!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:12

sorry hoor maar als je die woorden niet snapt zoals tijdjuh,geleduh,klotuh,maaruh, enzo...das toch niet zo ingewikkeld er staat aleen maar (j)uh achter sjonge dat snap je toch wel of niet Verward

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:14

Ja, ik snap wel wat ermee bedoeld wordt. Ik begrijp ook dat sommigen het lastig vinden lezen. Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:24

*LOL* ik dacht dat IMO stond voor In My Opinion *LOL* Nou ja het komt natuurlijk op hetzelfde neer.

Ik ben het er wel mee eens wat hier gezegd wordt. Ik doe zelf Nederlands en maak ook heus zelf nog wel eens schrijffouten maar ik vind ook dat expres verkeerd schrijven van bepaalde woorden wat irritant lezen.
De afkortingen gebruik ik wel.

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:26

Ik kan niet eens woorden expres verkeerd schrijven. Uiteraard gebruik ik de afkortingen wel, wie niet

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:26

Jah dat ook Cody, maar ik wist niet hoe je Opiniyon ofzo schreef Knipoog

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:44

Nog even over die afkortingen, IRL betekent In real life (in het echt dus)

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:12

ik vind IMO een erg vervelend iets..ik wist niet eens wat het betekende.... maarja....wij mogen blijkbaar dus niet meer de onze "jeugd" afkortingen gebruiken.... Het is gewoon een vorm van gemakzucht Bart (en de rest) Je wilt zosnel mogelijk antwoord geven op bokt (smsjes, msn enz.) dat is toch logisch dat je dan ipv niks of niets nix schrijft...dat is veel sneller.. Of als je op erg een overdreven vorm wilt doen zoals errug....dat is toch gewoon....
Dan stel ik voor om IMO....IRL...IDD enz ook niet meer te gebruiken want dat vind IK verwarrend Verward
Ik ben het hier dus mee ONEENS....... maarjah....ik ben ook maar een simpel "puber" meisje dat niet weet waar ze het over heeft toch... Verward

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:14

het leest gewoon erg irritant.
En die ene letter maakt ook niet zo heel veel uit als je een beetje typtempo hebt.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:16

dat had k ook al es ooit op een ander forum waar al die kids komen gezet.
maar vind wel dat je worden mag afkorten hoor, zoals "wiv" enz.
en "me" moet ook kunnen, maar "mensjuhs" vin ik echt debiel!!!!!!!! dat slaat nergens op gewoon

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:17

Maar aan de ene kant hebben ze wel gelijk. Sommige berichtjes zijn nogal onduidelijk door die dingen van:

Jah enne toen ha k di gedaan en da ook ff. Alleen da 1ne nie, maa da boeidt nie. En dur zi zown lekka ding in de klas

*LOL*
(Voorbeeld he Knipoog , en dat boeidt is expres zo geschreven)

Zoiets Knipoog
Dan vind ik dit toch wel makkelijker te lezen als die verkorte woorden (niet dat ik het zelf niet doe ofzo).

Nonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:18

Tja, ik ben het gewoon erg eens met Billy. Ik vind het ook erg onduidelijk lezen. Ook bijvoorbeeld de berichtjes die helemaal in hoofdletters staan (caps lock dus), of als mensen leestekens vergeten.
Typefoutjes kunnen altijd gebeuren, ik ben er zelf een voorbeeld van Schijnheilig , dus tja, dat kan bijna niet voorkomen worden...

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:24

maarjah, als ik op een forum ben ga ik echt niet zo schrijven alsof t een zakelijke brief is hoor

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:26

Citaat:
Op 2001-09-16 15:24, schreef Girl In The Mirror:
maarjah, als ik op een forum ben ga ik echt niet zo schrijven alsof t een zakelijke brief is hoor

dat hoeft nou ook weer niet maar een beetje normaal schrijven bedoel ik ook.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:27

Mij gaat het er vooral om dat we hier geen 2e Bonny Pony Page willen maken (no offence). Dat eventjuhs enzo komt vooral erg, eeh, puberaal over ofzo. Dat is eigenlijk het grootste probleem dat ik er mee heb. Die afkortingen zijn gewoon iets dat bij Internet hoort, wordt algemeen gebruikt op alle fora in email, etc, etc dat is dus een ander verhaal dan 'taalkundige' trucs om woorden te versterken enzo..

Dus probeer aub een beetje op een volwassen manier te schrijven dan is iedereen blij Lachen En als je perse MSN ig wil doen dan doe je dat toch via MSN Lachen

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:28

Neej maar steef en Spirit......ik ben het met GITM eens hoor.....je hoeft toch niet helemaal ABN....je kan toch wel een paar keer iets zoals
kbegrijp, tzal wel, euh.. ow...maarjah, ipv het ut enz.......je moet zulke zinnen krijgen waar alles perfect staat geschreven Verward
Het is geen nederlandse les hoor......

Nonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:28

dat hoeft ook helemaal niet, zet jij in een zakelijke brief smiley's?? Haha! Maar het gaat er gewoon om, dat het voor iedereen duidelijk is, en geen rare woordsverbasteringen(tja, weet niet hoe ik het anders moet noemen) gebruikt worden. Afkortingen vind ik geen probleem, ik gebruik ze zelf ook, en ben er al helemaal aan gewend Haha!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:35

Het kost ook veel meer tijd op elke keer op backspace te drukken, als je een spelfout hebt gemaakt. Bovendien moet je dan langer nadenken om je zinnen te formuleren, peinzen hoe je een woord schrijft etcetera.
dus daarom is t zo veel makkelijjker, des te meer berichten kan je schrijven Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 14:41

Het gaat er mij niet om dat er perfect Nederlands geschreven wordt, maar wel, dat ik niet een berichtje 3 x over hoef te lezen om enigszins te kunnen begrijpen wat er staat. Haha!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:57

dan ben je zeker nog niet zo lang bekend met de taal der inet??

Nonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:07

hoeft ook helemaal niet, en zeker niet iedereen kent "de taal der internet". Daarom moet het ook voor iedereen begrijpelijk blijven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 15:36

Ik ken de taal van internet inderdaad niet zo goed, maar wil die geloof ik ook niet kennen. Deze vorm van internet "taal" is taalverloedering namelijk. Boos! Hou het nou maar gewoon bij Algemeen Beschaafd Nederlands, want daar heb je veel meer aan. Haha! Ben benieuwd wat sommige van jullie voor nederlands hebben op jullie rapport Frusty

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:40

een 8 als je het wil weten......maar met nederlands schrijf je en dat gaat al niet zo snel.....ik schrijf in dezelfde taal als ik brieven voor mn beste vriendin schrijf ofzo.......op school schrijf ik wel gewoon ABN....maar mogen we??? Ik ben nu toch niet op school?? Ik schrijf het alleen precies hetzelfde als ik het zeg hoor.... Alleen een berichie van Floor (no offence to Floor) daar kon ik ook nix duidelijk uit maken.....maar voor de rest typ ik redelijk normaal en op een behoorlijke snelheid hoor Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soraya op 2001-09-16 16:40 ]</font>

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:45

Jij typt ook niet zoals Billy bedoelt, Soraya. Voor zover ik alles van je gelezen heb, typ je gewoon begrijpelijk Nederlands