Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:26

Oh sorry als dat niet duidelijk was maar ja inderdaad! Misschien toch ander topic openen

TurdusMerula

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:45

Ik ben CR-instructeur. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:21

Snorkel8 schreef:
Mag ik dit topic nieuw leven in blazen?

Ik ga de opleiding volgend in september/oktober en de clinic eind juni volgend. Zijn er nog meer bokt deelnemers?

Orun is voor mij niet meer te doen, de afstanden vanaf mijn huis, de lestijden en de eisen van het mee te nemen paard maken het voor mij onmogelijk.

Ik geef ook al jaren les en zie dit als een echte toevoeging! Ben erg benieuwd en kijk er erg naar uit

Leuk! Waar ga je?
Ik heb in november de open clinic gevolgd, in maart deel 1 van de opleiding en in mei het laatste deel. Het is wel echt pittig, maar ik hoop dat ik het haal. Tot nog toe vooral het eigen rijden geoefend, nog niet echt met les geven. Dus daar ben ik best wel zenuwachtig voor. Moet ik straks in 4 dagen nog leren...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:25

Fijn! Ik neem zelf Centered Riding les, en gelukkig zit het in België ook in de lift. Mijn instructrice was dit weekend zelfs te zien op HippoTV. :) Hier hebben ze een groepje instructrices die het CR promoten, door de samenwerking zit er altijd wel iemand in je buurt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:41

Wat leuk de reacties!

Turdus, wat leuk! Heb je ook orun of alleen CR?

Suus, bij Roosenheuvel. Snap dat je nerveus bent! Ben ik ook nu al haha
Had je wel al ervaring met lesgeven?

Hwn, leuk om te horen! Ik geloof dat er wel een aantal zijn hier maar dat moet ik nog uitzoeken.

Met CR heb ik nog geen ervaring maar denk dat ik het goed kan toepassen in de lessen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:44

Nee, geen orun.
Ik school mijzelf graag bij maar heb wat specifiekere wensen. :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:49

Herkenbaar! geloof veel meer in het trainen per combinatie en het kijken naar het kunnen van ruiter en paard en niet te vergeten wat de doelen zijn. Dat staat niet in een boekje, is altijd anders :) gaat veel meer op gevoel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:57

Ik ben niet zo goed meer thuis in de huidige structuur van de orun, dus daar kan ik mij niet op baseren.
Ik miste er een aantal dingen, waaronder didactiek, biomechanica en 'werk aan de ruiter'.
CR is maar een aantal dagen, maar het kijken naar de ruiter staat ieg op de voorgrond.
Ik vind dat waardevol. :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:57

Ah leuk, de opleiding bij de Roosenheuvel is zeer de moeite waard :) Nelleke Deen is streng, maar heel goed :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 02:54

Ik volg, want ik kijk ook een beetje rond.

Geef al vele jaren les, maar heb geen Orun. Orun stond me ook tegen en sluit niet aan op mijn manier van lesgeven. Vroeger al niet bij dressuurles en ook nu de laatste jaren niet bij westernlessen.

Van de nieuwe opleidingen staat me tegen dat er overal van alles opduikt. Hier en daar opgezet door relatief jonge mensen die het concept van hun eigen leerschool iets aanpassen en voor veel geld weer doorgeven. Dat staat me iets tegen.

Vroeger heb ik goede lessen gehad en daar kwam alles, waar men nu dure woorden voor heeft, al standaard voor. Ik heb dus wel moeite met zaken zoals centered riding, balanced riding, rechtrichten etc. Goed les, moet gewoon goed les zijn en passen bij de combinatie en wensen van wie je lesgeeft.

Ik wil als lesgever ook niet in een hokje gestopt worden. Ik ben heel breed geinteresseerd en heb ook hele brede ervaring. Doe zelf heel veel aan houding, zit, hulpen, maar help bijv ook mensen met angst en spanning.
Als ik daarvoor elke keer een cursus wil doen, ben ik steeds weer 2000 euro kwijt.

Om op bepaalde plekken les te mogen geven is een papiertje wel handig, maar of alles nou wat waard is overal??

Het liefst doe ik iets zonder eigen paard, omdat we alleen quarters en kleiner hebben, maar deze ook allemaal wat ouder zijn. ( en mn eigen lichaam niet topfit meer )

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:03

TurdusMerula, ik ook niet in de vernieuwde opleidingen van de Orun, maar door het feit dat het echt voor mij onmogelijk is om mee te doen ben ik al afgehaakt. Ik hoop dat er door de vernieuwing wel betere instructeurs uit komen.

Ik kijk zelf vooral naar het paard en mis nog het stukje voor de ruiter dus daarin zal het zeker nieuw en aanvullend zijn! Ik lees alleen maar goede verhalen en heb er een erg goed gevoel bij.

Superpony, wat jij zegt herken ik ook, ik wil me ook niet binden aan 1 manier maar ik wil wel mijn kennis uitbreiden en gebruiken wat in mijn straatje past. Ik ben ook zeker van plan meer cursussen te gaan volgen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:45

superpony schreef:
Ik volg, want ik kijk ook een beetje rond.

Geef al vele jaren les, maar heb geen Orun. Orun stond me ook tegen en sluit niet aan op mijn manier van lesgeven. Vroeger al niet bij dressuurles en ook nu de laatste jaren niet bij westernlessen.

Van de nieuwe opleidingen staat me tegen dat er overal van alles opduikt. Hier en daar opgezet door relatief jonge mensen die het concept van hun eigen leerschool iets aanpassen en voor veel geld weer doorgeven. Dat staat me iets tegen.

Vroeger heb ik goede lessen gehad en daar kwam alles, waar men nu dure woorden voor heeft, al standaard voor. Ik heb dus wel moeite met zaken zoals centered riding, balanced riding, rechtrichten etc. Goed les, moet gewoon goed les zijn en passen bij de combinatie en wensen van wie je lesgeeft.

Ik wil als lesgever ook niet in een hokje gestopt worden. Ik ben heel breed geinteresseerd en heb ook hele brede ervaring. Doe zelf heel veel aan houding, zit, hulpen, maar help bijv ook mensen met angst en spanning.
Als ik daarvoor elke keer een cursus wil doen, ben ik steeds weer 2000 euro kwijt.

Om op bepaalde plekken les te mogen geven is een papiertje wel handig, maar of alles nou wat waard is overal??

Het liefst doe ik iets zonder eigen paard, omdat we alleen quarters en kleiner hebben, maar deze ook allemaal wat ouder zijn. ( en mn eigen lichaam niet topfit meer )

Ik ben het met je eens dat er van alles en nog wat nieuws opduikt en dat er voor veel geld een cursusje hier en daar gedaan kan worden.
Aan de andere kant zie ik het wel als iets positiefs dat er toch andere opleidingen zijn. Als is het maar als tegenhanger van het KNHS met hun nare monopoly positie.
Want dat betekend dat er toch tegengeluiden van het moderne rijden.
En dat mensen toch verder kijken dan hun neus lang zijn. Dat is voor het algemene paardenwelzijn al een pluspunt.

Maar ik denk dat de mensen die echt geïnteresseerd zijn, zoiezo al niet genoeg hebben aan een cursusje, want die mensen hebben honger naar meer kennis en meer harmonie.

En ik moet zeggen dat Centered Riding, een hele goede en vriendelijke basis is om op voort te borduren. Het zorgt ook voor een stukje bewustwording, en laat dan nou ook iets zijn wat heel veel ruiters missen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:49

Hier kun je informatie vinden over het Centered Riding traject. Ik ga in oktober weer een update doen in Lunteren.
Naast CR heb ik nog een opleiding Rechtrichten en technisch rijden gevolgd om zo kennis van ruiter en paard te combineren.
Het meer aandacht hebben voor de ruiter vind ik persoonlijk wel een hele goede want je kunt alleen jezelf veranderen, en dan verandert de ander (het paard in dit geval) vaak mee.
Met het CR certificaat kun je jezelf wel verzekeren maar de opleiding is niet goedgekeurd door Stichting Veilige Paardensport voor FNRS en KNHS maneges.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:08

Leuk Snorkel8! Ik volg de opleiding ook bij Roosenheuvel.
Ik heb een klein beetje les geef ervaring maar niet de hoeveelheid die eigenlijk van je verwacht wordt. Daarom waarschijnlijk ook extra zenuwachtig.

Ik vind het mooi dat er goed naar de ruiter gekeken wordt en veiligheid wordt ook echt belang aan gehecht. Voor mij is dat voldoende, ik wil alleen het papiertje hebben voor de verzekering en dan verder richting coachen met kinderen.
Als enige kennis voor echt lesgeven van combinaties zou ik het echt onvoldoende vinden. Aanvullend op voldoende andere kennis is het zinvol denk ik.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:16

Riegje, precies dat, ik vind het ook goed dat er steeds meer andere opleidingen bijkomen. Er zijn zeer veel wegen naar Rome en hoe meer ik las over de Orun hoe minder fijn gevoel ik kreeg. Je kennis kun je altijd vergroten, ik sta daar ook zeker voor open, hoe ik nu kijk keek ik bijv. 5 jaar terug niet en dat zal ik over 5 jaar weer zeggen.
Zolang je maar je gezonde verstand blijft gebruiken en het geen gebruikt wat voor jou goed voelt en waar je resultaat mee boekt.

jetm, ik ga je link straks even bekijken, dank je wel! Welke opleiding is dat? Ik heb zelf wel een boek over rechtrichten waar ik al erg veel informatie uit heb kunnen halen. zeker over de balans van een paard en de verdeling van de druk over 4 benen.

Er zijn volgens mij naast Orun geen opleidingen waarmee je op een manege les mag geven. Gelukkig is dit ook niet mijn doel, kinderlessen vind ik geweldig maar niet op een manege.

Spannend Suus, wat leuk dat je richting coachen met kinderen gaat, is ook mijn doel. Ik wil mij uiteindelijk graag richten op de leeftijd 12 tm 18 (en alles wat daar buiten valt natuurlijk ook), naar mijn idee is dit een fantastische leeftijd. Pubers hebben het niet altijd makkelijk en ik heb geleerd dat je ze in combinatie met paarden kunt helpen in de zoektocht naar zichzelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:23

Riegje, daarin heb je absoluut gelijk. Ik vind vrijwel alles waar KNHS bij staat, helemaal niks.

Maar.................het versnippert teveel. Goed lesgeven betekent in mijn ogen het totale plaatje. Centered riding en rechtrichten bijv horen gewoon in een goede les. Ik heb daar vroeger nooit apart les in gehad, maar we deden er wel degelijk veel mee.
Nu worden mensen rijk van dure woorden, die standaard horen te zijn.

De Orun heeft de kwaliteit van het lesgeven drastisch naar beneden gehaald. Ik zie om me heen hoe er les wordt gegeven en de gevolgen daarvan. Het is echt te erg voor woorden.

Mensen haken erop in met zogenaamd iets beters en bijbehorend prijskaartje. Als ik 3 cursussen doe ben ik bijv 6000 euro verder. Nu weet iedereen wat je ongeveer verdient met alleen lesgeven, dus dat is een flinke investering.
Wat ik merk is dat tegenwoordig dan de commerciele aanpak boven kwaliteit gaat. Ik worstel al weken met een site en bijbehorende fb pagina, om ook erbij te blijven horen.

In de jaren dat ik begon met lesgeven, stapte ik zelf over naar western. Zeker in het begin waren het vooral de top ruiters die les gaven zonder papieren. De meesten zijn een papiertje gaan halen of hadden deze toevallig al van Deurne uit de engelse sport. Maar de meeste trainers komen uit de sport.
Bij Orun zie ik nog veel recreatie ruiters die het basis diploma er voor de leuk bij hebben gedaan. Dat is prima, want ik ben ook geen echte wedstrijd ruiter bijv. Maar ervaring en bij blijven leren zijn wel echte noodzaak.

De NCSAH bijv wil zich nu onderscheiden en doen echt hun best, maar ik zie de kwaliteit er nog niet vanaf.

Ik neem zelf overal altijd mee wat me aanstaat en wat me niet aanstaat laat ik liggen. Maar het gehalte goeroe's is erg groot en gegroeid. Laatst op Equiday me erg staan verbazen. Als mensen zelf een goede basis zouden hebben, zouden ze niet alles voor zoete koek slikken.

De verzekering is en blijft een apart verhaal. Natuurlijk zijn er risico's, maar het lijkt of de verzekeringen door de KNHS gek zijn gemaakt. Bij andere sporten staan ook niet altijd gediplomeerde trainers. En kinderen of volwassenen met eigen paarden die zomaar wat doen, zijn een groter risico. Orun geeft 0,0 garantie op geen ongelukken en zegt al helemaal niks over kwaliteit van de lessen. Maar ja, fnrs sterren zeggen helaas ook al helemaal niks.

Snorkel, ik zag toevallig een open dag bij Paarden Coaching centrum of zoiets? In Putten binnenkort. Dan kun je je ook verzekeren en aansluiten meen ik. Ook weer duur grapje, maar goed.........Als het goed is, is het het echt wel waard. Maar ik vind veel mensen vooral hele slimme ondernemers die zoiets opzetten.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:48

Kan me zeker in jou verhaal vinden hoor! Vind de machtspositie van de knhs ook helemaal niks, zeker met de verzekeringen en de kwaliteit van de instructrices zegt ook niks.

Wel ben ik van mening dat er nu veel meer onderzoek wordt gedaan naar het hele mechanisme van het paard en dan de invloed van de ruiter daarop. Daardoor ontstaan er automatisch cursussen om daarover te leren. Dus dat die de grond uit ploppen is imo niet zo raar zolang niet elke gek ermee aan de haal gaat.

Dat is wel ook waarom de Roosenheuvel mij aansprak. Je kan niet zomaar meedoen, of tenminste slagen.

Als ik uiteindeljk zelf iets op wil zetten zal ik toch in een bepaalde methode moeten geloven en die naar eigen hand zetten. Ik denk dat ik dat kan maar wil daar zeker nog veel meer cursussen voor volgen.

Ik ga eens googlen naar wat je aangeeft voor open dag!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:58

ik ben het helemaal met je eens superpony.
het is zo moeilijk om het kaf van het koren te scheiden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:10

Ik zal na het eten die Roosenheuvel eens opzoeken. Ben wel benieuwd naar hun ''eisen''. Ik vind bijvoorbeeld je eigen prestaties niet zo relevant. Maar veel mensen zien dit graag in een trainer. Ik wil liever weten hoe iemand traint en met paarden omgaat. Stof overbrengt en inderdaad ook naar het fysieke van het paard kijkt.

Ik verbaas me ook echt over de lessen die ik om me heen zie. Mensen die schots en scheef op een paard zitten en niemand die er iets van zegt. Dan hoor je; hij wijkt niet naar links. Ja, duuhhhh. Maar de ''beroemde'' lokale instructrice pakt het probleem niet aan.

Gek genoeg scoren mensen op wedstrijden, dus de problemen komen nog niet genoeg bovendrijven.

Als ik iemand les wil geven in de basis, raak ik weleens mensen kwijt, want dat is onzin. Ze willen verder in de dressuur, ondanks hun slechte zit, straffe handen, onwetendheid etc. Ze hebben nooit geleerd dat een stap terug, je 10 stappen verder kan brengen.

In mijn ogen was het vroeger zo dat je op de manege enige basis leerde en later met privelessen je verder kon ontwikkelen. Meestal dan met een eigen paard of pony. Die priveles moet dan iets pittiger zijn en je meer meegeven dan een uurtje manegeles.

In mijn ogen heb je nu weer iets teveel dure, vage opleidingen. Ik heb zelf ook genoeg plannen liggen, maar ben commercieel niet sterk en handig genoeg ( nog )

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:33

superpony schreef:
Ik zal na het eten die Roosenheuvel eens opzoeken. Ben wel benieuwd naar hun ''eisen''. Ik vind bijvoorbeeld je eigen prestaties niet zo relevant. Maar veel mensen zien dit graag in een trainer. Ik wil liever weten hoe iemand traint en met paarden omgaat. Stof overbrengt en inderdaad ook naar het fysieke van het paard kijkt.

Ik verbaas me ook echt over de lessen die ik om me heen zie. Mensen die schots en scheef op een paard zitten en niemand die er iets van zegt. Dan hoor je; hij wijkt niet naar links. Ja, duuhhhh. Maar de ''beroemde'' lokale instructrice pakt het probleem niet aan.

Gek genoeg scoren mensen op wedstrijden, dus de problemen komen nog niet genoeg bovendrijven.

Als ik iemand les wil geven in de basis, raak ik weleens mensen kwijt, want dat is onzin. Ze willen verder in de dressuur, ondanks hun slechte zit, straffe handen, onwetendheid etc. Ze hebben nooit geleerd dat een stap terug, je 10 stappen verder kan brengen.

In mijn ogen was het vroeger zo dat je op de manege enige basis leerde en later met privelessen je verder kon ontwikkelen. Meestal dan met een eigen paard of pony. Die priveles moet dan iets pittiger zijn en je meer meegeven dan een uurtje manegeles.

In mijn ogen heb je nu weer iets teveel dure, vage opleidingen. Ik heb zelf ook genoeg plannen liggen, maar ben commercieel niet sterk en handig genoeg ( nog )

Ik denk dat het quick fix hoogtij viert op het moment.
En dan niet alleen in de dressuur maar ook qua vrijheidsdressuur etc.
Het hele leven gaat in een rap tempo met de daarbij behorende wegwerpcultuur.

Investeren in een niet tastbaar iets is voor veel mensen lastig.

Kijk maar eens hoeveel mensen switchen van bijv. Engels naar Western en dan weer rechtrichten en dan weer Parelli etc etc. En iedere keer denken ze het ei gevonden te hebben. Totdat blijkt dat het toch niet snel genoeg gaat.

Nu is er met het switchen niks mis, maar de reden waarom.
Als je het in de ene discipline niet voor elkaar krijgt door er te weinig tijd in willen of kunnen stoppen, dan lukt het in de andere ook niet.
Wat je ook doet.
Een paard moet de vraag begrijpen.
hij moet er mentaal en fysiek voor bekwaam zijn.
En hij moet geen lichamelijke ongemakken hebben.

Als dit besef er niet bij de mens/ ruiter is. word het nooit een succes.
Jammer dat vele dat niet snappen. En daarbij stellen heel veel mensen geen reële doelen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:17

Ik heb jaren terug de orun gedaan en anders dan een hoop mensen hier vond ik het het geld zeker waard!
Bij niveau 2 vooral geleerd hoe ik het niet wilde, maar niveau 3 en 4, gewoon een half jaar lang elke week 7 uur lang mee kijken en begeleid worden door klassiek geschoolde toptrainers, ik zou willen dat ik nog eens terug kon!!
Ik weet niet hoe het nu is, want ik heb nog in het oude systeem mijn diploma gehaald.
Het verbaast mij soms wel wat ik mensen met dezelfde opleiding voor uitleg hoor geven, blijkbaar volgen vele daarna een andere weg dan die ze op de opleiding hebben meegekregen.

Ik mistte wel een groot deel om de ruiter beter op het paard te zetten en daarom heb ik nog een centered riding opleiding erna gedaan.
In mijn lesgeven gebruik ik het zeker, maar meestal zit het vooral in elkaar verweven, een stukje bewustwording vind ik het belangrijkste, zodat een ruiter ook de volgende dag als ik er niet bij staat weet waar die aan moet werken en waarom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:14

riegje, dat kan hoor. Het aanbod is wel groot natuurlijk en door internet komen mensen ook alles wel tegen als ze willen.

Wij zijn zelf ooit bij toeval een beetje overgestapt naar western en dat beviel goed. Maar ik wissel dressuur en western wel uit met elkaar.
Het grote probleem bij overstappen is dat mensen ten eerste niet willen veranderen. Ze stappen over en verwachten tovenarij. Daarnaast hebben veel mensen te weinig begeleiding en lopen ze tegen problemen aan.

De basis, dus zoals wat je zelf al zegt; het paard begrijpen, fysiek en mentaal leren mensen niet. Het frustreert mij dan ook enorm dat mensen evengoed scoren op wedstrijden.

sparklingapp, jij hebt dan nog CR erbij gedaan. Maar in mijn ogen en in mijn eigen jeugd en verleden werd alles behandeld bij de lessen. Maar de lessen waren ook wel stevig. Tegenwoordig geven kinderen vrij snel weerwoord en anders hun ouders langs de kant wel.
Nu zou mijn vader het altijd voor mij hebben opgenomen, maar geen haar op het hoofd van mijn ouders, dat ze zich met de les bemoeide. En ik gaf ook geen weerwoord en ja maar was zo uit den boze dat je je mond wel hield.

Ik moest thuis met links tanden poetsen om meer 2 handig/zijdig te worden bijv. Mn binnen teugel werd een paar rondjes afgepakt. Wij reden echt vaak zonder beugels, ook balkjes en sprongetjes. Nu kunnen mensen nog amper verlichte zit.
Al heel klein wist ik wat mn zitbeenknobbels waren.

Nu; je kan niks zeggen. Jong en oud zijn wijs en halen alles van internet. Problemen worden opgelost met bijzetteugels, supplementen etc etc.

Er komt bij ons op stal iemand lesgeven die in deze omgeving best wat klanten heeft. Die loopt er met een longeerzweep achter. Les daarna weer. Wat heeft de klant en het paard daar aan? Komt ze dat elke dag doen? Ik vind het een schande. Paarden lopen allemaal kort en nog korter. Maar mensen zien het niet. En de buren lessen bij dezelfde, dus wie gaat het vertellen? Pas in het M of Z komen de scheurtjes en gaan ze merken dat het lastig is.

Ik heb al vaker mensen les gegeven die M startgerechtigd zijn, maar hun paard niet kunnen laten wijken, schouder binnenwaarts etc. Die wil ik ook wel lesgeven. Lekker makkelijk geld verdienen. Maar ik ben streng en bij mij staat het belang van het paard voorop. Dat betekent dat ik soms weken bezig ben met de houding.

Maar goed, ik was toch even naar Equiday en schrok echt van het niveau. Dan zie je echt heel veel jonge meiden rondlopen die dit als voorbeeld nemen. Ik heb er best een flink aantal met halsring zien lopen en dacht alleen maar, het is wachten op de eerste ongelukken. Ik kan ze ook allemaal zonder hoofdstel rijden hoor, maar de basis moet goed zijn. Het is geen trucje.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:13

Sparkling, goed dat je een combinatie hebt gedaan! Ik ben overigens niet tegen de orun, helemaal njet zelfs alleen is het jammer dat dat ongeveer de enige opleiding is om een diploma te krijgen.
Orun past alleen qua gevoel niet helemaal in mijn straatje maar in de grote lijnen natuurlijk wel.
En wat jammer is is dat het niet wilt zeggen dat je een goede instructrice bent als je orun hebt. Misschien zoals jij niveau 4 hebt wel maar er zijn wr genoeg wat niks is.

Ik wil helemaal geen kwaad spreken over orun maar voor mij is het dus niet haalbaar om die opleiding te doen door de locaties en de eisen van de mee te brengen paarden

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:02

Heeft iemand de boeken van Sally swift?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:31

Superpony je hebt helemaal gelijk wat mij betreft. Maar het is zo moeilijk goede instructie te vinden die er wel kaas van heeft gegeten en niet alleen maar dezelfde loze kreten blijft herhalen. Ik heb er 2 keer 1 gevonden en beide keren ben ik verhuisd en moet ik weer opnieuw zoeken haha.

Niveau van equiday klopt idd. Ik kwam er in het begin elke keer. Nu al jaren niet geweest. Publiek en shows zijn compleet veranderd. Maar men lijkt niet zoveel interesse meer te hebben als het te ingewikkeld wordt. Beter kort en spectaculair.

Ik heb vorig jaar een naar ongeluk gehad met een paard, en dan zie je de gevaren echt met andere ogen. Vaak zat zie je dingen die echt compleet mis dreigen te gaan en instructie die er niets mee kan of doet.

Snorkel, ik heb een kopie van deel 1 in het nederlands.