Achternaam kind veranderen. Kom er geen wijs uit.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:00

Suzanne F. schreef:
Als hij geen gezag heeft hoeft hij geen toestemming te geven. Wel wordt zijn mening gevraagd.

Mijn ex moest toch echt toestemming geven, terwijl hij geen gezag heeft, enkel erkenning en al vanaf dat mijn zoon ienieminie was geen enkel contact met hem heeft gehad, dus eigenlijk totaal geen rol speelde in ons leven, maar omdat hij ergens zijn naam op n papier had staan moest hij toestemmen (waar ie uiteraard heeel moeilijk over gedaan heeft maar dat is deel2)

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:13

Suzanne F. schreef:
Als hij geen gezag heeft hoeft hij geen toestemming te geven. Wel wordt zijn mening gevraagd.

Maar dat kan pas na 5 jaar wat ik begrijp?

Wat als de mening negatief is? Dat zal het namelijk zeker zijn. (Gezien ie alles wat mij betrefd vreselijk vind en me overal zwart maakt. :( ).

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:22

inkepink schreef:
ik ben ook lang bezig geweest de achternaam van mijn zoon te veranderen, koste inderdaad ergens iets zo rond de 750,-.
Zorg wel dat je aan alle voorwaarden voldoet voor je de aanvraag indient aangezien de overheid ook kan weigeren maar dan moet je wel betalen!

Aangezien de vader wel erkend heeft zal hij toestemming moeten geven.

Nu is mijn vraag echter aan jou TS: stel dat je ooit weer supergelukkig wordt in een relatie, met deze man gaat trouwen en je kind eigenlijk graag zijn achternaam zou willen geven........

Mijn zoon heeft op bij inschrijven op de basisschool in overleg met de school wel zijn huidige achternaam gekregen, zodat het niet te verwarrend werd voor oa zijn omgeving dat zijn naam ergens in groep 6 officieel veranderd werd. Echter bij de zorgverzekeraar en andere overheidsinstanties is hij totaan zijn officiele naamswijziging bekend geweest onder zijn 'oude' achternaam. Dit moet je bij wijziging vaak zelf doorgeven!

Ik heb inmiddels een nieuwe vriend waar en supergelukkig mee ben. Echter verwacht ik niet dat hij ooit op zijn knieen zal gaan. Hij is erg negatief over trouwen. Hij ziet er geen toegevoegde waarde in. En hij heeft zelf wat problemen wat met trouwen niet makkelijk zal zijn.
Ik heb het hier meermaals met hem over gehad. (Gezien hij voor mij echt de liefde van mijn leven is zou ik wel graag trouwen en gaan samenwonen in de toekomst). Voor alsnog gaat dit er niet in zitten.

Mochten we wel gaan trouwen neem ik zowel mijn als zijn achternaam denk ik. Mocht hij eerder te overlijden komen als ik mag ik zijn achternaam niet meer dragen dacht ik? (We hebben wat leeftijdsverschil).
Als dat het geval is zal ik zelf zowel meisjes als zijn naam dragen. Mijn dochter mijn naam. Dan is daarin geen verwarring voor haar. En geen gedoe mocht het ooit..

Het geld om de naamswijziging te doen heb ik voorlopig nog niet. Helaas nog erg druk mijn huis op orde te krijgen. Maar ik heb daar dus nog 3 jaar voor en tegen die tijd weet ik ook of we gaan trouwen of niet.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:23

inkepink schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn ex moest toch echt toestemming geven, terwijl hij geen gezag heeft, enkel erkenning en al vanaf dat mijn zoon ienieminie was geen enkel contact met hem heeft gehad, dus eigenlijk totaal geen rol speelde in ons leven, maar omdat hij ergens zijn naam op n papier had staan moest hij toestemmen (waar ie uiteraard heeel moeilijk over gedaan heeft maar dat is deel2)

Heb je het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen? Of hebben ze hem gelijk gegeven?

Zal globaal dezelfde situatie zijn.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:08

Over gezag klopt niet,erkenning wel.
Na vijf jaar met toestemming vader,krijg je die niet tellen nogmaals de jaren dat jullie samen waren mee.
Daarom duurde het bij bij mij zeven jaar,terwijl wij maar negen maanden geregistreerd op 1 adres stonden.
Het is een lange zit als je langer bij elkaar bent geweest.
De gemeente kan je helpen met de berekening,weet je meteen waar je aan toe bent voor je een hoop geld weg gooit.

Ik ben inmiddels na twaalf jaar opnieuw getrouwd maar mijn dochter houdt gewoon mijn naam,hoe goed het ook gaat.

Anoniem

Re: Achternaam kind veranderen. Kom er geen wijs uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:20

Wel een interessant topic dit! Mijn zoontje is pas 2 jaar, vader heeft hem ook erkend maar nog nooit gezien (ook geen gezag dus). Wel betaald hij nu kinderalimentatie voor zover ik weet, ik zit tijdelijk in de bijstand.

Vanaf de geboorte van de kleine heb ik nog 5 maanden op dat adres ingeschreven gestaan maar daar niet gewoond (zwerfadressen, lang verhaal, ga ik nu niet doen).
Officieel kan ik dus aan gaan vragen als de kleine 5 jaar en 5 maanden is?
Stel hij stemt niet in met de naamsverandering, hoe groot is dan de kans dat deze dan toch goedgekeurd wordt?

Colette: ik lees 7 jaar in jouw bericht, moet ik dus 7 jaar de zorg hebben omdat we een paar maanden op hetzelfde adres ingeschreven gestaan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:33

Ik heb mijn achternaam vorig jaar laten veranderen. Vader kreeg een brief en mocht zijn mening geven. Heeft die alleen niet gedaan.
Dus was het heel makkelijk uiteindelijk allemaal. Het heeft wel echt 6 maanden geduurd eer alles geregeld en goedgekeurd was en het kost een hoop.

Het gaat allemaal via Justis. Daar kunnen ze je verder helpen met je eventuele vragen ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:58

Anoniem schreef:
Ik heb mijn achternaam vorig jaar laten veranderen. Vader kreeg een brief en mocht zijn mening geven. Heeft die alleen niet gedaan.
Dus was het heel makkelijk uiteindelijk allemaal. Het heeft wel echt 6 maanden geduurd eer alles geregeld en goedgekeurd was en het kost een hoop.

Het gaat allemaal via Justis. Daar kunnen ze je verder helpen met je eventuele vragen ook.

Ja als volwassene is het allemaal veel makkelijker. Ik moet nog even kijken over 2 jaar hoe ze er dan in staat. Of ik die molen in wil. Anders moet ze gewoon nog maar wachten tot ze 18 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:01

Suzanne F. schreef:
[naam] schreef:

Ja als volwassene is het allemaal veel makkelijker. Ik moet nog even kijken over 2 jaar hoe ze er dan in staat. Of ik die molen in wil. Anders moet ze gewoon nog maar wachten tot ze 18 is.

Als volwassenen moet je ook echt een geldige reden hebben. Zomaar veranderen is niet de bedoeling en zeker ook geen keuze die je zomaar kan maken.
Ik had een erg goede reden en voldeed aan alle voorwaarden.
Deze staan allemaal online op de site van Justis.
Mijn moeder had het altijd gelaten en liet mij de keuze maken na mijn 18e.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:06

Misschien is het idd wel beter als ze het zelf wijzigt als ze 18 is. Ik heb toch al genoeg gezeik gehad en dit gaat hij mij weer niet in dank afnemen. De reden zal legitiem genoeg zijn denk ik, er is ook nooit in gezinsverband samen geleefd. Ik kijk wel als ze 12 is, anders wacht ze maar tot 18. Wie weet bedenkt ze zich nog.

maiateck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:15

Als hij niet de biologische vader is zou je misschien een verzoek tot vernietiging van de erkenning indienen. Ik ga er dan vanuit dat de achternaam ook weer teruggedraaid wordt.
(sorry als ik er overheen gelezen heb en hij wel de biologische vader is)
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... 876c03e910

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:30

S8903N schreef:
Wel een interessant topic dit! Mijn zoontje is pas 2 jaar, vader heeft hem ook erkend maar nog nooit gezien (ook geen gezag dus). Wel betaald hij nu kinderalimentatie voor zover ik weet, ik zit tijdelijk in de bijstand.

Uit de berekening van de gemeente kwam ik op deze periode,
Verschilt echt hoelang je samen bent geweestn

Vanaf de geboorte van de kleine heb ik nog 5 maanden op dat adres ingeschreven gestaan maar daar niet gewoond (zwerfadressen, lang verhaal, ga ik nu niet doen).
Officieel kan ik dus aan gaan vragen als de kleine 5 jaar en 5 maanden is?
Stel hij stemt niet in met de naamsverandering, hoe groot is dan de kans dat deze dan toch goedgekeurd wordt?

Colette: ik lees 7 jaar in jouw bericht, moet ik dus 7 jaar de zorg hebben omdat we een paar maanden op hetzelfde adres ingeschreven gestaan hebben?

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:31

Antwoord staat er tussen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:50

Het antwoord is 5 jaar 5 maanden of 7 jaar?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:51

inkepink schreef:

Heb je het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen? Of hebben ze hem gelijk gegeven?

Zal globaal dezelfde situatie zijn.[/quote]

zoonlief heeft nu de achternaam van mijn huidige man (waar ik alweer 10 jaar gelukkig mee getrouwd ben)
koste enige overredingskracht richting ex maar uiteindelijk is hij wel accoord gegaan omdat ik hem op enkele feiten kon drukken die ook notarieel vast gelegd zijn en het handig was dat het enige waar ik hem mee kon raken geldzaken zijn..
Ik heb ooit kunnen laten vastleggen dat als ex toch op een of andere manier zijn rechten als 'vader' wilde hij ook zijn plichten (allimentatie) vanaf dag van geboorte moest nakomen.......en zoonlief is inmiddels ruim 12, maar goed als hij moeilijk wilde doen, kan ik nog net ff iets erger zijn :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:28

Salora schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar dat kan pas na 5 jaar wat ik begrijp?

Wat als de mening negatief is? Dat zal het namelijk zeker zijn. (Gezien ie alles wat mij betrefd vreselijk vind en me overal zwart maakt. :( ).

Zoals ik het lees in de link die gelijk het eerste bericht werd gedeeld, is dat als de vader geen gezag heeft, hij de aanvraag niet hoeft te ondertekenen. Wel wordt naar zijn mening gevraagd en als die negtatief is, is de enige mogelijkheid het via de rechter te spelen. Deze kan in sommige gevallen vervangende toestemming geven.
Maar als je specifiek gerichte info op jouw persoonlijke situatie wilt hebben, dan moet je gewoon even contact opnemen met Justis. Zij kunnen jou precies vertellen wat je wel en niet kan en welke wegen je moet bewandelen om het voor elkaar te krijgen.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:11

Het antwoord is bij mij vijf jaar met toestemming vader,maar dat wist ik al dat dat er niet inzat,dus 7 jaar en dan krijgt hij enkel de mededeling dat de naam is veranderd.

In mijn situatie,nogmaals afhankelijk van de berekening.

Bij de gemeente een afspraak maken en laten berekenen.
Minimaal vijf jaar en de jaren die je samen was gaat een berekening over,en dat is een lastige.