Wat is gezonde voeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:23

Dankje Supervixen wat lief van je :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:32

De shakes zal ik wegleggen. Die werken tijdelijk goed, maar als je weer een beetje normaal gaat eten, kom je snel weer aan.

Ik hoef niet zo veel af te vallen, maar wil wel gezonder leven. Dit doe ik onder begeleiding en in hele kleine stapjes.

Elke maand stel ik een doel op. Bijvoorbeeld elke dag een stuk fruit eten. Afgelopen maand had ik gezond eten na het sporten. Deze maand ga ik denk ik voor meer regelmaat in mijn eetpatroon. Maar je kunt ook als doel nemen om je ontbijt aan te passen. Dus in kleine stapjes :)

Mijn begeleidster geeft aan dat 6 keer eten erg belangrijk is. Elke 2,5 uur wat nemen. Ontbijt - tussendoor - lunch - tussendoor - diner - tussendoor.

Zoals vanmiddag heb ik 2 rijstewafels met pindakaas gehad. Ik let nu meer op wat ik op mijn brood doe en na het sporten neem ik pure kwark. Kwark neem ik ook wel eens tussendoor.

Het is dus puur je eetpatroon aanpassen en niet extreem diëten. Want ik ontbijt, lunch en diner wel gewoon. In plaats van ongezonde tussendoortjes, pak ik iets wat gezonder is een meer voedingsstoffen heeft.

Daarnaast probeer ik 3 uur in de week te sporten (groepslessen)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:51

Hier een lijstje met 122 verschillende namen voor suiker:
https://www.salusi.nl/25-verschillende- ... or-suiker/

En kijk ook uit met eten en drinken wat op de verpakking beweert "gezond" te zijn, zoals 0% vet e.d. Kijk dan maar eens naar alle andere ingrediënten die erin gestopt worden...

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:21

Ik preek een beetje voor eigen parochie natuurlijk, maar wees vooral ook niet bang om hulp te zoeken als je dat nodig hebt. Dat kan bij een diëtiste (die zijn er in allerlei soorten en maten en met veel verschillende ideeën), maar er zijn ook hele kundige voedingsdeskundigen en leefstijladviseurs of misschien werkt voor jou het praten met een goede vriend(in) of kennis wel heel goed.
Je staat er in ieder geval nooit alleen voor!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:46

Zorg dat je altijd genoeg 'kleur' op je bord hebt liggen. daarmee bedoel ik geen smarties etc :P maar verschillende groenten en fruit eten, en vooral geen dingen laten. maar eet gewoon overal de helft van.

de ene calorie is de ander niet, je kan beter 300 kalorieen aan bananen eten dan aan snoep. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:47

femo schreef:
Zorg dat je altijd genoeg 'kleur' op je bord hebt liggen. daarmee bedoel ik geen smarties etc :P maar verschillende groenten en fruit eten, en vooral geen dingen laten. maar eet gewoon overal de helft van.

de ene calorie is de ander niet, je kan beter 300 kalorieen aan bananen eten dan aan snoep. :)

Als je wilt afvallen maakt dat dus geen donder uit. Natuurlijk is het niet gezond om 300 kcal aan snoep te eten, maar voor de brandstof maakt het in principe echt niet uit.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:59

Emmaa_ schreef:
femo schreef:

Als je wilt afvallen maakt dat dus geen donder uit. Natuurlijk is het niet gezond om 300 kcal aan snoep te eten, maar voor de brandstof maakt het in principe echt niet uit.

Het maakt zeker wel uit, ik ben nu niet thuis, maar ik zoek later wel even wat bronnen en voorbeelden op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:20

Ik ben heel benieuwd naar je bronnen. Want wat emma zegt, voor afvallen gaat het om energiebalans, niet om voedingswaarde.
Niet dat ik daarmee wil zeggen dat je moet gaan leven op snickers en bountys, ik hoop dat je meer met je lijf wil bereiken dan alleen afvallen en het over 10jaar ook nog gezond wilt hebben :)
Maar uiteindelijk val je af door minder te eten dan je gebruikt, los van wat je eet. Dagelijks 2000kcal eten met alleen junkfood en 2500kcal gebruiken betekend dat je afvalt. Andersom: dagelijks 3000kcal eten aan gezonde voeding en 2500kcal gebruiken betekent dat je aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:09

Ik hoor ook wel vaak dat veel fruit ook niet goed is. Wat is jullie mening daar over? Ik hou van fruit! Eet zo 3 a 4 stuks op een dag.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:39

AmoorM schreef:
Ik hoor ook wel vaak dat veel fruit ook niet goed is. Wat is jullie mening daar over? Ik hou van fruit! Eet zo 3 a 4 stuks op een dag.

Er zit natuurlijk ook suiker in fruit. Ik zou het op maximaal 2 stuks fruit houden, volgens mij wordt dat ook aanbevolen door het voedingscentrum.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:06

Je eetpatroon is zeer belangrijk, maar hoeveel beweeg je? Zodra je meer beweegt (en verbrand) dan je binnen krijgt zul je áltijd afvallen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:11

Aangezien er toch wat mensen met kennis en ervaring antwoorden in dit topic, stel ik mijn vraag hier ook even. Het gaat over het ritme (de snelheid) van afvallen.
Voor iemand die graag nog 4/5 kg wil afvallen (en nu eigenlijk ook reeds normaal tot slank gebouwd is), is een halve kg per week dan ook nog realistisch? Want kan me voorstellen hoe meer kg's eraf mogen, hoe sneller ze er in het begin afvliegen, maar hoe zit dat op het einde vd periode, als er niet veel meer af moet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:23

Dat hangt er een beetje vanaf, wat je einddoel is.
Je moet in je achterhoofd houden dat je rond de 500kcal per dag minder moet eten dan je nodig hebt om wekelijks 0,5kg af te vallen. Daarmee wil je niet te laag in kcal komen zodat je jezelf niet hoeft uit te hongeren.
Iemand die dus veel sport en veel energie verbrand kan prima 500kcal tekort eten per dag en dus 0,5kg per week af blijven vallen terwijl hij 1800kcal kan blijven eten.
Maar als jij per dag maar 1900kcal nodig hebt omdat je klein bent en weinig beweegt dan moet je al zakken naar 1400kcal en dat is wel erg laag. Dan zou ik dus minder snel af gaan vallen.