wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:58

Wat vinden jullie hiervan, van deze poster. op station deventer kan je er niet omheen, elk bushokje is volgeplakt

Afbeelding

Anti-boeren zien een koe in volgens hun stress en paniek en zielig.

maar anderen zien misschien een koe die aan het loeien is, foto op het "juiste" moment genomen voor dit effect. Koeien kwijlen nou eenmaal ook, na herkauwen of na paar keer loeien.

wie zegt wat de waarheid is, met de geschiedenis van piepvandaag en wakker dier om foto's en filmpjes uit het buitenland te gebruiken voor campagne in nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:59

als een boer zijn dieren zo zou behandelen als de overheid doet bij de oostvaardersplassen dan hoor je ze vast wel.. gelukkig doen boeren dat niet.

juval

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 15:02

dat bedoel ik dus ook Eloya, ze spelen het spel niet eerlijk, ze spelen in op emotie en gevoel van onwetende burgers met foto's die vaak niet kloppen met het bijschrift, of foto's uit het verre verleden, of uit het buitenland.

ik wil niet beweren dat er in Nederland niets meer verbeterd kan worden hoor, maar zoals het gebracht wordt door deze gesubsidieerde organisaties gaat veel te ver en doet onrecht aan de hardwerkende boeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:03

juval schreef:
als een boer zijn dieren zo zou behandelen als de overheid doet bij de oostvaardersplassen dan hoor je ze vast wel.. gelukkig doen boeren dat niet.

Als een boer 100 koeien heeft en er gaan er elke winter 4 dood door de hongerdood wat betekend dat er ook andere zwaar verwaarloosd bij staan dan hoor je elke dieren organisatie op de achterste poten staan.

Bij de OVP gebeurt precies hetzelfde, 25% !!!! Sterft de hongerdood. Een gruwelijke dood. En dat heet natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:12

Die poster wat een vuil spelletje :=

Zo gaat er ook wel een filmpje op Facebook rond of in elk geval op een pagina van een koe die bevalt en dan het kalf gaat het beval hok uit na de bevalling , die reacties eronder is precies wat ze willen .

Heb ook altijd wat vastgeroest de mening gehad dat boeren maar wat doen , dat de dieren maar een object zijn en ze alleen geld willen .

Na een 8 maanden op een melkvee bedrijf te hebben gewerkt spijker ik mijn mening bij , hart voor het vee en kalveren bij de moeder houden is voor beide partijen niet goed . Moeders geeft enorm veel melk , heeft heen oog voor het kalf en op de rooster een kalf die word ten eerste omver gebeukt met alle gevolgen en de koeien zijn gewend dat het kalf direct weggaat en hebben geen idee vaak wat ze ermee doen moeten na het drooglikken . Soms laten ze het toe dat ze wat drinken maar vaak ook niet

Ik drink geen melk meer , heel soms . Zolang de boeren voor een hongersloon 24/7 werken en dat elke dag , nee dat wil ik niet .

Mijn oude boer kon mij niet meer betalen , op het moment gaat het daar nog slechter en is zijn vrouw bij hem weg omdat zij het zag aftakelen en hij niet ..

Vind deze partijen dan ook not done ..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:14

Ik wil me verder niet teveel in de discussie moeien, maar in mijn studie diergeneeskunde heb ik ook stage gelopen op melkveebedrijven (binnen- en buitenland) en de verhalen daarnaast gehoord van vriendinnen op andere bedrijven. Deze bedrijven worden door de universiteit aangedragen als super bedrijven, maar daarom moet ik (of mijn vriendinnen) nog niet akkoord gaan met hoe daar gewerkt wordt. Veel van ons zijn geminderd in het eten van vlees en zuivel of helemaal gestopt. Zelfs en ik denk sterker nog doordát onze kennis over dieren groot is, worden bij ons de vraagtekens groter over hoe we leven in de huidige maatschappij en hoe het er in de landbouw aan toe gaat.

Daarmee wil ik écht niet zeggen dat boeren niet met hart en ziel werken, maar ik ben bijvoorbeeld wel zo iemand die het 'sielugh' vind hoe veel dieren gehouden worden. Niet enkel in de veeteelt, maar dat terzijde ;).

In mijn ideale wereld verandert onze manier van eten, waarbij er minder intensieve veeteelt nodig is en de meeste boeren op termijn overstappen naar andere producten. Daarin vind ik dat de overheid ook een rol in kan spelen bij het ondersteunen in verandering. Want alle boeren die hun (familie)bedrijf noodgedwongen moeten sluiten, dat is natuurlijk altijd een erge zaak.

Het inspelen op emoties is imo niet de beste zet, je moet er als mens zelf helemaal achter staan waarom je minder vlees of zuivel zou willen eten (áls je dat al wilt, want ik veroordeel niemands keuze), maar die keuze kan dus wel degelijk genomen worden vanuit voldoende voorkennis en inlezen en niet alleen vanuit de 'sielugh' mentaliteit waar deze zogezegde anti-boeren-beweging op inspeelt :).

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:16

Eloya schreef:
Wat vinden jullie hiervan, van deze poster. op station deventer kan je er niet omheen, elk bushokje is volgeplakt

[ [url=m/JxTEbe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anti-boeren zien een koe in volgens hun stress en paniek en zielig.

maar anderen zien misschien een koe die aan het loeien is, foto op het "juiste" moment genomen voor dit effect. Koeien kwijlen nou eenmaal ook, na herkauwen of na paar keer loeien.

wie zegt wat de waarheid is, met de geschiedenis van piepvandaag en wakker dier om foto's en filmpjes uit het buitenland te gebruiken voor campagne in nederland.

Sorry maar die poster is echt lachwekkend :')

Als boer wil je juist zo min mogelijk stres, als je stres net voor het slachten hebt is het vlees minder lekker _O-

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:26

Ik heb die petitie even opgezocht, maar dat gaat dus over transport door heel europa (dus niet over nl specifiek). En ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat het transport niet overal even goed gaat. De posters zijn ook niet via subsidie maar via crowdfunding opgezet. Op de site staat ook dit over de foto:
Citaat:
De foto van het kalf werd gemaakt door dierenbeschermingsorganisaties AWF-TSB en Eyes on Animals tijdens een inspectie. Het dier had hevige dorst na een lange reis van Oostenrijk naar Turkije.
Ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat dit daadwerkelijk gebeurd.
Ik snap dat dit heel erg inspelen op de emotie is van de burger. Maar misschien is die manier juist wel goed. Wellicht dat consumenten dan meer stil gaan staan bij de omstandigheden waarin (sommig) vlees geproduceerd wordt en echt meer geld gaan overhebben voor goede omstandigheden. Dit zou de Nederlandse boeren dan juist ten goede komen, aangezien ze dan meer zullen verdienen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:29

Als je een leugen vaak genoeg hoort ga je het vanzelf geloven ;)
Daarbij zijn veel stadse mensen heel erg onwetend van wat er op het platteland afspeeld (op die paar dieren in de kinderboerderij na dan als je geluk hebt).

Om trouwens zeker te zijn dat je bijvoorbeeld iets koopt van de boer om de hoek, dan moet je het al bij die boer zelf kopen, of hij moet een eigen schap hebben in de buurtwinkel ofzo. Hier is er in de supermarkt bijvoorbeeld een hoek(je) ingericht waar de plaatselijke producenten hun producten staan.
Maar er is tegenwoordig ook een "supermarkt" met alleen maar producten van boeren uit de regio. Het aanbod is dan wel minder constant, maar je weet wel dat het ook echt daar vandaan komt.
Ook zijn er boeren die aan huis verkopen, zo kun je bijvoorbeeld kaas en yoghurt kopen bij de geitenboer hier in het dorp, een schapenboer verderop heeft ook kaas en yoghurt, een andere verkoopt vlees pakketten, een andere weer groenten etc etc.

Las nog ergens over boeren die dan hun bedrijf maar moeten omzetten, maar vaak is de interesse daar helemaal niet voor. Iemand die kiest om een koeienbedrijf te starten doet dat niet omdat hij graag met bloembollen handelt om maar wat te noemen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:30

Maar door die posters hier te plaatsen krijgt men toch ook het idee dat het hier in NL zo gaat? En krijgt de consument een verkeerd beeld.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:46

Wat gebruikelijk is bij boeren, is niet het enige belangrijke. De dieren hebben een vermogen tot lijden. Ze lijden pijn om ons plezier, ze kunnen niet hun normale levensbehoeften beleven, b.v. hun jong aan hun zijde zelf grootbrengen of ze worden in no time snel vetgemest en geslacht. Ze worden zo gevoerd dat ze permanent aan de diarree zijn. (koeiendrollen van wilde koeien kun je net als paardendrollen zo wegscheppen!) Je kunt toch niet in alle ernst beweren dat we goed zijn voor onze dieren? Dat het niet zomaar op te lossen is, maakt toch niet uit? Daar kun je over gaan nadenken. Dus ja, de partijen hebben absoluut een punt en er de gek mee steken, siert je niet, zoals ik hier proef. Maar het is wel een culturele gewoonte om veel vlees te eten, dat wel. Maar net als andere culturele, niet noodzakelijke gewoontes, denk aan stierenvechten, wil dat niet zeggen dat je ze niet kunt veranderen. Juist doordat we niet steeds meer inzicht krijgen in hoe dieren kunnen voelen en lijden. En ik besef zeker dat de meeste boeren best goed voor hun dieren willen zijn, maar dat door de druk en de onderbetaling van zo iets belangrijks als voedsel, niet kunnen. Dus niet zozeer de boeren maar wij dienen eerst te veranderen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:57

Ine23 schreef:
Ik wil me verder niet teveel in de discussie moeien, maar in mijn studie diergeneeskunde heb ik ook stage gelopen op melkveebedrijven (binnen- en buitenland) en de verhalen daarnaast gehoord van vriendinnen op andere bedrijven. Deze bedrijven worden door de universiteit aangedragen als super bedrijven, maar daarom moet ik (of mijn vriendinnen) nog niet akkoord gaan met hoe daar gewerkt wordt. Veel van ons zijn geminderd in het eten van vlees en zuivel of helemaal gestopt. Zelfs en ik denk sterker nog doordát onze kennis over dieren groot is, worden bij ons de vraagtekens groter over hoe we leven in de huidige maatschappij en hoe het er in de landbouw aan toe gaat.

Daarmee wil ik écht niet zeggen dat boeren niet met hart en ziel werken, maar ik ben bijvoorbeeld wel zo iemand die het 'sielugh' vind hoe veel dieren gehouden worden. Niet enkel in de veeteelt, maar dat terzijde ;).

In mijn ideale wereld verandert onze manier van eten, waarbij er minder intensieve veeteelt nodig is en de meeste boeren op termijn overstappen naar andere producten. Daarin vind ik dat de overheid ook een rol in kan spelen bij het ondersteunen in verandering. Want alle boeren die hun (familie)bedrijf noodgedwongen moeten sluiten, dat is natuurlijk altijd een erge zaak.

Het inspelen op emoties is imo niet de beste zet, je moet er als mens zelf helemaal achter staan waarom je minder vlees of zuivel zou willen eten (áls je dat al wilt, want ik veroordeel niemands keuze), maar die keuze kan dus wel degelijk genomen worden vanuit voldoende voorkennis en inlezen en niet alleen vanuit de 'sielugh' mentaliteit waar deze zogezegde anti-boeren-beweging op inspeelt :).

Ik ben het helemaal eens met Ine (en josien_m). Heb weinig aan haar verhaal aan toe te voegen. Heb Dierwetenschappen gestudeerd (aan de 'landbouwuniversiteit') en ik woon tussen de boeren zo ongeveer.

Zelf denk ik dat de PvdD het echt niet persoonlijk op de boeren heeft 'gemunt', maar ze willen dat het hele systeem verandert. En ik denk dat we het daar met z'n allen wel over eens zijn toch? Het hongerloon waar boeren nu van rond moeten komen slaat nergens op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:07

De vlees- en zuivelindustrie is het allerschadelijkst voor het milieu. Er worden in twee jaar tijd evenveel dieren geslacht als hoeveel mensen er ooit op deze aardkloot hebben geleefd. Daarbij hebben we helemaal geen zuivel nodig:

We zijn de enige diersoort die op latere leeftijd melk, van een ander dier (?) drinken. Da's toch hardstikke onlogisch? We zijn door grote zuivelbedrijven aangepraat dat we niet zonder kunnen, maar dat slaat nergens op.

Ook kan men weleens minderen met vlees eten; je hebt niet iedere dag vlees nodig. Je kan makkelijk leven op twee keer vlees per week. Je kan zelfs makkelijk leven als veganist.

Dus ja. Het zou een hele verbetering zijn als de veehouderij wat mindert, in Nederland en ook in de rest van de wereld. Helaas zijn er zo ontiegelijk veel egoïsten die zeggen: "maar ik vind bacon zo lekker". Fijn voor je opoe, maar over 50 jaar moet deze aarde ook nog bewoonbaar zijn.

Ik adviseer iedereen die dat nog niet heeft gedaan om cowspiracy te kijken. Het opent oprecht je ogen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:09

Het systeem mag bést veranderen. Maar in positieve vorm voor zowel boer als dier.
Continu pijn lijden zie ik niet terug.

Als ze ergens mogen snijden van mij is hetde paardenwereld.
Iedereen die piept over rund varkens en kip mag véél harder piepen over de paarden.

Individueel op drie bij drie voor minimaal achttien uur lang.
Sommigen zelfs voor drie en twintig uur!
Ook die moeten presteren.
Soms óók met dwang.

Nee... een koe alleen maar gras late vreten. Dát is goed! Sterker nog. Zo gaan ze enkel maar méér aan de schijt.

Ik ben voor nachtbeweiding.
Ik ben vóór consuminderen.
En vóór het afzeiken van die kantoorlui die al die regeltjes maar hebben bedacht.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:11

maralyn schreef:
Het systeem mag bést veranderen. Maar in positieve vorm voor zowel boer als dier.

Iedereen die piept over rund varkens en kip mag véél harder piepen over de paarden.

Soms óók met dwang.

Nee... een koe alleen maar gras late vreten. Dát is goed! Sterker nog. Zo gaan ze enkel maar méér aan de schijt.

En vóór het afzeiken van die kantoorlui die al die regeltjes maar hebben bedacht.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:13

Ik denk dat de meeste boeren het wel anders zouden willen, maar hier de mogelijkheid niet voor hebben. Ik studeer dier & veehouderij aan de Has, en wij zijn vanuit school bij een melkboer geweest. Wij hebben hem uiteraard gevraagd hoe het gaat met de weidegang. Hij gaf zelf aan zijn koeien graag buiten te zien, maar met weidegang neemt de melkproductie met bijna 20% af. Dit krijgt de boer niet gecompenseerd. Hij kan zijn koeien dus alleen weidegang bieden in de periode dat ze droog staan (geen melk geven) omdat hij anders financieel het hoofd niet boven water kan houden.

Wat ik denk dat er moet veranderen is dat er onder de bevolking meer besef komt over hoe dieren gehouden worden en waarom. Van mij mag de prijs op dierlijke producten omhoog, zodat de boer meer geld krijgt voor zijn vlees of melk. Dan komt er bij boeren ook weer meer ruimte om de dieren op een voor het dier fijnere manier te houden. Ik denk dat partij van de dieren hier mooi bij aan sluit. Zij zien ook echt wel in dat veeindustrie noodzakelijk is, maar deze op veel fronten kan veranderen/verbeteren

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:15

Diane_ schreef:
Zelf denk ik dat de PvdD het echt niet persoonlijk op de boeren heeft 'gemunt', maar ze willen dat het hele systeem verandert. En ik denk dat we het daar met z'n allen wel over eens zijn toch? Het hongerloon waar boeren nu van rond moeten komen slaat nergens op...

Dat denk ik dus ook en dat is ook wat ik lees in dit interview van de PvdD (laatste deel gaat over boeren/vlees) http://www.ad.nl/binnenland/we-weten-va ... ~a9c5a4c4/

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:16

maralyn schreef:

Soms óók met dwang.

+:)+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:17

Koeien hebben idd gebalandeerd voer nodig.
Juiste eiwit vrrhouding. Vocht verhouding en energie verhouding.
Dat red je met alleen gras niet.

Kuilvoer is daar super geschikt voor. Met maïs. Eventueel bierborstel of grasbrok.

Gemiddeld neuzelend nederlander heeft géén idee waarover men spreekt.
Ook die kantoorlui niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:18

Renee_S schreef:
Ik denk dat de meeste boeren het wel anders zouden willen, maar hier de mogelijkheid niet voor hebben. Ik studeer dier & veehouderij aan de Has, en wij zijn vanuit school bij een melkboer geweest. Wij hebben hem uiteraard gevraagd hoe het gaat met de weidegang. Hij gaf zelf aan zijn koeien graag buiten te zien, maar met weidegang neemt de melkproductie met bijna 20% af. Dit krijgt de boer niet gecompenseerd. Hij kan zijn koeien dus alleen weidegang bieden in de periode dat ze droog staan (geen melk geven) omdat hij anders financieel het hoofd niet boven water kan houden.

Wat ik denk dat er moet veranderen is dat er onder de bevolking meer besef komt over hoe dieren gehouden worden en waarom. Van mij mag de prijs op dierlijke producten omhoog, zodat de boer meer geld krijgt voor zijn vlees of melk. Dan komt er bij boeren ook weer meer ruimte om de dieren op een voor het dier fijnere manier te houden. Ik denk dat partij van de dieren hier mooi bij aan sluit. Zij zien ook echt wel in dat veeindustrie noodzakelijk is, maar deze op veel fronten kan veranderen/verbeteren

Plus dat het niet eens goed voor koeien is om alleen maar gras te eten.
Je doet koeien geen plezier met dagelijks weidegang. Koeien zijn gebaat bij dagelijks precies hetzelfde voer en klimaat. Gras is elke dag anders en het weer ook.

Maar als je wel weidegang biedt krijg je extra prijs voor je melk :Y) omdat de mensen het zo leuk vinden voor dd koeien als ze buiten mogen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 16:20

Renee_S schreef:

die boer krijgt denk ik wel weidepremie als ie zijn koeien naar buiten doet.
klopt op zich wel dat ze iets kunnen zakken als ze in de wei komen, maar 20% lijkt me overdreven. Maar goed, iedere boer moet dat voor zichzelf weten vind ik, ik vind niet dat de weidegang verplicht moet worden als ze het in de stal ook goed kunnen hebben. Laat de boeren dat zelf maar beslissen, die betutteling is zeer frustrerend.
onze koeien komen wel in de wei, en dat vind ik de mooiste tijd van het jaar! van april tot oktober/november, zolang de weersomstandigheden toestaan.

Ik denk niet dat de partij van de dieren hierop aansluit..ze zijn zo trots op hun bereikte resultaat van de verplichte weidegang, zonder te beseffen (of het boeit ze gewoon niet) wat dit voor de boeren betekent!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:22

Verootjo...
Yes!!!
Iemand van de praktijk? Klopt dat?

Juval. Niet alleen voor de boeren.
Vooral de koeien.

AranelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:29

Ik ben het eens met Ine23 :)
Ben zelf geen veganist maar ik kan me wel vinden in die principes. Ik eet vrijwel vegetarisch en zo min mogelijk zuivel.
Van mij mag het minder gewoon worden om altijd maar vlees bij de maaltijden te eten. Als ik in de supermarkt loop spiek ik vaak in de karretjes van anderen en vaak is de verhouding dan compleet zoek. Meer de de helft vlees en zuivel, vaak aangevuld met chips en frisdrank en dan ergens onderop misschien een verdwaalde broccoli.
Groente, fruit en vleesvervangers mogen van mij veel meer gepromoot worden.
En ja, daar hoort, vind ik, het eten van minder dierlijke producten ook bij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:39

Ik ben niet zo'n type die dieren snel zielig vind.

Maar toch kies ik ervoor om grotendeels plantaardig te eten. Heel af en toe komt er nog wat kaas of vis in, maar dat is sporadisch.

Mijn grootste reden is dat ik graag voor heel goed vlees zou willen betalen. Ik heb heel lang bijvoorbeeld bij wildrundvlees.nl besteld. Maar momenteel kan ik dat niet betalen en dus koop ik helemaal geen vlees.

Dat vlees bij de Aldi/Lidl en het knallervlees bij de anderen. ..ik proef gewoon dat het niet goed is. De kwaliteit wordt steeds lager. Ik wil inmiddels niet eens meer weten wat die beesten te vreten krijgen en hoe ze gehouden worden. Maar erg gezondheidsbevorderend kan het niet zijn.

Met hoe het nu is lijkt het mij gezonder om zo min mogelijk dierlijke producten te eten. Ik voel me er lichamelijk in ieder geval beter bij.
Ik wil ook niet bijdragen aan de lage lonen van de boeren. Het hele gebeuren trekt me totaal niet :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:40

maralyn schreef:
Verootjo...
Yes!!!
Iemand van de praktijk? Klopt dat?

Juval. Niet alleen voor de boeren.
Vooral de koeien.

Niet als in dat ik zelf een boerderij heb, maar ik woon wel in boerengebied en heb zodoende veel kennissen die wel boerderijen runnen :)