Koper schreef:Paarden hebben is voor mij een way of life. Het is een eerste levensbehoefte. Brood en onderdak zijn dat op fysiek niveau, en paarden op een ander niveau. Het is een fundamenteel iets van mijn wezen en mensen die mij daar op afkeuren of afwijzen heb ik niet zo veel behoefte aan. Die mensen snappen gewoon niet hoe kwetsend het is wat ze doen.
Allereerst: dit kan ik me heel goed voorstellen. Volgens mij bekijken nog veel meer paardenmensen het ook op deze manier en zal dit stuk erg herkenbaar zijn voor sommigen.
Tegelijkertijd is dit denk ik precies de reden waarom 'paardenmeisje' zo'n negatief stigma is, of waarom mensen (mannen?) huiverig zijn voor een relatie met een paardenmeisje. Het paard komt op dezelfde plek of zelfs voor de partner. Het dier kost veel tijd (en die tijd wil je als 'paardenmeisje' ook graag nemen - heerlijk op lange buitenritten of wedstrijd!). Maar dat betekent nogal wat. Er zit een wereld van verschil tussen "iedere avond op de bank zitten" zoals hier eerder gezegd wordt, of iedere dag uren aan je viervoeter besteden. Paarden zijn nu eenmaal een hobby die vrijwel altijd veel tijd en energie vraagt. Je bent verantwoordelijk voor het dier, dat is toch wat anders dan (ik noem maar wat) een motor die je maanden in de garage kunt laten verstoffen...