Speciale diesel/benzine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:49

Ik tank ook regelmatig BP Ultimate met een octaangetal van 98. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid. Iets met betere timing van de ontbranding van benzine/luchtmengsel. := #klok #klepel

Ipsilonka

Re: Speciale diesel/benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:06

Ik tank gewone diesel bij Fieten. Verreweg de goedkoopste in de buurt naar mijn weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:28

Ayasha schreef:
Onbemand is als er geen winkeltje aan is?

Ja en überhaupt helemaal geen personeel aanwezig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:32

Hier lijkt wel of geen winkel/personeel geen verschil te maken in prijs. :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:38

Ik mag geeneens goedkope troep tanken. Slecht voor de auto.

Klant van ons (wij hebben een autobedrijf) had een toyota. En in het begin had hij nergens last van totdat hij bij de goedkopere stations ging tanken. Ging gelijk een lampje branden en reed totaal anders dan voorheen. Uitgelezen en er kwam niks specifieks uit. Gevraagd aan de klant wat hij had getankt, bleek dus goedkope meuk te zijn. Eruit gehaald, goeie Shell benzine erin en geen lampje meer aan geweest en reed goed. Tijd goed gegaan en daarna klant eigenwijs geweest en toch weer naar de goedkope pomp geweest en weer gelijk lampje aan en reed niet goed. Nu snapt hij het.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:02

blackstar schreef:

Klant van ons (wij hebben een autobedrijf) had een toyota. En in het begin had hij nergens last van totdat hij bij de goedkopere stations ging tanken. Ging gelijk een lampje branden en reed totaal anders dan voorheen. Uitgelezen en er kwam niks specifieks uit. Gevraagd aan de klant wat hij had getankt, bleek dus goedkope meuk te zijn. Eruit gehaald, goeie Shell benzine erin en geen lampje meer aan geweest en reed goed. Tijd goed gegaan en daarna klant eigenwijs geweest en toch weer naar de goedkope pomp geweest en weer gelijk lampje aan en reed niet goed. Nu snapt hij het.

Is dit toevallig een Renault Kangoo?
Ik heb inmiddels 3kwart jaar een lampje branden, rij gemiddeld 200km per dag maar merk niks anders qua rijden. Soms gaat het lampje ook uit en trekt dan Idd wel sneller op. Houd minder in zegmaar. Ik tank diesel bjj Peut.
Vanavond toch eens voor de grap bij Shell tanken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:18

Met een keer tanken bij de shell zal dat probleem niet opgelost zijn denk ik... Tenzij je 'm eerst leeg zuigt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:26

Ayasha schreef:
Met een keer tanken bij de shell zal dat probleem niet opgelost zijn denk ik... Tenzij je 'm eerst leeg zuigt.

Heb je meteen een reden waarom de OP meer op gevoel dan op feiten zal berusten. Of omdat TS meestal de bus pakt als de motor koud is en was de bus nu net door iemand anders gebruikt waardoor het blok op temperatuur was.

@Tessa_93: goed kans dat de motor als het lampje brandt in noodloop gaat. Dan heeft ie idd niet zijn normale vermogen. Al na laten kijken waarom dat lampje zich laat zien?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:29

Rex_Rolfo schreef:
Ayasha schreef:

Heb je meteen een reden waarom de OP meer op gevoel dan op feiten zal berusten. Of omdat TS meestal de bus pakt als de motor koud is en was de bus nu net door iemand anders gebruikt waardoor het blok op temperatuur was.

@Tessa_93: goed kans dat de motor als het lampje brandt in noodloop gaat. Dan heeft ie idd niet zijn normale vermogen. Al na laten kijken waarom dat lampje zich laat zien?

Daar staat toch niet dat er al mee gereden was, alleen dat de temperaturen hoger zijn, dus dat de bus daar ook wel blij mee bleek te zijn :o?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:30

Mijn vriend heeft wel eens 98 ipv 95 getankt, maar totaal geen verschil gemerkt. We hoopten dat ie er langer mee kon rijden maar dat was dus niet zo.

Iemand een idee hoe dat bij E-10 zit? Rijdt een auto dan ook anders dan op 95?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 10:42

Rex_Rolfo schreef:
Ayasha schreef:

De bus was koud! Ik ben eigenlijk altijd de eerste die hem 's morgens meeneemt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:47

Wel helaas een ervaring met Tango tanken (diesel) en kapotte pompverstuivers van een BMW (3 liter diesel) en de garage kwam dit vaker tegen.
De diesel van Tango is minder zuiver (ver onderuit de boot, meer vlokken en vervuiling) bij een oud model auto met simpele motor is dit geen probleem maar bij de moderne motoren kan dit wel problemen geven.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:57

Mijn auto tank ik gewoon bij de Tango en Shell maar net wat uitkomt.
Voor mijn scooter tank ik wel op aanraden van de monteur V-power, zou schoner zijn en dus minder onderhoud.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:04

Wij hebben een tankstation, Total.

Iedereen praat natuurlijk voor zijn eigen voordeel, maar er zit wel degelijk verschil in brandstof.

Tinq, Lukoil en dat soort goedkope tankstations hebben vaak meer water toegevoegd aan de brandstof.

Bij Shell, Total etc. is het geconcentreerder. Waaruit ook blijkt dat er meer kilometers op een tank worden gereden :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:06

Ik tank hier in het dorp bij een onbemand station. Is ook de goedkoopste in de buurt.
Maar daar staat niet eens op van welk merk de diesel is.
Ik heb een oudere auto (2005) en die loopt er prima op. Toevallig wel eens een paar keer bij shell getankt omdat hij leeg was maar merkte geen verschil.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:10

Tessa_93 schreef:
blackstar schreef:

Is dit toevallig een Renault Kangoo?
Ik heb inmiddels 3kwart jaar een lampje branden, rij gemiddeld 200km per dag maar merk niks anders qua rijden. Soms gaat het lampje ook uit en trekt dan Idd wel sneller op. Houd minder in zegmaar. Ik tank diesel bjj Peut.
Vanavond toch eens voor de grap bij Shell tanken...

Was een toyota corolla.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:15

Hier is de Shell waar wij tanken 1 á 2 cent duurder dan de DC Berkel en de Tango.
Nou die paar cent ben ik bereid te betalen, want onze auto rijd echt slechter op Tango en DC berkel benzine. (En bij de Shell krijg je nog Airmiles ook :P)

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:22

Bubbleee schreef:

Iedereen praat natuurlijk voor zijn eigen voordeel, maar er zit wel degelijk verschil in brandstof.

Tinq, Lukoil en dat soort goedkope tankstations hebben vaak meer water toegevoegd aan de brandstof.

Bij Shell, Total etc. is het geconcentreerder. Waaruit ook blijkt dat er meer kilometers op een tank worden gereden :)

Hoe kun je water toevoegen aan brandstof? Het mengt niet en zakt gelijk naar de bodem vanwege de hogere dichtheid.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:23

Bubbleee schreef:

Water toegevoegd aan de brandstof? Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Een heel klein beetje water kan er in terechtkomen door condensatie in de tank (dat is op zich al een probleem), maar water toevoegen, dat lijkt me echt wel een indianenverhaal. In de winter zou er dan ook niet ver gereden worden.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 22-02-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:28

Grootste onzin die er bestaat. Is vaak genoeg getest door diverse programma's en shows enz. Je komt helemaal niet verder ermee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:34

8nnemiek schreef:
Mijn vriend heeft wel eens 98 ipv 95 getankt, maar totaal geen verschil gemerkt. We hoopten dat ie er langer mee kon rijden maar dat was dus niet zo.

Iemand een idee hoe dat bij E-10 zit? Rijdt een auto dan ook anders dan op 95?

Euro 95 bevat 5% ethanol, E10 -verrassing- 10%. De energiedichtheid van alcohol is lager dan van benzine, dus het verbruik zal bij E10 een fractie hoger liggen. Volgens deze website scheelt het 1,7%.

Banden goed op spanning houden en een anticiperende rijstijl scheelt meer.

Hoewel veel auto's tegen E10 zouden moeten kunnen lijkt het erop dat er op den duur toch eerder problemen met leidingen enz ontstaan. Voor een keer kan het geen kwaad maar als ik in het buitenland ben liever een paar cent extra betalen dan E10. Het gaat me dan niet om het hogere octaangetal van super 98 maar om het lagere ethanolgehalte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:40

chamion schreef:
Grootste onzin die er bestaat. Is vaak genoeg getest door diverse programma's en shows enz. Je komt helemaal niet verder ermee.

Dit is de grootste onzin die er bestaat :')
We hebben het bewijs gewoon duidelijk bij onze auto. Wel heel bijzonder anders hoor. Daarnaast zoals eerder gemeld als ervaring, word de auto er ook een heel stuk stiller van, en loopt een stuk soepeler.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:43

Met total excilium bezine doet mijn bejaarde atosje het een heel stuk beter. Vlotter flink zuiniger en geurloos rijden. En ook d egarage merkt bij onderhoud dat ik structureel deze brandstof tank.

Met een tankje benzine haal ik dan 350 km moeiteloos ipv krap 300. de transit doet het beter op de shell special diesel. Alleen kan ik die bijna niet tanken omdat we geen shell in de buurt hebben

Mijn atos kan niet tegen e10. Oude motor is er niet tegeh bestand. -O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:52

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of BP ook foto's heeft van voor-na van motorblokken die dus met hun schoonmakende brandstof hebben gereden. Het filmpje van ze ziet er wel veelbelovend uit, maar ik wil ook graag resultaat zien dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:29

badeendje schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of BP ook foto's heeft van voor-na van motorblokken die dus met hun schoonmakende brandstof hebben gereden. Het filmpje van ze ziet er wel veelbelovend uit, maar ik wil ook graag resultaat zien dan.

Je blok blijft ook schoon als je regelmatig met een warme motor op toeren tegen de begrenzer aan durft te rijden. Maar we moeten tegenwoordig allemaal met het nieuwe rijden de weg op met 50km in z'n 4 of 5. En ja dan slibben de blokken na een tijdje helemaal dicht. De brandstofproducenten springen daar handig op in met brandstof die een motorreinigende werking heeft. Ja logisch dat je auto dan beter gaat lopen. Als je veel korte stukjes rijd (<15km per enkele reis) dan is het sowieso aan te raden om er eens een flesjs motorreiniger in een volle tank bij te gooien. Is aanzienlijk goedkoper dan de duurdere benzine tanken.

Mijn vriend heeft voor de hobby race auto's. Als hij het cirquit op gaat dan lopen ze op 98 of een excellium. Maar dat is puur voor de prestaties en merk je wel in de reactie van de auto, vooral als ze ook gechiptuned zijn.