Leren niks doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:11

O, dit is zo herkenbaar. Zeker op bijv. mijn stage van vorig school jaar, ik heb echt dagen van 13 a 14 uur gewerkt. ''O kan dit nog wel doen'' ''Oh, doe ik wel eventjes!'' Ik werd dan vervolgens naar bed gestuurd, waar ik of direct met muziek in ging slapen, of eerst nog eventjes douchen. Beide werkt erg goed, ik werd van beide erg ontspannen :P

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:12

Relaxed schreef:
Na een burnout leer je dat wel ;) Maar beter voorkomen en nu soms bewust al gas terugnemen :+

Ik helaas niet..

Ik kan nog steeds niet niks doen. En als ik mezelf dwing om een uurtje op de bank te hangen voel ik me altijd schuldig. Want ik heb altijd genoeg te doen (belangrijke en onbelangrijke dingen) en die had ik in dat uurtje ook kunnen doen. Dus ik voel me altijd waardeloos als ik niks doe.

Ik denk dat het bij mij ook een beetje van huis uit mee is gekomen, want wij moesten vroeger altijd iets doen. Niet met lege handen de trap op, maar iets meenemen wat toch naar boven moet. Op de bank zitten niksen: ga maar even lekker buiten spelen. Dat soort dingen. Ik heb mezelf dat blijkbaar wat te serieus aangetrokken.

Burnout heb ik al gehad. Nog steeds neem ik teveel hooi op mijn vork. Bij mij gaat het nu wat met ups en downs. In de downs is het me allemaal teveel en ga ik schrappen in wat ik nog moet. En dan word ik rustiger en ga ik weer richting de up. Dan gaat het goed en neem ik weer teveel hooi op mijn vork om weer richting de down te gaan. Ach, ik herken het proces sinds kort, daar kan het alleen maar beter van worden.

Iemand vroeg hier waar je bang voor bent, qua niks doen. Dat is me al heel vaak gevraagd, maar ik weet het niet. Ik heb nog wel een nuchter stemmetje in me die me verteld dat het niet erg is als iets wat later af is. Alleen ik geloof dat niet zo denk ik :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:51

Ik ben ook totaal niet goed in niks doen. Altijd is er wel wat te doen en als ik het laat liggen hoopt het zo op en dan word ik alleen maar gestresst. Enige perioden dat ik het me veroorloof om te niksen is tijdens de kerstvakantie en in de zomervakantie.
Verder probeer ik een keertje per week een uurtje te niksen op de bank, maar dit lukt zelden.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:00

Heel herkenbaar! Zover zelfs dat het bij mij heeft geleid tot een burn out.

Maar zelfs nu, nu ik dus opgebrand thuis zit, kan ik nog niet niks doen. Of dingen die ik als nutteloos beschouw zoals tv kijken (dan moet ik tegelijkertijd ook iets nuttigs doen van mezelf).

Ik werkte non stop. 80 uur per week. Zwaar overspannen én chronisch ziek, maar alles om maar niet in hoeven te zien dat het eigenlijk niet zo goed ging. Het was voor mij een vlucht, niet omdat ik het echt lekker vond (vond ik wel trouwens). Op een gegeven moment werd het bijna een verslaving (nou ja.. Bijna?). Toen ik moest stoppen, a la minute, viel ik in een zwart gat.

Nu ben ik of heel druk en non stop bezig (ook kleine dingen) of ik doe niets. Het zit er niet tussen in. Alles of niets. Heel frustrerend.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:08

Ik heb er geen moeite mee. Lekker niks doen en luiwammesen, heerlijk. Boek, filmpje, kopje thee, wijntje....zalig.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:17

Mendel schreef:
Heel herkenbaar! Zover zelfs dat het bij mij heeft geleid tot een burn out.

Maar zelfs nu, nu ik dus opgebrand thuis zit, kan ik nog niet niks doen. Of dingen die ik als nutteloos beschouw zoals tv kijken (dan moet ik tegelijkertijd ook iets nuttigs doen van mezelf).

Ik werkte non stop. 80 uur per week. Zwaar overspannen én chronisch ziek, maar alles om maar niet in hoeven te zien dat het eigenlijk niet zo goed ging. Het was voor mij een vlucht, niet omdat ik het echt lekker vond (vond ik wel trouwens). Op een gegeven moment werd het bijna een verslaving (nou ja.. Bijna?). Toen ik moest stoppen, a la minute, viel ik in een zwart gat.

Nu ben ik of heel druk en non stop bezig (ook kleine dingen) of ik doe niets. Het zit er niet tussen in. Alles of niets. Heel frustrerend.

Misschien om maar niet te hoeven stilstaan bij dat nare gevoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:23

Ga toch even uitgebreider reageren nu ik ook jullie verhalen lees.

Ik kan dus ook niet niks doen... Ik ben momenteel gewoon 7 dagen per week aan het werk, gemiddeld 8 uur per dag, soms zelfs meer. Lichamelijk zwaar werk, momenteel zelfs een schouder overbelast. Maar he, stoppen kan ik niet. Ik heb al eens een burn out gehad en helaas heb ik het idee dat ik daar weer hard op weg naar toe ben. Daarom volgende week maar weer een gesprek met de psych :(

Ik ben momenteel vrij en heb nou eens nagedacht wat nou eigenlijk het probleem is. Zodra ik vrij ben, raak ik in paniek, word ik boos, verdrietig en ongelooflijk chagrijnig. Want ik zou dus echt niet weten wat ik moet doen. Ik ga dan naar huis, bedenk onderweg nog of ik nergens anders heen kan, stad? Neuh, ben niks nodig en anders ga ik prul kopen, geldverspilling. Pony? mwah, wat moet ik daar doen, kan niet rijden, niet longeren, enkel een borstelbeurt geven en dan is een half uur heenrijden best veel. Als ik dan thuis ben ga ik douchen en jank alles er uit.
Dan plof ik meestal op de bank en val ik in slaap, ik ben gewoon altijd moe dus dat wil makkelijk. En ja, als je slaapt hoef je ook niet na te denken, dus ideaal eigenlijk.

Als ik vrij ben besef ik pas hoe ongelukkig ik eigenlijk ben. Ik heb geen vrienden, geen relatie, kan niet paardrijden, heb verder geen hobby's. Enige wat ik nog wel eens doe is naar mn ouders gaan, maar stiekem vind ik dat best kansloos van mezelf dus dat doe ik meestal ook niet.
Ik besef het dan pas, en dat is best klote. Ik krijg er soms zelfs paniekaanvallen van. En ik ben zo blij als wat als iemand belt met de vraag of ik kan komen werken...

Krom, kansloos en raar, maar helaas zit het zo in elkaar bij mij. Is dit misschien ook een onderliggende reden bij jou, ts?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:53

Ik vind het bijzonder vreemd dat 'niet niets kunnen doen',hier gelijk hand in hand lijkt te gaan met burn-out,depressie en je lichaam slopen.

Zonder meer zie ik in mijn omgeving hopen mensen die nooit niets doen,veeeel werken,altijd druk,....gewoon ook geen tijd voor niets te doen.
Allen een eigen zaak,boer,loonwerker,....
Die mensen leven voor hun job,doen het met hart en ziel.
Geen een kwam er ongelukkig van,kreeg een burnout of kreeg lichamelijke klachten,verre van zelfs,naarmate ze ouder worden,gaan ze op pensioen,zijn nog fit,gezond en wel.

Ik krijg hoofdpijn van lang niets te doen,daarvoor heb ik geen stress,ik leef enorm ontspannen,doe wat ik graag doe,en ben graag altijd bezig.
Net als mijn man bv(die nog veeeel meer werkt dan mij,ik doe ook het huishouden,de kids en alle dieren).
Toch lijden wij daar niet onder,nu niet en nooit niet.

Ik snap het nut niet van bv uren in de zetel te hangen.
Dan ben ik liever uren buiten bezig,dat is ontspanning,en toch ben je bezig.

Het is maar hoe je tegenover alles staat.

Als je de dingen die je doet,met je hart doet,ze graag doet en er niet tegenop ziet,dan is het ook helemaal niet erg om veel te doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:55

Vandaag vrij dus vanmorgen eerst naar mijn paard geweest, stal gemest, gereden. Daarna boodschappen, strijken, stofzuigen beneden en boven, was ophangen, cadeau gehaald voor een vriend, stukjes van de muur geschilderd die vies waren, paar dozen met spullen uitgezocht en ingeruimd in onze nieuwe kasten... en nu gun ik mezelf om even op de bank te zitten met wat drinken. Hoewel er wel een stemmetje knaagt die zegt: er staan nog 4 dozen spullen die uitgezocht moeten worden en de wc beneden moet eigenlijk schoongemaakt worden. Maar ik probeer dat stemmetje te negeren en te zeggen dat dat morgen ook wel kan.
Lastig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:57

tengeltje11 schreef:
Ik vind het bijzonder vreemd dat 'niet niets kunnen doen',hier gelijk hand in hand lijkt te gaan met burn-out,depressie en je lichaam slopen.

Zonder meer zie ik in mijn omgeving hopen mensen die nooit niets doen,veeeel werken,altijd druk,....gewoon ook geen tijd voor niets te doen.
Geen een kwam er ongelukkig van,kreeg een burnout of kreeg lichamelijke klachten,verre van zelfs,naarmate ze ouder worden,gaan ze op pensioen,zijn nog fit,gezond en wel.

Ik krijg hoofdpijn van lang niets te doen,daarvoor heb ik geen stress,ik leef enorm ontspannen,doe wat ik graag doe,en ben graag altijd bezig.
Net als mijn man bv(die nog veeeel meer werkt dan mij,ik doe ook het huishouden,de kids en alle dieren).

Als je de dingen die je doet,met je hart doet,ze graag doet en er niet tegenop ziet,dan is het ook helemaal niet erg om veel te doen.

Maar dat is vaak ook het hele verschil, doe je iets omdat het je leven is, of doe je iets om maar te vluchten of omdat je denkt dat het van je verwacht wordt. Er zijn genoeg mensen die te hard werken omdat ze een bepaalde druk voelen, die er vaak helemaal niet is. En dat levert stress op.

Overigens heb ik vandaag tot 11.30 uur uitgeslapen en daarna alleen nog maar ontbijt gemaakt. Mijn vriend is al de hele tijd aan het gamen en ik hang lekker naast hem nutteloos op de bank. En heerlijk dat we het beide vinden :D Al begin ik me nu wel te vervelen, dus ik ga maar eens een wasje ophangen ofzo. :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:01

Herkenbaar. Ik werk 36 uur in 4 dagen. Dus wel 3 dagen vrij.
In die 3 dagen ben ik intensief bezig met mijn paard. De overige dagen ben ik ook bij mijn paard, maar dan alleen poetsen en voeren.
1 avond doordeweeks hoef ik niet. Dan is overdag mijn bijrijder geweest. Verder ben ik dus altijd pas half 9 thuis van het werk. En dan nog eten

Die vrije avond ben ik meestal in huis aan het poetsen.
Zaterdagen en zondagen ben ik dus ook altijd bij het paard.

Maar dit is natuurlijk mijn hobby. En kom ik ook van tot rust.
Laatst heb ik een dag echt niets gedaan. Bijrijder was er. En ik dacht. Het is goed. Ik blijf een keer een dagje thuis. Dus lekker series gekeken. Boekje gelezen.

Maar dit hoef ik echt niet vaak. Wordt ik rusteloos van en krijg ik hoofdpijn. Haha. Maar een keer is best eens lekker
Laatst bijgewerkt door Nessa op 18-02-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:01

Damn girl, je werkt om te leven, niet andersom! Wat deed je als je tijdens je studie een vrije dag had? Kan je geen rust vinden in een dag vrij zijn? Ook niet als je de hele dag op stal aan het scharrelen bent bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:02

tengeltje11 schreef:

Dat is denk ik ook niet het punt. Ik werk in de melkveehouderij en doe dit met mn hart en ziel. Het is het liefste wat ik doe. Dat ik overspannen was, had ook niet te maken met dat ik zoveel werkte, maar met psychische klachten. En dat ik echt nooit een keer ontspande. Een boer doet het op zondag meestal wel rustig aan, voert en melkt en andere dingen kunnen maandag wel weer. Loonwerker net zo, die hadden het afgelopen maanden wat rustiger.

En momenteel wordt het helaas wel steeds duidelijker dat er meer boeren zijn met een burn out dan ooit. En dat komt niet door hun harde werken, maar door de kopzorgen; fosfaatoverschot en vooral de lage melkprijs. Ze kunnen het financieel niet bolwerken en gaan juist daar aan ten onder, niet aan het werken 7 dagen per week want ze zijn niet anders gewend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:09

En je bent gezegend als je werk hebt wat je met heel veel plezier doet. Zat mensen die werken omdat het moet, omdat er een huur of hypotheek betaald moet worden en omdat hun gezin eten moet. Dan kost je werk ontzettend veel energie en zul je tussen door ook weer energie moeten krijgen van dingen. Ik denk dat het altijd te maken heeft met het in balans zijn van je energielevel en dan niet eens perse fysiek maar zeker ook mentaal.

Als je niets doen niet nodig bent is het ook prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:15

Ik heb een motto wat ik al jaren hanteer. Ik werk om te leven, leef niet om te werken. Half vijf?? deur dicht en doei.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:21

Morganlefay schreef:
Ik heb een motto wat ik al jaren hanteer. Ik werk om te leven, leef niet om te werken. Half vijf?? deur dicht en doei.

Dit hanteer ik ook maar dat wordt anders als je werk je leven / je hobby is.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 03:06

Als ik dit topic een jaar gelezen had gelezen was mijn reactie compleet anders geweest dan nu. Waarschijnlijk had ik dan iets gereageerd in de trant van 'zie het als een goede eigenschap', een soort ambitie. 'Lekker bezig zijn'. Ik zat toen in het laatste semester van bij bachelor, waar dus ook een scriptie bij hoort. Daarnaast werkte ik 1-2 avonden en 2-4 ochtenden per week, reed 2-3 keer paard, en een druk sociaal leven. Elke dag was ik van 7 tot 11/12 van huis en druk in de weer. Af en toe had ik een halve of hele vrije dag waarop ik dan eindelijk eens lekker ging koken, maar meestal alsnog buiten de deur was om familie of vrienden te zien.

Nadat ik mijn studie had afgerond ben ik naar Denemarken verhuisd voor een master, en ik heb zo vaak gewenst dat ik weer terug kon naar mijn oude leven. Ik verveel(de) mij dood. Ik had geen baan, en die was ook lastig te vinden omdat ik de taal niet spreek. Mijn vriendenkring moest ik weer opnieuw opbouwen, en veel van mijn vrienden zijn Deens, wat betekent dat ze al vrienden hebben en/of een baan hebben en veel moet dus echt vooruit gepland worden. Daarnaast is het nummer van mensen die ik kan bellen voor een avondje uit of een koffie meer dan gehalveerd. Paardrijden is hier nog duurder, en gezien ik dus geen baantje kon vinden was dat tot deze week ook uitgesloten. Kortom: ik vond mezelf af en toe enorm zielig. Als ik niks te doen had/heb, voel ik mij veel te snel alleen en word ik verdrietig. Maar dat heb ik nu wel geleerd; mezelf kunnen vermaken.

De laatste paar weken heb ik me pas echt beseft wat voor gehaast bestaan in leidde. Alles moest vlugvlugvlug, vaak was er geen tijd om goed te eten en vriendschappen leden er ook onder. Ik was veel vaker chagrijnig en schommelde in het algemeen veel meer tussen heel blij zijn en flink down zijn. Nu ik meer tijd voor mezelf heb ben ik emotioneel veel stabieler. Ik heb m'n zaakjes beter op orde, plan meer vooruit, en heb meer rust in mijn hoofd. Ik moet wel zeggen dat ik dit noodgedwongen 'geleerd' heb. Als ik sneller een baan had gevonden was ik vandaag de dag waarschijnlijk net zo druk geweest als een jaar geleden.

Helpt het misschien om echt 1 vaste avond per week in te plannen waarop je echt niks te doen hebt? Begin aan een goed boek, of ga iets van handarbeid doen? Een nieuwe serie uitkiezen?

MewsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:34

Ik denk wat belangrijk is: Waarom voel je je schuldig als je niks doet? Als je gewoon fulltime werkt, in banen waar je blij van wordt, dan draag je eigenlijk al zat bij aan het huishouden financieel, dus daar hoef je je niet schuldig om te voelen. Je doet voor de rest ook veel dingen, eigenlijk verdien je het dus best om af en toe rust te nemen en je wordt er vaak alleen maar beter en productiever van wanneer je dan weer verder stoomt na een avondje even niks, al dan niet met je partner/diertjes/tv. :) Kortom, eigenlijk geen enkele reden om je schuldig of slecht te voelen als je even rust neemt.

Ik herken het ook wel hoor, ook veel druk en een aantal avonden in de week vaste dingen (ik moest echt afkicken toen ik een hersenschudding had en een paar weken niks mocht). Van de overgebleven avonden zorg ik er dan ook voor dat ik minstens 1 in de week echt even niks heb waarin ik rustig wat kan koken, tv kijken, evt wat administratieve dingen bijwerken, en vroeg naar bed, anders hou ik het niet vol. Maar als ik dan niks heb geniet ik er eigenlijk wel van. December is vaak een van mijn meest ontspannen maanden omdat vrienden dan druk zijn met feestdagen en ik minder, waardoor ik meer weekenden even niks heb. Ik moet zeggen, ik ben eigenlijk, naast fulltime werk, ook alleen maar zo druk omdat ik zoveel leuke hobby's heb, niet omdat ik het niet lekker vind om stil te zitten.

Succes meid <3

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:46

Goh dit had mijn topic kunnen zijn.
Loop ook te rennen van moment dat ik opsta tot dat ik naar bed ga.

Maar ik heb 3 dingen gevonden, misschien heb je er wat aan..

AH bezorgt wekelijkse de boodschappen (in de tijd die ik daar voor kwijt was kan ik wat anders doen (okay geen rust).
Ik moet van mezelf minimaal 3 avonden per week minimaal een half uur in bad (dus echt rust).
Ik ben begonnen met diamond painting. Een hobby waarbij ik op een stoel zit ( dus niet loop te rennen)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:57

Je zegt dat je vaak gewoon maar werk aanneemt als je een dag vrij hebt, om maar te voorkomen dat je niks doen. Is het dan misschien niet handig om je ontspanningsmomenten van tevoren te plannen? Zodat je agenda niet leeg is en je dus maar aan het werk gaat? Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je op donderdagochtend (ik zeg maar wat) tijd inplant om te ontspannen. Maak een afspraak met een vriendin om samen te gaan koffiedrinken in de stad, spreek met een stalgenootje af of bedenk alvast welke film je gaat kijken en wat voor uitgebreid ontbijt je voor jezelf gaat maken. Het klinkt misschien wat raar om me-time in te plannen, maar misschien helpt het je om te leren ontspannen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:04

Ik herken(de) het wel, je zit in een ritme van constant bezig zijn en dan voelt niks doen heel raar. Misschien kan je het een beetje afbouwen door een lange wandeling in het bos/strand (alleen), of probeer eens een meditatiecursus.
Het kan natuurlijk ook heel confronterend zijn om niks te doen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:28

Herkenbaar, ik zal binnenkort eens het hele topic doorlezen (zit nu op m'n werk).
Heb een baan met een hoge werkdruk, huishouden, eigen pony, bijrijdpaard en veel ''losse'' vriendinnen.
Ben altijd druk en loop al jaren met het gevoel rond dat het eens mis kan gaan om zo vaak met een opgejaagd gevoel rond te lopen. Het lijkt me heerlijk om me eens te vervelen/eens niets te doen maar altijd kan ik wel iets bedenken dat nog ''moet''.

Sinds februari ben ik minder gaan werken (om de week een dag vrij). M'n goede voornemen voor dit jaar was om meer avonden thuis door te brengen, Netflix hiervoor aangeschaft.
Voel me al iets beter nu ik iets minder ben gaan werken. Is me nu wel duidelijk dat ik rust (thuis zijn film kijken, boek lezen oid) gewoon nodig heb.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 17:46

Ohh, het lijkt me heerlijk om niks te kunnen zonder het gevoel te hebben dat het kan en dat je je niet schuldig hoeft te voelen. :) Ik kan niet meer uitslapen, ik maak op dagen dat ik niet werk to do lijstjes van wat ik op die dag moet doen..

Wandelen zou ik inderdaad eigenlijk meer moeten doen. Korte dagen qua licht zorgen er helaas niet voor dat ik 's avonds even een uurtje naar buiten kan om te lopen..

amoj schreef:
Herkenbaar!
Ik kan ook slecht stil zitten. Werk dan ook 7 dagen in de week, gemiddeld 8 uur per dag. Helaas verder ook geen vriendinnen of een relatie, dus eigenlijk ook geen reden om eens vrij te nemen. Heb wel een pony maar daar kan ik niks meer mee doen, oud beestje. Als ik eens vrij ben heb ik ook geen idee wat ik moet doen, meestal ga ik dan maar slapen... :')

Keertje chillen? :P Valt me dan nog mee hoeveel ik werk als ik het zo lees.. :P

bigone schreef:
Zo, nog even een paar maanden zo doorgaan en dan gaat je lichaam en/of geest wel protesteren. Waarom zoveel werken , alles gaat er onder lijden, je relatie, je paard en ten slotte vooral je gezondheid. Misschien eerst eens per dag wat minder uren maken.

Dat doet het al wel hoor. Het heeft zijn weerslag op mijn gezondheid, maar ik kan de noodrem in mijn hoofd niet meer echt vinden.. Vind dat echt heel lastig.

Wat betreft boeken en Netflix enzo, ik moet mezelf dat echt weer aanleren. Ik kan niet de concentratie opbrengen om daar een tijd lang voor te gaan zitten..

Junia schreef:
Ik vind het opvallend dat je zegt zonder schuldgevoel.

Je lijkt daarmee een belangrijk aspect van het "probleem" al te noemen: je voelt je kennelijk schuldig als je een dag niks doet. Waarom? Naar wie? Wat levert je dat op?

Je daar bewust van worden kan al veel schelen. Ik zou zeggen test het eens uit. Ga een uurtje bankhangen en kijk wat er in je hoofd gebeurt.

Ik kan de vinger niet helemaal op de zere plek leggen. Ik denk deels naar mijn vriendin, omdat zij ook fulltime bezig is met studie. Als ze thuiskomt is er ook nog een huishouden te doen en dat wil ik van haar schouders af houden.

Online cursus is nog best wel een idee ja! :j

Mindfullness levert me heel veel frustratie op. Perfectionisme + het niet in één keer 'kunnen'... :')

Ik haal heel veel rust en energie uit naar buiten gaan met m'n bijrijdpony. Heerlijk, een paar uur naar buiten, het bos in en een galopje over de hei heen. :)

HippoLogic schreef:
1 vraag: waar loop je voor weg? Wat wil je niet onder ogen zien?
En een tip: ga mediteren. Begin makkelijk met een leuke geleide meditatie (ik luister liever Engelse) op YT en leer ontspannen.

Ik ga even goed nadenken over je vraag. Goed dat je hem stelt. :)

_Ezra schreef:
Zoek een hobby.

*\o/*

:9k Bij deze, de okee-trofee voor je opmerking. Helaas is het een koffiekopje en geen trofee, maar dat zegt voldoende over de opmerking en het sarcasme-gehalte van mijn antwoord! -:)

Corelli,
Niks doen valt bij mij onder het niet meer verplicht dingen hoeven doen.
En dat kan op de ene dag zijn dat ik even niet aan het huishouden hoef te denken en een andere dag kan ik niet eens naar de bios. Ik heb goede en slechte dagen zeg maar. En wat me tegenhoudt om het te doen, rotzooi in huis, angst dat ik geld tekort ga komen als ik werk afsla..

xApple, ik denk dat het 'terugkijken en trots zijn op wat je gedaan hebt' voor mij op dit moment wel lastig is. Burn-out klachten in een redelijk zware schaal, wat maakt dat ik vind dat mijn werk nooit goed genoeg is gegaan, dat ik nooit genoeg heb opgeruimd thuis...

Wauw, ik moet een cursus niets doen. :')

Zorro, ik herken dat up en down wel. Vooral als ik down ben wil ik mijn huis niet meer uit en zeg ik afspraken met vrienden of met mijn vriendin af. Als ik me goed voel maak ik die afspraken weer en dan, als het puntje bij paaltje komt heb ik teveel gepland en stort ik weer in.

Amoj, ik heb eigenlijk naast 'teveel werk' niet veel te klagen. :) Ik heb wel een geweldige relatie, lieve vrienden, hobby's ed. Maar ik heb altijd wel gehad dat ik door moet zetten tot ik mezelf voorbij ben gegaan. Uit welke omgeving kom je? Mag ook via PB hoor. :) We hebben een kast vol spelletjes dus als het je leuk lijkt ben je welkom :)

Tengeltje, mooi dat je dat kan. :) Bij mij is het helaas niet zo dat ik al mijn werk heerlijk ontspannen kan doen, was het maar zo'n feest.

badeendje schreef:
Damn girl, je werkt om te leven, niet andersom! Wat deed je als je tijdens je studie een vrije dag had? Kan je geen rust vinden in een dag vrij zijn? Ook niet als je de hele dag op stal aan het scharrelen bent bijvoorbeeld?

Pfohhh, tijdens mijn studie zat ik tijdens een dag vrij best vaak een hele dag op mijn kamer eBay af te speuren hehe. :P
Ik scharrelde vroeger hele dagen op stal, maar dat is er nu niet echt meer bij.

Tutti_Frutti, ik ben daar nu ook wel naar aan het kijken. Bewust worden van hoe bizar druk ik eigenlijk ben en wat ik terug kan schroeven. Is denk ik ook wel het arbeidsethos van tegenwoordig. Ik las pas ergens dat we op één dag zoveel prikkels krijgen als mensen uit de Middeleeuwen in 30 jaar.

Dankjewel voor je berichtje Iris! Wellicht eens goed om met Eefje te overleggen.. Avondjes vrij plannen!

Hihi Friesam, ik vind boodschappen doen ontspannend. :') Stom hé? Heerlijk, karretje volmikken.

Many, dat is wel een hele goede optie ja! Ik ben al wat meer in mn agenda aan het kijken hoe ik het indeel, dagen die ik werk geel arceren enzo. Weinig witte bladzijden over, maar als ik het van tevoren inplan is daar wel meer kans op. Alleen niet teveel inplannen omdat ik dan weer afzeg omdat het teveel is..

Ik heb het ook soms nodig om niks te doen, maar ik voel me daarna gewoon enorm bagger.. :=