buukske schreef:Ik meld mij ook. Ik volg ook vaak vliegtuigen. Nu wil ik graag meeluisteren met de toren maar geen idee hoe. Iemand die mij daarmee wil helpen?
Heel kort gezegd:
Je gaat naar liveatc.net en dan kun je in de linkerkant van het scherm zoeken op een Airport code. Die van Schiphol is EHAM (Europe-Holland-Amsterdam). Dan krijg je heel veel verschillende frequenties waar je op kan zoeken. EHAM Approach werd door Courses genoemd, deze frequentie begeleidt vliegtuigen die in de buurt van Schiphol komen en door de luchtverkeersleiding op het juiste vliegpad te komen zodat ze uiteindelijk recht voor de baan komen. Dan worden ze overgezet naar EHAM Tower die hen vertelt hoeveelste ze in de rij zijn om te landen, en uiteindelijk krijgen ze ook de landingsklaring. Als ze daarna op de baan staan schakelen ze over naar EHAM Ground die ze instructies geeft over hoe ze naar de juiste gate moeten taxien.
Je hoeft op liveatc.net enkel de juiste frequentienaam te vinden, klikken op 'listen' en dan kun je alles horen.
Oké haha ik hoop dat het wat duidelijker is, als je graag nog wat meer weet over de phraseologie die de piloten en de luchtverkeersleiding gebruiken, dan kun je me altijd PB'en