Online vliegtuigen volgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:49

Courses schreef:
Haha, herkenbaar! Je kunt ook de tower frequency van Schiphol van Airport Approach enzo meeluisteren, dat is ook altijd erg leuk om te doen als je een uurtje niks te doen hebt vind ik :+

Precies dit wilde ik ook noemen!
Flightradar24 combineren met liveatc.net is nog leuker als je niks te doen hebt :)
Op liveatc zoeken op EHAM (code van Schiphol), en als je dan bijvoorbeeld de torenfrequentie erbij pakt kun je horen hoe de vliegtuigen worden geklaard om te starten of landen vanaf een bepaalde baan.

Laurievc

Re: Online vliegtuigen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:52

Gaaf, ik ga eens luisteren als ik een uurtje tijd heb. Echt gaaf dit :D

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:09

Haha dat doe ik ook! Nu heb ik sowieso al een fascinatie voor vliegtuigen en ook rampen :( Alles leuk en aardig tot ik 2 jaar geleden (toen er zoveel rampen waren in een zomer) ons vliegtuig een doorstart moest maken. Ik vind het heerlijk om FlightRadar aan te zetten en random vliegtuigen aan te klikken om te zien waar ze heen gaan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:35

Flightradar kijk ik ook veel.
ga vande week eens geluid er bij pakken.

Mn overbuurman is piloot en mijn ouders in het klanten bestand hebben ook piloot en stewardess :) altijd leuk om die verhalen te horen :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:44

ahja! doe ik ook vaak. In de buurt is er een communicatie rader, en we hebben veel vliegtuigen die laag overvliegen. Ik ben dan altijd benieuwd vanwaar ze komen of naar waar ze gaan

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:53

Er zijn van de ATC verschillende zenders inderdaad, ik pak eigenlijk altijd de Approach

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:13

Leuk om te doen inderdaad! Ik doe het af en toe. Meeluisteren ga ik ook eens proberen!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:31

Jaaa hier nog een vliegtuigvolger!
Heb ook de betaalde app genomen en luister dan regelmatig tegelijk met de toren mee.
Vraag ook aan al m'n collega's en familie hun vluchtnummer om ze dan te kunnen volgen.
Vd week ging ik bij Schiphol zelf spotten en heb toen ook even op de radar zitten kijken of de a380 op de polderbaan zou landen en had geluk! Dus gelijk mooie foto's kunnen maken.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 07:58

Ik meld mij ook. Ik volg ook vaak vliegtuigen. Nu wil ik graag meeluisteren met de toren maar geen idee hoe. Iemand die mij daarmee wil helpen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:29

Nou best geinig inderdaad!
Ik lig te luisteren wat er overkomt en zie de vliegtuigen en routes erbij.

Morrie: jouw link doet het bij mij niet.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:36

Flightradar heb ik ook op mijn iphone staan ja! Was erg leuk om het vliegtuig van mijn ouders te zien opstijgen vanaf Heraklion en zo hun vlucht te volgen.
Toen mijn zusje en ik ze gingen ophalen van Schiphol konden we ze dus van verre via de camera functie zien aankomen.
Geweldig!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:51

Tjeempie, wat een boel zeg!
Wij wonen in Almere en hebben dus ook regelmatig een vliegtuig boven ons hoofd vliegen. Leuk om te zien waar die allemaal vandaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:28

Leuk dat je die site hebt ontdekt Joolien :D
Ik gebruik deze en marine traffic al jaren om mijn vriend te volgen wanneer hij gaat werken. Hij werkt bij een baggerbedrijf en zit momenteel het vaakst op een stenenstorter/ kabellegger, de Isaac Newton. Het fijne aan marine traffic is dat er bij zowat alle schepen ook foto's staan.
De Newton is in 2014 gebouwd in Pula, Kroatië. Ik ben daar toen in oktober op vakantie geweest. Het is echt geinig dat er van die bouw en de scheepswerf ook echt foto's te vinden zijn. Het eerste project was in Noorwegen, mijn vriend was er toen bij. Ook daar staan foto's van op de site.
Op die manier kan ik toch ook een beetje van de wereld zien en de plaatsen waar hij zit.

Het enige moment waarop ze niet op de radar staan, is als ze door piraatgevoelig gebied varen. Dat is jaren terug het geval geweest bij de overtocht van Singapore ( of Colombo) naar Dampier, Australië. Die tocht duurde 2 weken.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:13

buukske schreef:
Ik meld mij ook. Ik volg ook vaak vliegtuigen. Nu wil ik graag meeluisteren met de toren maar geen idee hoe. Iemand die mij daarmee wil helpen?

Heel kort gezegd:
Je gaat naar liveatc.net en dan kun je in de linkerkant van het scherm zoeken op een Airport code. Die van Schiphol is EHAM (Europe-Holland-Amsterdam). Dan krijg je heel veel verschillende frequenties waar je op kan zoeken. EHAM Approach werd door Courses genoemd, deze frequentie begeleidt vliegtuigen die in de buurt van Schiphol komen en door de luchtverkeersleiding op het juiste vliegpad te komen zodat ze uiteindelijk recht voor de baan komen. Dan worden ze overgezet naar EHAM Tower die hen vertelt hoeveelste ze in de rij zijn om te landen, en uiteindelijk krijgen ze ook de landingsklaring. Als ze daarna op de baan staan schakelen ze over naar EHAM Ground die ze instructies geeft over hoe ze naar de juiste gate moeten taxien.
Je hoeft op liveatc.net enkel de juiste frequentienaam te vinden, klikken op 'listen' en dan kun je alles horen.

Oké haha ik hoop dat het wat duidelijker is, als je graag nog wat meer weet over de phraseologie die de piloten en de luchtverkeersleiding gebruiken, dan kun je me altijd PB'en :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:43

Grappig, ik woon in de Zaanstreek dus hier word je doodgegooid met laag overvliegende vliegtuigen, maar het is nooit in me opgekomen dat ik ze zou kunnen opzoeken. Ik ga eens kijken :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:50

Haha wat leuk om te zien dat er zoveel interesse is in deze app.

Ik gebruik hem alleen werkgerelateerd om te kijken waar een vliegtuig is waar ik op moet werken.

Het gekke is: ik woon vlak naast schiphol, ik werk 5 dagen per week in de luchtvaart en toch vind ik het elke keer weer leuk om te kijken als er weer 1 opstijgt. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:08

Oh wat grappig dit, zag er eentje aankomen op het kaartje en ja hoor even later hoorde ik hem buiten over vliegen :)) Nooit bij stilgestaan dat je dat kan opzoeken... best leuk om te weten waar ze allemaal heen gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:53

Flightradar24 vind ik een vervelende app. Ervoor betalen dat hoeft nu ook weer niet. Andere tips of is dit de enige?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:16

IMJ schreef:
Flightradar24 vind ik een vervelende app. Ervoor betalen dat hoeft nu ook weer niet. Andere tips of is dit de enige?

Ik heb zelf planefinder en vind deze wel prima. Geen ervaring met flightradar. Volgens mij heb ik wel de betaalde versie, maar er is ook een gratis variant.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:06

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:10

hahahaha... Ik houd ook van flightradar24. Als familie op vakantie gaat, dan volgen we het. En als iemand dan land dat sturen we direct een print screen O:)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:12

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:36

vreemd, ik zie ze gewoon vliegen :') (met google Chrome op een Mac)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:38

Hier ook chrome, maar een windows haha :+ Jammer!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:41

op de windows pc op het bureau naast me zie ik het ook gewoon..... mssch ff ctrl+F5 doen?