Wanneer auto naar de schroot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:13

problemen met de waterpomp? Dan zou ik de kosten niet meer doen.

Ik doe alle "normale" slijtagekosten tot +/- 220 000km ongeacht de leeftijd. Alle andere kosten die gelijk aan of boven de waarde van de wagen zijn, worden niet meer gedaan, datis einde verhaal.

_mexx_lady_

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:41

Ja hier staat waterpomp ( heb de prijs ervan gekregen, weet niet of dit is voor hem te maken of vervangen ), maar met BTW erbij zou het 80 euro zijn.
Helaas ken ik geen handige harry die de werkuren er gratis bij doet haha.

Voor mij is de keuze zwart-wit gezien vrij simpel. Laten maken die handel want het is mijn fijne autootje. Maar in mijn achterhoofd blijft wel slingeren " wat als je hem nu laat maken, en volgende maand heeft hij weer dit of dat kapot of kom je alsnog niet door de keuring in juni dan heb je het geld voor niks erin gepompt'
Beetje doemdenker natuurlijk.

In België moet ik trouwens langs een garagist om hem volledig na te laten kijken en die beslist dan of hij eventueel nog door de keuring kan.
Keuring zelf wordt op een andere plaats door een bedrijf gedaan en die zeggen je niet of hij er nog mee door kan of niet, die rekenen gewoon af als het moet.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:44

Maar ja, wat als je hem nu laat maken en hij komt nog twee jaar als een zonnetje door de keuring?
Dan heb je twee jaar langer kunnen sparen voor een betere auto :j
Ik heb een autootje uit 2001 met bijna 177.000 op de teller en op wat cosmetische gebreken na is hij prima, die gaat echt nog niet weg (in elk geval niet naar de sloop).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:45

kosten die gaan komen, zien ze ookniet noodzakelijk op de keuring hoor. Daar beoordelen ze gewoon wat ze op dat moment zien.
Maar als het je een beter gevoel geeft, kan je nu ook nu (of net voor je de distributieriem moet laten vervangen) al naar de keuring gaan (+/- 45€) en kijken naar het aantal opmerkingen en dan beslissen of je kosten gaat/wil doen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:58

petitparis schreef:
problemen met de waterpomp? Dan zou ik de kosten niet meer doen.

Ik doe alle "normale" slijtagekosten tot +/- 220 000km ongeacht de leeftijd. Alle andere kosten die gelijk aan of boven de waarde van de wagen zijn, worden niet meer gedaan, datis einde verhaal.

Waarom tot 220.000 km?
Ik heb inmiddels 429.000 km op de teller staan en ik rij door totdat ie het echt begeeft. Maar voor nu rijdt mijn auto nog super (VW Golf TDI uit 2004, gekocht in 2008 met 150.000 op de teller) en zuinig (1 op 22 gemiddeld). Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar en de onderhoudskosten incl. apk varieeren van 100,- tot 1000,- per jaar (maar dat geldt ook voor onze andere auto, een Opel Combo, terwijl dat een veel jongere auto is met 190.000 op de teller). Ik denk dat ik eigenlijk niet goedkoper kan rijden...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:00

Mijn auto is van 1996; 19 jaar oud dus. De auto rijdt heerlijk en is super betrouwbaar (Volvo 850). Op deze leeftijd heet het een youngtimer. Het is de bedoeling om deze auto een oldtimer te laten worden bij ons, we hebben dus nog even voor de boeg, alhoewel de auto op een gegeven moment wel de garage in gaat om ook werkelijk de leeftijd van oldtimer te kunnen halen. Wat ik ook heel fijn vindt, is dat er weinig snufjes aan zitten, kan er ook weinig aan kapot gaan.....

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:02

Dat denk ik ook niet Mies7.
Wij hebben ook een nieuwere auto, uit 2011 met nog geen 70.000 op de teller en ook die kost verduveld veel, niet zozeer aan groot onderhoud maar wel aan een veel hogere verzekeringspremie. Ik kan mijn barreltje bijna vier keer verzekeren voor zijn verzekeringspremie :+
En als er dan toch eens onderhoud nodig is, dan is het wel duurder, want dat moet bij de merkdealer i.v.m. behoud garantie en doorverkoopwaarde.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:03

_mexx_lady_ schreef:
Voor mij is de keuze zwart-wit gezien vrij simpel. Laten maken die handel want het is mijn fijne autootje. Maar in mijn achterhoofd blijft wel slingeren " wat als je hem nu laat maken, en volgende maand heeft hij weer dit of dat kapot of kom je alsnog niet door de keuring in juni dan heb je het geld voor niks erin gepompt'

Dat zul je bij een oudere auto denk ik altijd wel houden (ik wel tenminste :+ ). Ik vind het wel een goed idee om die keuring naar voren te halen, of eventueel het onderhoud wat later te laten uitvoeren. Als hij gewoon door de keuring komt, kun je daarna altijd nog je onderhoud + distributieriem etc. laten doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:07

@ Mies: Boven 220 000km, doe ik het niet meer zonder nadenken. Vanaf een bepaald aantal km's krijg je kans op andere kosten door slijtage en dan houd ik hier wel meer rekening mee.
Heb al een wagen gehad die echt op was rond 225 000km, was gewoon een lopende rekening geworden. Maar evengoed auto's gehad die idd met gemak over de 300 000 gingen, zonder grote kosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:11

Zowel atos als transit zitten nog lang niet aan die km. Atos is van 1998 en heeft nu 75000 op de teller staan als automaatje. Transit van 2002 en nu 140000 als diesel. Maar ja de leeftijd is nu domweg een probleem aan het worden. Ellende is dat een iets kleinere bus (formaat scudo, expert) ben ik ongeveer 8000 kwijt voor een beetje fatsoenlijk niet afgeragde bus. Voor dat geld kan ik beide autos ruim 5 jaar en mogelijk langer voor onderhouden in verzekering, belasting en onderhoud. Betaal nu voor beiden nog geen 100 euro per maand aan belasting (speciaal tarief voor transit ivm rolstoel aangepast) en verzekering. Iets wat bij een nieuwere bus heel moeilijk gaat worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:31

_mexx_lady_ schreef:

Waterpomp vervangen is vrij standaard volgens mij als de distributieriem vervangen moet worden. Ik lees dus nog steeds gewoon, normaal onderhoud en niks meer of minder. Ook olie vervangen is gewoon onderhoud.

En wat je zegt, dat kan. Maar dat kan je evengoed gebeuren als je deze auto weg doet en een andere koopt. Tenzij je voor een spikslinternieuwe met garantie gaat, natuurlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:44

Tsja ik laat van mijn 18 jaar oude auto ook de distributie riem en de koppakking vervangen binnenkort , maar godzijdank heb ik een heel lief vriendje die dit allemaal kan . Anders had het zeker 700 euro gekost met uren van de garage erbij is bijna een dag werk namelijk !
Nu kost het me 100
Auto heeft bijna 210.000 gelopen maar ik vind hem nog heerlijk rijden dus zie geen reden voor verkoop

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:50

Ik zou ook kijken of je de apk en deze reparaties kan combineren. Dan weet je in elk geval of ie het nog waard zal zijn, nu alles vervangen en straks de keuring niet door komen zal zonde zijn. Als het verder geen ellendige bak is die altijd stuk is, zal ik het er wel voor over hebben.

Ik heb besloten de mijne echt helemaal af te rijden, tot ie geen meter meer vooruit wil. Alleen is de situatie voor mij iets anders. Mijn vriend kan alles zelf doen, ik betaal alleen onderdelen en de apk. Is ondertussen 20 jaar oud en heeft bijna 240.000 km gelopen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:58

Ik heb ook de keuze gemaakt om mijn auto uit 2000 in te gaan ruilen dit jaar. Hij kost mij al jaren veel geld aan reparaties. En dit jaar moet hij ook een grote beurt en dan worden de kosten ook bijna duurder dan de dagwaarde. Dat is het mij niet meer waard. Sonde want verder is het een prima wagen roest vrij en pas 145.000km gemaakt, alleen laat de blank laklaag los dus heel mooi ziet hij er niet meer uit. Had ook gedacht hem op te rijden. Maar ik maak zoveel kosten eraan dat het lastig is om dan te sparen voor een jongere auto, dus het houd gewoon een keer op helaas.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:16

tja.... mijn dikke Blazer is als nieuw.... mijn oldtimer...mijn liefde ...mijn trekpaard dus die gaat sowieso nooit weg.

ik heb echter ook een Golfie uit 1993.
155000 km op de teller, dus dat val mee voor 23 jaar oud.
Ik kocht hem voor €300 , en ieder jaar dat ie voor dat bedrag door de apk komt mag hij blijven..... en tussendoor heb ik eigenlijk niets met hem *klopt af*
Kleine dimgetjes laat ik nog wel doen maar grote dingen niet.
Inmiddels is de binnenbekleding van het dak eraf....
De kachel geeft geen warmte meer maar koude lucht en 1 band van de tank is eraf. Dat moet dus met apk gedaan worden, dus we zien het wel in juni..... anders gaat ie naar de schroot...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:24

little_birdy schreef:
Tsja ik laat van mijn 18 jaar oude auto ook de distributie riem en de koppakking vervangen binnenkort , maar godzijdank heb ik een heel lief vriendje die dit allemaal kan . Anders had het zeker 700 euro gekost met uren van de garage erbij is bijna een dag werk namelijk !
Nu kost het me 100
Auto heeft bijna 210.000 gelopen maar ik vind hem nog heerlijk rijden dus zie geen reden voor verkoop

Ik betaal idd wel die 700 aan de garage, maar idd met ruim 210.000 km op de teller weet je dat dat nodig is... en voor dat geld koop ik nog steeds niet een jonger, beter autotje... helaas.. -O-

Ja, wat anderen ook al zeggen...de ellende van een ander.. want een andere auto wil niet zeggen dat er niks mee is.. Ik heb deze auto ooit nieuw van de dealer gekocht (slechtste idee ooit maar toch :') ) dus het is sentimenteel gezien ook nog eens echt 'mijn' autootje waarvan ik precies weet wat er mee gebeurd is altijd... dus die moet minstens nog 10 jaar mee <3

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:32

Lastig is dat he! Ik heb een auto van 18 jaar oud met bijna 400000 op de teller maar rijdt perfect en is echt luxe voor het geld dat ik ervoor heb betaald. Ik heb zelf als 'regel' dat als de reparaties meer kosten dan de aanschafprijs dat ik het dan niet meer doe. Gelukkig kan mijn vader vaak zelf repareren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:35

En een auto is dan ook weer zijn geld waard na zon reparatie he als de buitenkant verder roestvrij en netjes is !
Ik las ook iemand die de auto opgaf om zijn koppeling ? Ook een koppeling is maar zon 3 tientjes nieuw , het is het arbeidsloon wat de prijs maakt .
Daarom is het het ook zeker waard om iemand te zoeken die het zwart wil doen

Reusje dat is een slimme al ligt het eraan wat je auto gekost heeft dan,
Voor de aanschaf prijs van de mijne kan ik de complete motor laten reviseren
Omdat het gewoon een relatief goedkope auto is net weinig poespas

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:44

Hier ook steeds twijfel.
2001, met 240.000.
Er is erg veel gesneuveld afgelopen jaar en eigenlijk al te veel. Maar ja, nu rijdt hij weer goed.
Vind maar een niet te dure trekauto voor 2500 kg die niet ook meteen alweer dingen gaat mankeren.

Als ik problemen krijg met de automaat is het definitief over.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:46

Maar is dat normale slijtage of dingen die niet stuk horen te gaan ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:59

Cer schreef:
little_birdy schreef:
Nu kost het me 100

Ik betaal idd wel die 700 aan de garage, maar idd met ruim 210.000 km op de teller weet je dat dat nodig is... en voor dat geld koop ik nog steeds niet een jonger, beter autotje... helaas.. -O-

Ja, wat anderen ook al zeggen...de ellende van een ander.. want een andere auto wil niet zeggen dat er niks mee is.. Ik heb deze auto ooit nieuw van de dealer gekocht (slechtste idee ooit maar toch :') ) dus het is sentimenteel gezien ook nog eens echt 'mijn' autootje waarvan ik precies weet wat er mee gebeurd is altijd... dus die moet minstens nog 10 jaar mee <3

De auto van mijn man had ruim 320.000 km op de teller en moest ook een nieuwe distributieriem (en banden en remschijven). Eigenlijk was hij dat qua waarde ook niet meer waard, maar verder was het een superbetrouwbare auto en je weet nooit wat voor ellende je terug koopt. Dat vonden we meer waard dan de gok nemen en een nieuwe tweedehands auto aanschaffen.
Uiteindelijk toch weer ruim 1200 euro geinvesteerd en nog anderhalf jaar zonder problemen gereden. Dat is toch ook wat waard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:02

Nou ja voor die 1200 euro koop je idd ook niet perse een betere 3e hands auto...

Ik vind dat soms zo makkelijk gezegd van die 'auto-mannen'... "ja koop toch een andere, die 500 euro reparatie is veel te veel!"... "eh ja sorry, maar als 500 euro al veel is, is 5500 euro helemaal een beetje duur vind je ook niet :roll: "

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:05

Wat dat betreft is mijn man wel een moeilijke. Die weigert om in een 'koekblik van 500 euro te gaan zitten'.
Hij is ook een verwende Audi-rijder, dus toen er een nieuwe auto moest komen heeft dat ook nog voeten in de aarde gehad.
Het merk interesseert mij echt niet, maar meneer stapt echt niet in bijv een Skoda :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:15

Auto's gaan hier alleen naar de schroot als het echt niet meer kan. Als het meer gat dan auto is, zeg maar.

Hier eentje uit 1973; gaat volgend jaar door een volledige restauratie, samen met z'n broertje en z'n neefje.

Onderhoud is altijd de grootste kostenpost aan een auto. Zeggen dat de auto een onderhoudsreparatie van 1000 euro niet waard is, is onzin. ELKE auto krijgt van tijd tot tijd dergelijke reparaties. Remblokken, remklauwen, schijven, wiellagers, banden... Allemaal dure ingrepen die er gewoon bij horen.
Wil je dat niet, moet je geen auto rijden of 'm elke twee jaar inruilen. Betaal je het alsnog, alleen heet het dan afschrijving en is het opeens wel ok..... :?

Sizzle schreef:
Hier ook steeds twijfel.
2001, met 240.000.
Er is erg veel gesneuveld afgelopen jaar en eigenlijk al te veel. Maar ja, nu rijdt hij weer goed.
Vind maar een niet te dure trekauto voor 2500 kg die niet ook meteen alweer dingen gaat mankeren.

Als ik problemen krijg met de automaat is het definitief over.

Automaatrevisie kost hier in NL zo'n 3k. Zou ik een dergelijke auto niet meteen op afschrijven.
De dagelijkse auto is hier van 2002, 250k op de klok en daar moet eigenlijk nog minstens 150k bij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:25

little_birdy schreef:
Daarom is het het ook zeker waard om iemand te zoeken die het zwart wil doen

Hè, ja, laten we allemaal iemand zoeken die het zwart doet. Gewoon even leuk met z'n allen de economie en ons sociale stelsel én alle 'witte' garagehouders om zeep helpen :)*

Waarom dan niet het advies geven een nieuwe auto te jatten, net zo illegaal en schadelijk %)