Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
leestmee schreef:mijn moeder is niet opgebaard daar haar hele hoofd blauw en niet meer heel was. (mocht iemand perse willen weten wat er gebeurd is graag per pb)
en mijn vader zag er heel normaal uit. ik heb op de laatste condoleance avond afscheid van hem genomen want de crematie aangelegenheid zou met gesloten kist plaatsvinden. ik ben blij dat ik die avond toch geweest ben, ik heb echt afscheid van hem kunnen nemen (ik was 11 toen btw, toen mijn moeder stierf was ik 2,5, ik was erbij toen dat gebeurde)
phormicola schreef:Ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden en heb er jarenlang nachtmerries van. Liever ga ik dus niet meer.
Maar heb het idee dat ik het bij hele naaste familie niet kan maken. Geen idee nog hoe ik dat bij mijn vader en moeder ga doen.
bruintje123 schreef:Mijn vader heb ik opgebaard zien liggen. En het was verschrikkelijk. Sowieso was dat toen nog niet thuis maar in het moratorium. En het was mijn vader niet. Er lag een stijf neergelegde man in pak.
Terwijl ik hem nog nooit van mijn leven in pak had gezien. Ik was overigens ook pas 9, ik denk dat dat ook mee speelt.
Daarna zijn heel kort daarna nog de opa's overleden, die heb ik niet gezien, dat wilde ik niet.
Later toen ik 40 was overleed mijn oma. Haar ben ik wel gaan kijken.
En zij lag er mooi bij. Maar de leeftijd klopte ook. Hoe zeg ik dat, iemand van 90 dan mag het gewoon, het hoort erbij dat iemand overlijd.
Vreemde/ mensen verder van me af heb ik dan weer geen moeite die dood te zien.
Daar heb ik niets mee. Maar bij een jong persoon heb ik wel soms moeite met het verdriet van de nabestaanden.
Sammy2000 schreef:Als ze tegen mij zeggen "overledene ligt er mooi bij" heb ik daar niets mee, voor mij liggen ze er nooit mooi bij. Maar ik blijf erbij dat het wel persoonlijk is.
Ik heb ook nog even in gedachten wat dingen tegen hem gezegd en afscheid van hem genomen, wat ik denk ik niet in het ziekenhuis had kunnen doen.