[ENQ] Werkloosheid en verplicht vrijwilligerswerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:55

Kuggur schreef:
Ingevuld.
Trouwens een amusante contradictio in terminis; "verplicht vrijwilligerswerk", zoiets kan ook alleen door politici worden bedacht....

Of door verenigingen waar je lid bent en verplicht vrijwilligerswerk moet komen doen :+ :Y)

elenaMM77

Re: [ENQ] Werkloosheid en verplicht vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:10

verplicht vrijwilligerswerk is ook geen term die die politiek gebruikt volgens mij,
maar wat mensen ervan gemaakt hebben.. verenigingen gebruiken het wel lol..

politiek gebruikt 'tegenprestatie'. je doet dan dus een vorm van werk voor je uitkering..

zoals een kind wellicht de de slaapkamer moet stofzuigen en opruimen in tegenprestatie voor het zakgeld. prima je krijgt zakgeld, dan verwacht ik wel dit en dit van je... kind kan ook extra klussen doen om geld te verdienen. idem dus met de tegenprestatie... je krijgt een uitkering, maar er wordt een tegenprestatie verwacht, je kunt ook werken voor loon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:14

Silly1972 schreef:
uitkering is 70% van je laatst verdiende loon, maar niet lager dan bijstand.

Inderdaad moet de plek niet ten koste gaan van een betaalde baan, maar met je luie reet van die bank afkomen (mits je niks mankeert natuurlijk) is helemaal zo slecht nog niet.

Sorry!?

Alsof ik er wat aan kon doen dat ik werkloos was. Ik heb in 9 maanden tijd ongeveer 300 sollicitaties verzonden (en dat was echt naar álles wat ik kon vinden, maar wat ik ook echt zou kunnen doen, geen onzin sollicitaties), ik heb talloze trainingen en netwerkborrels afgelopen en er echt alles aan gedaan om werk te vinden. Ik wilde heel graag vrijwilligerswerk doen in mijn eigen veld, maar dat mocht dan weer niet. Ik mag dan geen betaalde baan hebben gehad op dat moment, maar ik was professioneel werkzoekende en dat kost ongeveer net zo veel tijd.

Daarnaast is een WW uitkering misschien 70% van je laatst verdiende loon (en ja, daar kreeg ik toch echt minder dan de bijstand) maar een bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon. Dat komt neer op iets meer dan €900,- per maand, waar je dan maar mee rond moet zien te komen. Dat houdt dus ook in dat je je kleren moet kopen bij de kringloopwinkel, je boodschappen moet doen op de markt en bij de discount supermarkt, ook als die aan de andere kant van de stad zit. Wat denkt je dat dat voor tijd kost?

De gemeente behandeld je sowieso al als een mentaal beperkte crimineel (gesprekken in anti-agressiekamers bijvoorbeeld. Brieven op een toon waar de honden geen brood van lusten), en gaan er vanuit dat je 24/7 beschikbaar bent om door hun hoepels heen te springen. Afspraken worden gemaakt volgens het principe dat zij een brief sturen met een datum en een tijd, en dat je die eigenlijk niet af kunt zeggen. Hetzelfde geldt voor trainingen: ik kreeg ineens een brief dat ik vanaf 'over 2 weken' iedere dinsdag middag van 13.00 tot 17.00 een 'talenten cursus' (daar kan ik ook een volledig boek over schrijven trouwens) moest doen. De vrijdag voor de cursus kreeg ik ineens een mailtje dat het niet meer van 13.00 tot 17.00 was maar van 12.00 tot 16.00. Toen ik aangaf dat ik niet kon omdat ik een tandartsafspraak had moest ik die maar verzetten. Zij zeiden 'spring' en het enige antwoord wat ik mocht geven is 'hoe hoog?'.

Ook kun je onverwachte huisbezoeken krijgen waarbij ze alles in mogen zien, tot je keukenkastjes aan toe. Je moet regelmatig al je bank afschriften inleveren om te kijken of je niet extra geld van deze of gene krijgt.

Ik verzeker je dat de gemeente al heel veel 'krijgt' voor dat beetje geld wat ze betalen...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-02-17 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:15

elenaMM77 schreef:
verplicht vrijwilligerswerk is ook geen term die die politiek gebruikt volgens mij,

politiek gebruikt 'tegenprestatie'. je doet dan dus een vorm van werk voor je uitkering..

zoals een kind wellicht de de slaapkamer moet stofzuigen en opruimen in tegenprestatie voor het zakgeld. prima je krijgt zakgeld, dan verwacht ik wel dit en dit van je... kind kan ook extra klussen doen om geld te verdienen. idem dus met de tegenprestatie... je krijgt een uitkering, maar er wordt een tegenprestatie verwacht, je kunt ook werken voor loon.

Als er werk is dan kunnen ze me ook het minimum loon daarvoor betalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:35

elenaMM77 schreef:

Het zijn echt niet enkel luie figuren die van de ouders niet meer geleerd hebben dan de juiste formuliertjes invullen die in de bijstand zitten. Vlak de groep heeft gewerkt maar is te stuk voor nieuwe baan en niet stuk genoeg voor wia/wao niet uit (doordat er veel via de wao weggesaneerd is destijds door het bedrijfsleven is die weg fors geblokkeerd), samen met getrouwd, nooit gewerkt (door bv ook gezondheidsklachten) en na scheiding in de bijstand beland niet uit. Zat mensen die er echt niet voor de lol in zitten, maar omdat ze een sociaal vangnet nodig hebben en door de levensloop in de onderste terecht komen.

Kijk maar wat de fnv hierover aangeeft:
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... nder-loon/
In de praktijk worden/werden mensen met een uitkering ingezet voor werk dat eerst door gewoon betaalde mensen gedaan werd (nog wel eens met de constructie ontslaan -> uitkering -> "gratis" hetzelfde werk doen), het is een manier om op personeelskosten te bezuiningen voor een aantal bedrijven, en dat het vrijwilligerswerk dezelfde kant op gaat zou mij niks verbazen. Zat organisaties en bedrijven die niet zonder overeind blijven.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:39

Ingevuld.

Jullie vragen of er een oplossing is om de werkloosheid te laten dalen.
Dit hangt natuurlijk niet alleen af van de wil van uitkeringsgerechtigen om een betaalde baan te krijgen.

De werkloosheid staat in verhouding met economische krimp of groei.

AmyJamess

Re: [ENQ] Werkloosheid en verplicht vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:11

ingevuld :)