Hier een HLO-er uit Leeuwarden. Neem eens contact op met het van Hall, ik heb met mijn VWO de opleiding in 3 jaar gedaan. Als je een beetje goed uit zou komen met stage zou je het misschien wel in 2,5 kunnen doen, maar dan moet alles perfect lopen natuurlijk
Ik ga ook met de anderen mee, ik heb ook de indruk dat MLO niveau een stuk lager is dan het HLO niveau. Hangt zeker af van het laboratorium en de taken die je uit voert, maar dit is wel de indruk die ik kreeg van mijn MLO naar HLO medestudenten.
Naar de Uni en je Bachelor halen kan natuurlijk ook, maar duurt dan wel 4 jaar. Ik krijg ook vaak te horen dat HLO-Bachelors meer labervaring hebben vergeleken met de Universiteit studenten. Als je geen Master erna wil doen, kan je miz beter een jaartje korter de HLO-Bachelor doen (met je VWO). De Master zou ik alleen gaan doen als je ambitie hebt voor een PhD, want als onervaren Master start je hier met het zelfde salaris als ik als HLO-er en kost het je geen 2 jaar extra collegegeld
Ik heb 5 maand stage gelopen in de research (RUG) en werk nu een paar maandjes in Utrecht als research-analist. Het bevalt me uitstekend. De routine begrijp ik zeker, je hebt gewoon een aantal protocollen die je regelmatig uitvoert. Er is wel iets ruimte aan eigen initiatief (afhankelijk van je functie en onderzoeksgroep), maar bepaalde handelingen zijn gewoon de basis van je onderzoek en zal je regelmatig uit moeten voeren. Werk je in de diagnostiek dan heb je ook de routine van het onderzoek gezien je bepaalde onderzoeken met uitvoeren op monsters. Maar heel eerlijk, ik denk dat er toch vrij veel banen zijn die een vorm van routine hebben en waarin je zelf de rest invult
Dagje meelopen is zeker aan te raden! In Leeuwarden zou je het KCl en Izore eens kunnen benaderen, beide hebben redelijk wat MLO-ers op de werkvloer en een paar HLO-ers (en -studenten). In Groningen zou je eens contact op kunnen nemen met het ziekenhuis of er een researchgroep is waar je mee mag lopen, hoewel ik denk dat ze daar iets moeilijker zullen doen, ivm geheimhouding etc en natuurlijk, een dagje meelopen in de research zegt nog niet zo heel veel als je verder helemaal geen achtergrond kennis hebt.