Carriereswitch mlo/hlo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:23

Sjolvir schreef:
En perfusionist?

Gewoon helemaal niet mogelijk met deze vooropleiding.

Ik zou gaan kijken of anesthesiemedewerker wat voor je is..

MLO zou ik je niet aanraden, dan zou ik voor de HLO gaan.
Maar daar zijn verschillende richtingen en niet allemaal zijn ze even uitdagend...
Eerlijk gezegd zijn van mijn HLO-jaar er niet heel veel meer daadwerkelijk werkzaam in het lab..

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:26

kamsel schreef:
Sjolvir schreef:
En perfusionist?

Gewoon helemaal niet mogelijk met deze vooropleiding.

Ik zou gaan kijken of anesthesiemedewerker wat voor je is..

MLO zou ik je niet aanraden, dan zou ik voor de HLO gaan.
Maar daar zijn verschillende richtingen en niet allemaal zijn ze even uitdagend...
Eerlijk gezegd zijn van mijn HLO-jaar er niet heel veel meer daadwerkelijk werkzaam in het lab..

Wat is een perfusionist?

Anesthesie lijkt me niks. Dan eerder hartfunctielaborant of mbrt. Wat zijn ze van jou HLO studie zoal gaan doen?

kamsel

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:32

Iemand die de hart-longmachine bedient tijdens open hartoperaties, maar daar heb je minstens HLO voor nodig.

Waarom lijkt anesthesie je niets? En hartfunctie laborant of MBRT wel?

Een aantal zijn het onderzoek in gegaan en gepromoveerd, eentje is klinisch neurofysiologisch laborant en eentje perfusionist.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:33

Sita_xx schreef:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je met een uni bachelor geen hlo functie kunt krijgen

Ik denk dat je je daarin vergist. Je denkniveau ligt er dan misschien wel, maar je mist vele skills die ze zullen vragen en er staan, zeker in het noorden, genoeg mensen te springen om die banen die wel de skills hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:38

Sita_xx schreef:
Jaa ik vind het zelf ook lastig wat nou de beste keus is. Toch zie ik veel vacatures waar mlo/hlo gevraagd wordt en dus niet specifiek mlo of hlo. 4 jaar studeren voor in totaal 24000 euro is toch een hele andere stap dan 2 jaar voor 3000.

Hoe ervaar jij het werk? En zou je me kunnen vertellen hoe jou dag er zo al uitziet?

Als MLOer kom je eigenlijk altijd op routineafdelingen terecht. Ik werk zelf als MLOer. Als je richting R&D of medische microbiologie wilt is een HBO papiertje echt wel noodzakelijk. En dan ook het HBO papiertje in de goede opleiding.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:49

Liselot schreef:
Sita_xx schreef:
Jaa ik vind het zelf ook lastig wat nou de beste keus is. Toch zie ik veel vacatures waar mlo/hlo gevraagd wordt en dus niet specifiek mlo of hlo. 4 jaar studeren voor in totaal 24000 euro is toch een hele andere stap dan 2 jaar voor 3000.

Hoe ervaar jij het werk? En zou je me kunnen vertellen hoe jou dag er zo al uitziet?

Als MLOer kom je eigenlijk altijd op routineafdelingen terecht. Ik werk zelf als MLOer. Als je richting R&D of medische microbiologie wilt is een HBO papiertje echt wel noodzakelijk. En dan ook het HBO papiertje in de goede opleiding.

Oke. Ik dacht het ook omdat in veel vacatures mlo/hlo staat. Misschien wordt dan een startende hlo'er bedoeld. Te veel routine lijkt me ook niet uitdagend genoeg. In mijn huidige baan is het alleen maar routine en ik baal enorm van het werk wat ik doe.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:08

Ik heb zelf bijvoorbeeld zo'n 10 jaar ervaring als analist, ook in R&D en medische microbiologie (op projectbasis). Maar omdat ik geen HBO papieren heb wordt ik hier op het streeklab niet eens uitgenodigd voor een gesprek.

Hoe het in de chemie zit weet ik overigens niet, maar denk wel ongeveer hetzelfde

MBRT had ik heel graag willen doen als ik mijn havo had afgemaakt, dat zijn werk/leerplekken en heb je dus wel direct een klein salaris bij. Probleem is wel dat een baan ernaast houden bijna niet mogelijk is.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:16

Liselot schreef:
Ik heb zelf bijvoorbeeld zo'n 10 jaar ervaring als analist, ook in R&D en medische microbiologie (op projectbasis). Maar omdat ik geen HBO papieren heb wordt ik hier op het streeklab niet eens uitgenodigd voor een gesprek.

Hoe het in de chemie zit weet ik overigens niet, maar denk wel ongeveer hetzelfde

MBRT had ik heel graag willen doen als ik mijn havo had afgemaakt, dat zijn werk/leerplekken en heb je dus wel direct een klein salaris bij. Probleem is wel dat een baan ernaast houden bijna niet mogelijk is.

Zou je niet alsnog je hlo willen halen dan? Of mbrt. Heb even in je profiel gespiekt maar je bent nog best jong.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:03

31, alleenstaande moeder en een koophuis. Dus helaas niet de financiele gelegenheid om dat te kunnen doen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:10

Er zijn tekorten aan chemisten voor zover ik weet.

Ik heb mlo en daarna hlo gedaan. Mlo verrijkt mijn hlo enorm, maar ik denk wel dat je tegen grenzen loopt als je als mlo-er een hlo functie zoekt. Al hangt dat af can de cultuur, je hebt onderzoeksgroepen waar je bijna in opdracht werkt en anderen zoeken ze veel zelfstandig inzicht.

Liselot, heb je cursusmogelijkheden binnen je bedrijf? Seuqencing/data analyse en qpcr leren enzo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:20

Ik kom uit het onderzoek maar vind werken op het lab echt behoorlijk routine (zelfs als je nieuwe proeven probeert te bedenken en meermaals vakrichting wisseld). Het onderzoek zelf is prachtig, maar het pipeteren kon me echt gestolen worden (weken lang eenzaam in een donker en koud microscopenhok bijvoorbeeld).
Ik zou dus MLO echt niet aanraden als je niet van routine houdt, HLO kun je tenminste nog leidinggevende en organisatorische en onderwijs taken bijkrijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:28

F_Orumster schreef:
Er zijn tekorten aan chemisten voor zover ik weet.

Ik heb mlo en daarna hlo gedaan. Mlo verrijkt mijn hlo enorm, maar ik denk wel dat je tegen grenzen loopt als je als mlo-er een hlo functie zoekt. Al hangt dat af can de cultuur, je hebt onderzoeksgroepen waar je bijna in opdracht werkt en anderen zoeken ze veel zelfstandig inzicht.

Liselot, heb je cursusmogelijkheden binnen je bedrijf? Seuqencing/data analyse en qpcr leren enzo?

Zit momenteel bij de deur, ziektewet (al 1,5 jaar). Ben net begonnen met een reintegratietraject van 9 maanden. Dus op dit moment geen werkgever.

Maar PCR heb ik al cursus in gehad en ben ik zeer bedreven in. Ben voor een mlo-er gewoon een erg ervaren analist. Stuurde de boel op de werkvloer eigenlijk ook een beetje aan en was stagebegeleider

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:28

Liselot schreef:
31, alleenstaande moeder en een koophuis. Dus helaas niet de financiele gelegenheid om dat te kunnen doen

Zonde! Misdchien je huidige werkgever vragen dat je je graag verder wilt ontwikkelen en graag cursussen/studie wilt doen en de kosten delen?

Bij mijn werkgever staan ze daar wel voor open. Maar ik kan daar zelf niet echt iets bedenken waar ik bij hun in wil ontwikkelen:p

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:32

Jullie praten me wel een beetje bang met de routine haha. Wat ik nu doe is facturen printen coderen inboeken opruimen en wat kleine klusjes als de bank inboeken en de btw indienen. Daar haal ik geen voldoening uit. Ik mag heel graag dingen uitpluizen en uitzoeken hoe iets zit. In combi met dat ik biologie altijd erg leuk vond en goed was in scheikunde kom ik in deze richting uit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:36

Nou ja, ik had wel veel routine, maar wel heel veel taken en dat maakte mijn werk toch wel erg leuk. Maar gezien jij vwo hebt gedaan en ik mijn havo niet afgemaakt heb zal er tussen ons wel een niveauverschil zitten.

In welke regio zit je? Misschien kan je bij een paar laboratoria eens een dagje mee lopen om te kijken hoe het er aan toe gaat

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:49

Ik ben van hlo naar mbrt gegaan. Ondanks dat ik het lab werk heel erg leuk vond tijdens de opleiding, vond ik er op de werkvloer niet veel aan. Veel van hetzelfde, alhoewel research me dan wel weer trok. Maar toch altijd veel van hetzelfde.

Mbrt voor mij veel meer afwisseling in, wel belangrijk dit zelf aan te pakken, anders ben je maar gewoon de patiënten af aan het werken en protocollen aan het volgen. Universitair ziekenhuis biedt dan ook veel meer mogelijkheden dan perifeer, mee werken en denken met de protocollen in alle onderdelen. Conventioneel, MRI, CT, nucleaire geneeskunde, echo, radiotherapie, etc. Echter moet je voor veel wel weer verder leren, zoals MRI, CT en echo.

Je bepaald dus zelf wel hoe uitdagend het is, want doe je maar gewoon wat moet. Ben je gewoon hele dagen thorax foto's aan t maken of ...

Als laborant (mbrt laborant dus) kan je ook promoveren en verder gaan, ook echt de research in of bij een producent van bijvoorbeeld MRI scanners (zij zoeken vaak de beste laboranten uit, die verder kijken dan protocol volgen en dus weten waar ze mee bezig zijn).

Wat ik ook erg leuk vind is het echt medische aspect (je moet alle anatomie, fysiologie, etc kennen en begrijpen in medische begrippen (naar artsen en collega's), maar ook naar de patiënt toe als simpel Nederlands), maar ook juist het technische van alle apparatuur, hoe straling werkt en je alles kunt optimaliseren. Daarnaast ook sociaal met de patiënt.

Mbrt kan je duaal volgen, dus werken en leren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:57

Hier een HLO-er uit Leeuwarden. Neem eens contact op met het van Hall, ik heb met mijn VWO de opleiding in 3 jaar gedaan. Als je een beetje goed uit zou komen met stage zou je het misschien wel in 2,5 kunnen doen, maar dan moet alles perfect lopen natuurlijk ;)

Ik ga ook met de anderen mee, ik heb ook de indruk dat MLO niveau een stuk lager is dan het HLO niveau. Hangt zeker af van het laboratorium en de taken die je uit voert, maar dit is wel de indruk die ik kreeg van mijn MLO naar HLO medestudenten.
Naar de Uni en je Bachelor halen kan natuurlijk ook, maar duurt dan wel 4 jaar. Ik krijg ook vaak te horen dat HLO-Bachelors meer labervaring hebben vergeleken met de Universiteit studenten. Als je geen Master erna wil doen, kan je miz beter een jaartje korter de HLO-Bachelor doen (met je VWO). De Master zou ik alleen gaan doen als je ambitie hebt voor een PhD, want als onervaren Master start je hier met het zelfde salaris als ik als HLO-er en kost het je geen 2 jaar extra collegegeld :=

Ik heb 5 maand stage gelopen in de research (RUG) en werk nu een paar maandjes in Utrecht als research-analist. Het bevalt me uitstekend. De routine begrijp ik zeker, je hebt gewoon een aantal protocollen die je regelmatig uitvoert. Er is wel iets ruimte aan eigen initiatief (afhankelijk van je functie en onderzoeksgroep), maar bepaalde handelingen zijn gewoon de basis van je onderzoek en zal je regelmatig uit moeten voeren. Werk je in de diagnostiek dan heb je ook de routine van het onderzoek gezien je bepaalde onderzoeken met uitvoeren op monsters. Maar heel eerlijk, ik denk dat er toch vrij veel banen zijn die een vorm van routine hebben en waarin je zelf de rest invult :)

Dagje meelopen is zeker aan te raden! In Leeuwarden zou je het KCl en Izore eens kunnen benaderen, beide hebben redelijk wat MLO-ers op de werkvloer en een paar HLO-ers (en -studenten). In Groningen zou je eens contact op kunnen nemen met het ziekenhuis of er een researchgroep is waar je mee mag lopen, hoewel ik denk dat ze daar iets moeilijker zullen doen, ivm geheimhouding etc en natuurlijk, een dagje meelopen in de research zegt nog niet zo heel veel als je verder helemaal geen achtergrond kennis hebt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:01

Ik lees al even mee en ga nu toch reageren. Ik doe momenteel mlo aan het Noorderpoort in Groningen.

Wij doen 2x 3 uur praktijk in de week, 1 keer bio en 1 keer scheikunde. Verder zit je wel echt lang op school, reken maar op dagen van half 9 tot minimaal 4 uur. Meestal langer.

Heel leuk maar ik zou het je afraden, voor iemand die mavo heeft gedaan leuk en uitdagend maar als je 25 bent en vwo hebt gedaan gaat dit niks voor je zijn. Ik zou echt voor HLO gaan als ik jou was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:03

Bij research labs op de uni kun je eigenlijk altijd wel komen kijken hoor, zijn juist hartikke open en niets geen geheimhouding :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:08

Dat is mooi! Zeker doen dan!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:23

Op kort contract (1 of 2 jaar) zie ik onderzoeksanalisten wel routinewerk doen, maar als je vast werk hebt dan doe je ook veel voor het onderwijs, mensen inwerken, organisatie en experimenten daarnaast (dat is echt mn ontspanning). Zelf ideeen opdoen uit papers en dan daarmee spelen, heerlijk. Er zit wel wst herhaling in tot iets werkt.

Ik denk indd dat elke baan wel repetitieve elementen kent.

Je mag bij mij ook langskomen al is dit moment een beetje een intensieve periode.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 23:29

F_Orumster schreef:
Op kort contract (1 of 2 jaar) zie ik onderzoeksanalisten wel routinewerk doen, maar als je vast werk hebt dan doe je ook veel voor het onderwijs, mensen inwerken, organisatie en experimenten daarnaast (dat is echt mn ontspanning). Zelf ideeen opdoen uit papers en dan daarmee spelen, heerlijk. Er zit wel wst herhaling in tot iets werkt.

Ik denk indd dat elke baan wel repetitieve elementen kent.

Je mag bij mij ook langskomen al is dit moment een beetje een intensieve periode.

Zijn dit mlo'ers of hlo'ers?

Elke baan heeft natuurlijk mindere kamten en dat is niet erg. Zo lang het leuk maar groter is dan het minder leuke dan blijft het in balans.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 23:31

RianneH schreef:
Hier een HLO-er uit Leeuwarden. Neem eens contact op met het van Hall, ik heb met mijn VWO de opleiding in 3 jaar gedaan. Als je een beetje goed uit zou komen met stage zou je het misschien wel in 2,5 kunnen doen, maar dan moet alles perfect lopen natuurlijk ;)

Ik ga ook met de anderen mee, ik heb ook de indruk dat MLO niveau een stuk lager is dan het HLO niveau. Hangt zeker af van het laboratorium en de taken die je uit voert, maar dit is wel de indruk die ik kreeg van mijn MLO naar HLO medestudenten.
Naar de Uni en je Bachelor halen kan natuurlijk ook, maar duurt dan wel 4 jaar. Ik krijg ook vaak te horen dat HLO-Bachelors meer labervaring hebben vergeleken met de Universiteit studenten. Als je geen Master erna wil doen, kan je miz beter een jaartje korter de HLO-Bachelor doen (met je VWO). De Master zou ik alleen gaan doen als je ambitie hebt voor een PhD, want als onervaren Master start je hier met het zelfde salaris als ik als HLO-er en kost het je geen 2 jaar extra collegegeld :=

Ik heb 5 maand stage gelopen in de research (RUG) en werk nu een paar maandjes in Utrecht als research-analist. Het bevalt me uitstekend. De routine begrijp ik zeker, je hebt gewoon een aantal protocollen die je regelmatig uitvoert. Er is wel iets ruimte aan eigen initiatief (afhankelijk van je functie en onderzoeksgroep), maar bepaalde handelingen zijn gewoon de basis van je onderzoek en zal je regelmatig uit moeten voeren. Werk je in de diagnostiek dan heb je ook de routine van het onderzoek gezien je bepaalde onderzoeken met uitvoeren op monsters. Maar heel eerlijk, ik denk dat er toch vrij veel banen zijn die een vorm van routine hebben en waarin je zelf de rest invult :)

Dagje meelopen is zeker aan te raden! In Leeuwarden zou je het KCl en Izore eens kunnen benaderen, beide hebben redelijk wat MLO-ers op de werkvloer en een paar HLO-ers (en -studenten). In Groningen zou je eens contact op kunnen nemen met het ziekenhuis of er een researchgroep is waar je mee mag lopen, hoewel ik denk dat ze daar iets moeilijker zullen doen, ivm geheimhouding etc en natuurlijk, een dagje meelopen in de research zegt nog niet zo heel veel als je verder helemaal geen achtergrond kennis hebt.

Bedankt. Nuttige tips!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:36

HLOers. Het hangt trouwens wel wat af van hoe dirgene zelf is, want je ziet 'hele sterke' hlo-ers en minder sterke en die hebben repetitiever werk.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:52

RianneH schreef:

Je uni Bachelor is 3 jaar, dus dat zou net zo lang zijn als de HLO. :) Inderdaad heb je meer labervaring bij het HLO, bij de universiteit wordt meer gefocust op het zelf opzetten van onderzoek en alles daaromheen. Dus daarin ben je meer de aansturende kracht in plaats van de uitvoerder zoals bij HLO (natuurlijk heb je bij HLO ook wel dat je zelf je eigen dingen mag bepalen binnen een onderzoek, maar even om het idee).

Conclusie is eigenlijk vanuit mij: MLO raad ik je 100% af, dat is gewoon veel te laag niveau. Dan gaat het tussen HLO en Universiteit en daarbij is het belangrijk wat je daarna wilt doen en waar je ambities liggen, zoals bijvoorbeeld een PhD traject. Dat kan jij zelf natuurlijk alleen bepalen. :)