Meedenken: lastige situatie [werk/studie]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Meedenken: lastige situatie [werk/studie]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:45

Wellicht kan je een versneld traject afronden en het schoolgeld via een ROC valt ook wel mee, ik heb destijds de avondopleiding gedaan (2 avonden in de week) en dat was goed te doen. Inmiddels ben ik verder doorgestroomd en werk ik gecombineerd als doktersassistente en POH, ik vind het een prachtig vak :D !

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:21

Ik word helemaal enthousiast van de link die je plaatst! Daar had ik nog niks over gehoord maar daar ga ik zeker ook naar kijken. Ik ben 44, gedwongen ZZPer en hoewel dat best bevalt is het wel wat onzeker en zou ik eigenlijk graag een studie erbij doen maar ja....ik kan dat niet betalen.

Dit zou voor jou ook een uitkomst zijn of niet? Ik ga alleen geen lerarenopleiding doen hahaha, ik denk niet dat dat verstandig is....

Succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 16:43

Ja dit zou voor mij echt geweldig zijn. Ik ben aan het kijken of leraar Engels echt de beste keuze is.

Succes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:10

Ik denk gelijk aan een opleiding tot fysiotherapeut. Geen idee of dat beroep te zwaar voor je is maar het lijkt me mooi aansluiten bij je huidige kennis. Je kunt ontzettend veel kanten op met dat vak, van sporters begeleiden tot revalideren van ouderen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:12

Helaas gaat dat fysiek te zwaar worden in de toekomst. Heel jammer, want ik zou het erg leuk vinden :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:16

Zeker jammer! Niet om te door te drammen maar om mee te denken; je zou ook eerst als fysio aan de gang kunnen in de praktijk en dat als het te zwaar wordt afbouwen naar werk als fysio docent. Of misschien psychosomatisch fysiotherapeut. Die is minder fysiek bezig en meer mentaal, dus minder belastend voor je eigen lijf. Maar als het niet gaat gaat het niet. Dat snap ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:34

Oh daar zal ik best eens naar kunnen kijken dan :) Het lastige is dat het niet voorspelbaar is hoe snel ik ga aftakelen. En de snelheid bepaald de mate. Ik vond het daarom verstandig om helemaal van het fysieke weg te stappen. In het werk tenminste. Maar misschien is dat overdreven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:57

Fysio lijkt mij toch best behoorlijk inspannend hoor, dat zou ik denk ik niet doen. Ik ook niet trouwens want met mijn artrose is dat ook geen goed plan.

Ik ga eens op mijn gemak kijken welke studies me aanspreken en goed het traject bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:03

Fysio is volgens mij best heftig qua beroep. En volgens mij ook niet altijd even makkelijk werk in te vinden.. afhankelijk waarschijnlijk wel van de richting die je op wilt..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:22

Ja, ik ben ook bang dat dat uitgesloten is voor mij :j

Ik ben een beetje heel erg enthousiast bezig :o Zit al te kijken om na het eerste jaar HBO door te stromen naar de universiteit. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik niet zo'n doener ben. En qua IQ moet het makkelijk kunnen (142 toen ik 11 was, hopelijk nog steeds hetzelfde :') ).
De beschrijving op de website van de UvA spreekt mij ook veel meer aan dan de beschrijving op de HvA. Een veel grotere mate van abstractie spreekt mij aan, net zoals dat je alles zelf moet bepalen.

Maar goed, eerst maar eens kijken of het überhaupt allemaal kan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:21

Ik zou wel oppassen ts, docent engels is een erg populair beroep, waardoor een baan vinden erg lastig kan zijn. Zou je niet docent willen worden in een ander vak?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:40

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 14:17

Eef_Bam schreef:
Ik zou wel oppassen ts, docent engels is een erg populair beroep, waardoor een baan vinden erg lastig kan zijn. Zou je niet docent willen worden in een ander vak?

Er is een groot tekort aan docenten Engels :) Daarnaast wil ik de opleiding waarschijnlijk alleen gebruiken om door te stromen naar de universiteit. Mijn echte voorkeur gaat namelijk uit naar vertaling of een nog bredere toepassing.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 14:22

Petpa schreef:
Wellicht is de open universiteit een optie voor je.

De open universiteit heeft een kortingsregeling voor mensen met een laag inkomen. Zie:

http://vraagenantwoord.ou.nl/privatedat ... 202016.pdf

Ik weet even niet meer of de open universiteit alleen cursussen doet? Kan wel even kijken.

Als ze echt een uni zijn dan is het probleem dat ik dat niet direct naartoe kan. Dan moet ik eerst mijn propedeuse halen op het HBO. En dan kan alleen als ik een studielening kan krijgen. En als ik dat kan krijgen dan is korting op de uni overbodig :)

Maar zeker een optie als ik het toch zelf ga moeten betalen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:28

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 15:03

Nee :oo Ik vraag me af wat dat kost. Ik zou dan VWO deelcertificaten voor Nederlands, Engels en geschiedenis moeten halen. Dat is natuurlijk heel haalbaar! Bedankt :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:12

Maar je hebt toch geen compleet havo en geen compleet MBO? Kan je dan wel naar HBO of mis ik iets?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:26

Je kan met een toelatingsexamen altijd naar het hbo ;)
Hebben ze zoiets niet ook op de uni? Zo'n toelatingsexamen ofzo?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:29

Let op dat je wel je wajong behoud, maar dat deze ongeveer 3/ minder is als je gaat studeren! Dus ipv 700 houdt je nog iets van 250 over per maand!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 15:37

Nee, ik val onder de oude regeling. Dan verandert er niets, behalve dat mijn uitkering met ongeveer 50 euro naar beneden gaat per ingang van 2018. Wat ik ook doe :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:40

Niet alle universiteiten lijken een vwo-deelcertificaat te eisen als je een Colloquium Doctum of '21-plus' toelating wil. De Erasmus universiteit lijkt bijvoorbeeld zelf toetsen te geven op VWO-niveau, waarvan je er minstens 3 (verschillend per opleiding welke) moet halen wil je gelijk staan aan iemand die wel een geldige vooropleiding heeft. Natuurlijk zijn eind-examentraining en eindexamen-boekjes dan wel handig, maar dus niet verplicht. (https://www.eur.nl/essc/studentenadmini ... -opleiding)

Je zou kunnen kijken wat de eisen zijn per universiteit en dan bijvoorbeeld een bachelor en master in deeltijd proberen te doen na zo'n CD-toelating, dat lijkt me zeker een goede keuze als je liever veel theorie hebt dan full-time (zware) stages op het HBO.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:51

Even een vraagje. Je geeft aan best wel wat te kunnen werken, zeker wel minimaal 1 uur aansluitend en ook wel minimaal 4 uur per dag. Dat betekent dat je bij de herkeuring waarschijnlijk een re-interegratie traject wordt ingestuurd? Je hebt immers arbeidsvermogen? Daar moet je wel rekening mee houden!

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:52

Ik weet dat er bijv. in Zwolle een deelopleiding zit waar je je certificaat kunt halen om les te geven op een middelbare school.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:20

mvdende schreef:
Even een vraagje. Je geeft aan best wel wat te kunnen werken, zeker wel minimaal 1 uur aansluitend en ook wel minimaal 4 uur per dag. Dat betekent dat je bij de herkeuring waarschijnlijk een re-interegratie traject wordt ingestuurd? Je hebt immers arbeidsvermogen? Daar moet je wel rekening mee houden!

Ik val onder de oude regeling dus ze mogen helemaal niks. Als ik wil mag ik tot aan mijn dood in de wajong blijven. Heb het gesprek al gehad :)
Maar dat wil ik niet!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:23

Ah okee wist ik niet.

Pas wel op met uni, niveau en tempo ligt er erg hoog en het is vaak al moeilijk aanpassen als je van MBO naar HBO niveau gaat. Ik vind het echt heel goed dat je zulke mooie ambities hebt, maar zelf betwijfel ik of uni bij je past als je vwo niet af hebt kunnen maken en havo ook maar gedeeltelijk hebt afgemaakt.
Ik zeg niet dat het niet kan, waar een wil is is een weg, zolang jij bereid bent je de komende 4 jaar volledig in te zetten voor je studie lukt het zeker. Maar vergeet gewoon niet dat uni echt het hoogste niveau is ;)
Zelf zou ik dan zeggen begin niet direct aan de uni maar doe eerst die P op HBO om zo te kijken hoe het niveau je bevalt. Denk je dan dat je er meer uit kan halen kan je daarna altijd nog doorstromen naar uni.