Kan ik een dagje met jullie meelopen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:10

Heel erg bedankt voor al jullie verhalen!

Ik ga 3 februari naar Groningen, en een aantal andere open dagen later in de maand. Ik zal de universiteiten dan even een mailtje sturen over eventuele meeloopdagen...

Zo lastig dit, t lijkt me allemaal zo intressant :o

Eunomia

Re: Kan ik een dagje met jullie meelopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:11

Vaak kun je je op een open dag ook aanmelden voor een meeloopdag bij de betreffende studie, maar even mailen kan natuurlijk ook nooit kwaad. :)

Yessy

Re: Kan ik een dagje met jullie meelopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:17

Hier iemand die werkzaam is in het genetica onderzoeksveld, ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd. Maar we hebben ook mensen rondlopen die bijvoorbeeld wiskunde, bioinformatica, biologie, geneeskunde en nog tig andere studies hebben gedaan. Er zijn mensen die met patiënten werken, die de hele dag in het lab staan of juist achter de computer zitten (of een combinatie daarvan). Kortom het is een ontzettend breed vakgebied, en dat zal voor al je andere interesses ook gelden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:19

Wat belangrijk is om te realiseren is dat er heel veel beroepen zijn waar op zich geen specifieke opleiding voor bestaat.
Je groeit door naar een interesse gebied en met heel verschillende opleidingen kun je toch op dezelfde plek uitkomen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:22

Freki schreef:
Maatschappelijke onderwerpen vind ik leuk, dus gedachtegang van mensen en waarom.

Kijk eens bij new heroes, een bedrijf dat online trainingen maakt op het gebied van gedragsvaardigheden: assertiviteit, timemanagement, leren presenteren, pers. uitstraling, leren relativeren. Noem maar op.

Zij werken veel samen met psychologen, (loopbaan)coaches, gedragsdeskundigen en onderwijskundigen waar we nauw mee samenwerken. Mocht je het leuk vinden ben je meer dan welkom om eens mee te kijken.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 12-06-22 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:39

Ik vind het juist ook heel verstandig dat je ook een beetje in je achterhoofd houdt dat je niet alleen een studie moet kiezen die je interesseert, maar ook iets waarmee je later banen kunt gaan doen die je leuk lijken. Soms kan een studie (de theorie) je heel goed bevallen, maar de uiteindelijke baan veel minder. Dat zie ik bijvoorbeeld om me heen gebeuren met studies in de biomedische hoek; sommige mensen vinden de theorie enorm interessant maar komen er gaandeweg achter dat het labwerk helemaal niet aan hen besteed is. Dan is er heus geen man overboord - je kunt ook andere dingen doen! - maar in sommige gevallen kwamen die mensen er wel achter dat ze eigenlijk dus liever een andere opleiding hadden gedaan. Kortom: het is geen wereldramp, maar het is wél heel slim dat je juist ook een beetje stil staat met wat je met bepaalde studies zoal kunt gaan doen. :j

Dat gezegd hebbende; niemand kan van je verwachten dat jij nu al exact weet wat je later wilt gaan doen, dus je hoeft het ook niet té groot te maken. Open dagen bezoeken en vooral meelopen is een hele goede manier om een beetje een beeld te krijgen van wat je leuk vindt, en wat niet. Dat laatste lijkt heel vervelend om achter te komen maar is minstens even belangrijk! ;)

Ik zie dat hieronder psychobiologie al genoemd wordt; ik doe zelf onderzoek in die hoek (hersenwetenschappen), mocht je daar wat meer over willen weten dan kun je me altijd een PB sturen. :)