Betaal je extra belasting over overwerk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:03

Alik schreef:
Volgens mij is de vraag die gesteld wordt "betaal ik meer belasting over mijn inkomen door overwerk". Het antwoord is nee tenzij je daardoor in een hogere belastingschijf terecht komt en volgens mij heb ik dat beschreven. Of je het nu bijzondere beloning noemt of niet dat maakt niet uit. Het is inkomen en dat wordt belast volgens de geldende tarieven.

Ik noem het geen bijzondere beloning, dat heet zo (check het Handboek Loonheffingen maar) en die tabel moet er dus op toegepast worden en dat verklaart waarom er nu 40,80 + 8,39% loonbelasting/premie volksverzekeringen ingehouden wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:07

Alik schreef:
Die term is ook verwarrend want die klopt feitelijk niet. Er is geen belastingvrije voet. Over elke euro die je verdient/aan inkomen hebt betaal je belasting. Vervolgens kun je kortingen krijgen en/of aftrekposten hebben waardoor je over het geheel weer minder belasting betaalt. Per saldo kan het er dan wel op uitdraaien dat je geen of weinig belasting betaalt.

Bijvoorbeeld de algemene heffingskorting is een vast bedrag aan korting die niet verandert als je meer of minder verdient. De arbeidskorting is een korting die hoger wordt naarmate je meer verdient maar dat gaat niet oneindig door. (Ik zou het na moeten kijken maar als ik me goed herinner groeit de arbeidskorting niet recht evenredig mee met je inkomen en zit er een maximum aan)

Hoe dan ook uiteindelijk komt het steeds neer op dat je mogelijk in een hogere belastingschijf terechtkomt door een totaal hoger inkomen.

Dank je wel voor je uitleg. Zelf ben ik een leek op dit gebied en ben naar mijn werkgever gegaan, omdat ik het afgelopen jaar ontzettend vaak werd gevraagd om in te vallen. Mijn contract is 21 uur en ik werkte soms weken op z'n minst 38 uur. Omdat ik - na het zien van verschillende salarisstroken - bang was dat ik voor de kat z'n *** zou werken, vroeg ik of dit financieel geen nadeel voor mij zou zijn. Dat ik aan het eind van het verhaal juist alleen maar stress in plaats van extra salaris over zou houden. Dat zag ik verkeerd en toen kwam dat verhaal van de belastingvrije voet. Maar als ik jouw uitleg lees, dan ben ik bang dat ik een mooi verhaaltje te horen heb gekregen. Of zie ik het verkeerd?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:09

Tink89 schreef:
Alik schreef:
Volgens mij is de vraag die gesteld wordt "betaal ik meer belasting over mijn inkomen door overwerk". Het antwoord is nee tenzij je daardoor in een hogere belastingschijf terecht komt en volgens mij heb ik dat beschreven. Of je het nu bijzondere beloning noemt of niet dat maakt niet uit. Het is inkomen en dat wordt belast volgens de geldende tarieven.

Ik noem het geen bijzondere beloning, dat heet zo (check het Handboek Loonheffingen maar) en die tabel moet er dus op toegepast worden en dat verklaart waarom er nu 40,80 + 8,39% loonbelasting/premie volksverzekeringen ingehouden wordt.

Neem me niet kwalijk dat ik het woord je heb gebruikt waar net zo goed "men" of "de belastingdienst" had kunnen staan. Het tarief welke de werkgever nu gebruikt bij de berekening tussen bruto en nettosalaris zegt niets over hoeveel iemand uiteindelijk over het hele jaar gezien aan belasting over het inkomen betaalt en volgens mij is dat de vraag die er gesteld wordt.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:24

Shenavallie schreef:
Alik schreef:
Die term is ook verwarrend want die klopt feitelijk niet. Er is geen belastingvrije voet. Over elke euro die je verdient/aan inkomen hebt betaal je belasting. Vervolgens kun je kortingen krijgen en/of aftrekposten hebben waardoor je over het geheel weer minder belasting betaalt. Per saldo kan het er dan wel op uitdraaien dat je geen of weinig belasting betaalt.

Bijvoorbeeld de algemene heffingskorting is een vast bedrag aan korting die niet verandert als je meer of minder verdient. De arbeidskorting is een korting die hoger wordt naarmate je meer verdient maar dat gaat niet oneindig door. (Ik zou het na moeten kijken maar als ik me goed herinner groeit de arbeidskorting niet recht evenredig mee met je inkomen en zit er een maximum aan)

Hoe dan ook uiteindelijk komt het steeds neer op dat je mogelijk in een hogere belastingschijf terechtkomt door een totaal hoger inkomen.

Dank je wel voor je uitleg. Zelf ben ik een leek op dit gebied en ben naar mijn werkgever gegaan, omdat ik het afgelopen jaar ontzettend vaak werd gevraagd om in te vallen. Mijn contract is 21 uur en ik werkte soms weken op z'n minst 38 uur. Omdat ik - na het zien van verschillende salarisstroken - bang was dat ik voor de kat z'n *** zou werken, vroeg ik of dit financieel geen nadeel voor mij zou zijn. Dat ik aan het eind van het verhaal juist alleen maar stress in plaats van extra salaris over zou houden. Dat zag ik verkeerd en toen kwam dat verhaal van de belastingvrije voet. Maar als ik jouw uitleg lees, dan ben ik bang dat ik een mooi verhaaltje te horen heb gekregen. Of zie ik het verkeerd?

Kort gezegd ja en nee :)

Uiteindelijk wordt het hele belastingverhaal in mijn ogen onnodig ingewikkeld gemaakt. Natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen en bijzonderheden maar voor de meeste mensen is dat helemaal niet van toepassing.

Volgens mij is het vrij duidelijk als volgt:

je hebt een jaarinkomen, dit wordt achteraf vastgesteld en daarover betaal je belasting.

Als je een aftrekpost hebt zoals de hypotheekaftrek betekend dit dat je totale loon als het ware lager wordt, waardoor je dus minder belasting hoeft te betalen .

Dan heb je daarnaast de kortingen op de te betalen belasting waarvan de bekendste en meest voorkomende de Algemene heffingskorting en de arbeidskorting zijn. En het woord korting zegt het al, dat is een korting op de te betalen belasting.

En dan blijft er onder de streep dus een bedrag over wat je over het hele jaar moet betalen wat wordt vergeleken met wat er voor jou door de werkgever is ingehouden en dan krijg je iets terug of moet je iets bijbetalen.

Dan die "belastingvrije voet"

Het komt vaak voor dat iemand met een "klein" baantje een laag bedrag zou moeten betalen aan belasting, als dan daar die heffingskortingen vanaf getrokken worden dan kan het zijn dat je per saldo geen belasting meer hoeft te betalen. Deze situatie wordt vaak belastingvrije voet of allerlei varianten op die woorden genoemd.
Uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit hoe het genoemd wordt, de uitkomst is hetzelfde ;)

Corelli

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:05

Over de kat zn k*t: in het kader daarvan is het wel handig om ook even naar toeslagen te kijken als je die krijgt. Als je door extra te verdienen (net)boven de toeslag grens gaat vallen, vervalt je recht op toeslag en dat kan netto een achteruitgang van inkomen betekenen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:08

Corelli schreef:
Over de kat zn k*t: in het kader daarvan is het wel handig om ook even naar toeslagen te kijken als je die krijgt. Als je door extra te verdienen (net)boven de toeslag grens gaat vallen, vervalt je recht op toeslag en dat kan netto een achteruitgang van inkomen betekenen.

Daar heb je een buitengewoon goed punt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:33

Alik en Corelli: allebei enorm bedankt voor jullie reactie! _/-\o_

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:58

Shenavallie schreef:
Alik en Corelli: allebei enorm bedankt voor jullie reactie! _/-\o_

Heel graag gedaan :D