Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:51

Ik ben in september begonnen met de deeltijdopleiding tot leraar Nederlands. Tot nu toe vind ik het echt super. Ik ben wel moe na een dag voor de klas, maar op een heel andere manier dan na een dag op kantoor. In combinatie met de opleiding is het wel zwaar, vooral het schrijven van veel verslagen is tijdrovend. Nu heb ik wel profijt van mijn eerdere werk en ervaringen. Op mijn 18e had ik dit nog niet gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:11

Ik word blij van jullie reacties! Je leest zoveel negatiefs over het onderwijs, maar ik weet dat het een heel mooi vak kan zijn. Leuk om positieve docenten te horen :D

Ik kies niet om docent te worden ivm veel vakanties of wat voor redenen. Het lijkt me onwijs leuk om iets voor leerlingen/ouders te kunnen betekenen later!
Trouwens over biologie, ik weet nog niet of ik dat echt wil. Leek me wel een vak met goede kansen vandaar de keuze. Mijn interesse gaat ook uit naar aardrijkskunde, levensbeschouwing of beeldende vorming. Inderdaad vakken die mega erg van elkaar verschillen maar ik heb niet echt een passie voor een specifiek vak. Ik denk ook dat je meer bezig bent met lesgeven dan echt het inhoudelijke vak (je blijft toch op een zeker niveau 'haken') Maar goed ik moet nog even bedenken wat ik leuk zou vinden en het best zou passen, anders doe je je leerlingen er natuurlijk ook geen plezier mee :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:21

LidyK97 schreef:
Ik denk ook dat je meer bezig bent met lesgeven dan echt het inhoudelijke vak (je blijft toch op een zeker niveau 'haken')

Dat ligt er echt aan waar je les gaat geven.
in de onderbouw vmbo is dat inderdaad wel zo, dan kom je veelal niet verder dan wat simpele basis. Maar als jij bovenbouw vwo gaat lesgeven ben je juist inhoudelijk bezig.

ik zelf ben absoluut geen vakidioot en ik die dit omdat ik graag met leerlingen werk, niet omdat ik mijn vak en kennis wil uitdragen. Als je echt een passie hebt voor je vak en dat wil uitdragen kan je nog wel eens ongelukkig worden in onderbouw vmbo en zit je meer op je plek in bovenbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:28

Niet geheel in je straatje maar wel qua leeftijd. Zelf werkzaam in het speciaal basisonderwijs en door eerste studies ook ervaring in het VO maar dan op het gebied van beeldende vorming.
Ik werk fulltime. Best pittige baan waar je al kwaliteiten moet kunnen laten zien maar door fulltime ook optimale controle. Overdag geniet ik van de kinderen en alles wat ik ze kan leren op cognitief en sociaal emotioneel gebied. Daarna nog een bult administratie en 's avonds inderdaad vaak kapot. Maar zou het omgaan met die speciale leeftijd van pubers etc niet willen missen.

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:31

Op de Hogeschool Utrecht kan je eventueel een dubbele bevoegdheid halen. Dan volg je van een vak alle vakken en van het andere vak alleen de vakspecifieke vakken. Dan volg je gemiddeld 1 vak extra per blok. Ook zijn er eventueel tegemoetkomingen om nadat je al een bevoegdheid hebt een tweede bevoegdheid te halen.

Djonah

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:12

Je kunt ook lesgeven in het MBO. Die doelgroep is anders dan het VO. Je hebt hiervoor ook een tweedegraads bevoegdheid nodig. Als je dan richting biologie/plantenteelt gaat komt er de komende jaren veel werk vrij.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:18

Werkdruk in het voortgezet onderwijs valt mee. Basisonderwijs is de werkdruk heeel hoog.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:33

LiiNd_Y schreef:
Werkdruk in het voortgezet onderwijs valt mee. Basisonderwijs is de werkdruk heeel hoog.

Valt mee?
Ik nodig je uit om eens een weekje mee te komen lopen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:39

LiiNd_Y schreef:

Je hebt in allebei zelf ruimschoots ervaring?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:50

Ik werk in het basisonderwijs en na 1 flinke overspannenheid in 2005 en een burn-out in 2015 ben ik er wel achter dat ik het niet meer fulltime kan.
Het is het mooiste beroep vd wereld en ik wil niets liever doen, maar ik kan de werkdruk niet meer fulltime aan. En dat ligt niet aan de grote klassen en ook niet eens aan het vele administreren.
Er wordt steeds meer maatwerk gevraagd en ik ben een perfectionist. Ik ga voor 120%, dat verdienen de kinderen. Ik probeer alles dan ook zo te doen. Dat hou je dus niet lang vol. Met meer dan 30 kids in de klas kan je simpelweg geen maatwerk leveren.
Mijn advies is: volg je hart en ga voor wat je droom is. Het is een heel gaaf en dankbaar beroep, maar let op je grenzen en leg de lat niet te hoog.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:09

Ik heb het 5 jaar gedaan.
Weet je wat het is, het is geen baan. Het is je leven.

Je werkt kneiterhard, elke les opnieuw moet je er staan. Dan het nakijkwerk en rapporteren nog. Daar alleen al ben je zoveel mee bezig.
Maar dat kan je allemaal nog trekken.

Wat ik niet trok, was het scheve verantwoordelijkheidsgevoel. Het zijn altijd dezelfde mensen die de projectweek trekken, of naar wie leerlingen toe trekken.

Dus dan lag ik in mijn bed te denken aan die ene leerling die die en die problemen had.

Nee, voor mij nooit meer onderwijs.
Ik heb nu een drukke baan als manager en werkte daarvoor met agressieve gehandicapten. Peanuts qua werkdruk. Je trekt de deur dicht en gaat naar huis.

In het onderwijs ben je nooit vrij behalve de middelste 3 weken van de zomervakantie. Al je andere vrije dagen ben je wel ergens mee bezig.

2 dagen per week lesgeven, dan kun je het doen zoals je wil.