Ervaringen met een hulp in de huishouding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:12

Hier twee uur per week, 12,50€ per uur.
Ze stofzuigt boven en beneden, dweilt boven en beneden, neemt de trappen af, maakt de hele badkamer schoon, maakt de wc beneden schoon, haalt haren van de matten af en afwisselend: alles stoffen, keuken, ramen zemen.

Ik ben gewoon thuis en laat de hond uit als ze beneden bezig gaat.

Helaas stopt ze er mee dus weer op zoek naar een nieuwe helaas.
Ik kijk nu op http://www.werksters.nl

Vjestagirl

Re: Ervaringen met een hulp in de huishouding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 15:16

Zelf thuis zijn gaat voor mij heel lastig: ik heb een onregelmatig rooster, en kan 24 uur per dag, 7 dagen per week ingezet worden door het bedrijf waar ik voor werk. Aangezien ik ook nog eens in 3 verschillende steden werk en gemiddeld zo'n uur moet reizen, ben ik al snel 10 tot 11 uur per dag van huis, 5 dagen per week. Vandaar ook dat ik toch wel echt iemand wil hebben die ik kan vertrouwen, want ik zal er vaker niet dan wel bij kunnen zijn.

Ik ken hier in de omgeving heel weinig mensen, dus het is lastig om iemand te vinden als 'kennis van' oid.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:17

Wij hebben eens per 14 dagen iemand voor drie uur, betalen haar €10 per uur.
Heerlijk en ik zou nooit weer anders willen. We werken allebei fulltime en op deze manier kopen we onze vrije tijd 8-).
We wonen overigens in een appartement en in drie uur tijd kan onze hulp alle standaard dingen doen plus een extra klusje (ramen, strijken, koelkast, dat werk).
Wij zorgen er trouwens wel voor dat het is opgeruimd als ze komt en we hebben weinig meuk in vensterbanken/kasten staan, dus stoffen / dweilen kost haar relatief weinig tijd. Onze hulp heeft een sleutel en komt als wij aan het werk zijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:19

Wij hebben iemand die iedere vrijdag een paar uurtjes komt helpen.
Mijn zus en ik doen zelf veel, maar werken allebei fulltime en met drie katten(en voorheen ook een grote hond) is het gewoon geen bijhouden.

1x per week wordt er dus grondig gestofzuigd, gedweild, gestoft etc. en de badkamer wordt gedaan. Dat is eigenlijk alles wat ze doet. De rest doen we zelf.
Het was een goede vriendin van mijn moeder dus ze heeft gewoon een sleutel van ons huis. Meestal is er wel iemand thuis maar soms ook niet, dus dat is handig.

Hoeveel het kost weet ik niet precies haha, mijn zus en vader betalen elke keer :P

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:30

Wij hebben ook altijd een hulp, vroeger ook wat mindere ervaringen gehad (iemand die de voorraadkast plunderde). En nu hebben m'n ouders al een aantal jaar iemand die voordat wij er kwamen wonen hier al schoonmaakte :). Ze komt iedere woensdag en is dan 3 uurtjes bezig, en ze verdient dan €12,50 p.u. Wij zorgen uiteraard dat het opgeruimd is, en zij dweilt, stofzuigt en doet de badkamer, toiletten en de keuken. Plus een stofdoekje waar dat nodig is en heel af en toe de ramen. Ideaal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:58

Als je alleen woont heb en veel weg bent heb je aan elke week 2 uur of 1x per 2 weken 4 uur voldoende als het alleen schoonmaken betreft.
Als je huisdieren hebt of ook een deel van de was of strijk gedaan wilt hebben moet je een uur extra rekenen.
Dan heb je alles gesopt en gezogen en elke keer een dingetje extra als bv de plinten, de wasemkap en koelkast oid.

Als je niemand kent via via dan zou ik het via een betrouwbare site regelen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:12

Ik werk zelf als poetshulp via een bureau met dienstencheques ( belgie). Ik werk 3-4 uur aan een huis ( afhankelijk van gezin tot gezin. Maar ik pak wel altijd alles mee. Dus deuren volledig afvegen,ook erop, plinten afvegen. Overal stofvegen,stofzuigen en dweilen. En ik doe de keuken en badkamer ook uitgebreid. Alleen de meeste gezinnen houden de oven zelf bij. Bij sommige moet ik de ramen ook meedoen dan pak ik meestal elke week gewoon de ramen van een kamer mee en dan elke week een andere kamer. Zo kom ik uiteindelijk rond met de ramen. Van 2 gezinnen houd ik ook de sleutel bij. Die mensen zijn bijna nooit thuis.

Sinds kort heb ik nog een gezin buiten het bureau erbij. Tegen die mensen heb ik gezegd dat ik de eerste keer wel ging zien hoelang ik eraan bezig ben. Uiteindelijk is dit 4 uur geworden dus nu ga ik daar 1 keer per 2 weken 4 uur poetsen.

Ik zou als er iemand langskomt de eerste keer gewoon heel duidelijk afspreken wat je wilt dat gedaan wordt. Wil je alles heel nauwkeurig gepoetst hebben of is gewoon stof afdoen enz genoeg. Wil je de plinten wekelijks of maandelijks gedaan. Moet de keuken elke week uitgebreid ja of nee enz.... Zo een dingen zijn belangrijk zodat je een goede samenwerking krijgt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:20

Ik heb een huishoudelijke hulp via de WMO, zij komt wekelijks 1,5u en doet de badkamer en wc, trekt de stofzuiger door het huis heen (en over de oppervlakken), dweilt de vloeren, doet de keuken en de afwas en indien ze genoeg tijd heeft verschoont ze mijn bed of vouwt mijn was op.
Eens in de maand gaat ze ook met een klamvochtige doek over de oppervlakken en verder kan ik gebruikmaken van dienstenchecques voor de extra dingen als alle kasten uitsoppen, ramen lappen etcetc.
Kost me een eigen bijdrage van ik meen €20,- per maand, maar hier neemt de baas vd woonvorm die voor z'n rekening dus ik betaal niets.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:27

Wij (nja, mijn ouders) hebben een aantal jaar steeds studenten van hulpstudent.nl gehad. 12,50 per uur waarvan dan afhankelijk van de leeftijd ongeveer 9 euro (wordt dus steeds meer) naar de student gaat en de rest dus naar het bedrijf. De klant zal nooit meer betalen dan die 12,50 per uur trouwens.
Het is heel fijn omdat hulpstudent een soort bemiddeld tussen werkgever en werknemer.
Als de student er mee kapt heeft deze een 4 weken opzegtermijn en zorgt hulpstudent dat je dan weer een nieuwe hebt.

Nadeel is dat het natuurlijk studenten zijn en je moet een beetje mazzel hebben met de personen. Wij hebben er eentje gehad die zowat om de week ziek meldde. Ze kwamen hier trouwens 1 x per week ongeveer 3 uur. En dan meubels afnemen, stofzuigen, dweilen, wc's en badkamer. Kamers van mij en mijn broer moeten we zelf doen (of van te voren opruimen zodat de schoonmaakster ook daar even kon stofzuigen).
Mijn moeder werkt niet dus was daarom vaak zelf thuis als zij er waren.

Maargoed, veel studenten kappen er na een tijdje waarschijnlijk wel mee maar voordeel is dus dat je in principe gewoon zsm een vervanger krijgt.
Nadat er een paar bij ons zijn gestopt (ander werk, verhuizen, op reis..) ben ik het zelf gaan doen en werk ik nu in dienst van mijn ouders :-) maar dan niet via hulpstudent.
Wel ben ik ook in dienst van hulpstudent bij een ander adres, hier doe ik 1x in de week 2 uur schoonmaken. Van hen heb ik gewoon de huissleutel gehad.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:50

Ik heb een tijdje als "poets" gewerkt. Kwam ook via via aan adressen. Meestal kwam ik als ze thuus waren of ze wachten op me tot ik binnen was en gingen dan hun ding doen. Ik werkte 1x per 2 weken 3 uurtjes. Ik deed overal afstoffen, 2 wc badkamer dweilen en stofzuigen als standaard. Ene keer wouden ze keuken grote beurt( binnen en buitenkant) andere keer de ramen en zo wisselde dat beetje af. Ik verdiende 12.50 per uur. Als ik tijd over had ging ik vaak strijken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:36

Wij hebben 1x per week voor 2 uur een hulp. Ze krijgt 11 euro per uur.

Ik heb een hekel aan poetsen dus ik heb er voor gekozen een uur extra te werken (werk dat ik leuk vind) zodat ik de hulp kan betalen. :D

Elke week alles afnemen en stofzuigen. Dan heb ik een vier weken schema met elke week het accent op iets anders, de badkamer etc. De afspraak is dat ze alles zeer zorgvuldig doet, dus met stofzuigen altijd alle plintjes, kastjes van de muren etc. Dat heeft even geduurd voor ik tevreden was (maar ja, half werk doe ik zelf daar heb ik geen ander voor nodig :+ ). Is in goede harmonie besproken.

Ik wist hoe lang ik er zelf ongeveer over deed dus ik kon goed inschatten hoe lang zij bezig zou zijn.

Ze is via via gekomen. Ik heb een kopie van haar paspoort gekregen (en paspoort gezien). Ze heeft de sleutels.

Ik zou niet meer zonder willen. Heerlijk!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:38

Klinkt goed Ir111! Dat is zo belangrijk dat het klikt en je ook kan melden hoe of wat. Ik heb dus 1 adres die ook zeer netjes is, dan ben je uiteraard veel langer bezig. Maar toch al snel het compliment gehad dat ik nog beter kon schoonmaken dat zij, dus dat was fijn om te horen (dat het dan niet zo snel gaat maakt haar niet uit, ze wil het echt schoon. Ook is ze er altijd, dus ziet ook dat ik niet loop te lanterfanten)

Paspoort heb ik nooit hoeven laten zien, maar staat wel op de site dat hierom gevraagd kan worden: geen probleem! Vind het best verstandig zelfs.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:47

Ik werk als huishoudelijke hulp.
12,50 per uur en werk overal 3 uur.
Van de helft heb ik de sleutel, de andere helft legt hem ergens buiten neer op de dag dat ik kom.

Het ligt een beetje aan de grote van het huis, maar nog meer aan de hoeveelheid troep die mensen hebben hoe veel ik kan doen in die 3 uur.
Ik werk wel heel secuur, ik wil dat het goed schoon is als ik weg ga en ze niet zelf nog aan het poetsen moeten. Dus ook plinten, deuren, bovenop kasten etc.

Bij de wat moderner ingerichte en opgeruimde huizen red ik een heel huis van 3 verdiepingen. Dus alles stoffen, badkamer/wc/keuken soppen en stofzuigen/dweilen. Is wel flink doorwerken, geen pauze en meestal ga ik nog een half uurtje langer door om het af te krijgen. Wordt verder niet uitbetaald maar ik heb er ook een beter gevoel bij als het gewoon af is.

Maak ook in een rommeltjes huis schoon, daar doe ik 1 verdieping per keer dat ik kom. Moet daar zoveel optillen en verschuiven, duurt gewoon 2 keer zo lang. Dus het is echt afhankelijk van je huis.

Ik werk zowel bij kennissen als via een advertentie op marktplaats toen ik meer uren wilde werken. Ik word wel erg vaak gevraagd of ik nog bij vrienden/familie van mensen waar ik werk wil werken, maar ik heb er nog een andere baan naast dus wil niet teveel uren. Veel gaat dus ook wel via via.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:52

Hier (België) ook geen te beste ervaringen met poetsvrouwen:
- als ik een kwartier vroeger thuiskwam, was ze al weg,
- de opgelegde klusjes (ik legde soms een lijstje) waren maar half-half gedaan
- ik kreeg telefoon van het bureau dat de poetshulp stuurde dat de poetsvrouw geklaagd had dat mijn poetsmateriaal niet goed genoeg was (had nochtans speciaal vanalles aangekocht op vraag van dat bureau)
- ze liet es een briefje na met "de stofzuiger zuigt niet goed meer. Misschien es goed schoonmaken en doorblazen?" Euhm, da's toch het werk van de poetsvrouw, zou ik zo denken?
- En de laatste noteerde: "Er is een plek op de zetel, van de katten?" Nee, het was gewoon chocolade, en een poetsvrouw hoort dit op te ruimen, niet te noteren. Een secretaresse heb ik niet nodig.

Dus 6 maanden en 2 poetsvrouwen verder, heb ik maar beslist om weer zelf te gaan poetsen, hoezeer ik het ook haat. :(

Mijn ouders daarentegen hebben meer dan 35 jaar dezelfde poetsvrouw gehad, kreeg op het eind 50 euro voor ik denk 3 uur. We kregen als kind altijd cadeautjes voor onze verjaardag. Poetsvrouw is nu op pensioen, maar hoewel ze 70+ is, heeft ze vorig jaar nog spontaan gratis haar hulp aangeboden toen mijn pa in het ziekenhuis was en mijn ma vaak aan zijn bed moest zitten. Ze heeft mijn ma dan enkele keren geholpen om het huis te poetsen, en mijn ouders zijn nog altijd bevriend met haar en haar man.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:00

Ik werk zelf in de huishouding, ik krijg €12,50 per uur. Ik werk 4 uur en daarvoor doe ik het hele huis (grote boerderij), stofzuigen, om de week hier en daar dweilen, badkamer en toiletten schoonmaken. Soms doe ik extra klusjes zoals de ramen wassen of de koelkasten van binnen. Sleutel heb ik niet, ik kom meestal als er iemand is, maar diegene gaat vaak dan wel weg. Aan het begin bleven ze er zelf nog wel bij, logisch ook :) . Ik zou gewoon de sleutel pas geven als je je er goed bij voelt. Tot die tijd gewoon laten komen als je nog thuis bent (voor je naar je werk gaat bv.)
Ik vind overigens zelf wel dat ik heel veel doe, haha. Zie altijd vreselijk veel verschil tussen komen en weggaan, dus kan me voorstellen dat ze het er voor over hebben.