Op kamers of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:40

Ik heb ongeveer 1.5 - 2 jaar op kamers gezeten in Amsterdam omdat ik een reistijd had van 1.5 uur enkele reis. Eerlijk? Geen donder aan. Het hele op kamers zijn vond ik geen reet aan, niks bijzonders en ik heb er weinig van geleerd := Zeker in Amsterdam betaal je je scheel. Ik heb er een prima tijd gehad voor zover ik er zat, maar uiteindelijk besloten om weer terug te gaan naar mijn ouders (waar mijn paard ook vlakbij staat). Wat betreft geld hou ik nu net zoveel over als op kamers, dus dat was geen reden voor mij. Overigens werden tentamens bij mij 9 vd 10 keer ook gewoon om 9:00 gepland hoor.

Inmiddels ben ik 3e jaars en bezig met mijn afstudeerstage. En nee, die is niet dichterbij. Sterker nog, mijn reistijd is op dit moment zelfs een goeie 2 uur. Leuk? Nee absoluut niet. Maar voor mij zeker geen reden om nu voor een half jaartje op kamers te gaan. Auto kopen is niet de moeite waard, trein is gratis :))

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van jezelf, waar je woont en welke studie en waar je die doet. Al ken ik genoeg mensen op mijn studie die op een half uurtje reizen woonden en alsnog in Amsterdam op kamers gingen. Dat zijn ook mensen die echt het studentenleven leven en zo was ik totaal niet :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:04

faunty schreef:
speedfiets_2 schreef:
Vergeet ook niet dat je maar 100,- aan ov per maand vergoed krijgt de rest word bij je schuld opgeteld. Dat maakt op kamers gaan al aantrekkelijker

Als je je opleiding binnen 10 jaar afmaaakt is je reizen een gift , dit hoef je niet te betalen hoor !

Nee dit is een nieuwe regeling even op de site van duo opzoeken

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:05

speedfiets_2 schreef:
faunty schreef:

Als je je opleiding binnen 10 jaar afmaaakt is je reizen een gift , dit hoef je niet te betalen hoor !

Daar staat nog steeds dit?
Citaat:
Je reisproduct is een lening (€ 89,07 per maand in 2017). Alleen als je binnen 10 jaar je diploma behaalt, wordt je reisproduct een gift. Je kunt er daarom voor kiezen om je reisproduct niet op te halen.

https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... egelen.jsp

edit: zou het ook wel heel bijzonder vinden als ze zonder brief oid dat gewoon veranderen...

Eske_B

Re: Op kamers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:16

Gratis ov afgeschaft? Dat zou groot nieuws moeten zijn. Toen ik van de week op de site van DUO keek stond er ook gewoon dat het een gift was als je binnen 10 jaar afstudeert.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:23

speedfiets_2 schreef:
speedfiets_2 schreef:
Vergeet ook niet dat je maar 100,- aan ov per maand vergoed krijgt de rest word bij je schuld opgeteld. Dat maakt op kamers gaan al aantrekkelijker

Nee hoor :n

Het is een 'lening' die pas terugbetaald moet worden als je je studie niet binnen 10 jaar haalt, niet standaard gelukkig.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:48

speedfiets_2 schreef:

Heb je een link? :) Ik kan alleen iets vinden over ov-vergoeding in het buitenland tijdens een semester aan een buitenlandse school.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:09

Ho ho ho mensen, ik heb het over mijn situatie en waarom het voor mij te doen is hoor (staat er misschien wat gek). Op de HVA zijn er in (in ieder geval bij mijn opleiding dus) echt nooit tentamens om half 9.
Naast dat je je stage misschien niet in je woonplaats kunt doen kan je toch wel een plaats dichterbij zoeken? Ik kan waarschijnlijk ook niet in mijn dorp op 5 minuten afstand een stage vinden maar die drie uur ga ik ook niet meer halen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:16

Of het het reizen je opbreekt is persoonlijk, ik reisde dagelijks 3,5 uur. Lang, maar voor mij acceptabel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:04

Ik ben destijde op kamers gegaan omdat ik een ongelukkige busverbinding zou hebben van ruim een uur met daarvoor nog een flink stuk fietsen en erna ook. Of idem met de trein. Is me uitstekend bevallen. Ja het was financieel krap. Toen nog geen gratis vervoer, en een studiebeurs van 625 gulden per maand voor alles inclusief kamer schoolkosten enz,

Maar ben blij dat ik het gedaan heb. Meer rust, privacy en mijn ouders zag ik in het wekend wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:15

Ik ken beide kanten van de medaille. Ben vrij snel (en jong) op kamers gegaan en een paar maanden geleden ben ik na vier jaar maar wel midden in mijn studie (derde) terug verhuisd naar mijn ouders. Dat was niet per se omdat ik het niet meer leuk vond om op mezelf te wonen, maar wel omdat het me financieel compleet opbrak en ik met een studieschuld zat waar ik niet meer tegenop kon hoesten.

Het heeft zeker voordelen. Ik vond snel mijn draai in Utrecht, had er meer dan genoeg vrienden en ik heb me nooit alleen gevoeld. Ik heb de laatste twee jaar wel in een kamer gezeten die me alsnog een uur reistijd naar school gaf als ik er een beetje op tijd wou zijn, toen woonde ik echt op mezelf was omdat ik te eigenwijs was om in te zien dat het bizar veel geld was voor een kamer die het niet waard was.

Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar m'n ouders omdat het mentaal even niet 100% ging, omdat mijn geld op was en omdat ik het zat was. Ben een beetje uit elkaar gevallen deze zomer en terug naar huis was even de enige optie om een aantal stressfactoren weg te halen (geld vooral). Het positieve aan thuis wonen is dat ik nu dingen kan doen die ik nooit had kunnen doen als ik op kamers had gezeten. Een voorbeeld hiervan is mijn rijbewijs halen met een eigen auto die al klaar staat voor de deur, maar ook bijvoorbeeld me inschrijven voor een minor aan de andere kant van de wereld. Als ik nog op mezelf had gewoond was dat voor mij onbetaalbaar geweest.

Het lastige is dat je moeilijk van tevoren kan inschatten hoe veel geld je kwijt gaat zijn en hoe druk je het gaat hebben met je studie. Ik heb de laatste twee jaar niet meer echt gewerkt naast m'n studie, dat is voor een groot deel luiheid maar voor een deel ook zeker wel het feit dat ik er maar met vlagen genoeg tijd voor had. De eerste drie weken van een periode lukte het dan prima, maar daarna werd de druk opgevoerd en had ik geen tijd meer om genoeg te werken om mijn lening omlaag te zetten.

Het is afhankelijk van zo veel factoren of het handig is om uit huis te gaan. Hoe is de verbinding naar je school? Ik heb elk kwartier een bus, daarna elk kwartier een trein en daarna elke twee minuten een bus. Voor mij is het dus vrij makkelijk om op school te komen, ook als ik wel een keer vertraging heb. Daarbuiten studeer ik in Utrecht en is het vinden van een betaalbare kamer in Utrecht gewoon een crime. Goedkopere kamers liggen vaak dusdanig ver buiten de stad dat ik bijna even lang onderweg ben naar mijn faculteit als wanneer ik vanuit Almere zou komen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:33

Ik vond op kamer erg leuk. In het begin wel elk weekend naar mijn ouders gegaan. Maar in loop der jaren steeds meer mensen in Utrecht leren kennen en na 1 a 2 jaar kwam ik niet meer elk weekend thuis omdat ik dan met vrienden leuke dingen ging doen. Ik vind het een positieve ervaring mits je een leuke vrienden groep om je heen hebt. anders is het denk ik erg eenzaam. Ik kijk nu nog steeds erg positief er op terug. Lekker je zelf ontwikkelen en op eigen benen leren staan zonder dat ouders eten voor je koken of wassen of opruimen. nu gewoon zelf verantwoordelijk en in het weekend bij je ouders beseffen hoe lekker het is om zo af en toe lekker in de watten worden gelegd. (vond het ook leuk om mijn ouders weer gezellig samen te zien een een leven te hebben met hun tweeën)