Herkomst groenten en fruit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:09

Wat het glyfosaat/roundup betreft; daar gaat álles dood van, op een aantal GMO gewassen na.. Dus dat glyfosaat wordt vooral gebruikt om hele velden kapot te spuiten na de oogst. Maar vervolgens wordt er wel weer nieuw voedsel op verbouwd waardoor het uiteindelijk toch in ons eten terecht komt.
Aardappelen worden inderdaad enorm veel gespoten. Eerst tegen onkruid en later tegen aardappelziekte en tegen ongedierte (coloradokever).
Net zoals prei.. sinds ik op het platteland woon midden tussen de prei-velden heb ik haast nooit meer prei uit de winkel gekocht.. als je ziet wat daar voor een hoeveelheid gif overheen gaat dan vraag je je af hoe een boer daar nog iets aan kan verdienen :=

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:15

Klopt in de open teelt is biologisch bestrijden veel lastiger. In de kas heb je een veel meer gesloten klimaat.

Voor wat betreft export Nederlands product. In Nederland is de kwaliteit van ons productiesysteem zo goed en efficiënt. Andere landen kunnen dat gewoon nog niet. Klimaat neutraal telen is Nederland niet ver weg meer.

Roundup is dacht ik in Nederland verboden.
Wie zegt dat wat wordt gespoten ook gif is? Vaak spuiten ze ook water met voedingsstoffen er overheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:22

Roundup is helaas alleen voor particulier gebruik verboden. Boeren mogen het wel spuiten als ik t goed heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:24

Citaat:
Net zoals prei.. sinds ik op het platteland woon midden tussen de prei-velden heb ik haast nooit meer prei uit de winkel gekocht.. als je ziet wat daar voor een hoeveelheid gif overheen gaat dan vraag je je af hoe een boer daar nog iets aan kan verdienen :=

Ja, daar zeg je me wat.
De meeste boeren zitten met handen en voeten vast aan "het systeem".
Omschakelen naar biologische teelt willen velen graag - maar om begrijpelijke redenen moeten de akkers dan eerst een tijd gifvrij zijn.
En die overgangsperiode is vaak de bottleneck.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:54

Er word wel iets vergeten met betreking over overvliegen van voedsel/goederen. Het gaat niet alleen om het milieu, maar ook over het verspreiden van ziektes en ongedierte die schadelijk is voor mens en dier. En ja, er word wel gecontroleerd, maar toch glipt er nog het nodige tussen door.

Biologische teelt vergt wel meer oppervlakte dan de manier van telen die we nu hebben om de zelfde hoeveelheid te kunnen produceren. Al is voedsel van biologische teelt wel gezonder.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:09

Citaat:
. Afrikaanse bonen zijn overgevlogen met behulp van kerosine waar geen BTW op zit en tegen hoge maatschappelijke kosten. 10 euro per kilo lijkt mij dan zo raar nog niet - maar BTW op kerosine en een fatsoenlijke milieutax op vliegverkeer: het schijnt erg moeilijk te zijn. (In het accoord van Parijs komt vliegverkeer niet voor, het was te moeilijk.)

En hier gaat de berekening scheef. Je zal hooguit aan de 15 euro verkoopprijs per 5 kilo komen en dat is in een duur moment dat er schaarste heerst. Dus dat is nog niet eens de gemaakte kosten maar incl rendement. Dat is per kilo nog geen 3 euro en dus goedkoper dan de 5 euro kasbonen per 500gram.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:15

Ik haal mijn fruit bij de plaatselijke fruitschuur. In het seizoen komt zoveel mogelijk uit eigen boomgaard (diverse soorten appel, peren, kersen, etc). Appels met plekjes gaan weg als "moesappels", betaal je €1 p/kg voor. Ideaal voor de paarden, maar ook prima zelf te eten.
Hun hebben ook bananen, sinaasappels, mandarijnen, etc.
Ik vraag nooit waar ze het vandaan hebben, ik weet dat hun kwaliteit en milieu belangrijk vinden, dus ga ik er vanuit dat dat wel goed zit....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:45

Verosjaak schreef:
Citaat:
. Afrikaanse bonen zijn overgevlogen met behulp van kerosine waar geen BTW op zit en tegen hoge maatschappelijke kosten. 10 euro per kilo lijkt mij dan zo raar nog niet - maar BTW op kerosine en een fatsoenlijke milieutax op vliegverkeer: het schijnt erg moeilijk te zijn. (In het accoord van Parijs komt vliegverkeer niet voor, het was te moeilijk.)

En hier gaat de berekening scheef. Je zal hooguit aan de 15 euro verkoopprijs per 5 kilo komen en dat is in een duur moment dat er schaarste heerst. Dus dat is nog niet eens de gemaakte kosten maar incl rendement. Dat is per kilo nog geen 3 euro en dus goedkoper dan de 5 euro kasbonen per 500gram.

Mij ontgaat van alles.
Wat bereken ik scheef?
Over welk rendement spreek jij?

En ik meen het: 10 euro per kilo is realistisch.
Mijn punt was, dat "De godheid Economie" doorgaans niet realistisch is. Of hoe je roofbouw op mensen en de planeet maar noemen wil (maar we hebben echt maar 1 enkele aarde).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:47

aikon schreef:
Biologische teelt vergt wel meer oppervlakte dan de manier van telen die we nu hebben om de zelfde hoeveelheid te kunnen produceren. Al is voedsel van biologische teelt wel gezonder.

Dit was vroeger het standpunt van prof. Louise Fresco uit Wageningen.
Maar gelukkig is het inmiddels achterhaald.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:56

Bio tuinder vertelde mij anders. Sinds hij van vertrouwde teeltwijze over gestapt is naar bio had hij meer oppervlakte nodig om het zelfde aantal kilo's te kunnen produceren. En ja, hij heeft alles goed voor elkaar en laat geregeld grondmonsters onderzoeken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:58

Janneke2 schreef:
aikon schreef:

Dit was vroeger het standpunt van prof. Louise Fresco uit Wageningen.
Maar gelukkig is het inmiddels achterhaald.

Want het blijkt toch niet gezonder te zijn?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:14

Klopt. In principe is bui niet gezonder. Althans van kas producten. Er zit zelfs aantoonbaar minder voedingsstoffen in soms

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:21

Nadeel van biologisch is ook, volgens "mijn" teler, dat als ze last hebben van beestje A, ze nu mogen spuiten met een middel dat alleen beestje A aanpakt. Willen ze biologisch mogen ze dat middel niet meer gebruiken, maar wel een middel dat ook beestje B, C en D aanpakt, en lieveheersbeestjes gaan er ook dood van...
Dus zeer bewust niet biologisch

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:36

Janneke2 schreef:
Verosjaak schreef:

Mij ontgaat van alles.
Wat bereken ik scheef?
Over welk rendement spreek jij?

En ik meen het: 10 euro per kilo is realistisch.
Mijn punt was, dat "De godheid Economie" doorgaans niet realistisch is. Of hoe je roofbouw op mensen en de planeet maar noemen wil (maar we hebben echt maar 1 enkele aarde).

Dan begrijp ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat de huidige situatie 10 euro de kilo is. Maar jij spreekt dan blijkbaar meer van een streven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:57

LadyMadonna schreef:
Nadeel van biologisch is ook, volgens "mijn" teler, dat als ze last hebben van beestje A, ze nu mogen spuiten met een middel dat alleen beestje A aanpakt. Willen ze biologisch mogen ze dat middel niet meer gebruiken, maar wel een middel dat ook beestje B, C en D aanpakt, en lieveheersbeestjes gaan er ook dood van...
Dus zeer bewust niet biologisch

Huh...?

Biologisch boeren kan ingewikkeld zijn, vandaar dat Louise Fresco vroeger wel een punt had (het was moeilijk om effectief te werken zonder de spuitbus en de kunstmest.)

Als er om een of andere reden een plaag is van beestje A, zoekt een biologische boer uit, wat er mis is gegaan. (De buurman heeft de natuurlijke vijanden doodgespoten oid.) En dan wordt via het toevoegen van 'wat er maar nodig is' (Extra koper? Meer vocht? "Een blik natuurlijke vijanden opentrekken" etc etc) de ongewenste gast ""verdreven"" tussen dikke aanhalingstekens- echt verdreven wordt de ongenode gast niet - maar dat hoeft ook niet.

Maar wat is nou jou argument om bewust niet natuurlijk te eten...?
(Dit klinkt als 'uiteindelijk spuiten ze 1 middel dat driedubbel zo goor is'.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:40

Dit zegt niks over mij of dat ik bewust niet natuurlijk eet :?
Ik geef alleen aan waarom "mijn" fruitteler niet het stempel "biologisch" wil...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:02

Ah...! Okee!

Malle teler. Nu ja, biologisch boeren is ingewikkeld.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:04

Janneke: in kassen gebeurd het nu dus exact zo in de niet biologische teelt.
Groot verschil is echter wel dat niet biologische teelt gebeurd op substraat en niet in de volle grond.
Wat heel jammer is dat dat niet is toegestaan voor biologische teelt. Op substraat is vaak schoner en recyclebaarder dan op de grond.