Lastige situatie prive/studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:54

Concorde schreef:
En wat anderen ook al zeggen: bel je moeder. Serieus. Je hebt nogal een bom gedropt he

Maar serieus, waarom heeft je moeder nog niet gebeld??
Je beschuldigt haar man van misbruik en loopt de deur uit. Als je mijn kind was had ik je in huis gehouden of je terug gehaald net zolang tot alles boven tafel is en besproken is.

Heb je nog iets gehoord van je ouders zelf?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:59

Goof, in haar laatste bericht geeft ze aan dat ze denkt dat haar moeder dat niet durft. (Haar bellen).

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:32

Zoek werk, al is het maar 8 maanden of enkele jaren. Dan ben je tenminste vertrokken in het leven. Kan je zelf wat zelfstandiger worden. Op je 24 is het wel tijd om hier aan te denken. Het is echt belangrijk dat je leert om je eigen boontjes te doppen ook tijdens liefdesverdriet, scheidingen, ruzies, depressies enz want spijtig genoeg kom je dit wel tegen in het leven. Ik denk dat het je echt goed zou doen om een beetje meer op jezelf te kunnen zijn. Je zegt dat je moeder niet weg kan bij je vader? De reden weet ik niet precies maar als het financieel is kan dit een motivatie zijn voor jou om dit voor je eigen toekomst te vermijden.
Als die paarden in de praktijk eigenlijk allemaal van jou zijn is het misschien geen slecht plan om er toch een paar op de markt te zetten, misschien heb je dan meer tijd om je op jezelf te concentreren, dat lijkt me nu wel belangrijk.

Met je ouders: kijk of je toch kan praten met je moeder, misschien heb je heel veel aan haar. Met je vader moet je gewoon goed nadenken hoe jij het verder ziet gaan, op je 24 is het ook normaal dat het moeilijk wordt om bij je ouders te blijven.

Roosch

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:48

Even de ellende buiten beschouwing gelaten. Maar je bent 24, hebt een aantal paarden en doet verder niets?

Meid. Je bent 24. Hoog tijd om wat van je leven te maken. Menigeen op die leeftijd heeft al een paar studies af en/of een lading werkervaring. Plus daarnaast: op je 24e is het ook lang zo gek niet om op eigen benen te staan. Op jezelf te wonen en in je eigen levensbehoefte voorzien. Je wordt er niet aantrekkelijker op voor de banenmarkt.

Wat wil je in het leven? Waar wil je over 2 jaar staan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:43

Al die antwoorden kan je vinden in haar berichten maar je gaat ze niet kunnen apprecieren vrees ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:46

Ts, wat denk je zelf dat een oplossing zou zijn? Je hebt nu al zoveel tips vergaard, daar heb je niks mee gedaan. Wat zou jou nou écht helpen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:02

Kom op geef je zelf een schop onder je kont wn ga wat nuttigs doen met je leven.
Breng structuur in je dag( las ergens anders dat je rustig tot 13uur op je bed ligt dat is puber gedrag)
Wil je Iets veranderen in je leven? Begin bij jezelf!

Ga vanavond op een normale tijd naar bed en zet je wekker om 8 uur en ga er dan ook uit. Ga advertenties kijken, bij winkels langs, uitzendbureaus en stel je zelf als doel dat je binnen nu en 2 weken werk hebt.
Kan je allerlei leuke baantjes met een leuk salaris verwachten nee voorlopig niet! Je zal je zelf eerst een moeten bewijzen .
Geen opleiding en geen ervaring is nu eenmaal onderaan beginnen.
En natuurlijk zal het zwaar zijn maar krijg je daar iets van? Nee hoor echt niet! Iedereen moet werken voor niks gaat de zon op. Zorg dat je een inkomen hebt en ga je bij woningbouws inschrijven je hebt meer als de leeftijd om op jezelf te gaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:06

Mavelle schreef:
Maar waarom bel je haar dan niet? Het is nogal een uitlating die je gedaan hebt gisteren en gezien de context waarin je dat deed kan dat best verkeerd zijn aangekomen.

Nou inderdaad dit dus. Ik zou dit zeer zeker vanavond nog doen en anders morgen gelijk. Ik blijf het ook vreemd vinden dat ze jou niet gelijk gebeld heeft na zo'n uitspraak.
Ik zou als moeder zijnde totaal in shock zijn en hier echt enorm van schrikken!

Ik lees nu dat je 24 bent. Ik zou dan echt niet gaan voor HBO of propedeuse+uni. Je zou toch mogen verwachten dat je op die leeftijd al wat meer zelfstandig bent. Ik schrik daar best van 24 jaar en geen afgeronde opleiding en geen werk.
Ik zou echt gaan voor een MBO werken-leren opleiding. Dan heb je gelijk wat inkomen en hopelijk ook een grote kans op een baan.
Als het al 2 keer niet gelukt is, zou ik niet weer een HBO studie gaan doen. De kans is groot dat dat weer niet lukt, helemaal als ik lees dat je al twijfelt over deze opleiding.
Ik zou eerst maar eens een MBO opleiding af gaan ronden en leren om op eigen benen te staan. Het wordt toch wel tijd dat je uit gaat vliegen en die tijd begint te dringen als je nu nog moet gaan studeren. Je wilt toch niet tot je 30e ''thuis'' wonen en je financieel afhankelijk maken en wellicht schulden opbouwen met al die studies?

Ik snap best dat je niet lekker in je vel zit en er bepaalde dingen spelen, maar je zult toch zelf ervoor moeten zorgen dat je een opleiding afrond en werk vindt. Ik denk dat je jezelf soms toch wat vaker een schop onder je kont moet geven en je schouders er onder moet zetten i.p.v. een houding aan te nemen van dat kan ik niet en dat wil ik niet.

Wat vindt de familie waar je bij inwoont er van? Sporen zij jou niet aan een studie af te maken of anders te gaan werken??? En je moeder, wat vindt zij hier van?

Hoe zit het eigenlijk met je plannen om in Australië te gaan wonen en werken? Ik las in het Australië topic dat je je visumaanvraag al hebt ingediend en je begin januari naar Australië vertrekt?
Aan de ene kant vraag ik me af hoe je dat denkt te gaan redden als je hier nog geen opleiding hebt afgerond en een stage je al teveel was. Aan de andere kant denk ik dat dit misschien wel eens goed voor je zou zijn om zelfstandig te worden, alleen zou ik wel eerst een opleiding afronden. Anders kom je terug in Nederland en heb je waarschijnlijk nog geen geld, geen opleiding en geen werk.
En waar ga je het van betalen? Je wilt gaan werken, maar verwacht geen bakken met geld te verdienen! Je zal zelfs een tamelijk spaarcentje moeten hebben voor je vertrekt!
En je hebt moeite met op mensen af te stappen e.d. hoe ga je dan werk zoeken in Australië?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:22

Het is misschien niet wat je wilt horen, maar ik denk echt dat je een behoorlijke schop onder je kont nodig hebt. Je bent 24 en hebt tot op heden nog niet bijzonder veel uitgevoerd, dat verwijt je aan alles en iedereen, maar je verandert zelf niets. Er komt niets zomaar aanwaaien in het leven en je zult zelf je best moeten doen om er iets van te maken. Je komt met allerlei excuusjes en hebt tot op heden nog geen opleiding afgemaakt. Hoe zie jij je toekomst voor je? Dat je ouders/familie je voor de rest van je leven moeten onderhouden? Wil je nooit op eigen benen komen te staan? Alsjeblieft zeg.

En wat je ouders betreft: bel je moeder op om dit te bespreken. Dat had je al veel eerder moeten doen. Je kunt niet ineens zo'n beschuldiging bij haar neerleggen en vervolgens niets meer van je laten horen.

Ga werken, zoek een opleiding die bij je past en wordt volwassen.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:34

Nu ik die Australië plannen hoor maak ik me zorgen of je jezelf misschien niet te hoog inschat en zo telkens weer in de put valt? Als iemand die zelf op uitwisseling is geweest moet ik je misschien wel even waarschuwen dat het belangrijk is dat je zelfstandig kan zijn als je dit soort dingen van plan bent, anders ga je het daar na een maand opgeven. Weet je zeker dat je het leven alleen (niet in de dramatische betekenis) aankunt? Sta je open voor nieuwe dingen? Ben je realistisch in het inschatten van je capaciteiten? Ben je optimistisch in het inschatten van je capaciteiten? En vooral: wat soort leven en welke dingen zouden jou echt gelukkig maken?

Werk hier naartoe. Niet gewoon met Australië in het achterhoofd maar omdat het je als persoon heel veel sterkte kan bieden. Je mist een beetje 'levensfocus' en dit maakt je waarschijnlijk ook wat prikkelbaar en gefrustreerd omdat je misschien zelf niet zo sterk bent op dit moment en dan is alles al snel teveel. Veel succes nog.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:39

Ik denk ook dat een schop onder je kont zéker geen kwaad kan. Hoe kan het, dat je op je 24e niets anders dan een VMBO diploma hebt? Er is zeker iets niet helemaal in orde met je doorzettingsvermogen. Ik raad dan ook zeker af, om over 2 weken met de studie te beginnen. Ook moet er, mijn inziens, nog erg veel aan je mentaliteit gebeuren wil je in september aan de universiteit beginnen en slagen...

Wat betreft je thuissituatie. Is er al contact met je moeder geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:03

Hallo zeg, iemand van 24 met een dergelijk verleden heeft therapie nodig.

Wat nou schop onder haar kont, iets mis met doorzettingsvermogen.
Weet je wel hoe lastig het is om een leven op te bouwen als je uit een gezin komt waar vader zaken doet die niet door de beugel kunnen en moeder dat heeft laten gebeuren.

Zoek hulp, en dan juist iemand die je hiermee gaat helpen. Helpen om je weg te vinden, een studie te kiezen, op eigen benen te staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:22

Concorde schreef:
Als je inderdaad echt misbruikt bent is dat natuurlijk heel erg, en niet goed te praten. Goed dat je een psych hebt ingeschakeld. En inderdaad kan dat uiteindelijk gevolgen hebben later.

Ja, zo is dat.

Bedenk ook, dat een vader niet tegen zijn dochter zegt "nu ga ik jou misbruiken", als hier al woorden bij komen, zijn dat per definitie leugens - uit de mond van degenen die jou moeten leren hoe het leven in elkaar steekt.
Erg ingewikkeld, dus.

En wat je als mens na incest doet, is 'overleven', en doen alsof er niets gebeurd is.
Incestplegers willen doorgaans ook niet dat iemand er over praat, nog ingewikkelder dus....

Citaat:
Maar; daar ben je wel zelf bij. Jij bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen keuzes. Zelf verantwoordelijk over hoe je met je depressies omgaat. Zelf verantwoordelijk voor je eigen leven! Op deze manier kun je jezelf je hele leven zielig blijven vinden, en je vader er de schuld van geven dat alles is mislukt, maar wat heb je daaraan?

Daar heb je niets aan, maar wasr is deze voorstelling van zaken ook niet.

Incest is al een wespennest, niet iets 'waar je zelf oook bij bent'.
Depressie is een ziekte, die slecht te genezen is als de trauma's die er vask onder zitten niet worden aangepakt.
Dat TS haar vader hier schuld aan heeft is de botte waarheid.
De manier waarop een en ander gezegd is is wellicht niet ideaal, maar dat is ook simpelweg lastig.

De botte waarheid zeggen is iets compleet anders dan zielig doen, je verantwoordelijkheid niet nemen etc. etc.
Citaat:
Ik ken meerdere mensen die last hebben van depressies, maar die zijn echt niet met hun studie/baan gestopt om zielig thuis te gaan zitten. Ze hebben het wel moeilijk, maar ze werken eraan zich beter te voelen.

Tjonge.
Weet je zeker dat die mensen zich niet alleen maar wat down voelen?

Stufi heeft ook zo haar eigen regels: je studie tijdelijk stopzetten als je concentratie slecht is kan zinnig zijn. (Hard studeren en merken dat de depressie alle informatie uit je hoofd laat sijpelen - die dingen gebeuren. Op die extra frustratie zit je niet te wachten.)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:26

MariekeB schreef:
Hallo zeg, iemand van 24 met een dergelijk verleden heeft therapie nodig.

Wat nou schop onder haar kont, iets mis met doorzettingsvermogen.
Weet je wel hoe lastig het is om een leven op te bouwen als je uit een gezin komt waar vader zaken doet die niet door de beugel kunnen en moeder dat heeft laten gebeuren.

Zoek hulp, en dan juist iemand die je hiermee gaat helpen. Helpen om je weg te vinden, een studie te kiezen, op eigen benen te staan.

Ja, maar dan heeft TS alsnog een schop onder haar kont nodig om hulp te regelen. Dit is het zoveelste topic van TS over hetzelfde onderwerp en de situatie wordt alleen maar erger. TS heeft er helemaal niets aan als wij haar allemaal zielig gaan vinden en gaan roepen "komt wel goed". Als TS nog iets van haar leven wil gaan maken dan is het noodzakelijk dat ze actie gaat ondernemen, hulp gaat zoeken, een opleiding gaat doen en gaat werken. Met stilzitten bereik je helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:27

Concorde schreef:
Als je inderdaad echt misbruikt bent is dat natuurlijk heel erg, en niet goed te praten. Goed dat je een psych hebt ingeschakeld. En inderdaad kan dat uiteindelijk gevolgen hebben later.
Maar; daar ben je wel zelf bij. Jij bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen keuzes. Zelf verantwoordelijk over hoe je met je depressies omgaat. Zelf verantwoordelijk voor je eigen leven! Op deze manier kun je jezelf je hele leven zielig blijven vinden, en je vader er de schuld van geven dat alles is mislukt, maar wat heb je daaraan?
Ik ken meerdere mensen die last hebben van depressies, maar die zijn echt niet met hun studie/baan gestopt om zielig thuis te gaan zitten. Ze hebben het wel moeilijk, maar ze werken eraan zich beter te voelen.

Ik heb tig topics van je langs zien komen. Bottomline was het altijd 'moeilijk, zwaar, kan niet, wil niet'. Uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen, je bent verdorie 24! Er wordt nog voor je gezorgd alsof je 10 bent!
Stop met dromen (over al die mannen die wel een manege voor je wilden kopen...) en ga aan het werk. Niet teveel over nadenken, gewoon aanpakken wat je kunt krijgen. Bedrijven staan nu eenmaal niet juichend te wachten op iemand zonder diploma's of werkervaring. Maar als je eenmaal ergens binnen bent kun je ze vanzelf laten zien wat je kan, en je weet nooit wat dat voor kansen oplevert.
Maar daarvoor zal je je wel zelf moeten inzetten, en niet na een week stoppen omdat werken zwaarder is dan thuis zijn. Als je een baantje kunt volhouden kun je wel eens rustig aan gaan kijken waar je interesses liggen, en welke studie daarbij past. Iets commercieels terwijl omgaan met mensen je niet ligt, dat zou ik niet doen.

En wat anderen ook al zeggen: bel je moeder. Serieus. Je hebt nogal een bom gedropt he

Amen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:34

Trouwens misschien een kleine geruststelling, als jij kan aantonen dat je door omstandigheden je studie niet af hebt kunnen maken (depressies) kan het zijn dat je je studieschuld niet hoeft af te betalen. Het is een poosje geleden dat ik me erin verdiept hebt, maar durf wel redelijk zeker te zeggen dat jij hiervoor in aanmerking komt. Ook wordt je volgens mij niet gevraagd af te lossen als je minder dan XX verdiend. Verdiep je er even in op de DUO site.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:40

Ik denk dat je helemaal niet moet gaan kijken naar een studie maar eerst een aan jezelf moet werken. Zoek een goede deeltijd therapie want met jou verleden heb je veel te verwerken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:46

Ik sluit me aan bij de rest! Je krijgt in februari hulp zei je, ik zou zeggen zoek een leuk (of stom!) parttime baantje voor 24 uur ofzo. Ik denk dat therapie straks ook nog genoeg energie van je gaat vragen en dat het misschien niet handig is om jezelf dan fulltime in te plannen met school,werk of een combi daarvan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:30

Degenen die hard reageren zijn mensen die TS herkennen en elk topic wordt het verhaal sterker en haar berichten zijn een vat vol tegenstellingen... :)
De enige constante is dat het nooit haar schuld is en dat ze nooit wat doet met eender welke tip.... :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:31

Kan niet, wil niet, niet mijn schuld. Dat is de strekking van ieder topic.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:46

Je bent niet verplicht iets met tips te doen, soms is je verhaal kwijt kunnen ook al fijn.

Het is op deze manier niet erg uitnodigend meer voor TS om nog te reageren. Ongeacht van wat je vind iemand denkt vind ik het ook niet erg doordacht om iemand die al last heeft van depressies van zulke harde kritiek te voorzien. Dat gaat echt niets bijdragen, dit (wat harde commentaren proberen duidelijk te maken) is imo iets wat ze zelf moet inzien en ervaren. Zo niet, kan je het 100x horen en zal het niet veranderen. Als er al iemand iets kan bijdragen zijn het paps en mams, maar die vinden zo te zien deze situatie wel prima (aangezien die op deze manier al langer voort bestaat).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:49

Maar jij hebt het over een parttime baantje van 24 uur. Het moet wel iets zijn wat goed betaalt en waar ze niet hard hoeft te werken. Heb jij suggesties?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:52

Nee, ik zei "zoek een leuk (of stom!) baantje)" :D Natuurlijk moet ze iets gaan doen, anders blijf je er voor altijd in hangen. En met een slecht betaald baantje verdien je altijd nog meer dan met niks doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:54

Uhm ik kwam rond van 880 bruto Pm toen ik bij de burger king werkte parttime(fulltime trek je niet) en kreeg natuurlijk toeslagen erbij. Woonde in een huurwoning van 550 euro. Was prima te doen hoor :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:54

Nee natuurlijk, dat weet jij en dat weet ik, maar dit zijn haar criteria. En even van je afschrijven is prima, maar ze komt in zulke nare situaties, nu is het dit en vorige keer waren het oude mannen die haar gebruiken, mensen willen helpen en het slaat dood. Dat is gewoon frustrerend.