Ik wil je zien zoals Jij bent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:03

Ook ik sluit me slechts gedeeltelijk aan. Ik hoef ook niet met iedereen op mijn pad een al dan niet goed gesprek. Ik weze hou ik zelfs niet van het type mens dat "Goedemorgen, wat een weertje vandaag! Vanavond op het terras maar de voetbalwedstrijd kijken. Kijken jullie ook?" zeggend de lift in stap. Hij zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar ík hou er niet van. Ik hou niet van een terugpraat verplichting, en dergelijke mensen leggen die verplichting min of meer op.

Ben ik dan een ongeïnteresseerd mens? Nee. Want als die persoon valt als hij uit de lift stapt, ben ik de eerste die helpt.

De maatschappij legt verplichtingen op. Je moet werken. Je moet de redelijke fatsoensnormen in acht nemen. Je moet je belasting betalen.
Maar als je 40-urige werkweek als vriendelijke receptioniste erop zit mag je gewoon zwijgend door het bos wandelen, in je eentje een berg beklimmen, een praatgroep bijwonen en ga zo maar door.
Dus ja, er zijn verplichtingen. Verplichtingen waar iedereen aan moet voldoen in een overvol land waar organisatie en regels nodig zijn. Maar in je eigen tijd mag je jezelf zijn. Hoe en met wie je wilt. Dat vergeten ook veel mensen.

Ashleytjuhh

Re: Ik wil je zien zoals Jij bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:17

Ik ben het grootste stuk gelezen. Lange teksten zijn voor mij moeilijk.

Maar een deel snap ik je. Maar ik wil niet met iedereen die ik tegen kom over mijn problemen te praten over hoe het komt dat ik die muur he opgebouwd.
En eerlijk gezegd ik hoef het ook niet te weten van iedereen maakt het er ook niet gezelliger op. Want er lopen meer mensen rond met problemen dan je denkt.
Ik denk dat als je 10 mensen vraagt hoe het echt echt met ze gaat maar 1 persoon zou zeggen dat het redelijk tot goed gaat. Die andere 9 zullen vast en zeker ergens een probleem hebben.

Ik vind luchtige gesprekken met gewoon zo maar iemand heerlijk gewoon even lekker luchtig praten over dingen en niet er disk bij na te hoeven denken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:29

Ik ben geen oppervlakkig mens maar als ik worstel met dingen en niet lekker in mijn vel voel is het soms heerlijk om even met iemand over het weer of zulke simpele onderwerpen te kletsen. Afleiding van de worsteling is soms ook heel gezond en therapeutisch om er later met een iets frissere blik op te kijken.
Als ik de hele dag mijn diepste gevoel moet delen wordt het er echt niet beter op.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:33

Contacten met wisselende intensiteit hebben (dus van oppervlakkig over het weer kletsen tot je diepste zielenroerselen delen) zijn bovendien erg waardevol en goed voor de gemiddelde mens.

Zit nu op mobiel dus uithebreis reageren lukt niet maar kan me goed vinden in de posts van Sizzle, Mars, Palmera, ...

En ik ben ervan overtuigd dat mensen zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen laten zien zoals ze zijn, zonder altijd diepgravende gesprekken te voeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:36

Kimbers schreef:
Gut, ik krijg alleen al kriebels van het idee dat iemand constant 'diepgaande' gesprekken met me zou willen hebben.

Met mijn vriend, mijn moeder en vriendinnen kan ik diepgaande gesprekken hebben als 1 van beiden daar behoefte aan heeft. Maar iedere keer... pff.. vermoeiend.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik kreeg eerlijk gezegd een beetje de kriebels van de (goedbedoelde) openingspost.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:56

Bralindy schreef:
Ontzettend herkenbaar 'probleem' waar ik ook tegen aanloop. Als persoon ben ik relatief direct en laat ik snel weten waar ik meezit of houd een spiegel voor bij de ander (meer van: wat heb je nou eigenlijk gedaan? Hoe reageerde je? Ik zie dat jij je ... voelt, klopt dat?).

Maar ik merk dat het gros van de mensen hier nog niet klaar voor is en sommigen er nooit klaar voor zullen zijn.

Dat vind ik nogal arrogant. Misschien hebben die mensen er gewoon helemaal geen zin in om daar met jóu over te praten?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:14

Ik snap wel waar de openingspost om draait :j Maar het hoeft niet zo extreem diepzinnig. Liever niet eigenlijk.

Ik snap zelf de vraag 'hoi, alles goed?' ook niet. Als je het niet wil weten, moet je het niet vragen. Als je het wel wil weten, dan krijg je ook antwoord. Maar dat antwoord hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn. Je kunt ook gewoon zeggen dat het fantastisch gaat, of misschien niet, en het daar dan bij laten. Maar ik blijf erbij: wil je het niet weten, dan moet je het niet vragen.
Maar in praktijk is dit een stuk gecompliceerder. Als je wekelijks een hoop van zulke zware gesprekken hebt ben je echt kapot, kost echt veel energie en dat zou ik ook niet dagelijks willen, soort van schaduw op je vrolijke dag. Ik raad het niemand aan om dat dagelijks met 5 verschillende mensen te doen, tenzij je er getraind in bent, psycholoog, POH-GGZ, vertrouwenspersoon, etc.

Persoonlijk zou ik wat Bralindy doet (spiegel voorhouden bij de ander) ook totaal niet grappig vinden. Ik bepaal zelf wel of ik praat, reflecteer en het daar überhaupt over wil hebben. Dus ze zijn er vast wel klaar voor, maar misschien niet in combinatie met het moment, met jou, met de situatie, met het probleem an sich of nog iets anders.

Overigens werkt dat andersom ook zo: soms nemen mensen een heel zware houding aan of zetten van die posts op FB zodat je moet gaan doorvragen ('zucht' en dan iedereen vragen 'hoezo, wat is er?'). Maar dat zuigt ook veel energie en je wordt er op die manier bijna toe gedwongen. En het helpt die persoon ook totaal niet, het vergroot de afhankelijkheid. Dat doe ik dus ook niet meer. Dat klinkt heel hard, maar zo is het niet bedoeld. Mijn vrienden weten dit, en als ze iets willen bespreken kunnen ze me desnoods midden in de nacht opbellen. Ze kunnen me altijd bereiken. Maar je moet er wel zelf over praten. Ik kan tenslotte niet ruiken of je wil praten of niet.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 16:58

Wat ik grappig vind is dat ik ergens lees dat iemand zegt; Ik krijg de creeps van de openingpost en ik ben dan benieuwd naar waarom? Wat maakt dat dat voor je onprettig voelt? :)
(dit is geen oprechte vraag maar een mededeling van mijn gevoel)

Ik heb gewoon interesse in de innerlijke leefwereld en dat betekent niet dat ik een creep ben die constant in de ogen kijkt en diepzinnige vragen stel en zware energie heeft. Het is meer dat ik het fijn vind om gewoon samen met anderen te ontdekken, bespreken, bewandelen. Openlijk, hartelijk, luchtig en diepzinnig. Dus Alle aspecten en altijd met respect voor de grenzen. Ook al zie ik dat de persoon worstelt en een echt luisterende oor wel kan helpen, ik respecteer waar de ander zichzelf afsluit. Maar ik voel wel dat ik er een stuk opener in ben en die openheid int algemeen meer had willen zien in het dagelijkse leven. Voor mij heeft dat ook met bewustzijn te maken. weten dat je doet wat je doet,zegt wat je zegt en voelt wat je voelt. Dan gaan mensen een stuk relaxer met elkaar om. :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:36

Zulk soort gesprekken moeten wel echt van beide kanten komen.
Zo heb ik een vriendin die ik nu denk ik een jaar ken en helemaal niet heel vaak spreek. Maar als ik haar spreek, dan hebben we altijd binnen een mum van tijd een diep gesprek.
Op de één of andere manier stellen wij elkaar makkelijk voor elkaar open.

Terwijl mijn beste vriend die ik al jaren ken, zoveel moeite heeft met diepere gesprekken.
Zoals hij het zegt, ben ik de enige van zijn vrienden die weet hoe psychisch zwaar hij het soms heeft, en zulk soort gesprekken moet ik zelf beginnen als ik zie dat hij het moeilijk heeft.
Met hem zijn diepe gesprekken dus een stuk lastiger, terwijl ik hem beter ken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:45

Ik herken het wel Cooper. Het missen van wezenlijk contact. Communicatie is vaak vooral vluchtig en het lijkt wel of er nauwelijks gelegenheid meer is voor een lang, diepgaand gesprek over wat iemand echt bezighoudt. Zonder schijn ophouden, met open vizier. Het zal ook wel te maken hebben met social media.
Maar wat mijn eigen situatie betreft heb ik ook vaak het gevoel dat het aan mijzelf ligt hoor. Dat ik er te weinig moeite voor doe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:56

Ik denk dat als je met zulke grote vragen worsteld dat je dan eerst bij jezelf moet zijn en moet vragen: ben ik tevreden en gelukkig?

Ik kan oprecht zeggen dat ik gelukkig ben en zou mijn leven ook gewoon precies weer zo overdoen op wat details na.
Ik leef dus al naar zoals ik ben.
Dus als je mij mijn 10 of 12 urige werkdag ziet maken is dat ook omdat ik ben zoals ik ben ;)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 00:22

Sizzle schreef:
Ik denk dat als je met zulke grote vragen worsteld dat je dan eerst bij jezelf moet zijn en moet vragen: ben ik tevreden en gelukkig?

Ik kan oprecht zeggen dat ik gelukkig ben en zou mijn leven ook gewoon precies weer zo overdoen op wat details na.
Ik leef dus al naar zoals ik ben.
Dus als je mij mijn 10 of 12 urige werkdag ziet maken is dat ook omdat ik ben zoals ik ben ;)

Oh ik ben erg tevreden met mijn leven. Ik ben wel door erg diepe dalen gegaan misschien daarom dat ik het leven ook op een diepere manier bekijk. Het is niet zo dat ik wil weten hoe het met de ander gaat omdat het met mezelf niet goed gaat. het gaat net wel goed en dan vind ik het jammer om te zien als het met de ander niet goedgaat. Door ervaring weet ik hoe dat is en weet ik hoe alleen je jezelf kan voelen en hoe fijn het is om ergens jezelf te kunnen en mogen zijn... met alles. :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 05:37

Ik ben zelf ook iemand die behoefte heeft aan diepgang. Ik kan oppervlakkige gesprekken heel slecht lang volhouden. Maar ik kan ook niet met jan en alleman een diepgaand gesprek hebben. Ik moet meteen een bepaalde klik hebben gevoelsmatig met iemand om er een diepgaand gesprek mee te hebben. Dat kunnen ook wildvreemden zijn. Ik voel mensen hun energie erg goed aan en je merkt vanzelf dan of je met iemand dieper kunt gaan. Ik leef daar echt van op.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 10:31

Babeth schreef:
Ik ben zelf ook iemand die behoefte heeft aan diepgang. Ik kan oppervlakkige gesprekken heel slecht lang volhouden. Maar ik kan ook niet met jan en alleman een diepgaand gesprek hebben. Ik moet meteen een bepaalde klik hebben gevoelsmatig met iemand om er een diepgaand gesprek mee te hebben. Dat kunnen ook wildvreemden zijn. Ik voel mensen hun energie erg goed aan en je merkt vanzelf dan of je met iemand dieper kunt gaan. Ik leef daar echt van op.

Dit!! Dankje <3

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:07

Ik vind dit een erg mooi en zinnig onderwerp. ik kauw er nog wat verder op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:38

Babeth, jij hebt het precies verwoord zoals het ook voor mij voelt. _/-\o_
Uiteraard hoe ik niet met iedereen en overal diepgaande gesprekken te hebben, maar ik heb wel regelmatige contacten met diepgaande gesprekken nodig voor mezelf. Omdat ik daar energie uit haal en levenskracht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:02

Wat zijn voor jou precies diepgaande gesprekken?
Gaan die over jouw leven/gevoel of meer over maarschappelijke vragen?

In mijn naaste omgeving was laatst ruzie omdat de ene zus van de andere zus wilde weten wat haar gevoelens ergens over waren. De ander zei geen specifieke gevoelens daarover te willen of kunnen delen. Waarop nummer 1 maar bleef pushen onder het mom 'dat is belangrijk' waardoor nummer 2 dus boos werd.

Beide waren zichzelf, maar niet iedereen voelt hetzelfde. Het is denk ik belangrijk om gelijkgestemde te vinden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 01:52

Sizzle schreef:
Wat zijn voor jou precies diepgaande gesprekken?
Gaan die over jouw leven/gevoel of meer over maarschappelijke vragen?

In mijn naaste omgeving was laatst ruzie omdat de ene zus van de andere zus wilde weten wat haar gevoelens ergens over waren. De ander zei geen specifieke gevoelens daarover te willen of kunnen delen. Waarop nummer 1 maar bleef pushen onder het mom 'dat is belangrijk' waardoor nummer 2 dus boos werd.

Beide waren zichzelf, maar niet iedereen voelt hetzelfde. Het is denk ik belangrijk om gelijkgestemde te vinden.

Nee hoor, ik hoef niet over mezelf te praten. Meer over het leven zelf, over bewustzijn.
Hoe ervaar Jij dingen? Hoe denk jij over...? Wat betekent dit voor jou, en wat betekent dat?
Omgaan met mensen, hoe relaties werken, wat voor plaats heeft religie in je leven, hoe bewust ben je van je eigen denken voelen en handelen? Maatschappelijke dingen, wetenschappelijke dingen, psychologie :)

Mijn zus is een struisvogel en ik ben een pointer. Ze geeft heel duidelijk aan; Als ik mijn ogen dichtdoe is het er niet (goedwetende dat er problemen zijn) Oké. Ik geef aan wat ik voel en denk, zij is vrij om haar hoofd in het zand te steken, ik accepteer dat. Maar als ze met me praat, dan maak ik haar bewust van dingen die haar eigen doen en handelen zélf in de hand helpen. Reflectie is voor mij belangrijk, zij weigert. Oké, dat mag :) Ik hou daarom niet minder van haar, en ik zal met haar dus ook vaak oppervlakkig blijven.
Maar ik weet dat als ze zou reflecteren de problematiek in haar leven zou veranderen en ze zich binnenin minder in de steek gelaten zou voelen. De leegte die er is kan ook verwerkt worden ipv genegeerd, want ze creeërt op die manier haar eigen struggles, maargoed, zoals ik al accepteer ik dat wel :)

Ik vind zelfreflectie 1 van de allerbelangrijkste dingen in het leven, bewustzijn.
Voor mij is dat vanzelfsprekend en daarom vind ik het gek dat veel mensen gewoon op automatische piloot leven , daardoor wel ongelukkig zijn, maar dus niet bereid zijn om in eigen boezem te kijken en onderzoek te doen :)
Maar, ik respecteer het wel.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 02:46

Babeth schreef:

Hier nog een! Precies dit..
Alleen helaas met de tegenwoordige overvloed aan "afleidingen" kom ik maar weinig mensen tegen waar ik dat mee heb, vroegâh kwam ik nog wel de gaafste mensen tegen in de trein (waar ik dan uren mee zat te praten over o.a. "de zin van het leven" en elk ander onderwerp :D ) en nu kijkt iedereen op hun smartphone met doppen in de oren.. -O- Denk dat dat (n.m.m.) één van de grootste obstakels is tegenwoordig, iedereen is gewend aan hapklare brokjes info die ze via internet en krant toegediend krijgen, je zit in je eigen bubbeltje... Vooral niet om je heen kijken en een gesprek met een vreemde aangaan.. Zo jammer is dat, ik ben gek op (al dan niet totaal nutteloos :+ ) filosoferen :D
Ik heb dit, hoe ironisch, dan gelukkig op internet teruggevonden in een chat met veel nationaliteiten.. Soms is het allemaal onzin-praat, en soms hebben we er hele mooie discussies :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:36

cooper schreef:
Ik vind zelfreflectie 1 van de allerbelangrijkste dingen in het leven, bewustzijn.
Voor mij is dat vanzelfsprekend en daarom vind ik het gek dat veel mensen gewoon op automatische piloot leven , daardoor wel ongelukkig zijn, maar dus niet bereid zijn om in eigen boezem te kijken en onderzoek te doen :)
Maar, ik respecteer het wel.

Jij vindt het belangrijk en daarom bloei jij op als je diepgaande gesprekken kan hebben en van jezelf weet wat je denkt/voelt enz,
Maar lang niet iedereen is zo; jou manier van leven (en de kijk er op) is niet vanzelf zaligmakend voor iedereen.

Mijn man en 2 van mijn kinderen zijn autistisch.... en zijn worden juist diep ongelukkig/zenuwachtig/ongemakkelijk als zij een gevoel "moeten hebben" die zij gewoonweg niet hebben.
Het maakt hun juist onzeker als mensen hen vertellen dat dat "slecht" is en dat zij daardoor geen gelukkig leven kunnen hebben.
Zij kunnen wel een diepgaand gesprek hebben hoor; maar alleen over theoretische dingen.
Over "het" leven; waarom hebben wij een bewustzijn; waarom draait de aarde zoals hij draait..
Maar iets met gevoel? Nee dat hebben ze niet en dat zullen ze dus ook niet kunnen.
Natuurlijk hebben ze geleerd dat andere wel gevoel hebben en hoe kunnen zien/vragen als er wat met een ander is; maar samen meevoelen? nee... dat zit er niet in.

Of dat jammer is?
Ik weet niet; er zijn veel verschillende mensen en iemand met veel gevoel zou het dramatisch vinden; maar mijn kinderen/man weten niet beter en zijn gelukkig zoals ze zijn.
Mits anderen daar geen punt van maken.

Mijn jongste is meer zoals ik; veel gevoeliger voor andermans emoties;
Zelf ook meer een flapuit met wat je voelt/denkt/ervaart.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 11:45

Citaat:
Jij vindt het belangrijk en daarom bloei jij op als je diepgaande gesprekken kan hebben en van jezelf weet wat je denkt/voelt enz,
Maar lang niet iedereen is zo; jou manier van leven (en de kijk er op) is niet vanzelf zaligmakend voor iedereen.

worden juist diep ongelukkig/zenuwachtig/ongemakkelijk als zij een gevoel "moeten hebben" die zij gewoonweg niet hebben.
Het maakt hun juist onzeker als mensen hen vertellen dat dat "slecht" is en dat zij daardoor geen gelukkig leven kunnen hebben.

Over "het" leven; waarom hebben wij een bewustzijn; waarom draait de aarde zoals hij draait..
Maar iets met gevoel? Nee dat hebben ze niet en dat zullen ze dus ook niet kunnen.
Natuurlijk hebben ze geleerd dat andere wel gevoel hebben en hoe kunnen zien/vragen als er wat met een ander is; maar samen meevoelen? nee... dat zit er niet in.

Volgens mij interpreteer je mijn posts een beetje te persoonlijk. Ik heb het namelijk niet over iedereen en het is niet zo dat ik verwacht of eis dat mensen diepzinniger zijn. Wel zeg ik dat ik vaak mensen zie die ongelukkig zijn, dit ook zeggen, maar hun ogen sluiten en liever aan de oppervlakte blijven en daardoor niet zien dat hun ongelukkig zijn veel te maken heeft met wat ze doen of denken of onverwerkt nog blijft strubbelen, dat vind ik jammer

Ik zeg ook dat bewustzijn en reflectie voor mij het allerbelangrijkste is en ik heb helemaal nergens gezegd dat mensen met autisme ongelukkig zijn omdat ze een andere gevoelswereld hebben.

Ik zeg wat ik zie en opmerk in mijn omgeving en dat ik het jammer vind dat velen zo hard geworden zijn en zover van hun eigen gevoelswereld afstaan. Ik zeg dat ik dit jammer vind omdat ik door ervaring weet dat het anders kan en ik zeg ook dat ik dat zeker wel respecteer :) Iedereen gaat anders om met zichzelf en het leven, maar voor mij voelt het alsof er wat mist als ik in gesprek duidelijk aanvoel dat de ander een groot deel van zichzelf ontkent.
Ik heb het hier over ervaring in dialoog met vrienden en kennissen en niet over random vreemde mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:50

Mensen die ongelukkig zijn maar bewust niets ondernemen begrijp ik ook niets van.
Maar dat zie ik niet als gebrek aan diepzinnige gesprekken.
Ken zat mensen die ongevraagt hun hele psyche bij iedereen op schoot leggen en juist diep ongelukkig zijn omdat ze wel praten maar niet handelen.

Ik doe het omgekeerde, heb er weinig over te zeggen maar doe gewoon.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:28

Sizzle schreef:
Mensen die ongelukkig zijn maar bewust niets ondernemen begrijp ik ook niets van.
Maar dat zie ik niet als gebrek aan diepzinnige gesprekken.
Ken zat mensen die ongevraagt hun hele psyche bij iedereen op schoot leggen en juist diep ongelukkig zijn omdat ze wel praten maar niet handelen.

Ik doe het omgekeerde, heb er weinig over te zeggen maar doe gewoon.

ja oppervlakkig klagen is niet hetzelfde als tot de kern gaan. Dus diep in jezelf kijken en reflecteren en daar eerlijk over zijn zodat onbewuste patronen zichtbaar worden en aangepakt kunnen worden. Als je altijd iets doet vanuit vroeger en je hebt het niet door dan blijft het duren. Als je bang bent van je eigen gevoelens dan durf je niet kijken. Als je wegloopt van je innerlijke leven ontken je jezelf en voel je spanning of ongeluk.

Als ik dat bij mensen zie heeft het imo wel met diepzinnigheid te maken. Want als die persoon ergens de veiligheid voelt om zijn innerlijke angsten aan te gaan kan er een weg vrijgemaakt worden om die patronen die ongelukkig maken aan te pakken :) Zo werkt het ook in mijn ogen.
En ook gewoon voelt het erg fijn Vind Ik om te connecten en zien en gezien worden:)

*en dat niet kunnen handelen heeft dus vaak met een patroon te maken. Dus zeggen niet klagen maar doen maakt dat je ontkent dat de ander niet kan handelen en maar niet moet zeuren waarbij je dus op dat moment de ander al in contact kwijt bent. Niemand kiest er bewust voor om "vasttezitten" denk ik :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:31

Ik heb een enorme hekel aan neppe mensen en doe dan ook mijn best om echt mezelf te zijn (al denk ik dat er genoeg mensen zijn die dat niet echt waarderen). Ik vind het prima als mensen "klagen" over hun leven in plaats van te doen of alles rozegeur en maneschijn is, want dat is dan gewoon zo.
Een wildvreemde hoeft bij mij echt zijn hart niet meteen te luchten, maar jezelf anders voor doen dan je bent kan ik gewoon niet hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:48

Citaat:
Als je wegloopt van je innerlijke leven ontken je jezelf en voel je spanning of ongeluk.

Als ik dat bij mensen zie heeft het imo wel met diepzinnigheid te maken. Want als die persoon ergens de veiligheid voelt om zijn innerlijke angsten aan te gaan kan er een weg vrijgemaakt worden om die patronen die ongelukkig maken aan te pakken

Heb ik jaren en echt jaren geprobeerd.
Mijn oplossing; deuren dichtgooien en niet meer "dat" voelen cq proberen lam/weg te praten.
Sommige dingen gaan nl niet weg door er diepgaand over te praten; sommige dingen blijven dan juist terugkomen waar je niets mee kan.
Wat door praten niet verdwijnt.

Mijn patronen die mij (en meer mensen met mij) juist ongelukkig maakt is datgene waarvan jij vindt dat het helpt (gevoelens ophalen/bekijken/erkennen..).
Sommige gevoelens/angsten verdwijnen niet als je ze ophaalt; maar verlammen je juist.
Ik heb juist dat patroon moeten leren verbreken en mij zelf heb moeten aanleren bepaalde angsten/gevoelens weg te stoppen.