Geen doel in het leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:32

Horsenart95 schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat jullie allebei nog heel erg jong zijn. Meestal weet je dan nog niet precies hoe je je leven wilt gaan invullen.Je vriend wil toch weer gaan studeren?Ik snap wel dat jij je eraan ergert als hij nu helemaal niets doet terwijl jij hard werkt.Zoals iemand hier al schreef lijkt het mij ook een goed idee dat jou vriend jou gaat helpen bij je werk.

We zijn ook nog jong haha. Ik weet wel precies wat ik wil en hoe ik dat wil bereiken. Ja mijn vriend wil nog gaan studeren, alleen weet hij nog niet wat. Ookal zijn we nog jong, ik heb als ik om me heen kijk zo het idee dat we heel erg achterlopen ofzo. Ik push mezelf daarom heel erg. Ik heb heel erg het gevoel dat ik allang het huis uit had moeten zijn omdat ik veel te oud ben om thuis te wonen bladiebla. Misschien is dat helemaal niet zo, maar dat heb ik mezelf ingeprent. Mijn werk is heel erg vakgericht(Ben tekenares/illustratrice). Ik doe alles zelf en omdat je toch wel enige kennis van het vak zou moeten hebben is het moeilijk om iemand(die niks met het vak heeft) mee te laten helpen.

Rustig aan doen!! En te oud ben je zeker nog niet! Ik ben nu 24 en nu net 1 jaar uit huis (samenwonend).
Ik herken het wel een beetje. Ik zit zelf volledig thuis. Afgestudeerd en geen werk kunnen vinden.
Altans.. wat ik psychisch aan kan. Meerdere baantjes gehad en binnen paar weken overspannen thuis..
Maar van het thuis zitten wordt het ook niet beter :(

Het verschil is wel dat ik wel graag wil werken. Maar het op dit moment gewoon niet gaat.
Ik voel mij nu schuldig naar mijn vriend toe. Hij werkt 40 uur in de week en ik zit thuis..

Mijn dag bestaat ook uit series kijken, hobbyen en 3x in de week naar stal...
Het is heeel lastig om uit die cirkel te komen en iets te gaan oppakken.

Ik denk wel dat het slim is om hem proberen zover te krijgen dat hij naar de huisarts gaat.
Al is het maar om met iemand te praten die hem helpt met zijn keuzes (studie keuze en de stap om het te doen)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:34

Horsenart95 schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat jullie allebei nog heel erg jong zijn. Meestal weet je dan nog niet precies hoe je je leven wilt gaan invullen.Je vriend wil toch weer gaan studeren?Ik snap wel dat jij je eraan ergert als hij nu helemaal niets doet terwijl jij hard werkt.Zoals iemand hier al schreef lijkt het mij ook een goed idee dat jou vriend jou gaat helpen bij je werk.

We zijn ook nog jong haha. Ik weet wel precies wat ik wil en hoe ik dat wil bereiken. Ja mijn vriend wil nog gaan studeren, alleen weet hij nog niet wat. Ookal zijn we nog jong, ik heb als ik om me heen kijk zo het idee dat we heel erg achterlopen ofzo. Ik push mezelf daarom heel erg. Ik heb heel erg het gevoel dat ik allang het huis uit had moeten zijn omdat ik veel te oud ben om thuis te wonen bladiebla. Misschien is dat helemaal niet zo, maar dat heb ik mezelf ingeprent. Mijn werk is heel erg vakgericht(Ben tekenares/illustratrice). Ik doe alles zelf en omdat je toch wel enige kennis van het vak zou moeten hebben is het moeilijk om iemand(die niks met het vak heeft) mee te laten helpen.

Ik zou dat zowiezo ook niet doen.
Daarvoor is het verschil te groot....als ik naar mezelf kijk....ik zou wurgneigingen krijgen van iemand die zo laag in zijn energie zit, terwijl je zelf er tegenaan wil.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:41

Iets wat in mij opkomt: behalve dat hij geen idee heeft wat hij wil gaan doen, weet hij vooral niet hoe hij daar achter moet komen. En dat gaat hij niet leren thuis op de bank, want je passie vinden vraagt commitment en het uitproberen van dingen. Ik kan me voorstellen dat hij niet weet hoe hij moet uitvinden wat hij wel wilt, dus misschien is dat hetgeen waar hij hulp bij kan gebruiken en hij moet het vooral zelf willen.

I.p.v. gamen moet hij bijv. elke dag 5 of 6 uur besteden aan:
- Research doen (wie ben ik zelf, welke talenten heb ik, wat vind ik leuk, welke vakgebieden zijn er, welke studie past bij mij, etc).
- Actief dingen uitproberen: vrijwilligerswerk in verschillende sectoren, naar open dagen gaan, meeloopdagen bezoeken, talentontwikkeling (talen leren, creatief bezig zijn) en z'n karakter ontwikkelen (zelfdiscipline, alleen gamen nadat hij klaar is met eerder genoemde dingen, sporten, op tijd slapen en opstaan, etc).

Verder veel met mensen praten over hun werk en waarom ze dat leuk vinden, of ze misschien iets voor hem weten, of dat ze tips voor hem hebben.
Een boek wat ik je kan aanraden voor hem: "Welke kleur heeft mijn parachute?". Geeft inzicht in je talenten en hoe de banenmarkt werkt.

Jij bent misschien niet degene die hem steeds achter z'n broek moet zitten, maar inzichten droppen is nooit verkeerd.

Sterkte met de situatie! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:42

Horsenart95 schreef:
Wat ik mij afvraag is: Zijn er bokkers onder jullie die in mijn vriend zijn situatie(Of in mijn situatie) hebben gezeten?

Ohwjee TS. Ik herken het helemaal met mijn ex.
Mijn ouders moesten ook niks van hem hebben. Zat vooral thuis en op zijn 21e uiteindelijk wat losse baantjes gehad. De langste heeft 3 maanden geduurd.
Geld ging gelijk op aan snoep en onzin dingen.

We zijn nu ruim 15 jaar verder en heb sinds een jaar weer contact met hem via Facebook.
Hij is geen spat veranderd!! Is nog steeds werkloos en woont met zijn vrouw en 2 kinderen bij zijn ouders.
Ik vind het echt in en in triest en ben blij dat het toen niks geworden is tussen ons.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:05

Ik heb alleen even je openingspost gelezen.

Ik had een zware depressie en zat bijna alleen maar op mijn kamer.
Mijn moeder zat me de hele tijd te pushen om naar buiten te gaan en met vrienden uit te gaan. Dit maakte het alleen maar erger.

Toen heeft mijn moeder me voor eem keuze gezet; of ik ga er iets aan doen en hulp zoeken. Of ik mocht uit huis en ik zocht zelf maar ergens onderdak.
Ik was 15, ik had geen baantje.
Daardoor zag ik wel in dat dit niet zo meer langer door kon gaan en ben ik hulp gaan zoeken.

Je zou je vriend voor een keuze kunnen zetten dat hij eigenlijk niet anders kan kiezen dan de goede optie.

Het iets niet leuk om te zien hoe iemand in je eigen omgeving 'zijn leven vergooid'..

Succes, mijn pb staat ook altijd open.

Ladyson

Re: Geen doel in het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:26

Oei, van alleen maar gamen is niemand beter geworden. Ik zou erg gefrustreerd raken als het mijn vriend is. Een "dagprogramma" lijkt me realitsich, of dat nou in hulp/therapie zit, sporten of vrijwilligerswerk maar niet niets doen.. Laat je eigen levenslust niet afremmen door hem!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:59

Hm, ik heb er ook meerdere relaties aan stuk zien gaan helaas. Meestal moet er eerst iets gebeuren voor ze beseffen dat het zo niet door kan gaan. In het laatste geval bij mijn vrienden was dat dus dat zijn vriendin bij hem weg ging. En nog verandert 'ie niet echt.
Zij hield heel veel van hem, maar op een gegeven moment werden de ergernissen te groot, stapelden zich op, en dat leidde tot heel veel spanning. Voor een deel ook ergernissen omdat zij dus advies of raad gaf (als hij daar om vroeg) en dan wierp hij dat vervolgens met hetzelfde gemak weer over zijn schouder. Dat dus niet doen, om te voorkomen dat jij je niet serieus genomen voelt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:42

Horsenart95 schreef:
anjali schreef:

Rustig aan doen!! En te oud ben je zeker nog niet! Ik ben nu 24 en nu net 1 jaar uit huis (samenwonend).
Ik herken het wel een beetje. Ik zit zelf volledig thuis. Afgestudeerd en geen werk kunnen vinden.
Altans.. wat ik psychisch aan kan. Meerdere baantjes gehad en binnen paar weken overspannen thuis..
Maar van het thuis zitten wordt het ook niet beter :(

Het verschil is wel dat ik wel graag wil werken. Maar het op dit moment gewoon niet gaat.
Ik voel mij nu schuldig naar mijn vriend toe. Hij werkt 40 uur in de week en ik zit thuis..

Mijn dag bestaat ook uit series kijken, hobbyen en 3x in de week naar stal...
Het is heeel lastig om uit die cirkel te komen en iets te gaan oppakken.

Ik denk wel dat het slim is om hem proberen zover te krijgen dat hij naar de huisarts gaat.
Al is het maar om met iemand te praten die hem helpt met zijn keuzes (studie keuze en de stap om het te doen)[/quote]

Zo herkenbaar... Alleen bij mij is het probleem fysiek. Erfelijke ziekte. Ik moet echt zittend werk hebben of ik zit binnen de week thuis. Helaas lopen die jobs niet dik, al maanden serieus aan het solliciteren zonder resultaat. Vriend werkt ook 40u dus in ruil doe ik het hele huishouden, koken, naar de winkel etc.

TS, jouw verhaal klinkt éxact als mijn vader. Die had dan wel werk, maar zat eigenlijk continu thuis met een "depressie" (lees: gewoon geen zin om te werken). Wij woonden bij zijn moeder dus ook lage kosten. Hij verbraste heel het salaris van mijn moeder, elke avond op café.
Toen we zelf iets gingen huren bleef dat maar doorgaan... Met resultaat dat we in het rood kwamen. Was voor mijn moeder de laatste druppel en zijn gescheiden. Beste beslissing van haar leven zegt ze altijd.

Ik zou er niet mee kunnen leven...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:54

Ik zou hem aan de kant zetten en zelf verder gaan. Leven met iemand die zo lui en zo anders is kan ik niet. Depressie, leuk, maar dat blijft terugkomen en wil je daar mee leven?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:12

Tsja, komt neer op wat wil jij en wat wil hij.
Ik Neem aan dat je met hem praat;wil hij zijn situatie veranderen? Je zegt in de OP dat hij het wel prima vind zo.
Vind jij dat acceptabel? Zo niet, vertel hem dat dan. In tegenstelling tot wat veel bokkers schijnen te denken zijn mannen niet telepatisch begaafd en moet je ze soms dingen uitleggen waarvan je denkt dat ze ze "aan zouden moeten voelen".
En dames, jullie beroemde intuïtie zit er óók geregeld naast, mannen bedoelen meestal gewoon wat ze zeggen, en hebben gee idee van het "ja hij zei a maar ik weet dat hij natuurlijk eigenlijk b bedoelde" proces dat zich in sommige vrouwenhoofden afspeelt.
Heldere communicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:21

germie schreef:
Ik zou hem aan de kant zetten en zelf verder gaan. Leven met iemand die zo lui en zo anders is kan ik niet. Depressie, leuk, maar dat blijft terugkomen en wil je daar mee leven?

Dat is natuurlijk kul. Een depressie kan best over gaan, het hoeft geen chronische ziekte te zijn.

TS, het is heel moeilijk, maar als hij zelf niet inziet dat er wat moet veranderen, gaat dat ook niet gebeuren. Daar moet hij zelf klaar voor zijn. Als je heel veel van hem houd, kun je daarop wachten en hem ondersteunen, maar dat kan dus ook nog wel even duren. Heb je dat geduld?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:25

Hij zal zichzelf er uit moeten slepen, als hij dat al wil.
En ik denk dat jij je af moet vragen of je met zo'n type wel verder wilt...
Komt een beetje kort door de bocht over maar ik bedoel het alleen maar goed. Hier word je niet gelukkig van hoor!

Je zegt dat je veel van hem houdt.
Vraag je eens af van welke eigenschappen je houdt in deze persoon. Van de eigenschap die aanleiding is om dit topic te openen in ieder geval niet..

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:35

Ik ken het, bij mijn ex. (ik 19, hij nu 21)
Mijn ex heeft ook veel problemen gehad vroeger, waardoor zijn zelfvertrouwen niet hoog lag. Zijn moeder heeft hem altijd de hand boven het hoofd gehouden, waardoor hij nergens mee geconfronteerd werd. Ik denk dat het bij mijn ex daar aan lag. Nooit zelf iets op hebben moeten lossen, hoe moeilijk dat als moeder zijnde ook zal zijn.
Hij was ook zo'n beetje game verslaafd, maakte veel impulsieve keuzes, hij studeerde wel maar ver onder zijn niveau, continu spijbelen en verslapen. Moeders nam het altijd overal voor hem op en deed er vanzelfsprekend helemaal niets aan. Ik wilde hem dan die vaste hand bieden, hem laten inzien dat hij ook soms aan anderen moet denken, dat hij netjes zijn bord leeg moest eten ipv 's avonds iedere avond naar de mac te gaan, en ga zo maar door. Soms had ik het gevoel dat ik een moeder figuur was, ipv zijn vriendin.

Ik zelf werd er wanneer ik het erg druk had af en toe in mee gesleurd, in zijn luie gedrag. Omdat het gewoon moeilijk is je tot iets aan te zetten wanneer er iemand naast je ligt te vegeteren.

Natuurlijk heb ik er vaak over na gedacht, is dit wat ik wil? Pap en mam hebben altijd gezegd: jij zult later voor de kost moeten gaan zorgen als je bij hem blijft.
Conclusie: nee! Dit wil ik niet!! Ik vond het alleen geen reden om de relatie te beëindigen, want natuurlijk hield ik veel van hem.
Mede door zijn impulsieve rare keuzes maken, is hij dik twee weken geleden vreemd gegaan. Ik heb veel van hem geaccepteerd, maar dit keer ging hij echt over mijn grens en is de relatie verbroken.

Het doet nog erg veel pijn, want ik hield/hou natuurlijk erg veel van hem. Maar ik ben stiekem ook wel blij, want ik had diep van binnen het gevoel dat ik geen toekomst met hem op zou kunnen bouwen. Simpelweg omdat we in dat opzicht veel te veel van elkaar verschilden.

Verder denk ik, dat het voor een groot gedeelte aan de opvoeding ligt. Altijd de hand boven het hoofd gehouden, en nog nooit ergens voor hebben moeten werken. Ook geen teleurstelling kennen, want het boeit hem niks. Wanneer je 21 jaar lang zo geleefd hebt, is het denk ik niet te doen om jezelf hier uit te slepen. Hoe graag je het ook wil (mijn ex wilde het ook graag, want soms stond door zijn gedrag de relatie echt op wankelen). Ik merkte dat hij ontzettend zijn best deed, maar het lukte hem gewoon niet. Het zat er helemaal diep in gebakken.

Je mag mij altijd een pb sturen, natuurlijk is het bij mij nog erg vers allemaal. Maar heel diep van binnen geeft het wel rust.
Ik ben benieuwd naar je keuze, want het is gewoon een ontzettend moeilijke situatie.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 23:08

Jouw verhaal komt wel eng veel overeen met de mijne borstnoot! Zijn ouders hebben hem altijd heel erg beschermd, en nog steeds terwijl hij eigenlijk gewoon een volwassen man is. Zijn ouders doen alles en regelen alles voor hem, belachelijk vind ik het. Ik durf ze er alleen niet op aan te spreken...misschien is dat helemaal mijn taak ook niet. Maarja, vreemdgaan zou ook voor mij natuurlijk gelijk de knoop doorhakken. Voorlopig heb ik nog hoop. Ik doe mijn eigen ding en zorg dat, mocht het toch uitgaan, ik mn eigen situatie op orde heb:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:36

En TS; dat zijn ouders alles voor hem doen en regelen gaat nooit veranderen. Echt niet.
Ik had ooit een relatie met iemand die toen begin 30 was en zijn moeder deed zijn huishouden, kookte en kocht zijn onderbroeken en sokken. Hij wist serieus niet waar je uberhaupt onderbroeken kon kooen want hij had het nog nooit gedaan.
Ik heb geprobeerd erover te praten met hem, ik heb geprobeerd zijn moeder te boycotten, ik heb geprobeerd ermee te leven maar ik kreeg er serieus maagklachten van.
Ik ben weg gegaan. Ik trok een leven met zijn moeder niet. Doei.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:45

Ik herken jou situatie ook heel erg en heb onder andere om die reden besloten niet verder te gaan met mijn ex. Ik ben iemand die erg actief, ondernemend, toekomstgericht, enz. is en maar al te goed beseft dat niets "zomaar" aan komt waaien in het leven, daar moet je zélf iets voor doen. Mijn ex was ook liever lui dan moe, hing dagen op de bank/in bed en er was echt geen beweging in te krijgen. Zijn ouders hadden eigenlijk dezelfde mentaliteit "We zien het allemaal wel" en op een gegeven moment gaat dat gewoon mis. Ik kon het niet meer om hem elke keer te pushen iets met zijn leven te gaan doen, zich te oriënteren op een opleiding, een baan(tje) te zoeken, enz.

Het moet niet zo zijn dat jij een soort moederrol op je gaat nemen en constant bezig moet zijn om je vriend in beweging te krijgen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:56

Horsenart95 schreef:
Jouw verhaal komt wel eng veel overeen met de mijne borstnoot! Zijn ouders hebben hem altijd heel erg beschermd, en nog steeds terwijl hij eigenlijk gewoon een volwassen man is. Zijn ouders doen alles en regelen alles voor hem, belachelijk vind ik het. Ik durf ze er alleen niet op aan te spreken...misschien is dat helemaal mijn taak ook niet. Maarja, vreemdgaan zou ook voor mij natuurlijk gelijk de knoop doorhakken. Voorlopig heb ik nog hoop. Ik doe mijn eigen ding en zorg dat, mocht het toch uitgaan, ik mn eigen situatie op orde heb:)

Ik wens je echt het allerbeste toe! Ik was op dit moment ook nog bij hem geweest als hij niet vreemd gegaan was. Het doet nog heel veel pijn, maar diep van binnen wist ik dat het nooit zou gaan werken.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:35

Horsenart95 schreef:
Hallo allemaal. Op het moment zit ik in een vrij lastige situatie en ik zou het graag van me af willen schrijven. Het gaat niet per se over mij, maar over mijn vriend. Het zit namelijk zo:

Mijn vriend en ik zijn nu bijna 2,5 jaar samen. Hij is 22 en ik 21. Mijn vriend heeft een moeilijke jeugd gehad, waardoor hij een flink gebrek aan zelfvertrouwen heeft. in de 2,5 jaar waarin we samen zijn heeft hij 1 jaar gestudeerd. Recentelijk is hij met zijn studie gestopt en zit nu een aantal maanden thuis. Daarvoor heeft hij ook flink lang thuisgezeten(depressie). Het probleem hierin is dat hij niet bereid is om een baantje te zoeken totdat hij begint aan een nieuwe studie. Ook heeft hij geen flauw idee wat hij later wil worden. Het komt erop neer dat hij de hele dag thuis zit te gamen zonder doel. Zijn ouders zorgen wel voor hem en lijken zich niet veel aan te trekken van de situatie.
Ik woon ook nog thuis en ben ondernemer. Ik werk keihard om een toekomst op te bouwen voor mezelf, wat in principe heel goed gaat(Ik wil heel graag zo snel mogelijk uit huis, maar heb daarvoor nog geen stabiel genoeg inkomen). Het vreet aan mij dat het met mijn vriend eigenlijk juist de andere kant op gaat. Ik heb geen idee hoe ik hem wakker kan schudden en aan het werk te krijgen. Hij vindt het zelf wel prima en doet alles rustig aan. Ik wil heel graag een toekomst met hem, maar ik kan hem moeilijk de rest van zijn leven achter zijn broek aan zitten, toch? Dat gaat ook ten koste van mijn emotionele gesteldheid.

Wat ik mij afvraag is: Zijn er bokkers onder jullie die in mijn vriend zijn situatie(Of in mijn situatie) hebben gezeten? Niet te weten waar je heen wil met je leven, passief, onzeker. Hoe ben je eruit gekomen en wat zou ik kunnen doen om hem eruit te slepen? Heel graag lees ik jullie meningen. Ik heb advies van buitenaf nodig.......Bedankt voor het lezen in ieder geval!

Laat ik zeggen dat ik nu ook in de situatie zit van je vriend...

ff snel opgesomt verleden:
- op mn 3e is mn vader overleden, ruzie met uitgaan liep uit de hand.
- geen makkelijke jeugd gehad, kon nooit wat goed doen
- mn vriend uit de 4e klas, in een rolstoel, had meermaals kanker gehad en was nu terminaal (ik zat in de 1e) hij is overleden
- daarna ik depressief en spijbelen van school, emo en freaky fase
- vervolgens kreeg ik zelf kanker op mn 14e, kreeg vrienden in lotgenoten die ik praktisch allemaal kwijt ben geraakt erdoor.
- weer depressief
....

goed das slechts een deel (ik ben niet zielig, puur om een beeld van mijn achtergrond te schetsen), ik kan me maar moeilijk doorzetten om een opleiding af te maken, ik twijfel aan mijn kwaliteiten en ik krijg maar moeilijk een stageplaats of bijbaan voor de opleiding, zodat ik het kan blijven financieren (nee financiering is echt niet toereikend voor alles)...

verder krijg ik nauwelijks een baan, zonder diploma's, en al wil ik heel graag leren, ik wil me niet in de schulden werken voor een diploma, waar ik straks (over 4 jaar of langer) niks mee kan in de banenmarkt... want dan moet ik me dan weer helemaal omscholen voor de banenmarkt van dat moment... dat schiet toch ook niet op? (ben trouwens wel heel actief op zoek)

Ik woon nu noodgedwongen bij mn moeder in Groningen, in een woonboerderij die op instorten staat door de aardbevingen die de NAM veroorzaakt, ik heb geen eigen geld opgebouwd aangezien ik mn hele puberteit in behandeling was en niet kon werken, mijn moeder heeft alles in het huis zitten dus kan me niet helpen, doet ze ook niet...

Ik ben haar mantelzorger, ze heeft artrose enzo, dus ik verschoon haar bed en stofzuig de hele boerderij en al dat soort dingen...
Toch gaat er geen dag voorbij dat ze geen opmerking maakt over dat ik het niet allemaal doe naar haar standaard... Ik voel me hier zo waardeloos, dat ik denk dat ik nooit goed genoeg voor iemand zal zijn, want ik doe toch alles fout. Hierdoor ontbreekt het mij aan motivatie en heb ik ook eigenlijk nergens interesse voor...

Welke baan ik ook kan krijgen, ik pak hem meteen aan... ik zit nu thuis sinds Mei ''16, toen mn contract bij DHL niet werd verlengt.
En aan de andere kant, hoeft het voor mij ook allemaal niet meer... ''I'm not living, I'm just surviving.''

Waarom ik dit zeg^^^? Omdat ik denk dat hij zich waarschijnlijk net zo slecht voelt onder die ietwat onverschillige houding... en zn ouders? meestal zien ouders zulke dingen niet... klinkt gek, maar het is waar..

ik ben het trouwens eens met de reacties die zeggen: ''STEUN je vent, ''helpen'' werkt averechts''
Ik heb op dit moment niemand en het enige wat ik verlang is een luisterend oor, een arm om me heen en iemand die er gewoon voor me is. En als mensen me willen ''helpen'' dat voelt pretty invasive... en dat werkt niet, ik moet ook zelf mn weg vinden om mijn eigen oliebol mee op te lossen ;) alleen daar leer ik van hoe het moet. Als je voor een ander zn oliebol opruimt, leren ze niks...

Alle advies die ik hier geef, geldt net zo hard voor mezelf... ik ben goed in andermans problemen oplossen, steunen... maar mn eigen ?!?! ho maar.

Daarnaast lees ik dat ie dus nog wel wordt bemoederd, dus daar heeft ie er zeker geen 2e van nodig, maak hem duidelijk dat het tijd is om een toekomst op te bouwen, zonder ouderlijk toezicht, en dat je van hem houdt en er samen met hem voor wilt gaan, maar dat hij zich daar wel ook voor in moet zetten een toekomst kost werk, en een toekomst samen kost werk van allebei.

Weet niet of je hier uberhaupt iets aan hebt, maar dit is hoe ik nu hierop reageer, dus ik hoop van wel.

Groetjes

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:49

Hou vol, Maximus! Je bent een kanjer, een doorzetter en je bent het onwijs waard!! _O_

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:02

upendo schreef:
Hou vol, Maximus! Je bent een kanjer, een doorzetter en je bent het onwijs waard!! _O_

Dankjewel!!! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:24

Maximus91 schreef:
Horsenart95 schreef:
Hallo allemaal. Op het moment zit ik in een vrij lastige situatie en ik zou het graag van me af willen schrijven. Het gaat niet per se over mij, maar over mijn vriend. Het zit namelijk zo:

Mijn vriend en ik zijn nu bijna 2,5 jaar samen. Hij is 22 en ik 21. Mijn vriend heeft een moeilijke jeugd gehad, waardoor hij een flink gebrek aan zelfvertrouwen heeft. in de 2,5 jaar waarin we samen zijn heeft hij 1 jaar gestudeerd. Recentelijk is hij met zijn studie gestopt en zit nu een aantal maanden thuis. Daarvoor heeft hij ook flink lang thuisgezeten(depressie). Het probleem hierin is dat hij niet bereid is om een baantje te zoeken totdat hij begint aan een nieuwe studie. Ook heeft hij geen flauw idee wat hij later wil worden. Het komt erop neer dat hij de hele dag thuis zit te gamen zonder doel. Zijn ouders zorgen wel voor hem en lijken zich niet veel aan te trekken van de situatie.
Ik woon ook nog thuis en ben ondernemer. Ik werk keihard om een toekomst op te bouwen voor mezelf, wat in principe heel goed gaat(Ik wil heel graag zo snel mogelijk uit huis, maar heb daarvoor nog geen stabiel genoeg inkomen). Het vreet aan mij dat het met mijn vriend eigenlijk juist de andere kant op gaat. Ik heb geen idee hoe ik hem wakker kan schudden en aan het werk te krijgen. Hij vindt het zelf wel prima en doet alles rustig aan. Ik wil heel graag een toekomst met hem, maar ik kan hem moeilijk de rest van zijn leven achter zijn broek aan zitten, toch? Dat gaat ook ten koste van mijn emotionele gesteldheid.

Wat ik mij afvraag is: Zijn er bokkers onder jullie die in mijn vriend zijn situatie(Of in mijn situatie) hebben gezeten? Niet te weten waar je heen wil met je leven, passief, onzeker. Hoe ben je eruit gekomen en wat zou ik kunnen doen om hem eruit te slepen? Heel graag lees ik jullie meningen. Ik heb advies van buitenaf nodig.......Bedankt voor het lezen in ieder geval!

- mn vriend uit de 4e klas, in een rolstoel, had meermaals kanker gehad en was nu terminaal (ik zat in de 1e) hij is overleden
- vervolgens kreeg ik zelf kanker op mn 14e, kreeg vrienden in lotgenoten die ik praktisch allemaal kwijt ben geraakt erdoor.
- weer depressief
....

goed das slechts een deel (ik ben niet zielig, puur om een beeld van mijn achtergrond te schetsen), ik kan me maar moeilijk doorzetten om een opleiding af te maken, ik twijfel aan mijn kwaliteiten en ik krijg maar moeilijk een stageplaats of bijbaan voor de opleiding, zodat ik het kan blijven financieren (nee financiering is echt niet toereikend voor alles)...

verder krijg ik nauwelijks een baan, zonder diploma's, en al wil ik heel graag leren, ik wil me niet in de schulden werken voor een diploma, waar ik straks (over 4 jaar of langer) niks mee kan in de banenmarkt... want dan moet ik me dan weer helemaal omscholen voor de banenmarkt van dat moment... dat schiet toch ook niet op? (ben trouwens wel heel actief op zoek)

Ik woon nu noodgedwongen bij mn moeder in Groningen, in een woonboerderij die op instorten staat door de aardbevingen die de NAM veroorzaakt, ik heb geen eigen geld opgebouwd aangezien ik mn hele puberteit in behandeling was en niet kon werken, mijn moeder heeft alles in het huis zitten dus kan me niet helpen, doet ze ook niet...

Ik ben haar mantelzorger, ze heeft artrose enzo, dus ik verschoon haar bed en stofzuig de hele boerderij en al dat soort dingen...
Toch gaat er geen dag voorbij dat ze geen opmerking maakt over dat ik het niet allemaal doe naar haar standaard... Ik voel me hier zo waardeloos, dat ik denk dat ik nooit goed genoeg voor iemand zal zijn, want ik doe toch alles fout. Hierdoor ontbreekt het mij aan motivatie en heb ik ook eigenlijk nergens interesse voor...

Welke baan ik ook kan krijgen, ik pak hem meteen aan... ik zit nu thuis sinds Mei ''16, toen mn contract bij DHL niet werd verlengt.
En aan de andere kant, hoeft het voor mij ook allemaal niet meer... ''I'm not living, I'm just surviving.''

Waarom ik dit zeg^^^? Omdat ik denk dat hij zich waarschijnlijk net zo slecht voelt onder die ietwat onverschillige houding... en zn ouders? meestal zien ouders zulke dingen niet... klinkt gek, maar het is waar..

ik ben het trouwens eens met de reacties die zeggen: ''STEUN je vent, ''helpen'' werkt averechts''
Ik heb op dit moment niemand en het enige wat ik verlang is een luisterend oor, een arm om me heen en iemand die er gewoon voor me is. En als mensen me willen ''helpen'' dat voelt pretty invasive... en dat werkt niet, ik moet ook zelf mn weg vinden om mijn eigen oliebol mee op te lossen ;) alleen daar leer ik van hoe het moet. Als je voor een ander zn oliebol opruimt, leren ze niks...

Alle advies die ik hier geef, geldt net zo hard voor mezelf... ik ben goed in andermans problemen oplossen, steunen... maar mn eigen ?!?! ho maar.

Daarnaast lees ik dat ie dus nog wel wordt bemoederd, dus daar heeft ie er zeker geen 2e van nodig, maak hem duidelijk dat het tijd is om een toekomst op te bouwen, zonder ouderlijk toezicht, en dat je van hem houdt en er samen met hem voor wilt gaan, maar dat hij zich daar wel ook voor in moet zetten een toekomst kost werk, en een toekomst samen kost werk van allebei.

Weet niet of je hier uberhaupt iets aan hebt, maar dit is hoe ik nu hierop reageer, dus ik hoop van wel.

Groetjes

Even zo.....
het feit dat jij dit hier zo neerzet om een ander te helpen, geeft wel aan wat een mooi mens je bent.
Kop omhoog houden, ooit komt het goed....!!
Als we dat allemaal volhouden en een beetje liever voor elkaar zijn, zelfs als die ander dat niet lijkt te verdienen, wordt het al een stukje mooier allemaal....

<3

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:54

Anoniem schreef:
Maximus91 schreef:

- weer depressief
....

Groetjes

Even zo.....
het feit dat jij dit hier zo neerzet om een ander te helpen, geeft wel aan wat een mooi mens je bent.
Kop omhoog houden, ooit komt het goed....!!
Als we dat allemaal volhouden en een beetje liever voor elkaar zijn, zelfs als die ander dat niet lijkt te verdienen, wordt het al een stukje mooier allemaal....

<3

Dankjewel! :o :o :o

Ben ik het ook helemaal mee eens, mensen hebben teveel kritiek op elkaar...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:59

Ik heb vijftien jaar zo'n relatie gehad en heel lang gedacht dat ik wel degene was die m wel aan de gang kon krijgen.....het is niet gelukt en ik zit in een hel van een scheiding op dit moment. Hij is 2,5 keer de leeftijd van jouw vriend en heeft nooit maar dan ook nooit zelf ergens energie in gestoken. Dingen moeten voor m geregeld worden en alles ligt altijd aan iemand anders.

Kijk alsjeblieft uit dat zo iemand jouw energie niet opvreet en dat je alleen maar bezig bent om te proberen zijn leven te leiden. Jij bent er ook nog en cijfer jezelf alsjeblieft niet weg. Hij moet de ernst inzien van de situatie en zelf stappen ondernemen.
Bedenk je dat je in een volwaardige relatie wilt zitten en niet in een hulpverlenersrelatie....als ie hulp nodig heeft, moet ie dat zoeken.

Ik hoop voor jou dat je hier uit komt maar ik heb het opgegeven en ik durf echt te zeggen dat ik alles geprobeerd heb. Heel veel sterkte!

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 00:13

O wauw Maximus....heb heel veel respect voor je dat je dit hier zo durft neer te zetten om me te helpen....echt heel veel respect :(:)