Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Ik reageer blij/ verrast, laat niet blijken dat ik teleurgesteld ben
403 (44%)
Ik reageer blij/ verrast, laat achteraf blijken dat ik teleurgesteld ben
9 (0%)
Ik reageer teleurgesteld
9 (0%)
Ik gebruik het cadeau
81 (8%)
Ik bewaar het cadeau (, misschien komt het nog van pas)
227 (24%)
Ik vervang het cadeau
19 (2%)
Ik geef het cadeau weg
140 (15%)
Anders, namelijk...
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 914

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:51

Het zijn maar onderzetters := daar zou ik me niet zo druk om maken.

Als het een dure tas is ofzo, zou ik het wel zeggen en omruilen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:55

Als ik iets krijg waar ik niet blij mee ben zal ik dat nooit laten merken. Zo heb ik een vriend die mij al jaren flessen drank voor m'n verjaardag geeft (terwijl ik niet drink), krijg ik van een andere vriend standaard ladingen dure make-up voor m'n verjaardag (terwijl ik m'n haar uitborstelen al veel moeite vind, laat staan make-up opdoen) en geeft een familielid altijd doucheproducten (terwijl ik me was met alleen water). Ik ben gigantisch specifiek in de spullen die ik in mijn huis wil hebben, dus het gebeurd me nog wel vaker dat ik dingen krijg die ik niet hebben wil. Ik ga dan uit van 'het is de gedachte die telt'.

Vaak laat ik spullen een tijdje in de kast liggen omdat ik me anders schuldig voel, en gooi ik het daarna weg. Mensen hebben geprobeerd om mij iets te geven waar ik blij van zou worden, niet iets wat me in de weg staat of waar ik een schuldgevoel van krijg als ik ernaar kijk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:59

Liselot schreef:
Het ligt ook een beetje aan de waarde van het cadeau, een cadeau van 50 euro wat je niet mooi vindt is toch wat anders dan iets van een tientje.

Dit dus, als het iets relatief goedkoop is reageer ik blij verrast, maar bij duurdere dingen zal ik snel aangeven dat het niet helemaal is wat ik kan gebruiken en vragen of het nog geruild kan worden.

ls een kado duur en ik de ben de gever overleg ik vooraf met de ontvanger over uitvoering etc. zodat het presentje is wat ze graag wilden hebben. Ik vind de gok te groot om het op de bonnefooi te kopen. Zelf stel ik dat ook prijs als iemand mij iets duurs wil geven.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:01

Ik ben heel eenvoudig blij te maken met allerlei cadeaus, ben eigenlijk maar zelden teleurgesteld omdat ik niet zoveel eisen heb :+
Cadeau voor mezelf vervangen zou ik niet zo snel doen, en al helemaal niet als ik iets bruikbaars heb gekregen wat ik gewoon niet mooi vind, dat vind ik gewoon zonde geld om te vervangen.
Overigens wel vaak aan de andere kant gestaan en iets gegeven waar iemand anders achteraf helemaal niet blij mee was. Nooit moedwillig gedaan, ik koop cadeaus met de beste intenties en als iemand niet superspecifiek is dan doe ik maar gewoon mijn best om wel iets leuks te vinden. Heb zo vaak gehad dat ik iemand bijv. oorbellen heb gegeven waarvan ze zei dat het zooooo ontzettend mooi was en die zou ze zoooo vaak gaan dragen... Nou ik zag die persoon werkelijk elke dag maar die oorbellen heeft ze nooit ingehad :+
Het doet me persoonlijk meer 'pijn' als iemand faket dat ze het wel leuk vinden en je overduidelijk merkt dat dat niet zo is omdat je het product op het volgende feestje weer doorgegeven ziet worden oid, dan wanneer iemand gewoon zegt joh dit was eigenlijk helemaal niet mijn smaak maar toch bedankt, dan kan ik er tenminste nog wat aan doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:07

Hangt heel erg van de gever af.. Ik ben heel eerlijk en direct (en soms tactloos :') ) dus ik moet daar wel om denken. Bij mijn eigen familie, mijn vriend en beste vriendinnen zeg ik het wel. Bij schoonfamilie/iets mindere goede vrienden en kennissen zeg ik het niet.

Ik breng het dan wel weg of geef het aan iemand anders. Ik ga geen spullen gebruiken of neerzetten die ik niet mooi vind. Ik let wel echt goed op of degene die het krijgt het ook echt leuk gaat vinden.. Ik ga niet iets geven als ik bijna zeker weet dat iemand 't ook niet super vindt.. Een cadeau moet wel aandacht gehad hebben vind ik.

Tink89

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:16

Ik heb ook wel eens een cupcakemaker gewoon terug naar de cook & co gebracht met de mededeling dat ik geen bonnetje had, maar hem gekregen had en graag iets anders wilde uitzoeken. Was geen probleem.

Meestal vraag ik heel specifieke cadeaus en anders ben ik meestal gewoon wel blij met wat ik krijg.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:25

Joltsje schreef:
Het hangt bij mij echt af van wie ik het krijg. Als ik het van mijn noeder krijg zeg ik het gewoon haha.

Van anderen ontvang ik het vriendelijk en klaar. Kan me er nooit zo druk om maken.

Hangt er wel af of je weet dat het duur is geweest.
Dan zegt ik het wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:28

verootjoo schreef:
Het zijn maar onderzetters := daar zou ik me niet zo druk om maken.

Gut nou, wat een drukte om niks.

Ik verwachtte een topic over een heel duur of bijzonder cadeau eigenlijk, maar dit gaat nergens over.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:28

Ik zeg het tegen mijn ouders of vriend wel.

Helaas kreeg ik met kerst, wederom, van mijn schoonfamilie een spons voor het douchen.
twee jaar geleden kreeg ik ook al een mooi paketje met douchespons, sown schuurspons en nog iets voor in de douche.

Ik vind douchesponzen enorm vies door het aantal bacterien en schimmels wat er in komt. toch zeg ik t nog steeds niet dat ik die dingen niet gebruik.............

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:37

Waarom niet zeggen dat je het lief vindt maar volgende keer graag een bon of geld ontvangt.
Nu blijf je die goedbedoelde spullen krijgen waar je niks mee kan.

Geef ik een presentatie dan neem ik de gekregen bloemen aan.
Thuis gaan ze direct naar de buurvrouw.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:44

Als ik iemand juist een cadeau heb gegeven en die begint eisen te stellen voor het volgend cadeau dan zal die persoon de volgende keer niets te eisen hebben want dan krijgt niets meer van mij.

Ik heb zelf al de gewoonte om is te polsen wat iemand graag heeft. Gaat dit niet of heeft die persoon geen suggesties dan koop ik zelf iets en moet het maar goed zijn.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:45

Ligt aan het cadeau.
Als het een duur cadeau is zeggen de gevers eigenlijk altijd tegen mij dat ze het bonnetje nog hebben, mocht ik het willen ruilen. Eigenlijk ben ik daar nooit op in gegaan.

Als het een ''goedkoop'' cadeau is, reageer ik blij, en komt het in de cadeautjes kast te liggen. Als er dan ooit iemand onverwacht jarig is (ofwel: vergeten) krijgt diegene een passend cadeautje uit de cadeautjes kast.
Datzelfde doen we met wijn, niemand drinkt wijn bij ons...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:57

Vjestagirl schreef:
Als ik iets krijg waar ik niet blij mee ben zal ik dat nooit laten merken. Zo heb ik een vriend die mij al jaren flessen drank voor m'n verjaardag geeft (terwijl ik niet drink), krijg ik van een andere vriend standaard ladingen dure make-up voor m'n verjaardag (terwijl ik m'n haar uitborstelen al veel moeite vind, laat staan make-up opdoen) en geeft een familielid altijd doucheproducten (terwijl ik me was met alleen water). Ik ben gigantisch specifiek in de spullen die ik in mijn huis wil hebben, dus het gebeurd me nog wel vaker dat ik dingen krijg die ik niet hebben wil. Ik ga dan uit van 'het is de gedachte die telt'.

Vaak laat ik spullen een tijdje in de kast liggen omdat ik me anders schuldig voel, en gooi ik het daarna weg. Mensen hebben geprobeerd om mij iets te geven waar ik blij van zou worden, niet iets wat me in de weg staat of waar ik een schuldgevoel van krijg als ik ernaar kijk.

Als iemand geld blijft uitgeven aan iets wat vervolgens staat te verstoffen en de kliko ingaat zou ik toch een keer een subtiele hint geven. Zonde dat jij met een schuldgevoel rondloopt en ook zonde voor hen dat ze hun geld uitgeven aan iets wat weggaat :)

Zelf moet ik zeggen dat ik eigenlijk met alles wel blij ben, maar ik heb ook weinig vrienden en met die vrienden ben ik ook heel hecht. Iets wat echt niet bij me past zouden ze me dus niet geven.
Als ze vragen wat ik leuk vind vraag ik meestal om een activiteit, hoeft helemaal niks duurs te zijn, een rondje wandelen samen is prima :) Leuke daaraan vind ik dat je een goede gelegenheid hebt om nog eens af te spreken en je verzamelt niet zoveel spullen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:06

Anderzijds snap ik ook niet dat je iemand make-up geeft die dat niet gebruikt, of alcohol aan iemand die niet drinkt, of anders spul waarvan je kunt weten dat het niet gewenst is. Dat vind ik toch ook wel duiden op een gebrek aan interesse. Of misschien is het een stille hint "smeer eens wat make-up op die smoel, want zo zie je er niet uit!" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:10

Inderdaad, niet erg attent van degene die het cadeau geeft :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:12

Nies_ schreef:
Anderzijds snap ik ook niet dat je iemand make-up geeft die dat niet gebruikt, of alcohol aan iemand die niet drinkt, of anders spul waarvan je kunt weten dat het niet gewenst is. Dat vind ik toch ook wel duiden op een gebrek aan interesse. Of misschien is het een stille hint "smeer eens wat make-up op die smoel, want zo zie je er niet uit!" :')

Hahahaha ja ik vermoed ergens dat het wel een hint is om meer make-up te gebruiken. Aan de andere kant weet ik dat hij al dit spul gratis mee kan nemen van zijn werk, en dat het dus ook gewoon gemakkelijk is.
Vjestagirl = vrouw
Vrouw = gebruikt make-up
Make-up = gratis
Gratis geweldig cadeau! Tadaaaaaaaaa.

Ik krijg van hem ook weleens kinder oorbelletjes enzo. Die geef ik aan mijn buurmeisjes :')

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:50

Sinds ik met mijn vriend ben krijg ik van zijn ouders een bos witte bloemen met mijn verjaardag. En vaak zijn het nog witte rozen ook. Ik vind witte bloemen echt niet mooi. En rozen vind ik in alle soorten en kleuren vreselijk lelijk.

Laatste keer kwam ze 2 dagen na mijn verjaardag binnen en vroeg waar de bloemen waren... heb gezegd dat ik gewoon echt een hekel heb aan witte bloemen en ze dat gewoon echt weet.
Ze zei alleen maar: ik vind ze mooi dus je moet niet klagen :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:55

Voor verjaardagen vraag ik altijd specifiek om geld. Met de woorden 'Ik leg het bij elkaar voor een *product dat ik graag wil hebben en stukken duurder is dan een tientje*. Daar luisteren mensen aardig goed naar. Ik ben iets voor sinterklaas jarig en daar hebben we ook vaak dat we lootjes trekken. Op dat lijstje vraag ik vaak iets simpels als sieraden (familie weet mijn smaak) of kleine plantjes/kaarsjes + aangegeven welke kaars/plant + aangegeven welke kleur. Ik ben aardig duidelijk in mijn wensen en daarom komt het ook goed. Cadeaus die ik op andere manieren krijg en waar ik niks aan heb die belanden op de 'rondgeefstapel'. Ik heb dus een stapeltje in de kast liggen met cadeaus die nog een nieuwe eigenaar zoeken. Vaak van die zeepsets. Doe er dan wat briefgeld bij :)). Ik mijn plank leger, mensen een cadeau en geld om zelf wat te halen :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:00

karuna schreef:
Ik ben er hoe dan ook blij mee. Iemand heeft de moeite voor me gedaan om iets te kopen of maken voor me. Daar ben ik dan dankbaar voor. En gebruik het ook gewoon als het bruikbaar is. Zal het niet weggeven of iemand moet aan geven dat ze het heel mooi, lekker of wat ook vinden. Zal het hooguit als het een flinke tijd in gebruik is en ik loop tegen goede vervanging aan het wat sneller vervangen. Maar zal niet bewust op zoek gaan naar vervanging ervoor. Meestal gaat het na een lange tijd kapot en moet het wel vervangen worden.

Alleen bij dingen waar ik kwa geur of eten allergisch voor ben dat moet ik wel doorgeven aan een ander.

Daar herken ik mezelf in ja. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:08

chantal_bel schreef:
Laatste keer kwam ze 2 dagen na mijn verjaardag binnen en vroeg waar de bloemen waren... heb gezegd dat ik gewoon echt een hekel heb aan witte bloemen en ze dat gewoon echt weet.
Ze zei alleen maar: ik vind ze mooi dus je moet niet klagen :+

:oo :oo

Wauw... Sowieso al vragen naar wat er met je cadeau is gebeurd vind ik een ontzettende no-go, maar om dan ook nog te besluiten dat je dingen geeft die jij mooi vind en dat de ander daarom maar niet mag klagen... Wauw :wow:

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:11

De laatste jaren krijg ik bijna geen “ongewenste cadeaus” meer gelukkig. Mijn familie vraagt wat ik wil hebben (vragen concreet en krijgen ook vaak concreet antwoord) en kent ook mijn smaak. Mijn moeder heeft wel de neiging “hebbedingetjes” te geven. Tja, dat is echt iets wat wij niet gebruiken. Omdat ze het graag geeft ga ik daar geen opmerkingen over maken. Dat zijn vaak ook geen dure dingen. Bloemen/wijn ed krijgen we helemaal niet meer gelukkig… (alleen van werk, maar dat geven we dan weg en de bloemen gaan uiteindelijk in de prullenbak)

Met onze kinderen is het lastiger. Ik probeer met verjaardagen/kerst/sinterklaas vaak ook concrete kadowensen door te geven. Maar elke keer krijg je toch spullen waarbij je denkt, wat moet ik hiermee. Waarvan je weet dat de kinderen er niet/nauwelijks mee zullen spelen of dat het een op zichzelf staand iets is (als je bijv helemaal geen playmobiel hebt, wat doe je dan met 1 poppetje voor een kind wat er de komende 2 jaar nog niet aan toe is)

Als het mogelijk is probeer ik het weg te leggen. Maar ja, naar mate de kinderen ouder worden gaat dat niet meer…

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:12

Ik vraag nooit spullen voor in het huis als cadeau. Ik hecht namelijk best wel waarde aan mooie dingen, en ik zou inderdaad dat soort onderzetters dan ook gewoon niet neerzetten. Of het nou een cadeautje was of niet :') Ik ga dat dan niet gebruiken uit 'beleefdheid'. Ik zou bij zoiets goedkoops wel gewoon bedanken en dan weg geven aan een ander of zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:15

Ik kan me eigenlijk niet echt een cadeau herinneren dat ik niet leuk vond. Ben erg snel tevreden. Verder hou ik sowieso niet zo van cadeaus geven en krijgen. Zo'n gedoe en ik weet nooit wat ik voor een ander moet halen. Dus voor mij hoeft het niet zo. Maar om een gekregen cadeau dan weer aan een ander cadeau te doen zie ik mezelf echt niet doen. Je zou per ongeluk aan degene geven waarvan je het gehad heb.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:19

Ik doe gewoon alsof ik het leuk vind en gebruik het vervolgens nooit meer. Meestal geef ik het dan aan mn zusje of broertje. Als het echt een cadeau is waar ik niks mee heb van iemand die mij goed kent vind ik het wel moeilijk om te doen alsof ik het leuk vind...

Gebeurd gelukkig niet zo vaak. Ik vraag meestal gewoon geld voor iets, heb dit jaar geld gevraagd voor een zadel. En heb bijna van iedereen geld gekregen op mijn verjaardag. Toen ik het zadel gekocht had heb ik die mensen ook laten weten dat ik het zadel had en hoe blij ik er mee was.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:20

Voor ons kindje maak ik vaak een http://www.lijstje.nl lijstje met cadeautips. Of geef aan een groter cadeau te willen geven en ze de kans geven om daar aan mee te betalen.
Wij hebben voornamelijk houten speelgoed voor hem en vind het altijd jammer als ze dan toch met een plastic auto/speelding komen met irritante geluidjes en batterijen....