Help, Engelse date!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Re: Help, Engelse date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:43

Don't worry too much about it. If he likes you he probably doesn't mind :) I moved to Canada about 5 years ago and my boyfriend is American. I still worry about how I say/write things and I think I always will.

You can always send me a pm I don't mind talking to someone about random stuff! :)

I will tell you not to go with British or Australian English it is not the same! My boyfriend lives just across the border (1hr drive) and he says and pronounces some words differently.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:58

Piekosjj schreef:
Anniek22 schreef:
Zelf zit ik op het tweetalig en heb/had 80% van alle vakken in het Engels. Ook Cambridge certificate gedaan. Bij mij is het nog niet weggezakt, wat overigens natuurlijk zo moet volgens school, enfin, ik raad je aan om 's avonds Engelse films te kijken, vooral Brits, Australisch of zoiets. Amerikaanse films zijn toch een beetje anders...

En dan krijg je dus dat je Britse/Aussie vocab kent waarvan haar leuke Amerikaanse vent wellicht nog nooit van heeft gehoord.. Niet doen dus!

Sorry maar dat vind ik echt onzin.. Ik werk hier met Amerikanen, Britten, Kiwi's en Aussies en iedereen begrijpt elkaar gewoon hoor. De een heeft wat andere uitspraken of benamingen dan de ander maar daar blijft het dan ook bij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:59

Ik spreek en schijf hele dagen engels .
Al bijna 3 jaar lang vanwege mijn werk als Horse groom .
En het gaat elke dag makkelijker
Moet soms zelfs terug schakelen naar NL

Voordeel mijn kids zijn reuze benieuwd naar engelse taal nu
En kan ze dus makkelijk 2 talig leren spreken

Just practice a lot .

Succes

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:14

__Sannne schreef:
Piekosjj schreef:
En dan krijg je dus dat je Britse/Aussie vocab kent waarvan haar leuke Amerikaanse vent wellicht nog nooit van heeft gehoord.. Niet doen dus!

Sorry maar dat vind ik echt onzin.. Ik werk hier met Amerikanen, Britten, Kiwi's en Aussies en iedereen begrijpt elkaar gewoon hoor. De een heeft wat andere uitspraken of benamingen dan de ander maar daar blijft het dan ook bij.

Ja tuurlijk versta je 99% van het gesprek echt wel, maar hier op de gang hebben we soms best leuke gesprekken over 'but how do YOU call this?!' tussen de verschillende 'talen'. Dat is toch wel 't laatste waar je op zit te wachten tijdens een date denk ik :+

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:38

Mijn tip, maak je er vooral niet te druk om. Je zal merken dat het in het begin waarschijnlijk even wennen is Engels te moeten praten maar in mijn ervaring went het heel snel. Om je Engels een beetje te herhalen is het kijken van films inderdaad een goed idee, wel zonder ondertiteling dan natuurlijk *D
Daarnaast nog een tip, als je naar de wc gaat zeg dan niet I'm going to the toilet maar I'm going to the restroom/bathroom. Ik heb gemerkt dat Amerikanen het woord toilet erg raar vinden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:52

Maar als je nou geen Engels spreekt dan heb je er toch ook niks aan om vragen te stellen? Dan snap je toch niet wat hij antwoordt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 03:04

Ach als je elkaar niet begrijpt, kom je met handen en voeten heel ver.

Van te voren jezelf eventueel indekken en aangeven dat je al een tijd geen Engels meer hebt gesproken en weer even in moet komen en de rest komt vanzelf.

Ik heb in het buitenland op een stal gewerkt waar de jongens geen woord engels spraken en toch hadden we "hele" gesprekken. Maak je niet te druk!

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:01

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en tips! De mensen die aangeboden hebben om te helpen met PB zal ik berichtjes sturen als ik iets wil weten.

@Danique, je hebt de openingspost denk ik verkeerd gelezen... Ik kan wel degelijk Engels en begrijp grotendeels ook wat hij zegt. Ik heb op het VWO 6 jaar Engels gehad en ook 6 jaar lang Cambridge Engels gevolgd en hierin 3 certificaten behaald. Ik wilde gewoon wat extra moeite doen zodat ik wat meer termen ken en zo misschien beter een gesprek kan houden. Hij doet ook zijn best door wat nederlandse zinnetjes te leren van te voren, dus waarom zou ik niet wat meer moeite doen?

Heel lief al die steunende berichtjes, maar ik maak me er niet nerveus of druk over hoor! Ik zoek gewoon termen die in normale 'date' gesprekken voorkomen, en die je meestal niet in het school-engels tegenkomt. Want daar zit een groot verschil in.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte hoe het is gegaan!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:41

Ik heb altijd heel veel Engels geleerd op vakantie, dus nog even een paar vakanties boeken zou ik zeggen :Y)

Sinds 2015 heb ik een vakantieliefde, we zijn inmiddels getrouwd, en hij woont nu 3 maanden in NL. Ik spreek nu dus al meer als een jaar dagelijks Engels. Het wordt steeds makkelijker, ik denk er zelfs niet eens meer over na.
Soms ben ik een whatsapp aan het lezen van hem, vraagt een collega iets en antwoord ik die collega in het Engels :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:52

Nu was mijn Engels al goed (9,8 op mijn eindexamen :D ), dat kwam omdat ik vroeger jarenlang
op een internationale stal stond/woonde en er regelmatig buitenlandse gasten voor langere tijd verbleven.

Maar nu zit ik sinds vorig jaar dagelijks op een internationaal forum en FB groep,
daar dus alleen Engels....en betrap mezelf erop dat ik zelfs voortaan in het Engels denk/praat in mezelf :+ :')

Wellicht een tip? Of Youtube/films/series zonder ondertiteling?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:59

Ik zou me er niet te druk om maken... Als je al redelijk uit de voeten komt via WhatsApp dan gaat het straks ook wel. Misschien haper je in het begin nog een beetje maar hoe langer en hoe vaker je Engels praat met hem, hoe makkelijker het gaat! Gewoon doen dus :D en inderdaad films kijken in het Engels is misschien wel een goede voorbereiding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:10

Mijn ervaring met Engelsen/Amerikanen (we hebben enorm veel uitwisselingsstudenten vooral uit UK op school en dus ook bij mij in de klas) is dat het ze echt geen reet uitmaakt of je gebrekkig Engels spreekt.
Sowieso als je niet anders kan, weet je ineens meer worden dan je dacht hoor... En desnoods telefoon met Google Translate erbij.
Mijn Engels is echt 100x beter geworden sinds ik in een groep zit met een Engelse jongen. Wat ook helpt is gewoon lekker films/series kijken op BBC ofzo zonder of met Engelse ondertiteling. En verder gewoon doen! Schaam je niet, het is niet je moedertaal en dat begrijpt hij ook echt wel hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:59

Misschien is het juist leuk om je wat meer te verdiepen in de Amerikaanse gebruiken omtrent het daten? Dat lijkt me namelijk wat anders dan in Nederland.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:09

ual_95 schreef:
Maybe we should translate our answers to English. :+ Now you have to react in English too.

Dit zou eigenlijk nog beter kunnen :+
"Now you have to respond in English as well" :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:13

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:25

MoniqueT schreef:

Dat stuk is wel heel erg PRO Europa man :Y) :+ diegene die dit stuk geschreven heeft geloofd zeker in sprookjes :')

Zoveel meelevende, goed opgevoede, respectvolle, eerlijke, goedgemanierde mannen in Europa :P yeah right....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:44

Ha, ja, maar daarmee zie je ook dat er best verschillen zijn, maar dat dat best overdreven wordt. Ik zou bij zo'n date maar gewoon lekker mezelf zijn en niet allerlei zinnetjes gaan oefenen. Tussen Brits-Engels en Amerikaans-Engels, zeker bij dagelijkse uitdrukkingen. De kans dat je juist een uitdrukking gebruikt die voor hem vreemd is, is groot.

Ik heb veel in Amerika gereisd en heb diverse Amerikaanse vrienden, maar inmiddels ook een Britse schoonzoon en ik woon tussen diverse Engelsen. Die maken we wel duidelijk dat mijn Engels erg goed is, maar wel anders :-) Klein voorbeeldje: als iemand me bedankt, zeg ik netjes 'You're welcome' op zijn Amerikaans, maar de Engelsen kennen dat niet. Gevraagd wat zij zeggen: 'no problem'. Ik vind het maar raar klinken, maar zij zeggen dat altijd volgens hen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:55

Geen zorgen maken joh! Als ik het goed begrijp, woont hij al een tijdje in Nederland. Hij zal dus al wel door hebben dat Nederlanders echt niet zo goed Engels praten als dat er in de media wordt gezegd :D Hij praat vast met veel Nederlanders waarvan het engels gebrekkiger is dan die van jou ;) komt goed!
Maar als je wat zinnetjes hebt die je vertaald wil hebben, wil ik je best helpen hoor. Ik kom net terug uit Canada waar ik 1,5 jaar gewoomd heb, en denk dus ook nog im het Engels.

Er zijn inderdaad nog wel verschillen tussen amerikaans engels en brits engels. Maar prima te verstaan voor elkaar hoor. Tenminste, als er geen sterk accent is. Mijm Canadese host vertelde me dat ze sommige britten écht niet kon beprijpen door het accent :+

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:35

Ik zou me inderdaad vooral verdiepen in waar hij vandaan komt en de gebruiken voor een date daar, als je doen wil iets extra. Ik denk dat jij weet genoeg Engels met zoveel opleiding en extra cursus. Hij begrijpt je heus wel als je zinnen krom zijn en hij vindt niet erg :+
Liever kromme zin die jij meent dan goede zin die is opgezegd en ingestudeerd.

Mijn man en ik hebben soms dat we elkaar niet begrijpen omdat ik Nederlandse woord niet ken en hij Engels woord niet. Dan omschrijven we het gewoon in woorden die we wel kennen en als je dat creatief doet is dat juist grappig 8)7 net als de spel hints := Als het een voorwerp of iets is doe ik vaak intypen bij Google en dan klikken op afbeelding. Plaatje zoeken van wat je bedoelt, laten zien en....klaar :+ Werkt véél beter dan Google translate voor woorden die je echt niet weet omdat je niet weet wat Google precies zegt en vertaling ook soms echt niet klopt, vooral met woorden die verschillende betekenis hebben. Dan vind ik Google afbeeldingen beter omdat je het allebei ziet in plaatje.

Je hebt al veel hulp aangeboden gekregen dus denk niet dat het nodig is maar mijn inbox staat altijd open (spreek wel Australisch Engels (moedertaal). Maar die verschillen waar in deze topic over wordt gepraat zou ik je niet druk maken: die woorden is vaak verschil van uitspreken of woorden die je op een eerste date echt niet gebruikt 8)7

Veel plezier alvast!

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 17:53

Bedankt allemaal!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:01

Vooral gaan genieten van je date en durven praten. Foutjes maken is niet erg, en om de eventuele misverstanden die ontstaan kunnen jullie waarschijnlijk samen lachen. Dat is dan al winst.

And if all else fails, follow Elvis's lead: a little less conversation, a little more action :D

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:12

Precyll schreef:
I have a friend who has the same issue. It is hard to help you learn English when you are on the other side of a screen. All I can advice you to do is the things @hilary and @xgoldenhero are saying. Do everything in English. Read, write and speak English!!

Advice is a noun, the verb you're looking for is advise.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:51

Wat hier al gezegd is: veel series kijken in het Engels (desnoods met Engelse ondertiteling) als lange termijn voorbereiding op je date. Maar ik heb nog een aanvullend advice. :D

If I have to speak English, bijvoorbeeld tijdens een presentatie, kijk ik vlak ervoor een episode van die serie of een movie. Ik heb vaak ten minutes nodig om "om te schakelen" van Dutch naar English, maar daarna gaat het fine. Ik zou dus vlak voor je date iets Engelstaligs kijken en daarna enkel nog in English proberen te denken, dan praat het veel easier. Maak je vooral niet te druk en wees jezelf, native speakers van het Engels zijn altijd onder de indruk van onze Engelse skills.

Good luck, I hope you'll give us an update soon!

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:52

Littera schreef:
native speakers van het Engels zijn altijd onder de indruk van onze Engelse skills!

Ehhhh...hate to burst your bubble maar ehm...niet echt :Y) vooral Nederlanders zelf vinden hun Engels erg goed en denken dat de rest van wereld dat ook vindt, maar de waarheid is eerlijk gezegd wel anders 8)7 Alleen zijn native speakers vaak niet zo direct als Nederlanders zelf, dus zeggen ze er meestal niks over als iemand in steen kolen Engels vertelt dat hij zeer goed Engels spreekt, maar knikken braaf dat ze het heel goed vinden :+
Maar dat is omdat het gebaar van het spreken van Engels wordt gewaardeerd en we dus niet willen zijn onbeleefd, uit dankbaarheid dat jullie de moeite nemen Engels te spreken.

Begrijp me niet verkeerd: 95% van de Engels taligen vinden kromme zinnen en accenten helemaal niet erg, het proberen is veel belangrijker en wordt heel erg waarderend. En we weten hoe moeilijk een andere taal is en begrijpen het best dat veel fout gaat. Maar ik ken geen land waar men zijn eigen talenkennis zovaak overschat als in Nederland :Y)

TS: wanneer is ook al weer je date?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:20

IJsco_Love schreef:
Littera schreef:
native speakers van het Engels zijn altijd onder de indruk van onze Engelse skills!

Ehhhh...hate to burst your bubble maar ehm...niet echt :Y) vooral Nederlanders zelf vinden hun Engels erg goed en denken dat de rest van wereld dat ook vindt, maar de waarheid is eerlijk gezegd wel anders 8)7 Alleen zijn native speakers vaak niet zo direct als Nederlanders zelf, dus zeggen ze er meestal niks over als iemand in steen kolen Engels vertelt dat hij zeer goed Engels spreekt, maar knikken braaf dat ze het heel goed vinden :+
Maar dat is omdat het gebaar van het spreken van Engels wordt gewaardeerd en we dus niet willen zijn onbeleefd, uit dankbaarheid dat jullie de moeite nemen Engels te spreken.

Begrijp me niet verkeerd: 95% van de Engels taligen vinden kromme zinnen en accenten helemaal niet erg, het proberen is veel belangrijker en wordt heel erg waarderend. En we weten hoe moeilijk een andere taal is en begrijpen het best dat veel fout gaat. Maar ik ken geen land waar men zijn eigen talenkennis zovaak overschat als in Nederland :Y)

TS: wanneer is ook al weer je date?

Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die niet onder de indruk was van het Engels van Nederlanders (en geloof me, ik spreek zeer veel buitenlanders en toeristen - en echt niet dat die zoiets zeggen omdat ze "minder direct" zouden zijn). Het gros van de Engelstaligen spreekt geen enkele andere taal en dan vinden ze het al snel knap dat zoveel Nederlanders Engels (en vaak meerdere talen) spreken. Vergeet niet dat er complete landen zijn waar amper Engels wordt gesproken, Nederland doet het echt heel erg goed in verhouding met andere Europese landen (al zijn enkele Scandinavische landen qua Engels op vergelijkbaar niveau). Een paar 100 km naar beneden of naar het oosten en het niveau is wat Engels betreft echt veel lager. "Steenkolen Engels" is altijd nog meer dan helemaal niks...
Ik heb eerder het idee dat het juist door buitenlanders overschat wordt. Ik word (in schrift dan, heb als ik spreek helaas gewoon een Nederlands accent :+ ) door Amerikanen en Engelsen eigenlijk altijd als native speaker aangesproken terwijl ik mijn Engels nou ook weer niet ZO fantastisch vind - maar als je ziet wat sommige echte native speakers er zelf van bakken online, dan snap ik het wel... vaak doen non-natives (in alle talen) net wat meer moeite om correct te schrijven/spreken. In mijn ervaring wordt dat vaak juist alleen maar op prijs gesteld door mensen en vinden ze het alleen maar leuk als je hun taal spreekt, al is het misschien niet helemaal foutloos.
En natuurlijk zijn er Nederlanders die echt krom Engels spreken. Maar ik heb toch echt de ervaring dat de meeste buitenlanders het Engels van de gemiddelde Nederlander zeker niet slecht vinden. Er zijn sowieso altijd mensen die zich overschatten, ook als het om hun moedertaal gaat :')
Zou me er niet druk om maken TS, hij zal heus niet verwachten dat je Engels helemaal perfect is :)