Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:15

Let ook op dat als je inkomen verandert je dit zelf aanpast voor je zorgtoeslag. Anders kun je inderdaad heel veel van terug betalen. Dus nu je vriendin en andere baan heeft is het verstandig geluk het inkomen voor de zorgtoeslag aan te passen. Ben ik ook een keer de mist mee ingegaan omdat mijn vriend zzper was en halverwege het jaar over ging van studie naar werken.

Overigens vind ik de belasting ook vaak heel onduidelijk. Ik had ze laatst gebeld voor iets en na 45 minuten en 5 keer door verbonden had ik min of meer een antwoord en hoop ik dat ze nu de voorlopige aanslag voor 2017 echt stop hebben gezet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:25

Caithlynn schreef:
Dat heb ik namelijk zelf van de belasting gehoord...is al wel wat jaren geleden...

Flink wat jaren terug waren wij ook fiscaal partners, dus misschien toen ook wel voor de toeslagen dat weet ik niet meer. Inmiddels ligt dat ook allemaal anders. Dus je informatie is inderdaad wat verouderd :)

purny

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:01

Belastingdienst is een groot drama. Maar als je uiteindelijk minder hebt verdiend dan zij hebben geschat krijg je dat toch nog terug, maar dan een jaar later toch?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:31

Kijk eerst even wat de belastingdienst voor inkomen over 2017 heeft geschat.
Als ze er echt ver naast zitten dan pas je dit aan en dan krijg je weer je toeslagen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:13

Ik heb net de belastingdienst gebeld want ik wilde het toch weten en ik heb samen met de mevrouw aan de telefoon het volgende opgezocht.Afbeelding
Je bent pas toeslagpartner vanaf het moment dat je bij elkaar gaat wonen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:27

EVen een duidelijk onderscheid tussen toeslagpartner en fiscaalpartner:

Toeslagpartner:

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

- U bent getrouwd
- U heeft een geregistreerd partnerschap
- U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
- U hebt samen een kind.
- U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
- U bent partner voor een pensioenregeling.
- U hebt samen een woning.
- U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
- U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
- U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.

Fiscaal partner:
- U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
- U bent niet getrouwd, hebt geen geregistreerd partnerschap en er staat iemand op uw adres ingeschreven

Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn, bijvoorbeeld:
- U bent getrouwd en er staat nog iemand anders op uw adres ingeschreven
- Er staan gedurende het jaar meerdere personen op uw adres ingeschreven

TS: Je bent dus wél toeslag-partner, geen fiscaal partner. Vanaf volgend jaar kan je er voor kiezen om het gehele jaar fiscaal partner te zijn, of alleen voor het laaste deel van het jaar waarin jullie getrouwd zijn.

De belastingdienst heeft dus idd getoetst op jullie verzamelinkomen. Laat het goed uitrekenen, want als jullie nu ineens niks meer krijgen, kan het ook zijn dat je dit jaar wellicht geen recht meer had op de toeslag en wel gekregen hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:31

Hou er ook even rekening mee dat als jij eind 2017 gaat trouwen, je de zorgtoeslag van heel 2017 terug moet betalen. Dat gaat met terugwerkende kracht. Je kunt beter begin 2018 trouwen zegmaar. :P

Mijn vriend en ik hebben dit geintje ook meegemaakt, omdat we er niet op gerekend hadden was het echt super zuur, kom je thuis van vakantie ligt er voor ons allebei een rekening van 600-700 euro in de brievenbus.... :\

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:45

Op basis van het verhaal kom ik op het volgende:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/

Sorry ik zie dat de vragen die ik had beantwoord niet mee wordt genomen in de link maar volgens mij zijn jullie GEEN toeslagpartners. maar jij kent je eigen situatie beter dan ik dus vul de vragen van de link even in en daar heb je je antwoord..

Overigens kun je je beschikking op basis waarvan je geen toeslag meer zou krijgen vergelijken met de vorige ( wslijk afgegeven december 2015) en kijken wat er anders is geworden.
Mocht je meer vragen hebben kun je me een pb sturen :)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:52

Belangrijk is even om te vermelden dat bij de vraag 'hebt u samen een eigen woning' het hier gaat om het bezitten van een eigen woning en dus niet om het samen huren!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:03

Celiien schreef:
EVen een duidelijk onderscheid tussen toeslagpartner en fiscaalpartner:

Toeslagpartner:

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

- U bent getrouwd
- U heeft een geregistreerd partnerschap
- U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
- U hebt samen een kind.
- U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
- U bent partner voor een pensioenregeling.
- U hebt samen een woning.
- U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
- U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
- U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.

Fiscaal partner:
- U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
- U bent niet getrouwd, hebt geen geregistreerd partnerschap en er staat iemand op uw adres ingeschreven

Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn, bijvoorbeeld:
- U bent getrouwd en er staat nog iemand anders op uw adres ingeschreven
- Er staan gedurende het jaar meerdere personen op uw adres ingeschreven

TS: Je bent dus wél toeslag-partner, geen fiscaal partner. Vanaf volgend jaar kan je er voor kiezen om het gehele jaar fiscaal partner te zijn, of alleen voor het laaste deel van het jaar waarin jullie getrouwd zijn.

De belastingdienst heeft dus idd getoetst op jullie verzamelinkomen. Laat het goed uitrekenen, want als jullie nu ineens niks meer krijgen, kan het ook zijn dat je dit jaar wellicht geen recht meer had op de toeslag en wel gekregen hebt.

Hoe kom je erbij dat ze toeslagpartner zijn? Ze hebben geen geregistreerd partnerschap en geen woning samen want ze huren. Ze zijn geen toeslagpartner maar voor de huurtoeslag werkt t iets anders zie mij vorig post.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:05

Ze zijn GEEN toeslagpartner van elkaar zoals ts nu de situatie heeft beschreven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:07

Aah sorry ik dacht dat het om een koopwoning ging. Maar dan zouden ze geen huurtoeslag hebben dus dats een beetje dom _O- foutje.